Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla superchargers - ønsker og forslag

Startet av kjølholdt, tirsdag 01. januar 2013, klokken 21:04

« forrige - neste »

TKL

Et annet mørkt område i nord er Helgelandskysten. Om det ikke direkte er et svart hull så er det ganske grått langs Fv17. Det bor en god del mennesker i dette området, og Helgelandskysten er et fint alternativ til E6 for en ferietur gjennom den sørlige delen av Nordland.

Ladere i Brønnøysund, Nesna og Glomfjord ville dekke Helgelandskysten perfekt.
S85, VIN18145, levert 27.sept. 2013, hvit "godlukt nummeret" - Solgt
X100D levert sept. 2017
Zoe ZE50 levert mai 2020

Ellemelle

Er enig i at det er et sort hull der.
Men det hadde kanskje holdt med et par CCS/Chademo-ladere Glomfjord, supercharger er kanskje litt overkill?

Simen1

Jeg skulle gjerne sett at Tesla satt opp flere superladere med få stolper per plass, men så vidt jeg har skjøtnt det har de en del stordriftsfordeler med tanke på vedlikehold ved å prioritere få steder med mange ladestolper enn omvendt. Det er nok derfor det stort sett dukker opp 8-12 stolper selv på de plassene med antatt lavest behov.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Wibla

Kunne godt tenkt meg urban supercharger i Oslo, med betaling for alle. Selv om de tok 2kr/kwh ville det fortsatt vært markant billigere enn de fleste alternativene man har i dag.
2018 Tesla Model S 75D

fonberg

Sitat fra: Wibla på mandag 13. mai 2019, klokken 14:04
Kunne godt tenkt meg urban supercharger i Oslo, med betaling for alle. Selv om de tok 2kr/kwh ville det fortsatt vært markant billigere enn de fleste alternativene man har i dag.

Tipper det ville vært et marked for Urban SuC selv med kWh-priser opp mot 5 kr.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

DagfinnN

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

DagfinnN

#726
Utbyggingstakt:
Jeg hentet min første Tesla i Drammen for 3,5 år siden og kjørte hjem til Molde. Da passerte jeg tre superladere på veien, Lier (8), Lillehammer(8) og Dombås(8). Jeg ladet på de to siste selv om jeg kunne ha hoppet over Dombås.
I dag på samme vegstrekning:
Lier(8), Nebbenes(30), Brumundal(20), Lillehammer(14), Øyer(20), Vinstra(12), Dombås(16) og Åndalsnes(8). I tillegg har både Dombås og Lillehammer øket antall staller.
Det går unna, økning fra 24 staller til 118 staller.
Edit
parantes 8 parantes blir altså (8) - jaja
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Øyvind.h

#727
Har ikke nebbenes 42 eller noe sånt?
Edit: 44 faktisk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

DagfinnN

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Bidda

Var i hundre noen minutter når det stod Jaren (R4) på en tillatelse men det var Jaren ved Kopstad....
Har eid 70 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 75 2017 og TMY LR 2021
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT
Polestar 3 og Tesla CT reservert ;-)

Philip Marlowe

Det er vel på høy tid at det kommer noen Superladere i Finnmark. F.eks. Alta og Olderfjord. Da kan man jo kjøre til Nordkapp.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

OhmPaPa

Tesla/Elon utbasunerte jo for noen måneder siden at man skulle kraftig utvide antall superchargere så man kunne kjøre over hele Europa. Da bør det snart skje noe på Nordkalotten. Og på østkanten av Europa.

DagfinnN

Sitat fra: Philip Marlowe på tirsdag 14. mai 2019, klokken 12:34
Det er vel på høy tid at det kommer noen Superladere i Finnmark. F.eks. Alta og Olderfjord. Da kan man jo kjøre til Nordkapp.
Var på Nordkapp ifjor jeg. Intet problem. Destinasjonslader på Olderfjord hotell ordnet det. Overnattet på Nordkapp camping og sakteladet på campinghytta. Det går også greit.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

fredag

E45 og E75 gjennom Sverige og Finland til nord-Norge burde også vært mye bedre dekket med superladere. Det er en ikke uvanlig "snarvei" nordover. Raskeste vei mellom nord og sør i Norge er ikke nødvendigvis gjennom kun norske veier.

300-350km mellom superladerne på E45 nå, noe som er altfor mye. Og ingen nord for Storuman.

Håper de fyller opp med noen superladere på E45 til Alta med ca 200km mellomrom helt frem til Alta, inkl Karesuando for de som kjører av på E8 til Tromsø, og en håndfull til for de som kjører E75 til øst-Finnmark.

Feks: Kautekeino, Karesuando, Kiruna, Gällivare, Arvidsjaur, Strömsund, Rovaniemi, Sodankylä, Enare, Karasjok, Tana.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

THE

Sitat fra: fredag på tirsdag 14. mai 2019, klokken 22:27
E45 og E75 gjennom Sverige og Finland til nord-Norge burde også vært mye bedre dekket med superladere. Det er en ikke uvanlig "snarvei" nordover. Raskeste vei mellom nord og sør i Norge er ikke nødvendigvis gjennom kun norske veier.

300-350km mellom superladerne på E45 nå, noe som er altfor mye. Og ingen nord for Storuman.

Håper de fyller opp med noen superladere på E45 til Alta med ca 200km mellomrom helt frem til Alta, inkl Karesuando for de som kjører av på E8 til Tromsø, og en håndfull til for de som kjører E75 til øst-Finnmark.

Feks: Kautekeino, Karesuando, Kiruna, Gällivare, Arvidsjaur, Strömsund, Rovaniemi, Sodankylä, Enare, Karasjok, Tana.
+1 og  :+1:

Samme ønsker og forslag fra meg også.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA