Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Garantisak på Renault trekker ut i tid. Hva kan jeg kreve?

Startet av Anders M, torsdag 16. januar 2025, klokken 11:40

« forrige - neste »

Anders M

Hei!

En liten tullefeil har blitt stor, og jeg begynner å bli rådvill. Har en Renault Megane Electric som jeg kjøpte ny i 2022. Siden dag én har jeg hatt problemer med å koble bilen til appen My Renault på telefonen, som gjør det mulig å forvarme bilen. sette opp klimaanlegg, få informasjon om kilometerstand og service etc.

Den fungerte faktisk i ca. tre måneder vinteren 2022/2023 - men så har den vært ute siden ca. mars 2023. Nå er det umulig å få noen kontakt mellom bil og telefon overhodet. «Vi har tekniske problemer, prøv igjen senere» lyder feilmeldingen når man forsøker å logge inn i appen i bilen.

Dette har vært tatt opp med forhandler/merkeverksted mange ganger, også etter at appen falt ut våren 2023. Da fant de heller ingen ting, men det var delvis min feil at jeg ikke gikk videre med saken og lot den ligge lenge.

I oktober 2024 bestemte jeg at det er på tide å få orden på problemet. Det er tross alt ganske tungvint uten denne funksjonen vinterstid.
Bilen har siden oktober vært inne hos forhandler flere ganger uten resultat. Det koster mye tid og planlegging å levere bilen på verksted stadig vekk.

En gang ba de meg om å selv gå gjennom en liste med en prosess som skulle oppdatere systemet og tilbakestille det til fabrikkinnstillinger. Men tre måneder etter at jeg startet prosessen sitter jeg her med samme feilmelding.

Har purret både over telefon og ved fysisk oppmøte en rekke ganger, men opplevd verkstedet som svært lite interessert i å ta tak i problemet. Det virker som at de har lagt hele ansvaret på én tekniker. Det er ingen oppfølging når jeg ikke tar kontakt selv. Flere ganger har de glemt hele greia, og det har gått en tid uten at det har skjedd noe som helst.

Det siste svaret jeg fikk er at en tekniker ved et annet verksted jobber på tilsvarende problem på en annen bil, og at jeg hører fra dem når vedkommende har funnet ut av noe. Dette var i desember, snart halvannen måned siden.

Jeg vurderer å selge/bytte inn bilen snart (ikke hos samme forhandler...), men sitter altså med en bil med en feil jeg må opplyse om ved salg. Alle forventer at en elbil av siste generasjon har denne funksjonen - og verdien på bilen må være langt mindre slik den er nå.
Riktignok er det en klar garantisak, men det hjelper jo ikke stort når Motorforum ikke får gjort noe med den. Alt jeg er lovet er at de «sier ifra når det har skjedd noe» - jeg har etter hvert liten tro på at det skjer.

Hvilke rettigheter har jeg, og hva gjør jeg nå? Greit nok at Renault ikke vet hva problemet er, men det er vel ikke jeg som kunde som skal ta tapet for at de tar seg svært god tid med å finne ut av det? Hva er rimelig tid for å få orden på en slik feil?

Hva gjør jeg? Aller helst vil jeg selvfølgelig få løst problemet slik at jeg kan selge bilen uten at den har feil. Men når problemet vedvarer i måneder og år, hva er det rimelig av meg å kreve? Heving av kjøpet for en slik feil? Økonomisk kompensasjon?

Håper på noen tanker og råd fra en nøytral part  :D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA