Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla superchargers - ønsker og forslag

Startet av kjølholdt, tirsdag 01. januar 2013, klokken 21:04

« forrige - neste »

Harlex

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 03. januar 2013, klokken 22:02
Sitat fra: Olemann på torsdag 03. januar 2013, klokken 12:43
Hva er folk villige til å betale for å lade langs veien?
Forventer at Teslas hurtigladere er gratis, men de blir sikkert ikke å finne over alt.

Om andre klarer å sette opp hurtigladere som Model S kan benytte seg av (helst 40-50kW +) er jeg villig til å betale 4-5 kroner per kWh for å ha muligheten. Samme for meg om jeg betaler 3-400 for et fullt batteri, for det kommer jeg nesten aldri til å gjøre. Det er etter mitt syn viktig at det er mulig å tjene penger på hurtiglading for at vi skal få mange ladestasjoner.
3-400 kroner for full "tank"????!!! HELT UAKTUELT for min del. Hovedgoden men elbil har da falt vekk. La oss si 40 mil kjøring og 400 kr.... Det er 10 kr milen i "drivstoff" Det er vel sånn ca det man må ut med på en gjennomsnittlig forbrenningsmotor.......
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Oreo

For meg kunne jeg godt tenke meg å betale dette om jeg gjorde det en-to ganger i året på vei til familie i andre enden av landet.
Såklart å basere seg å fylle slik hver gang er uaktuelt. Derfor har jeg ennå ikke brukt hurtiglading på min Leaf siden jeg kjøpte den. Så da tror jeg nok den ladestasjonen ville blitt brukt relativt lite egentlig.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Kristian

Sitat fra: Harlex på torsdag 03. januar 2013, klokken 23:08
3-400 kroner for full "tank"????!!! HELT UAKTUELT for min del. Hovedgoden men elbil har da falt vekk. La oss si 40 mil kjøring og 400 kr.... Det er 10 kr milen i "drivstoff" Det er vel sånn ca det man må ut med på en gjennomsnittlig forbrenningsmotor.......

De MÅ være lønnsomt å bygge ladestasjoner og 3-400 kr for full tank spiller ingen rolle. Poenget er jo at en lader nesten alltid hjemme, og ladestasjoner trengs kun når en skal på langtur (lenger enn 20-40 mil, avhengig av modellen). Hvor ofte er det? For de fleste av oss maks et par ganger i året, for noen kan dette utgjøre noen tusenlapper. Men ladestasjonene gjør at en kan droppe fosilbilen og således spare kanskje 10-15 tusen i drivstoff.

En vurderer altså å kjøpe en bil med ett sannsynlig verditap på kanskje 100.000 pr år, så blir en veldig bekymret for et par tusenlapper i merkostnad for strøm fra en hurtiglader. Kanskje et velutbygd hurtigladernettverk gjør at bilen faller med 20.000 mindre pr år da bilen ikke vil ha rekkeviddebegrensninger?

Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

Epleskreller

Jeg ønsker heller å betale litt for å hurtiglade og at tilgangen er god enn at det skal være gratis med kun er fåtalls stasjoner. Kommer trolig kun å bruke hurtigladere ifm ferieturer..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Elmo

Sitat fra: Kristian på torsdag 03. januar 2013, klokken 23:25
De MÅ være lønnsomt å bygge ladestasjoner og 3-400 kr for full tank spiller ingen rolle. Poenget er jo at en lader nesten alltid hjemme, og ladestasjoner trengs kun når en skal på langtur (lenger enn 20-40 mil, avhengig av modellen). Hvor ofte er det? For de fleste av oss maks et par ganger i året, for noen kan dette utgjøre noen tusenlapper. Men ladestasjonene gjør at en kan droppe fosilbilen og således spare kanskje 10-15 tusen i drivstoff.

En vurderer altså å kjøpe en bil med ett sannsynlig verditap på kanskje 100.000 pr år, så blir en veldig bekymret for et par tusenlapper i merkostnad for strøm fra en hurtiglader. Kanskje et velutbygd hurtigladernettverk gjør at bilen faller med 20.000 mindre pr år da bilen ikke vil ha rekkeviddebegrensninger?

Godt sagt !
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Harlex

Sitat fra: Kristian på torsdag 03. januar 2013, klokken 23:25
Sitat fra: Harlex på torsdag 03. januar 2013, klokken 23:08
3-400 kroner for full "tank"????!!! HELT UAKTUELT for min del. Hovedgoden men elbil har da falt vekk. La oss si 40 mil kjøring og 400 kr.... Det er 10 kr milen i "drivstoff" Det er vel sånn ca det man må ut med på en gjennomsnittlig forbrenningsmotor.......

De MÅ være lønnsomt å bygge ladestasjoner og 3-400 kr for full tank spiller ingen rolle. Poenget er jo at en lader nesten alltid hjemme, og ladestasjoner trengs kun når en skal på langtur (lenger enn 20-40 mil, avhengig av modellen). Hvor ofte er det? For de fleste av oss maks et par ganger i året, for noen kan dette utgjøre noen tusenlapper. Men ladestasjonene gjør at en kan droppe fosilbilen og således spare kanskje 10-15 tusen i drivstoff.

En vurderer altså å kjøpe en bil med ett sannsynlig verditap på kanskje 100.000 pr år, så blir en veldig bekymret for et par tusenlapper i merkostnad for strøm fra en hurtiglader. Kanskje et velutbygd hurtigladernettverk gjør at bilen faller med 20.000 mindre pr år da bilen ikke vil ha rekkeviddebegrensninger?
100 000,- PER år....?!!!!!!!!!!????? Jeg håper isåfall disse uårene ikke blir mange... For oss som kjører mye og tenker mer kostnadsbesparelser enn miljø så er driftskostnader på bilen vesentlig... For dem som bare lufter den i godvær på enkelte søndager er det mindre relevant selvfølgelig. Det er selvfølgelig ikke noe heft å punge ut med 10 kr milen en gang i blant men hvis det skal bli regelen fremfor unntaket for at noen skal tjene seg fet på ladestasjoner så forsvinner hovedgrunnen til at svært mange kjøper el-bil. Da er jeg med på 100 000,-  hvert år de først 7 årene er en aktuell problemstilling. Nei faen heller... Uten å ha sjekket veldig nøye så lastet jeg ned en app som jeg forstår det slik at de aller fleste ladepunkt i landet per nå er gratis. Sånn må det fortsette å være. Tesla må få bygget ut sine superchargerstasjoner som er gratis for oss med Tesla. Det er ikke mange de trenger for at man kan kjøre Norge rundt som med en hvilken som helst forbrenningsmotor. Det er greit at man som oftest lader hjemme men det er for meg ikke et enormt argument for at jeg skal betale vanlig bensinpris når jeg skal på tur. Har man Tesla så skal det ikke være behov for et ladepunkt i hver bygd og på hvert gatehjørne heller.... Hva koster det å lade hjemme forresten? Fra tom til full? Sånn ca? Noen av dere har garantert gjort regnestykket....Jeg vil for min del lade mest på jobb.
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

jkirkebo

Sitat fra: Kristian på torsdag 03. januar 2013, klokken 23:25
De MÅ være lønnsomt å bygge ladestasjoner og 3-400 kr for full tank spiller ingen rolle. Poenget er jo at en lader nesten alltid hjemme, og ladestasjoner trengs kun når en skal på langtur (lenger enn 20-40 mil, avhengig av modellen). Hvor ofte er det? For de fleste av oss maks et par ganger i året, for noen kan dette utgjøre noen tusenlapper. Men ladestasjonene gjør at en kan droppe fossilbilen og således spare kanskje 10-15 tusen i drivstoff.

For min del er det ikke aktuelt å betale så mye og jeg kommer til å jobbe meg rundt det. Gratis 90kW hurtiglading fra Tesla kombinert med gratis/billig 20kW lading fra enten Mennekes-bokser eller CEE-stikk tror jeg holder bra. Samt 32A enfase-lading ved overnatting.

Så jeg tviler på at jeg kommer til å anskaffe en eventuell CHAdeMO-adapter. CHAdeMO har de fleste steder blitt enten for dyrt (176,- pr. time) eller for tungvint (15 min ladetid). Det måtte isåfall bli hvis det dukker opp en gratis eller rimelig en på et sted jeg har bruk for det. Men foreløpig ser det dårlig ut langs Rv4 :/

Forøvrighåper jeg på å få tilgang til 32A lading på jobb, i så fall bør jeg ikke lade så veldig mye hjemme...;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Harlex

Det må no heller jobbes for at det å tilby gratis lading blir et trekkplaster for å få folk til å kjøpe andre varer istedenfor å stimulere til at det skal dannes et marked for godt betalt strøm til el-bil.....bensinstasjoner er nevnt. Man har ellers kroer, kjøpesentre og alle andre som selger varer og tjenester. Hvis et kommersielt marked skal styre ladepris så tar markedet som kjent det kunden er villig til å gi.... Og da bekymrer det meg virkelig hvis mange er villig til å legge igjen like mye som da de fylte full tank med bensin på den gamle bilen sin.....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Epleskreller

Dette står nå på Tesla sine sider :

Superlading
Tesla bygger et nettverk av Superladere over hele Europa langs bereiste veier. Superladere er konstruert for å gi langveiskjørere halv lading på omtrent en halv time. Inkluderer all maskinvare, programvare, testing, og ubegrenset gratis lading på alle Superlader-steder.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

jkirkebo

Sitat fra: Epleskreller på fredag 04. januar 2013, klokken 00:08
Dette står nå på Tesla sine sider :

Superlading
Tesla bygger et nettverk av Superladere over hele Europa langs bereiste veier. Superladere er konstruert for å gi langveiskjørere halv lading på omtrent en halv time. Inkluderer all maskinvare, programvare, testing, og ubegrenset gratis lading på alle Superlader-steder.

Bra at det blir offisielt. Så får vi håpe at "bereiste veier" inkluderer E6 hele veien nordover. I så fall blir det Nordkapp sommeren 2014 på oss ;)
(skal nok klare å komme oss oppover uten hurtigladere også, men det blir isåfall kortere dagsetapper)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Balrog

må si meg veldig enig i innlegg her som etterlyser ladere på bensinstasjoner. De må jo være idioter om de lar en sånn mulighet til å sikre seg "lademonopol" i tillegg til drivstoffoligopolet sitt. Det går en del burgere brus og snop når en hel familie skal lade i 45 minutter...
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Øyvind.h

#26
For meg er det vanskelig å forstå at elbileiere ikke skal betale for seg når de fyller drivstoff de få gangene man ikke fyller tanken hjemme, enten gjennom varekjøp eller gjennom betaling av drivstoffet. At man så langt har kunnet fylle gratis som et incentiv for å kjøpe elbil har tydeligvis vært en bjørnetjeneste.

Som nevnt over, det er viktig for bilens verdi at det eksisterer gode lademuligheter. At noen vil tilby dette gratis mot at man eksempelvis spiser i restauranten er bare en annen måte å betale for seg på.

I en bil med 30-50 mil rekkevidde er jeg for øvrig helt uenig i at de som lader hjemme bare lufter bilen i "godvær og søndagsturer". Jeg kommer til å gå fra å fylle tanken ca 25 ganger per år til kanskje 4-5 ganger. Det koster penger å drive ladestasjoner ut over råvarekost og etablering. Jeg er villig til å betale for at tjenesten stilles til disposisjon, for den vil uansett utgjøre en forsvinnende liten del av bilholdet.

Står fortsatt ved at jeg er villig til å betale 3-400 noen få ganger i året for at hurtigladere skal finnes "over alt". Det blir uansett svært rimelig ift å fylle bensin/diesel i løpet av et år.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Epleskreller på torsdag 03. januar 2013, klokken 23:29
Jeg ønsker heller å betale litt for å hurtiglade og at tilgangen er god enn at det skal være gratis med kun er fåtalls stasjoner.
Helt enig. La oss si du eksempelvis skal kjøre til Trondheim, og Tesla har plassert en hurtiglader ved Koppang i Østerdalen.
Men så måtte du plutselig kjøre en del før du dro slik at batteriet er nede på 70-80%. Det er -15 ute, og du havner i lang kø ut av Oslo pga en ulykke. Ved Elverum kan du få lade om du spiser middag der, men du er ikke interessert i å spise eller kjøpe godteri, for du trenger bare 10-15 minutter med 50kW lading for å være sikker på å komme frem til gratisladeren på Koppang. Du betaler da en snau femtilapp for strømmen som sikrer deg å komme frem til Teslas egen hurtiglader.

Dette er bare ett av mange eksempler på at det er viktig at private aktører ser verdien av å tilby lading uten at man nødvendigvis må handle hver gang.

For øvrig helt enig i at butikker/restauranter bør tilby lading for sine kunder, men det utelukker ikke egne betalingsstasjoner.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

mrm

For mitt bruk er jeg villig til å betale en gode del for å kunne bruke en hurtiglader.  Ser for meg at den kun blir brukt 2-3 ganger i året når vi er på langtur, og alternativet blir da en ekstra overnatting for å komme oss mellom østlandet og nord norge.
Tesla Model S P85 mars 2014 * solgt *
Citroen C-Zero 2014
Tesla Model S 70D mars 2016

Stig O

Bruker bilen lite i jobb sammenheng, men bruker bilen mest på lengre turer.Jeg har kanskje behov for 20 hurtigladninger i året, og med en pris på 400kr hadde dette vert en stor nedtur i min elbil bruk. Er vel ingen representativ bilbruker, men håper og tror ikke blir et slikt prisnivå på hurtigladninger. Når det er sagt så er tillgangen på ladning viktigere.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA