Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model X - Dører

Startet av RuneW, onsdag 02. januar 2013, klokken 11:35

« forrige - neste »

RuneW

1. Er det noen som har funnet ut hva totalhøyden med dørene åpne er? Jeg har googlet for harde livet, men det virker ikke som om noen vet dette essensielle målet... Jeg har en takhøyde på 260 i garasjen, men mistenker at selv det kan bli litt snaut.

2. Hvordan vil disse fancy dørene fungere med norsk klima? En ting er is, men jeg ser med gru på hvordan dette fungerer med f.eks. 5 cm nysnø. Ser for meg en god porsjon snø ned på setet ved åpning av døra.

Disse fancy dørene egner seg vel best for en bil som står på en messe og ikke i real life...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Joakim Sveli

Blir spennende med de dørene i garasjen ja. Jeg har 2.40 i min.

Tror nok det blir litt moderert. skyvedører ønsker jeg meg i steden
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

RuneW

Sitat fra: ElRey på onsdag 02. januar 2013, klokken 13:47
Tror nok det blir litt moderert. skyvedører ønsker jeg meg i steden

Ja, det hadde vært mye bedre. Hvis ikke hadde en Model S med trekk på alle 4 vært langt å foretrekke for mitt vedkommende.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

laumb

4-hjuls trekk er for pyser som skal på høyfjellshytta si i Holmenkollen. ;)


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

RuneW

Sitat fra: laumb på onsdag 02. januar 2013, klokken 14:37
4-hjuls trekk er for pyser som skal på høyfjellshytta si i Holmenkollen. ;)

Hehe - ja du kan så si  ;D
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Gikken

Tror Falcon-wing-dørene er en av fanesakene til Elon Musk. Ved hver presentasjon er det nettopp dørene han har vært ivrigst på å vise frem. Vi får håpe at de har funnet praktiske løsninger på både snø og takboks. Ryktene skal ha det til at de har utviklet et spesielt takstativ som i hvert fall løser takboksproblematikken. Vi får vel vite mer om Model X når leveringen av Model S til Europa er i gang.
Endelig fått på plass TMX-bestilling, #848 it is!

Blip

Jeg håper for min del at flyge-dørene blir en opsjon man kan velge bort til fordel for skyvedører.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

ovev

Tesla har et bilde av Model S og X ved siden av hverandre ca midt på presentasjonssiden av Model X, http://www.teslamotors.com/no_NO/modelx. Bildet er egentlig to bilder ved siden av hverandre.
Måling av bildet gjort i et enkelt grafikkprogram tilsier en høyde på Model X på ca 1,65m med dørene lukket. Dørene åpne ser ut til å kreve ca 2,2m fri høyde. Dette forutsetter selvfølgelig at bildene av Model S og X er i skala ift hverandre. Bildene indikerer også at Model X er ca. 2.1m bred??
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV innlevert
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry hentet 10/9/20

ohh

Da er i så tilfelle X smalere enn S, hvilket jeg ikke tror er/blir tilfellet.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

ovev

Model S er 2187mm inkl speil, 1973 uten speil. Model X har ikke speil.
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV innlevert
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry hentet 10/9/20

ohh

Godt poeng. Og dermed er den smalere på bildet, ja. (Så blir spørsmålet om de får typegodkjent bilen uten speil)


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Silkefot

Sliter virkelig med å få de dørene gjennom konefilteret. Det er faktisk såpass til no-go at vi hadde stått i køen nå om ikke det var for dem...
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

Øyvind.h

Sitat fra: Silkefot på tirsdag 29. januar 2013, klokken 19:20
Sliter virkelig med å få de dørene gjennom konefilteret. Det er faktisk såpass til no-go at vi hadde stått i køen nå om ikke det var for dem...
Plassen koster deg ingenting annet enn tapte renteinntekter, så om dørene er eneste ankepunkt hadde jeg tatt en kølapp nå. Dørene er eneste ankepunktet for mange, så det er ikke usannsynlig at det leveres en versjon uten disse dørene. Jeg kan ikke kjøpe X av samme grunn, men S holder antakelig (og kan leveres langt raskere :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Blip

Dørene er temmelig uaktuelle for oss også, men det er mest pga. at de er upraktiske i regn, snø og dårlig vær. Det er bare å syte og klage på offisiell www.teslamotors.com forum. Forhåpentligvis er det noen fra Tesla som følger litt med...

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Silkefot

Ser ut som om de følger med på Tesla Forumet; her er et svar jeg regner med er fra Tesla:

SitatNicu.Mihalache | FEBRUARY 5, 2013
There are only negligible chances that other type of doors will be available for Model X. We are too far in the development cycle and those things are not only a production issue, but a design issue. Safety and how the entire body works together are hard problems, and "optional" door design would be too much in such a short time for our little company.

For mild rain, falcon doors are arguably better. For heavy rain, you have the place to use an umbrella under the door (who knows, maybe there will be an integrated option extending from the open falcon doors :) ). For a bit of snow, is more or less the same. If you have a (half) foot of snow on your car, you should take down most of it anyway, otherwise you put everybody else on the highway at risk. As for the ski rack, Tesla may simply block one door and allow that on half of the surface of the roof (if it is not a safety concern - the door may unblock if there is an accident, eventually releasing the rack in the same time, after the crash, of course).

On a big picture / philosophical view, Tesla is a bit like Apple. They build things that people do not know they want until they try them. I remember Franz saying that they had to go on many conventional routes with the design of the Model S, otherwise the risk of not being understood / accepted was too big. They did not want to put Tesla in danger with that. But they will push more and more innovative / revolutionary designs with each model. Some will not get it
http://seekingalpha.com/article/407491-tesla-model-x-too-much-too-fast
There may be even the occasional failed product from time to time, but this could not be Model S.

Tesla's cars will not be for everybody, at least not before 2016. They will choose to serve only some customers, already forced by the high price of battery + aluminum body, but also by design choices. It's a huge market and a small company can find relatively easily its growth niche.

I am ready to bet that falcon doors will be and nothing else for the Model X.

Ser litt mørkt ut spør du meg...
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA