Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model X - Dører

Startet av RuneW, onsdag 02. januar 2013, klokken 11:35

« forrige - neste »

Epleskreller

Begynner å like dørene litt mer for hver dag som går.. De er vel elektrisk hevbare, tilsvarende bagasjeromsdøra på S?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Havebigfun

Jeg synes dørene er en no-go. :o
man gjennomfører design på bekostning av funksjon.
Kjedelige skyvedører er vesentilg mer funksjonelle. 8)

Leaffen

#18
Uansett hvilken film jeg ser på nettet vedrørende disse dørene, ser falke-dørene ut som noe leamikk. Har i det siste vært inne på tanken om jeg skal endre fra Model S reservasjon til Model X reservasjon. Liker konseptet, og jeg var litt skuffet med hensyn til Model S sin lave innstigningsdør / høye terskel. synes faktisk det var litt kummerlig å komme seg inn og ut av Model S.

Men jeg blir mer og mer skeptisk til Model X. Jeg lurer på hvordan dørene vil oppføre seg i sterk vind? Staget / motoren for å heve dørene ser ut som om de er noen svake greier, og står alt for tett opp mot hengslene. Hvordan vil disse motstå litt juling fra vindkuler på Vestlandet? For ikke å snakke om hvis en eller annen overivrig gymnasiast skulle finne på å henge seg i døren? Skeptisk.

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Havebigfun

Med de dørene er bilen en california-show-car- ikke egnet for annet enn godt vær.
Ingen kjører rundt med åpen cabriolet mens det regner eller snør- hvorfor åpne halve taket når man skal in og ut av bilen??
Det skal mange års garanti til for å gi trygghet for at kunden ikke blir sittende med betydelige kostnader relatert til "tear and wear" av vingene.

Epleskreller

Oppsummert er dette slik jeg vurderer dørene:
Fordeler:
-enklere adgang pga høyden, kan gå inn i bilen og sette seg. Kjekt dersom man har skrøpelige passasjerer.
-bredere dører, kunne kanskje vært mulig med skyvedør
-de er tøffe og gir bilen en identitet

Ulemper:
-Ved mye regn vil døra kun være en dårlig paraply
-snø på taket vil kunne dette inn
-kraftig vind vil utsette dørene for store krefter
-noen vil trolig få problemer med dørhøyden i garasjen.
-usikkert hvor solide og holdbare de er.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Havebigfun

Det med identiteten av bilen er udiskutabelt :o
Om det ser fint ut kan man sikkert strides om- jeg synes det er svært rotete med std-dører fremme og vinger bak. Min estetiske sans trigges definitivt ikke av dette- jeg er litt redd for at jeg er mainstream- noe som i seg selv er en trussel mot individualiteten og identiteten. Det er tross alt bilen som definerer hvem vi er :o ;)

aalbork

Dørene er definitivt no-go for oss også. Vi er 6 stk i familien og håper fortsatt vi kan kjøpe en Elbil med god rekkevidde og plass til alle. Caravellen er solgt fordi vi nesten ikke brukte den etter at  Kangooen ble kjøpt, og leier nå bil de gangene vi skal på langtur alle sammen. Vi håper derfor på  kunne reservere en model X. Men vi må ha en bil som kan stå alene ute om natten og virke når vi kommer ut om morgenen uansett om vi er hjemme eller på fjellet. e-nv200 er ikke noe alternativ. Var og kikket på en fosilutgave og ble ganske skuffet. Håper i det lengste de kommer med en versjon med skyvedører.
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Ioniq 5 RWD 2021
Bil nr.2 - VW Caravelle 2006 7-seter når alle 6 skal på tur eller båten skal transporteres
Tidl Leaf Tekna 2015
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

Silkefot

Nå som Model X visstnok er et år forsinket finnes det kanskje muligheter for en annen dør? Hvem ringer Tesla?
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

Blip

Ja, det er lov å håpe at gnålet vårt har påvirket Tesla. Jeg har hvertfall gjort mitt på div. Tesla-fora...

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Bent

Det Musk tidligere har sagt er at en av hovedhensiktene med Tesla er å utfordre etablerte sannheter i bilmarkedet. De tør ikke å gjøre det i stor grad med Model S (og derfor bl.a. fronten slik den er) fordi TMS bare lykkes, men vi begynner nok å se konturene av det i Model X. Tanken til Musk synes å være at bilmarkedet på mange måter er fastfrosset i dårlige løsninger fordi ingen tør å tenke nytt, og at Tesla skal komme med nye løsninger som er helt annerledes og virker komplett idiotiske, men som i realiteten er gjennomført geniale når du først får prøvd dem. Falconwingdørene er antagelig en slik. Virker fantastisk tvilsomt, men kanskje blir de geniforklart når bilen endelig kommer på markedet. Eller kanskje blir det en flopp og de må forandre på dem.
Tesla Roadster, 25Mm

Blip

Joda, jeg ser absolutt fordelen med å ta et "Microsoft" eller "Apple" - standpunkt (dvs. tenke nytt og på tvers av det "alle" mener er korrekt). Dørene kan gjerne bli greie, men jeg ser ikke helt at det er noe nytt. Det har eksistert lignende dører i mange på, men da på biler som liker seg best innendørs i temperaturer under 0 grader og i regn...

Det som irriterer meg mest er alle Californiske fanboys som sier at det bare er å børste av snøen før dørene åpnes... "Det er uansett ulovlig å kjøre med snø på taket". Vel, jeg tviler på de har opplevd en typisk norsk vinter med vannrett puddersnø i lufta og 3 unger+ bagasje som skal inn/ut av bilen uten at den blir seende ut som et mislykket narko-raid innvendig.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

ohh

Jeg tenker som så at de få gangene bilen står ute når det snør slik at det legger seg snø på taket (eks på hytta), så kan jeg enten børste av snøen, eller sette på varmen en stund på forhånd så har det meste av snøen smeltet innen jeg skal inn i bilen.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Epleskreller

Sitat fra: ohh på fredag 05. april 2013, klokken 15:48
Jeg tenker som så at de få gangene bilen står ute når det snør slik at det legger seg snø på taket (eks på hytta), så kan jeg enten børste av snøen, eller sette på varmen en stund på forhånd så har det meste av snøen smeltet innen jeg skal inn i bilen.

Er ikke så veldig stressa for snøen selv, men å varme opp bilen sånn at snøen på taket smelter, er godt gjort :)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

ohh

Det er pano-tak over store deler av taket, så det antar jeg går greit der. Restene bør være enkle å få bort.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA