Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke bestill noen ny Tesla nå

Startet av Bols, fredag 24. januar 2025, klokken 13:26

« forrige - neste »

Vaduz

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 31. januar 2025, klokken 09:54
Sitat fra: Vaduz på torsdag 30. januar 2025, klokken 21:36
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 30. januar 2025, klokken 20:57
Sitat fra: Vaduz på torsdag 30. januar 2025, klokken 20:14
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 30. januar 2025, klokken 20:00
Sitat fra: Vaduz på torsdag 30. januar 2025, klokken 15:48
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 30. januar 2025, klokken 13:16Ja, helt enig i det. Jeg mener bare det blir litt drøyt når de viser til 8. klassinger filmer hvor en 8-åring blir venn med en inne i en konsentrasjonsleir, og så lurer han seg inn, og så blir han til slutt drept, og alle blir drept, mens faren står utenfor og gråter. Føler du ikke lærer så mye nyttig av det.

Jeg tror at å skjerme barn fra alt mulig, samtidig som de lever livene bak en skjerm er det som gjør dem sårbare.

Ellers ville det vært naturlig å tenke at man ble svakere og mer skjør av f.eks. førstegangstjenesten, klatre i et tre, gå i butikken alene, gå på ski eller snakke med en fremmed på telefonen.

Stolen focus tar for seg dette på en god måte, hvordan særlig sosiale medier hos unge jenter førte til en eksplosjon av angst og depresjon som du viste til.

Nassem Taleb introduserte begrepet «anti-fragile», som jeg tror forklarer fenomenet godt. Eksponeringsterapi er etablert terapi for angst. Unnvikelse av alt farlig gjør oss sårbare, ikke sterke.

Ok, så du mener 13 år gamle jenter bør se 8 år gamle gutter dø for å unngå at de selv blir nazister eller tar for lett på nazister? Og at de blir psykisk syke om de ikke ser nok 8-åringer dø, fordi de da ikke har opplevd og håndtert nok motgang i livet? Bør de og få litt bank for å unngå at de banker andre?

Alt må jo tilpasses alder, de følger vel anbefalt aldersgrense for filmer på skolen? Eller tenker du at dine barn f.eks. ikke kan se 13 års grense film når de er 13?

Ingen som har snakket om å banke noen her, hvor tar du det fra? Titusener av norske barn/ungdom har vært i konsentrasjonsleirene, tok ikke noe skade av det, men en erfaring for livet.

På samme måte som at du ikke kan trene 8 timer hver dag uten å bli overtrent, så må emosjonell læring og intellektuell erfaring gjøres gradvis og tilpasset, men å skjerme barn gjør dem en bjørnetjeneste. De bør leke mer fritt uten voksne til stede, ingen mobil, mer ansvar tidligere etc. Man vokser på slikt. Det har du sikkert erfaring med selv også om du har tatt utdanning og jobbet i yrker som krever litt.

Grunnen til jeg brakte inn "banke noen" var for å se hvor grensen din var for at traumet skulle være nyttig for å herde. Så da ligger stedet en plass mellom den sykt triste filmen hvor alle dør, med aldersgrense 11 år siden den ikke viste brutaliteten på skjermen, og å bli banket, hvor filmen er på rett side av nyttighet. Kanskje en kan booster den litt med å finne noen katter som blir klemt ihjel og, sånn at alle er forsiktige og snille med katter og.

Jeg har for øvrig ikke vært på hvite busser reise, men har klart å lese meg til at invasjon ikke er å foretrekke, til og med uten å ha sett traumatiserende filmer.

Mener du at å se en film med aldersgrense 11 år for en 13 åring er traumatiserende? Når tenker du hun skulle få lov til å se en 11 års grense film? 16 år?

Vet ikke helt hvordan du går fra å se en film og besøke en fangeleir til at noen skal bankes opp eller drepe katter, men det høres jo ekstremt ut. Er ingen som sier at det «herder» noen, kanskje med unntak av om du vil bli bokser eller mma utøver, da må du konfrontere vold i de ordnede former som sporten gir, men ikke mot katter da, det er ulovlig og psykopatisk.

Du var vel såvidt jeg husker for at Norge skulle kutte sin støtte til Ukraina, så kanskje du hadde hatt godt av en tur med hvite busser for å lære litt?

Synes aldersgrensene på en del traumatiserende og også skremmende filmer er for lav.

Angående herding så skrev du jo "Unnvikelse av alt farlig gjør oss sårbare", samt du talte for "eksponeringsterapi". Er det ikke herding du snakker om?

Angående Ukraina så mente jeg bare at vi kanskje kunne være litt mindre rasistiske, og heller fordele en del av bistandsmidlene til der folk sulter ihjel  https://fn.no/nyheter/fn-advarer-stoerste-matkrisen-i-moderne-historie .
Men jeg skrev også at Norge fortsatt burde gi like mye støtte til Ukraina som andre vestlige land målt i BNP. Følte bare at lederen i Ukraina ikke vil gi seg før hele Russland er lagt i grus, og ikke villig til å gi en tomme når han blir foret med våpen fra vesten. Men er en vanskelig situasjon det der. Hovedpoenget mitt er at verden glemmer alle sultkatastrofene ellers i verden, og da er jeg enig med FN at disse katastrofene bør få mer fokus, selv om de har en annen hudfarge. Man må og ta med i betraktningen at Norge og Vesten har vært med på å lage tørken i Afrika, hvor sulten herjer.

Ja stemmer, du mener Zelensky var problemet, at han ikke ville gi seg? Ikke landet som invaderte sine naboer? Du er mer bekymret for at russland skal "bli til grus" mens de bomber Ukraina sønder og sammen? Gir lite mening.

Husker du var svært skeptisk til støtte til Ukraina samtidig som at strømmen på hytten din var så dyr, så det er nok ikke noe altruistisk bak bekymringen din, heller grådighet.

Husker også at du mente støtte til Ukraina ville gi inflasjon i Norge, og det fra en som hevder han er økonom er jo lite tillitsvekkende.

Men vi skal altså ikke hjelpe land som blir invadert fordi det også er andre problemer i verden? Det er en merkelig holdning, hvorfor ikke begge? Krigen er i europa, tenker du ikke det er vårt ansvar, eller er det naturlig å be Saudi Arabia eller Kongo om hjelp?

Dine barn blir tydelig traumatisert av 11 års grense filmer som 13 åringer, da har man kanskje ikke lykkes helt som forelder med å modne barna på en aldersadekvat måte. Men å legge ut bilder av folk som sulter på et elbil-forum, det ser du ikke på som et problem, her er alle over 13 år eller? Tror nok heller du er engstelig for at barna ikke skal dele dine sympatier for autokrater med imperialistiske ambisjoner jeg, heller enn genuin redsel for å traumatisere noen.

ToWalkOrDrive

Du har faktisk ikke fått med deg en eneste ting jeg har skrevet. Det er nesten en prestasjon i seg selv  ;D  ;D
Tesla Model Y                         2021-

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 02. februar 2025, klokken 21:22Du har faktisk ikke fått med deg en eneste ting jeg har skrevet. Det er nesten en prestasjon i seg selv  ;D  ;D
Orker ikke å lese alt du skriver, men registrerer at du omtaler det som rasisme når Norge startet et krafttak i bistandsmidler til Ukraina når krigen ble et faktum, en alvorlig trussel for andre deler av Europa som vi er en del av. "Rasisme", faktisk, fordi da må vi jo sende enda mer dit alle sulter, men gjorde ikke likevel.

Hvem fortalte deg at Norge ikke økte bistandsmidler til de fattige barna i Afrika pga etnesitet og hudfarge?
-drosjekollegane dine, ufeilbarlig allvitere som de(re) er?
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på søndag 02. februar 2025, klokken 21:58
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 02. februar 2025, klokken 21:22Du har faktisk ikke fått med deg en eneste ting jeg har skrevet. Det er nesten en prestasjon i seg selv  ;D  ;D
Orker ikke å lese alt du skriver, men registrerer at du omtaler det som rasisme når Norge startet et krafttak i bistandsmidler til Ukraina når krigen ble et faktum, en alvorlig trussel for andre deler av Europa som vi er en del av. "Rasisme", faktisk, fordi da må vi jo sende enda mer dit alle sulter, men gjorde ikke likevel.

Hvem fortalte deg at Norge ikke økte bistandsmidler til de fattige barna i Afrika pga etnesitet og hudfarge?
-drosjekollegane dine, ufeilbarlig allvitere som de(re) er?

Et krafttak i å ta 250 millioner fra sultende barn i Afrika? Synes det er rasistisk når du støtter regjeringen i det, i stedet for å bruke noen av de 20.000 milliardene til å fullfinansiert dette.

Har aldri sagt vi ikke skal støtte Ukraina. Har sagt vi kan legge oss på samme nivå målt i BNP som våre Europeiske venner, og ikke mye mer. Vi ønsker ikke å fore Ukraina med mye mer våpen enn de andre da Russland kan gjengjelde. Bedre om europeiske land står samlet i vår reaksjon. Sammen er vi sterke.

Skal ikke klandre deg for ikke å orke å lese. Du har sikkert mange andre gode egenskaper. Til og med Erna Solberg har dysleksi, og hun er jo den dyktigste politikeren vi har.
Tesla Model Y                         2021-

MaxQ

Jeg hadde ikke trodd at en forumpost i 2025 måtte forsvares med eget politisk ståsted, men her er vi. Siden enhver kritikk påstås å være (bl.a.) et politisk motivert angrep på Musk må jeg tilkjennegi at jeg tilhører høyresiden i norsk politikk. Om enn nå utflyttet.

Tidligere eier av en elbil fra Tesla. Aldri mer. Årsaken til den gang å kvitte meg med elbilen fra Tesla var bl.a. Tesla Norge sin (sensurert) i form av å ikke forholde seg til norske lover og regler, bl.a. forbrukerkjøpsloven. Å ta seg betalt for en vare, ikke levere nevnte vare og i tilegg hevde at varen ikke har verdi, hadde ikke jeg sluppet unna med i hvertfall. For å ta ett eksempel.

Jeg har tidligere eid aksjer i Tesla. Var tidlig inne, tjente svært gode penger. Kunne tjent mer, men det har ingen verdi. De ble 100% solgt unna sist gang Musk gikk totalt av hengslene. Tror ingen selv den gang hadde sett for seg at Musk anno 2025.

En må bare fastslå at verdens rikeste menneske gjennom sine ord og handlinger ikke blir gjenstand for rettergang med likehet for loven. Ikke får det økonomiske, sosiale eller øvrige konsekvenser heller. Heller tverdt imot ser det ut til. Forsvaret/bagatelliseringen av hans ord/handlinger står sterkt.

Konklusjonen på det faktum kan kun være at Musk ikke besitter noen injurierende kraft. Som i sin forlengelse gir en konklusjon om at mine ord heller ikke kan være injurierende.

Her vil jeg også lene meg på John Christian Elden sin artikkel i Store norske leksikon om ærekrenelse, https://snl.no/%C3%A6rekrenkelse
Denne forumposten dekkes derfor av min ytringsfrihet, mine ord er aktsom valgt, på et faktisk grunnlag, legitim grunn bl.a. gjennom at temaet er av offentlig interesse, globalt diskutert med en sterk støtte i folkemeningen.

Med det formelle unnagjort er det på tide å ta ta et oppgjør med avsporingen jeg føler denne tråden har tatt. Ingen grunn til å repetere, vi har alle lest tråden. For meg så fremstår denne avsporingen i et mønster nettopp i å forsvare/bagatellisere Musk sine ord/handlinger.

Hva andre (X bedriftseiere/øvrige) mener/sier/gjør, fritar vel ikke andre (Y bedriftseiere/øvrige) for deres meninger/uttalelser/handlinger? I såfall er det mye jeg nå kan begi meg utpå å mene/si/gjøre, fritt - begrunnet i at "andre gjør det". Slik tror jeg ingen vil ha det. Vi kjenner argumenteringen som whataboutism. Det tilfører debatten absolutt ingenting.

Så har vi argumentasjonen om Musk sin eierandel i Tesla og hvilken innflytelse dette (ikke) har. Dette kan bero på uvitenhet.
- I følge marketscreener.com så eier Elon Musk 12,80% av TSLA. (snart potensielt over 20% om jeg ikke husker helt feil)
- I følge finance.yahoo.com, så er "% of Shares Held by All Insider" på 12.91% Det alene burde virkelig sette Musk sin størrelse i perspektiv!
- Nest største aksjonær i TSLA (i følge marketscreener) er Vanguard med 7.465 %
- Tredje størst er BlackRock med 4.641 % (stadig i følge marketscreener).

Det bør ikke være noen tvil om at "skarve" 12,8% er en betydelig post i TSLA med betydelig innflytelse. Å avvise Musk sine uttalelser/handlinger på bakgrunn av det tallet er i hvertfall ikke fornuftig.

Og skulle ikke det være nok. Så ber jeg om at en leser hva Tesla selv har rapportert til SEC i forbindelse med Q4 2024 i sin 10-K filing.
https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1318605/000162828025003063/tsla-20241231.htm
Det er også nevnt på side 19, men i første punkt på side 20 kan vi lese:
"We are highly dependent on the services of Elon Musk, Technoking of Tesla and our Chief Executive Officer."

Og skulle ikke DET heller være nok, Musk er nå del av den absolutt innerste krets i regjeringen til POTUS med den kraft/tyngde det fører med seg både politisk, finansielt, nasjonalt i US og globalt. Musk er med andre ord på ingen måte en ubetydelig størrelse i dette. Samenligning med hvilken som helst annen CEO blir fjern.

For de som lurer på aksjekursen knyttet til hva Musk foretar seg (skadelig eller ei for Tesla), kan lese på side 27, punkt 3. Det gjelder Musk sitt kjøp av Twitter og hvordan det kan påvirke kursen. Selv om Elon offentlig har uttalt at han ikke skulle selge mer, åpnes det der for nettopp det (og at det kan påvirke kursen negativt). (Den bemerkningen får være min avsporing)

Så har Telsa en "Business code of ethics" her:
https://digitalassets.tesla.com/tesla-contents/image/upload/IR/business-code-of-ethics
Er det noen som etter å ha lest det dokumentet ærlig kan si at Musk opptrer i tråd med de kravene de selv sier de skal følge? Hva forteller det oss om resten av organisasjonen/styret når de ikke tar tak i CEO sin brudd?

Musk sine tweets taler i stor grad for seg selv for de som måtte orke å følge med på den slags. Å begynne og kommentere de vil ingen ende ta. Det er mulig det sniker seg inn noe fornuftig mellom all løgn, oppgulp, konspirasjoner, personangrep det ikke finnes unnskyldninger for osv. Selv de som prøver å lage oversikter klarer ikke å henge med, to av de finnes her:
https://www.rollingstone.com/culture/culture-lists/elon-musk-twitter-zuckerberg-lies-1234808808/hyperloop-1234808813/
https://elonmusk.today/

Jeg nevner alt dette, for det danner et bakteppe som viser oss en utvikling over tid. Dette fordi enkelthandlinger ofte kan avfeies, men mønster over tid blir vanskeligere å feie under teppet. Og det er i dette lyset jeg mener en må se de siste uttalelser, forsøk på politisk påvirkning i andre land og håndbevegelser.

Musk fremstår bevisst i handlingen (den gjentas og dementeres ikke). Jeg referer nå til den famøse håndbevegelsen. Dette gir 2 plausible forklaringer. Enten er det gjort bevisst, dels som en provokasjon og i aller høyeste grad med kjennskap til kraften som ligger i det. Eller så er dette fortsatt en bevisst handling, men med total mangel på kunnskap, historieløst og da særlig historieløst i en Europeisk sammenheng. Men som Musk med sin bakgrunn i aller høyeste grad bør ha rikelig kjennskap til.

De som mener at Musk ikke er alene med denne håndbevegelsen og trekker frem andre politikere, de er blinde for både kontekst og utførelse. Det er noe med helheten her. Med mindre en i fullt alvor mener at også norges konge står på slottsbalkongen 17. mai og gjør samme håndbevegelsen.

Den famøse håndbevegelsen har også en naturlig tilknytning til "hyll seieren". Som jo språklig sett passet inn i settingen dette skjedde i. Dette bør, språklig sett, være noe Tesla Norge også fint kan benytte seg av, de har jo de siste årene virkelig vært en sammenhengende seier her til lands som de kan ha grunn til å hylle. For de kunnskapsløse og historieløse kan det nok passe å spasere inn i en Tesla butikk i Norge og "gi hjertet" (som er bortforklaringen) og "hylle seieren" (som språklig passer inn) til de ansatte for deres suksess siste årene.

For de av oss med et snev av anstendighet, med kunnskapen og historien fortsatt friskt i minne (selv uten hjelp av hvite busser), så vil det naturlig nok absolutt ikke være mulig å ta feil av dette. Fordi det ikke handler om bortforklaringer eller "språk", men symboler. "Hyll seieren" er således også et symbol i denne sammenheng. De som nekter å se dette, de er dømt til å repetere historien. Og det er en farlig vei å vandre ned.

Jeg støtter helhjertet de som nå har tatt et standpunkt og valgt å boikotte Tesla, både produkter og ev. aksjer. For egen del vil det gjelde alle andre ting Musk beskjeftiger seg med også. Dette vil jeg tydlig markere i enhver naturlig setting.

Hva andre velger å gjøre var inntil dette ikke så viktig for meg. Men nå er det mer klart at de som velger å stå på feil side av historien og tar et klart valg om det, ikke må få gjøre det uten i det minste å bli påminnet hva de gjør. Dette hverken trenger eller bør være inngripende eller på noen som helst måte upassende, men helst og gjerne i form av folkeopplysning.

Hva Statens pensjonsfond utland foretar seg får være opp til deres ettikkråd. Argumentet om bedre innflytelse fra innsiden kjøper jeg ikke helt med tanke på hvor liten fondets størrelse er, samt manglende sammarbeid med andre institusjonelle investorer.

Hva Norge burde gjøre? Det brygger jo opp til global handelskrig. Nå er US politikk flyktig så å si fra minutt til minutt så det blir vanskelig å være bastant eller si at noe er fakta, for bildet endrer seg raskt. Likevel, de neste 4 årene kan det godt være 100% toll på import av biler, ekstrautstyr og resevedeler til Tesla. Jeg er svært klar over hvor skadelig toll er, nettopp derfor. Eller kanskje en kunne dra til med et importforbud for de samme punktene? Gjerne toppet av et innreiseforbud for Musk. Teknisk er det umulig med blokkade av en tjeneste som Twitter/X, men det kan jo ikke skade å i det minste sende signalet om at det er blokkert. I samme slengen fjerne lisensen til Starlink. For til syvende og sist er det kun én ting kapitalismen forstår og det er økonomiske konsekvenser for sine handlinger. Svir det nok på bunnlinjen så tas det fort andre valg.

Ser også at Canada tenker i samme baner. https://www.youtube.com/watch?v=bSvXsAypUCE
Musks svar? "Oh well". Kanskje det hjelper på Musk om flere land gjør det samme? Forsvarskontraktene gjør at dette ikke spiller noen rolle nå, men det sender om ikke annet et signal.

Sett i et større perspektiv, det vil være fatalt for menneskeheten om Musk kommer først til Mars.

Trafikksikkerhet. Jeg trodde Statens vegvesen skulle jobbe for trafikksikkerhet, men så naiv er det altså mulig å være. Sikter da til det selskapet som fikk godkjent en Cybertruck.
https://www.vegvesen.no/fag/fokusomrader/trafikksikkerhet/

Det begynner alltid i det små, nå har det for alvor komt opp i dagen og vel så det. Historien har lært oss hva som skjer videre. Det er nå vi har mulighet til å unngå at historien repeteres. Lykke til.

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Syklist

Takk til MaxQ for grundig argumentasjon.

Det burde være mulig å blokkere X i Europa. (F.eks med en brannmur.) I hvertfall på tide at alle norske organisasjoner slutter med nyheter via X.

Ellers er det bare å sende Musk til Mars med enveisbillett snarest.

Jeg har gode erfaringer med Tesla i Norge, men nybilkjøp er ikke aktuelt så lenge Musk er involvert.

Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Vaduz

Gikk tom for argumenter der ja, jeg kan finne frem sitatene til alt jeg har skrevet om du så ønsker, blir bare mer flaut for deg.
Det er jo allerede flaut å lese alt du skriver om politikk, men du er konsekvent med å være på feil side av historien da, det skal du ha.

filtvet

Vis meg en "etisk" bilprodusent eller milliardær.....

Ford - Fordlandia og litt nazi
VW - sammme og dieseltriksing.
Hundai/Kia - tatt for barnearbeid i usa. Elendig kvalitet
Tesla/Musk - litt autisme, men ellers endel bra. Men selvsagt ikke noe geni og litt av en lurebukk.

arthur

AV og til er det bare å innse at det nytter ikke å argumentere mot enkelte innlegg her, dessverre. Egentlig langt verre, ja direkte skremmende hvor direkte døve og blinde enkelte er for en person som Elon Musk selv etter all den dokumentasjon som nå foreligger mht hans gjøren og laden!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: filtvet på onsdag 05. februar 2025, klokken 19:16Vis meg en "etisk" bilprodusent eller milliardær.....

Tesla/Musk - litt autisme, men ellers endel bra. Men selvsagt ikke noe geni og litt av en lurebukk.

Ingen av verdens bilprodusenter gjennom historien når Elon Musk til knærne en gang. Han er ikke bare nazist,han arbeider nå med å gjennomføre et kupp i USA. Ser ikke folk hva som skjer?

arthur

Sitat fra: hELgenen på onsdag 05. februar 2025, klokken 19:54
Sitat fra: filtvet på onsdag 05. februar 2025, klokken 19:16Vis meg en "etisk" bilprodusent eller milliardær.....

Ingen av verdens bilprodusenter gjennom historien når Elon Musk til knærne en gang. Han er ikke bare nazist,han arbeider nå med å gjennomføre et kupp i USA. Ser ikke folk hva som skjer?

Nei, som sagt; enkelte er både døve og blinde!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

daktari

Whataboutism, inntil 100 år tilbake i tid, mens neofascismen spiller ut sine kort foran øynene våre. Wow
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

SitatIngen av verdens bilprodusenter gjennom historien når Elon Musk til knærne en gang. Han er ikke bare nazist,han arbeider nå med å gjennomføre et kupp i USA. Ser ikke folk hva som skjer?
hELg....pust med magen nå... Du tåler at jeg tuller litt med deg når du tar litt av ;D

Ja det er ikke bra det Elon gjør og jeg hadde ikke trodd han ville bli slik bare for et år siden...han tar nok for mye møller tran 

La oss holde ut i 4 år nå så er det nytt valg og da er det vel noen voksne hjemme

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA