Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeproblem - omstarter ladeprosess hyppig

Startet av themski, tirsdag 14. januar 2025, klokken 17:58

« forrige - neste »

Marsto

Hei Themski. Ja, bilen din har et problem akkurat som worry beskriver. Her er et bilde av laderens funksjoner og på bildet ser du hva de betyr. Det er sannsynlig at bilen din har et jordingsproblem. Det må undersøkes nærmere. Her er et bilde og uthevet er de lampene du beskriver som lyser. Som worry beskriver er det veldig unormalt at 12v batteriet lades ut så fort. Det tyder på at du har en spennings lekkasje. Når du nå har fått svar fra laderen, som virker som den skal, tror jeg du må starte en prosess for å få diagnostisert problemet. Hvilke lamper lyser eller blinker på laderen når den er tilkoblet??  Som du ser har jeg gulet ut to felt. Det er i referanse til det du beskrev tidligere når du koblet til laderen.

Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

themski

Takk for svar!

Fast lys på "car link fault" - så jordfeil i bilen. Dette kan sammenfalle med at jeg har hatt problemer med "parasitic drain" på batteriet, og når vi tok sikringen til hornet (!) så bedret det seg. Når jeg får tid kan jeg prøve å trekke ut denne sikringen igjen for å se om dette hjelper.

Merk: Jeg sendte bilen på lokalverkstedet med dette problemet, og det var der de feilsøkte det.
Merk 2: Jeg satte inn denne igjen på et senere tidspunkt fordi det er i mange tilfeller greit å ha et lydhorn.

Marsto

Sitat fra: themski på fredag 31. januar 2025, klokken 10:28Takk for svar!

Fast lys på "car link fault" - så jordfeil i bilen. Dette kan sammenfalle med at jeg har hatt problemer med "parasitic drain" på batteriet, og når vi tok sikringen til hornet (!) så bedret det seg. Når jeg får tid kan jeg prøve å trekke ut denne sikringen igjen for å se om dette hjelper.

Merk: Jeg sendte bilen på lokalverkstedet med dette problemet, og det var der de feilsøkte det.
Merk 2: Jeg satte inn denne igjen på et senere tidspunkt fordi det er i mange tilfeller greit å ha et lydhorn.
Flotte greier. Det er absolutt det beste å starte med kjente problemer når det gjelder jordfeil. Jordfeil er ofte veldig vanskelig å finne. Lykke til og hvis problemet er hornet bør det gå fint å finne et nytt. Det har sin egen sikringskurs.
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

worry

Det er litt rart om selve hornet (det er to) skulle være årsak til lekkasjen. De får strøm fra et rele. Så det kan ikke gå strøm til hornene før releet er trekt.

Releet står med pluss "hot always" fra sikringen. Minus kommer fra GEM-boksen.
Think lithium

themski

Sitat fra: Marsto på fredag 31. januar 2025, klokken 12:27Flotte greier. Det er absolutt det beste å starte med kjente problemer når det gjelder jordfeil. Jordfeil er ofte veldig vanskelig å finne. Lykke til og hvis problemet er hornet bør det gå fint å finne et nytt. Det har sin egen sikringskurs.
Sitat fra: worry på lørdag 01. februar 2025, klokken 11:40Det er litt rart om selve hornet (det er to) skulle være årsak til lekkasjen. De får strøm fra et rele. Så det kan ikke gå strøm til hornene før releet er trekt.

Releet står med pluss "hot always" fra sikringen. Minus kommer fra GEM-boksen.

Takk for svar igjen. Er utenlands for øyeblikket, men om det ikke da er denne som du viser tvil til, Worry, vil det da gi mening og gå igjennom hele sikringsboksen? Altså ta ut en sikring, prøve, og sette den inn og bevege meg til neste sikring/rele frem til jeg har testet alle?

worry

Hei,
Det er andre på forumet her som kan elektro mye bedre enn meg, så jeg håper de kommer innpå med riktig anbefaling om metode.
Har du de elektriske skjemaene?
Think lithium

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA