Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ferie med campingvogn 🫣

Startet av FriX, onsdag 03. juli 2024, klokken 23:45

« forrige - neste »

FriX

Heia, en liten funfact og erfaring jeg tenkte flere har interesse av å lese?

Har en ulyd i et hjullager på fossilbilen og valgte å teste først en liten tur med vogna hjemmefra og kjørte ca 2mil.. Allerede etter 50meter var både frua og jeg enig om at vogna oppførte seg mye bedre bak på polestaren en BMW-en (535ia) og ble enige om å prøve oss på en tur til Örebro..

Vogna er svigers Adria som veier 1060kg+++(total vekt vognkort er 1500kg)

Distanse er 418km og startet grisetidlig 1Juli i frykt for ladekø osv..
Kjørte til Ørje som er ca 18mil og hadde 24% batteri igjen👍🏻

Ladet opp til 80% og ville ha klart å rekke fram uten å lade er jeg ganske sikker på men vi tok en kjapp lading før Örebro så vi hadde litt strøm til å farte rundt med senere og så lade helt opp til returen når den kommer..

Forbruk har ligget på rundt 31-34kwh/100km, og har da ligget i 80-85 på motorvei og med noen få forbikjøringer forbi lastebiler og noen trege bilister😆 Så vi er meget imponerte over rekkevidden!. Kan legge til at vi nylig kjørte over Haukeli og kunne kjørt til Bergen sentrum og ville hatt over 10% igjen etter en distanse på 42mil med normal kjøring💪👍🏻 (vi kjørte ikke helt til Bergen men la inn Bergen sentrum på Google i bilen for gøy og viste vi ville ha hatt 18% igjen da)

24' PS2performance
13' 535i

Ravis

Takk, dette var veldig interessant! Håper dette kan bli den store campingvogntråden!

Vi har jo en kjempetest her:
https://elbil.no/langtest-2-000-kilometer-med-polestar-2-og-campingvogn/

Jeg vurderer å kjøpe vogn selv(har Polestar-2 2024 modell, 4x4 Long Range) og vurderer Adria 361 mot nyere Poletta. Disse er hhv ca.800 og 700kg i egenvekt. Sånn jeg har forstått det, så spiller luftmotstand kanskje mest inn ift rekkevidde. Vekt spiller selvsagt inn, men hvor mye? Jeg lurer på om du(eller andre) har fått testa det?

Vurderer også å ha takboks på samtidig, og det vil sikkert også spille ganske godt inn.

Håpet mitt er å finne ut hva jeg bør velge(Adrias totalvekt på ca.1000kg mot Polettas på ca.750kg)

FriX

Bare hyggelig Ravis..

Du spør anngående rekkevidde.. Her er det jo som vanlig mye som spiller inn, men jeg ville heller gått for en større vogn istede for å ha takboks i tillegg til å slepe på et svært seil..(vurderte å hive sykkelen til jentungen inn i vogna 😆)

Mange aerodynamiske vogner som er mye bedre en den vi trekker med 🤣 Tror Tabbert 320 hadde fartsrekord på autobahn etter en cayenne for en del år siden 🏎�..

Uansett hva du velger så vil jo rekkevidde være avhengi av topografi, vekt, vind motstand, værforhold , dekktrykk osv osv..

Kan si at prøveturen vår på et par mil var meget høyt.. er bare å få bil og henger opp i fart og prøve å holde seg der.. bruker ikke cruise kontroll med mindre det er "rett fram"

24' PS2performance
13' 535i

Ravis

BLir det Adria vil jeg droppe takboks, for da vil jeg sikkert ha all plass jeg trenger. For min del blir det vestlandsferie i starten, og det er jo opp og ned fjellsider hele dagen. Kan nok ikke regne med særlig rekkevidde der

FriX

Ser den.. idag har vi startet returen hjem på e18 og det har bøtta ned med regn og vi har liggi i 80-85 stort sett hele veien.. mye motbakke og hadde høyeste forbruk på 37kwt/100km! Vi har ca 1250-1300kg bak bilen nå.. laveste 29,2kwt🫣

Så tror du fint kan regne med 15-20mil lett på Vestlandet om ikke mer, bare prøv å unngå å stoppe helt opp stadig å så akselerere opp til 60-70 stadig vekk,- Der virker det ut som det går mye strøm..

Denne vogna er jo og en del tyngre en den du tenker å dra på også.. hadde ikke vert bekymret.. men lurt å ha med en "nødlader" med vanlig stikk kontakt tenker jeg i tilfelle rottefelle 😆
24' PS2performance
13' 535i

Ravis

Jeg har to turer med Adria Action bak meg(Stavanger-Ålesund-Røros-Oslo-sørover og hjem)(Volvo V60 med 115hk). Det er årsaken til at jeg ser på å kjøpe en selv. Jeg burde kommet på selv at når henger kobles på, så vil Polestar'en skru på 4x4 drift, og da dobles jo forbruket bare av den grunn, omtrent.

Vurderer faktisk også den større Adriaen(Aviva eller Altea. Jeg har jo 421hk og 4x4 kobles inn uansett).

Polettaen er interessant pga str. Den smetter rett rundt hjørnet på tomta vår og kan lagres der. Det KAN hende at den har det vi trenger, selv om Action gir bedre komfort. Får gruble litt :)

FriX

Den Adria altea 492 vi trekker er romslig nok for 2voksne og et barn i allefall.. og du får med deg en god del i skap og under sengene.. vi har med fortelt og 4stoler og bord pluss pluss.. nå har vi brukt 32.3kwt siste 100km.. så å lade til 80% holder ca 15mil nå på e18 i øs pøs regnvær..

Men vi kommer nok ikke til å trekke vogn med el bil på lengre strekninger en dette, men et morro eksperiment nå og er meget imponert over hvor lett vogna er bak elbilen kontra fossilbilen.. du skrev du hadde kjørt med v60 115hk (sikkert 1,6diesel?) og da er det mye sliting for å komme seg opp og fram, mens elbilen din vil bare fly avgårde 💪👍🏻
24' PS2performance
13' 535i

FriX

Nå kom vi hjem i går, ladet opp til 92% på töcksfors grensehandel og la oss på hjul.. hadde 2 stopp underveis (lunsj og var innom en caravan sjappe for å se på no der) pluss ferge og kom helt hjem med 8% igjen og har kjørt 195km..

Oppsummert så har denne turen gått veldig smurt, har vert helt greit å ta en lade pause de gangene vi gjort det etter noen timer i bilen og lade nettverket nedover til Örebro er veldig bra vertfall! Kikket på Google Maps før avreise som er lurt å gjøre..

Men nå har ikke jeg fin regnet på ladekostnaden da det frua sin bil og henne som styrer med det app greiene 😆 men er på over 1500kr for ca 90mil totalt såe vi har nok ikke spart så mye på å ta elbilen men som nevnt har vognen ligget veldig bra bak denne bilen med sin høye egenvekt..

24' PS2performance
13' 535i

Leaf1Kris

Interessant lesing om kjøring med campingvogn. Har nettopp bestilt campingvogn selv å planlegger tur til Gardasjøen til sommeren. Av det lille jeg har sett om kjøring med campingvogn bak Polestar 2 så regner jeg med å kunne kjøre etapper opp mot 200km før vi må lade. Blir nok ikke mer enn 500km om dagen da det begrenser seg litt hvor langt en kommer i 80+km/t

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA