Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte frontrute - Møller vs Hurtigruta

Startet av kvakke, mandag 03. mars 2025, klokken 08:11

« forrige - neste »

kvakke

Jeg har for andre gang på et år fått steinsprutskade på et sted som gjør at ruta sprekker opp med en gang.

Før jeg bestiller time begynte jeg å tenke, har det noe for seg å gå til møller  i stedet for Hurtigruta for eksempel?
For min del betaler jeg jo det samme i egenandel.

Hurtigruta sier de har original kvalitet på glasset, og vi får jo hyggelige fordeler gjennom elbilforeningen som gratis vi vindusviskere og fornying av medlemskapet.

Hos møller bruker de originalt glass og lim fra Volkswagen.
De bruker også lenger tid, Hurtigruta sier det tar rundt tre timer, mens møller vil ha den over natta. Vet ikke om det sier noe om arbeidet som gjøres.

Er det noe spesielt i glasset på en ID4 GTx som gjør at det bør være originalt?

Får presisere at det er snakk om to forskjellige biler denne gangen og forrige, sist var første gang og jeg fikk litt panikk så dro rett til Hurtigruta uten å gjøre research.

Orbit

Det virket litt lenge at Møller ville ha bilen over natta. Det kan være at de bruker et eksternt glassverksted (som Hurtigruta) for dette - ikke alle merkeverksteder gjør dette selv.

Utenom selve rutebyttet, går det med tid til kalibrering av sensorer/kamera som sitter i frontruten, samt herdetid på limet. Kalibrering har vært begrensningen for å raskt få time hos merkeverksted for meg. De har deler og bemanning men siden mange biler må innom kalibreringsbåsen etter ruteskift (eller at en støtfanger har vært montert av/på, eller ....) blir dette en flaskehals.

Venting på limherding kan også tilpasses. Jeg byttet rute på i3 (som har en veldig stor rute). De var ferdig på 30 min (merkeverksted), og så lenge jeg kjørte pent og rolig hjem og parkerte på flatt underlag kunne jeg dra fra verkstedet rett etterpå.

Ang merkeverksted eller ikke, så har jeg personlig valgt merkeverksted slik at alt arbeid er gjort på samme sted. Dersom det blir f.eks. en lekkasje i ettertid hvor det er venskelig å spore hvor den kommer fra, kan ikke merkeverkstedet frasi seg noe ansvar.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

kvakke

Ser jeg glemte å oppdatere:
Jeg fikk problemer med dørhåndtaket på samme da, møller hadde fått en avbestilling for feilsøking et par dager etter og klarte å skvise inn rutebytte samtidig.

Det tok bare et par timer å bytte ruten. må ha vært noe bug i appen dems.

De glemte å rengjøre ruten etter byttet, så det var litt jobb å få løs restene etter sugekoppen, men utover det gjorde de en bra jobb, og jeg har på ny original rute.

Tips for å få ren ruten ordentlig: Jeg prøvde wipes for glass, store mengder spylevæske, og minst en tur i vaskemaskinen, før jeg kom på at jeg kjøpte en rens på hurtigruta sist gang jeg var der. Det tok 90% av merkene etter få sekunder. Anbefales.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA