Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trenger større bruktbil, elbil er dyrt, hva med fossil?

Startet av McCarty, fredag 24. januar 2025, klokken 10:39

« forrige - neste »

McCarty

Hei,

Jeg har kjørt en Tesla Model 3 Standard Range siden 2021, den kjøpte jeg ny. Jeg har vært veldig fornøyd, aldri problemer med app og har bare måttet få varme elementet reparert, ellers ingen andre problemer.
Planen var egentlig å bare kjøpe en ny Model 3 når den hadde blitt 3 eller 4 år gammel.

Men så fikk vi ett barn, det har gått greit egentlig, klarer oss fint. Men plutselig kommer det etter hvert et barn til. Ja vi overlever med denne men det blir veldig upraktisk og førersete må kjøres nærmere ratt for å få plass til baksete.

Så da trenger vi plutselig en større bil.
Jeg må holde meg til en bil som koster maks 400 000kr for da slipper vi å ta opp et lån.
Jeg har sett på Skoda Enyaq 85, Ford Explorer EV, nye biler. Jeg klarte å få Explorer ned til 465k med vinterdekk. Noe jeg syntes var en fin pris. Men da ender jeg opp med rundt 70k i lån, hvis jeg får solgt min Model 3 til en grei pris etter pruting.
Det er jo ikke verdens undergang med 70k i lån men målet var ingen lån. For med den dyrtiden vi lever i så sitter vi igjen med 8 000 kr i pluss på de månedene vi bruker litt ekstra.

Jeg hater å bruke mye penger på bil og savner den tiden jeg kunne kjøpe Toyota stasjonsvogner til 200k som hadde gått rundt 20k km.
Vi har jo investert i lader hjemme i 2021 og det føles jo litt rart ut å ikke gå for en elbil da.
Jeg klarer sikkert å få tak i en Model Y til nærmere 400k brukt som har gått rundt 20k km.

Men er det helt høl i huet å vurdere fossil bil? Tur - retur jobb hver dag 45 kilometer. Bompenger med fossil bil vil koste 64 kr hver dag.
Det hadde bare vært deilig å finne en større bil til kanskje 300k +/- uten å ha gått mer enn 25k km.
Så sitter man igjen med 100k man kan bruke på det jeg føler er nyttigere ting  :)

Syklist

Er det virkelig nødvendig med bytte? Model 3 burde gå greit med 2 barn, vi har ikke hatt problemer med 2 tenåringer og feriebagasje.

Den mangler stor bakluke, men har betydelig mer bagasjeplass enn f.eks Volvo V50 som vi hadde en periode når barna var små. Og det er bedre plass i baksetet med tanke på barneseter i Model 3.

Ville heller sett litt på barnevognmodeller som går inn i bagasjeromsåpningen. Kan de slås sammen er det greit.

Ellers er det sikkert mange gode bruktbiler på markedet, men som sagt, 100k kan man godt bruke på andre ting.

Kanskje bedre å vente litt, og se an markedet og personlig økonomi for å slippe lån.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

McCarty

Sitat fra: Syklist på fredag 24. januar 2025, klokken 11:00Er det virkelig nødvendig med bytte? Model 3 burde gå greit med 2 barn, vi har ikke hatt problemer med 2 tenåringer og feriebagasje.

Den mangler stor bakluke, men har betydelig mer bagasjeplass enn f.eks Volvo V50 som vi hadde en periode når barna var små. Og det er bedre plass i baksetet med tanke på barneseter i Model 3.

Ville heller sett litt på barnevognmodeller som går inn i bagasjeromsåpningen. Kan de slås sammen er det greit.

Ellers er det sikkert mange gode bruktbiler på markedet, men som sagt, 100k kan man godt bruke på andre ting.

Kanskje bedre å vente litt, og se an markedet og personlig økonomi for å slippe lån.

Ja jeg vil egentlig vente litt også. Jeg hadde egentlig landet litt på det å bare kjøre denne i noen år til.
Det med barnevogn er greit nå fordi vi har en som er grei nok å få inn. Det som er slitsomt er at disse barnesetene tar mye plass i baksete.
Men hva man trenger og ikke trenger, det er mer praktisk med litt større bil, men vi trenger strengt tatt ikke det, vi får det til å funke.

Men jeg tror det som surrer i huet mitt er vel kanskje at ja det er deilig med elbil, men jeg savner veldig fossil også. Er vel litt ute etter om det er helt dust å kjøpe en bruk fossil bil.

Gadgetman

Hvilken rekkevidde trenger du?   

Citroën Jumpy e-Spacetourer, 2021 modell, 8 seter, WLTP 219Km.  275000Kr. 
https://www.finn.no/mobility/item/390065105

'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

batterimannen

Hadde jeg vært deg hadde jeg gått for en større bil. Alltid kjipt å kjempe mot plassmangel når dere skal på reise/tur. Du kommer til å ha ungene lenge...

Jeg ville vurdert om det er nødvendig å ha en bil som har gått så kort. Så lenge du har f.eks. 2 år igjen av garanti, så ser jeg ikke noen stor ulempe med å ha en som har gått 35 eller 40 k km. Du kommer sannsynligvis ikke overskride garantien på antall km i løpet av garantiperioden uansett? Hvis du kjøper en bil som er stor nok og har bra nok rekkevidde, så kommer du sikkert til å ha den mamge år.

Ville vært mer bekymret for å kjøpe en bil som er for liten og hatt ønske om å bytte den ut om 1-2 år enn å kjøpt en bil som har gått "10 k km for langt".

Jeg har aldri vurdert fossilbil, så der har jeg ingen formening.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Eladdin - Elbilfareren

Det er ikke helt hørl i hue å vurdere fossilbil, dersom du ikke velger en overkomplisert tysker. Det spørs hvor du vil legge de fremtidige kostnadene for bilkjøringen din, og velger du en nøktern japaner så er du rimelig trygg for store kostnader. Gugel er din venn. Pass på at du ikke sier noe til ledelsen i Elbilforeningen, som vil bli svart i øya med fråden skummende rundt munnen når de lyser deg i bann og går amok på woodoo-dokken med navnet ditt på.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Vaduz

Nå vet ikke jeg hvor gammel eldstemann er, men jeg ville vurdert å snu ungen når neste kommer og sette den bak fører, evt sitte litt trangt et år i en overgang? Det er ikke mer plass i lengden på en Y, men du sitter høyere og luftigere med større bagasjeplass da. 

Fossil blir jo en del dyrere for deg da, må vel fort regne en 2000kr i bom og 2-3k i drivstoff per mnd, i tillegg til mer service utgifter, så årlig ca 40k+ mer. Da blir jo ganske fort en fossilbil til 300k en dyr affære kontra en elbil til 400k. Det dyreste vil jo uansett være å selge en såpass ny bil og kjøpe en annen.

Jeg ville ha sett på en brukt model Y, evt ID4/Enyaq med mindre du har hytte uten strøm eller rutinemessig kjører 50 mils turer på vinteren der diesel har en fordel.

turfsurf

Fossil vs elbil er det jo bare å regne på TCO. Innkjøpspris minus forventet salgspris på begge to, dele på antall mnd i eie og legge til driftskostnader. Kjører man middels eller mere er det vanskelig å forsvare fossilt.

Så kan man veie kostnaden opp mot fordeler / ulemper med begge. Eneste fordelen jeg greier å se med fossil er ved kjøring hvor energiforbruket er veldig høyt. Altså turer over 30 mil i streng kulde (< -20) uten god dekning med hurtigladere, kjøring på europeiske motorveier i 150+, og kjøring med tilhenger.

I daglig bruk er elbiler bare usannsynlig mye mere komfortable og lettere å ha med å gjøre. Og så slipper man miljøproblematikken (eksos, støy). Slipper å dra innom energistasjon jevnlig og forholde seg til kaldstart osv.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Hvorfor ikke brukt ID.4/Enyaq 2021/22-modeller? Du bytter sikkert nesten likt i pris. Veldig praktiske med god bakseteplass, stor bakdør for enkelt sikring av barna og stort bagasjerom. Komfortable.

ID.4 1st kostet under 400k ny i 2021 da de ble lansert. Bare pass på at den har fått sw 3.7.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Effektstyrer

Sitat fra: daktari på lørdag 25. januar 2025, klokken 10:59Hvorfor ikke brukt ID.4/Enyaq 2021/22-modeller? Du bytter sikkert nesten likt i pris. Veldig praktiske med god bakseteplass, stor bakdør for enkelt sikring av barna og stort bagasjerom. Komfortable.

ID.4 1st kostet under 400k ny i 2021 da de ble lansert. Bare pass på at den har fått sw 3.7.

Jeg leide en tidlig ID.4 og kjørte Oslo - Skien i 0 grader. Ble sjokkert når jeg måtte lade allerede i Sandefjord. Fra omtrent 10 % SoC ladet den på 40-50 kW, omtrent det samme som i en gammel e-golf. Går man fra en TM3 vil man bli veldig skuffet

Øyvind.h

Lade i Sandefjord???
Det høres helt fjernt ut. Har familie der og kjører lett tur/retur Oslo selv på vinteren.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Sitat fra: Effektstyrer på søndag 26. januar 2025, klokken 20:58
Sitat fra: daktari på lørdag 25. januar 2025, klokken 10:59Hvorfor ikke brukt ID.4/Enyaq 2021/22-modeller? Du bytter sikkert nesten likt i pris. Veldig praktiske med god bakseteplass, stor bakdør for enkelt sikring av barna og stort bagasjerom. Komfortable.

Jeg leide en tidlig ID.4 og kjørte Oslo - Skien i 0 grader. Ble sjokkert når jeg måtte lade allerede i Sandefjord. Fra omtrent 10 % SoC ladet den på 40-50 kW, omtrent det samme som i en gammel e-golf. Går man fra en TM3 vil man bli veldig skuffet
Sandefjord!? Du leide en Pure 50 kWh versjon eller?
Mine I-Pace videoer

Effektstyrer

Sitat fra: daktari på søndag 26. januar 2025, klokken 21:58
Sitat fra: Effektstyrer på søndag 26. januar 2025, klokken 20:58

Sandefjord!? Du leide en Pure 50 kWh versjon eller?

Leiebilselskapet lovet >400km. Jeg tror jeg startet på 70% SoC. Mulig dette ikke er representativt, men ladehastigheten var også veldig skuffende.

daktari

Noen av disse har hatt feil med en battericelle, uten at de gir feilmelding. Tviler på at leiebilselskaper oppdager det. Påvirker rekkevidde og ladefart.
Jeg har lett kjørt 20+ mil med skiboks på vinteren opp til 1000 meter via motorvei, så noe er galt hvis du knapt kommer 12 mil på flata. På den annen side var det 12 mil på motorvei på ca 60%?

Pre-4.0 har savnet proaktiv forvarming før hurtiglading.
Mine I-Pace videoer

vinterdekk

Sitat fra: McCarty på fredag 24. januar 2025, klokken 11:13Men jeg tror det som surrer i huet mitt er vel kanskje at ja det er deilig med elbil, men jeg savner veldig fossil også. Er vel litt ute etter om det er helt dust å kjøpe en bruk fossil bil.

Har ikke fulgt med på bilprisene som du ser på, men når vi skulle finne bil til ungdommen i fjor, endte vi på 100K for en 2009 modell. Kommer an på hva du finner i din prisklasse, men inntrykket mitt er at det ikke er bare bare å finne en fornuftig brukt fossilbil nå.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA