Nye Model Y kan nå bestilles i Norge. Levering i mars. Inneholder poll!

Startet av What-a-watt, fredag 24. januar 2025, klokken 10:10

« forrige - neste »

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt

Hvor finner du dette? Finner bare denne:

Personbiler klassifiseres vanligvis som M1, noe som betyr at det er kjøretøy med maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til føreren. Denne klassifiseringen er viktig for førerkortkategorier og andre regelverk knyttet til veitransport.
Detaljer om klassifiseringen:
M1: Personbil, med maksimalt 9 sitteplasser (inkludert førersete).
M2 og M3: Buss, med forskjellig totalvekt og antall sitteplasser.
N1, N2 og N3: Lastebiler og varebiler, med ulike totalvektgrenser.
O1, O2, O3 og O4: Tilhengere, med ulike totalvektgrenser.
Førerkortklasser: Førerkort klasse B dekker vanligvis personbiler (M1), mens klasse BE dekker personbiler med tilhenger.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: What-a-watt på søndag 08. juni 2025, klokken 16:31
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 08. juni 2025, klokken 16:27
Sitat fra: What-a-watt på søndag 08. juni 2025, klokken 16:11Svaret mitt om "lengdens betydning" kommer fra innlegget:

SitatEr kanskje ikke veldig rart at det er dyrere med Model Y enn ID3. Model Y er jo over 50cm lengre, er bredere og høyere osv.

Altså bil i samme klasse. Selvsagt er det flere momenter som spiller inn, men her dreide det seg altså bare om lengde.

??
En bil som er en halv meter er i samme klasse?

Er som RJK skriver at det er en vesentlig større bil.
Hva heter klassene, og hvor går skillene?

ID3 kalles "Golf klassen". Under 4,35 lange biler.

Model Y er "kompakt SUV" eller CUV. Lengde helst over 4,60.

Vil si ID4 eller Buzz er vanligere å sammenligne Model Y med.
Tesla Model Y                         2021-

What-a-watt

Dette sier ingenting, og ikke noe offisielle klasser som @turfsurf tydeligvis har.

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: What-a-watt på søndag 08. juni 2025, klokken 16:39Hvor finner du dette? Finner bare denne:

Personbiler klassifiseres vanligvis som M1, noe som betyr at det er kjøretøy med maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til føreren. Denne klassifiseringen er viktig for førerkortkategorier og andre regelverk knyttet til veitransport.
Detaljer om klassifiseringen:
M1: Personbil, med maksimalt 9 sitteplasser (inkludert førersete).
M2 og M3: Buss, med forskjellig totalvekt og antall sitteplasser.
N1, N2 og N3: Lastebiler og varebiler, med ulike totalvektgrenser.
O1, O2, O3 og O4: Tilhengere, med ulike totalvektgrenser.
Førerkortklasser: Førerkort klasse B dekker vanligvis personbiler (M1), mens klasse BE dekker personbiler med tilhenger.

Det du ser på er klassifisering i det offentlige. Det jeg skriver om er bilbransjens segmenter som brukes nettopp for å kategoriserer biler.

C segmentet er det som ofte blir kalt "Golf klassen" eller kompakt segmentet. D er mellomklasse, Y blir da "D-SUV". J  var opprinnelig ett segment for alle SUVer.

Disse segmentene har jo sin opprinnelse langt tilbake, lenge før alle variantene av karosseri vi har i dag, så passer ikke helt. Men at Y er i ett dyrere segment enn ID3 er soleklart.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Breezec

En Model 3 LR koster temmelig nøyaktig 100k mindre enn Y, og fås med 0.99% rente. Kanskje det er en bedre match mot ID.3.
2022 Model 3 Performance

What-a-watt

RJK

Sitat fra: What-a-watt på søndag 08. juni 2025, klokken 17:16
Sitat fra: RJK på søndag 08. juni 2025, klokken 16:53
Sitat fra: What-a-watt på søndag 08. juni 2025, klokken 16:50Dette sier ingenting, og ikke noe offisielle klasser som @turfsurf tydeligvis har.
Wiki to the rescue:

https://en.wikipedia.org/wiki/Car_classification

Sitat fra: RJK på søndag 08. juni 2025, klokken 16:53
Sitat fra: What-a-watt på søndag 08. juni 2025, klokken 16:50Dette sier ingenting, og ikke noe offisielle klasser som @turfsurf tydeligvis har.
Wiki to the rescue:

https://en.wikipedia.org/wiki/Car_classification
Utdatert, og som @turfsurf sier, ikke lenger i bruk. Hvor er Tesla?  ;)
Det er vel bare å sjekke lengden på de 4 modellene de har, og så leite deg gjennom oversikten, så klarer du sikkert dette selv. Nå har du fått klassifiseringene, som du riktignok mener er utdatert, men som likevel stadig refereres til, så burde ikke være vanskelig.

TMY fikk du allerede hjelp til! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

What-a-watt

Det er ingen klasseinndeling, og det var det som var saken!

I mangel på noe bedre, kan JEG like godt bruke Colorlines klassifisering på store og små biler, hvor grensen er 5 meter :D  :D

turfsurf

Altså, skal man diskutere pris må man faktisk forholde seg til noe, og det mest vanlige her er bransjens egne segmenter.

Ellers er det ikke noe vits i å diskutere, og dong feng box «vinner».

Så går det fint å vurdere biler på tvers av segmenter, og gjøre seg opp en formening om hvor mye merverdi man får.

What-a-watt

ToWalkOrDrive

Sitat fra: What-a-watt på søndag 08. juni 2025, klokken 17:33Det er ingen klasseinndeling, og det var det som var saken!

I mangel på noe bedre, kan JEG like godt bruke Colorlines klassifisering på store og små biler, hvor grensen er 5 meter :D  :D

Jeg skjønner ikke hva du ikke finner? Model Y står i hvert fall I tabellen, og en haug med biler tilsvarende ID3 står i C segment. Men morsom kødding  :D
Tesla Model Y                         2021-

Daniel_0007

Skal du leie bil fra hertz så finner man jo samme klassene, å leie fra d klassa koster mer enn c
Model 3 2019 LR Rwd

Lucaria

Sitat fra: hemi på søndag 08. juni 2025, klokken 13:52
Sitat fra: Lucaria på søndag 08. juni 2025, klokken 11:42Dårligre stereo og dårligre skjerm og betjening?

ja bilen jeg har nå har ettermarkedsstereo, og vesentlig fler knapper og hendler, og fler skjermer, en i senter forran ratt og en i senter ala tm3,

har hatt hatt flere tms, model 3 perf, model Y perf før, men hatt litt pause nå, på prøvetur ville ikke cruisecontrol på hver gang, og samme med autopilot, kom litt på hvorfor jeg har hatt litt tesla fri.

har noen prøvd VW matrix vs de nye tesla matrix lysene? er de i nærheten av VW?

Ok custom stereo blir jo veldig spesifikt for ditt tillfelle da, men man kan også forbedre stereon i Teslan.

Men angående skjerm og betjening tror jeg det blir litt hva man liker. Personligen har jeg fått ID3 ett par ganger ved leiebil og syns (no offense) at den er super kjedelig, føles som den er treig og egentlig ikke har lyst til å bli kjørt, utrulig rotete med knapper overallt som ikke gir mening for meg, og ganske dårlige skjermer der man ikke finner det man vil ha uten å først vite hvor det er så betjeningen er enligt meg elendig og 2 dårlige skjermer blir ikke bedre en 1 bra.

Liker heller ikke interiøret og de steder man har å legge ting.

Jeg har blitt veldig happy hver gang jeg får tilbake min YP og kan levere tilbake ID3, og så bare nyte ren kjøreglede. Ren interiør uten noe rot, så bare fokus på å kjøre.

Men vi er alle ulike og jeg kan skjønne at noen like fysiske knapper.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA