Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla superchargers - ønsker og forslag

Startet av kjølholdt, tirsdag 01. januar 2013, klokken 21:04

« forrige - neste »

OhmPaPa

Det er klart superchargerene i Finnmark blir lite brukt. Hvem kjøper Tesla der nå?

Jeg er søring men hadde ikke kjøpt Tesla uten superchargere så jeg kom meg ut i verden.

Elon Musk har selv sagt at 100% av Europa skal dekkes. Da mangler det noen i nordlige skandinavia.

https://cleantechnica.com/2018/12/26/tesla-ceo-elon-musk-tweets-superchargers-coming-to-100-of-europe-in-2019/

jlan

Jeg ser det er veldig dårlig langs E-10 ja. Det er sikkert mulig å få en SuC der og gjerne et par langs europaveiene oppver mot Finnmark. Men siden det heller ikke er noen andre som finner det lønnsomt  å installere hurtigladere i dette området, så er det kanskje bedre at Tesla slår seg sammen med noen. En SuC vil jo til en viss grad ødelegge markedet for andre som vil bygge ut.
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/11/22/195477151/ladeselskap-to-grunner-til-at-vi-ikke-bygger-hurtigladere-i-finnmark
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

OhmPaPa

Denne problemstillingen gjelder jo ikke bare i Finnmark - men i andre områder i Tesla-verden hvor det bor få (Tesla-)bilister i et stort område.

Som på mange andre områder må vel kostnader og inntekter fordeles slik at totalsummen blir OK selv om kostnadene for enkelte lokasjoner blir høye i forhold til bruken.

Hvis Tesla skal dekke 100% av Europa så må man bygge andre steder enn langs strekningen mellom storbyene.

Simen1

Sitat fra: OhmPaPa på fredag 08. februar 2019, klokken 14:17Det er klart superchargerene i Finnmark blir lite brukt. Hvem kjøper Tesla der nå?
Høna og eggget... Selvsagt er det få Teslaer i et område uten SC innen bilens rekkevidde. Andre elbiler sliter også med null hurtigladere i fylket (ok, den første dukket opp for et par uker siden)

Finnmark er Norges største fylke, med over 700 km fra veis ende i SC-nettverket (Sørkjosen) til veis ende på veien. Med lang vinter, mange kuldegrader, værforhold og behov for god margin sier det seg selv at mangelen på hurtigladere utelukker elbiler for befolkningen. Sørpå egner små elbiler seg for å kjøre mellom de mange tettstedene med kort avstand og innad i byene. Det er et helt annet mønster i Finnmark. Tettstedene er så små at det er gangavstand internt, men skal man til neste tettsted eller by så må man opp på Tesla-rekkevidde for å være sikker på å nå fram. Behovet for elbil med 100km rekkevidde er praktisk talt null.

Derfor tror jeg elbiler med lang rekkevidde vil dominere i Finnmark mer er enn de gjør sørpå. Tesla burde sett dette for lenge siden og laget et ladenettverk i Finnmark som feier konkurrentene av banen (e-Tron, Niro, etc). Tesla kunne fått høyere andel av elbilene der enn i Bærum, men av en annen grunn. Enten har man råd til en Tesla 100/LR eller så må man droppe elbildrømmen pga ladenettverk og rekkevidde. I bærun tror jeg det reelle rekkeviddebehovet er mindre, men å ha kulere bil enn naboen er desto vikigere.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Larsebass

Det bor vel under 80000 i Finnmark, så det kan nok forklare mangel på ladere?
Tesla X75D.

OhmPaPa

Var vel samme problemstilling da bensinbilene kom for 100 år siden? Antar man ikke la ut på lengre turer enn drivstoffet tillot hvis det ikke var bensin langs ruta?

Så hva kom først til Finnmark? Bilene eller bensinpumpene?

Simen1

Sitat fra: Larsebass på fredag 08. februar 2019, klokken 18:39Det bor vel under 80000 i Finnmark, så det kan nok forklare mangel på ladere?
Hvor mange bor det på Dombås? Eller Saltfjellet? eller Innhavet? eller Lampeland? Likevel er det SC der. Poenget er ikke antall beboere, men at SC gir muligheten for å ferdes der med Teslaer.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Larsebass

Sitat fra: Simen1 på lørdag 09. februar 2019, klokken 00:29
Sitat fra: Larsebass på fredag 08. februar 2019, klokken 18:39Det bor vel under 80000 i Finnmark, så det kan nok forklare mangel på ladere?
Hvor mange bor det på Dombås? Eller Saltfjellet? eller Innhavet? eller Lampeland? Likevel er det SC der. Poenget er ikke antall beboere, men at SC gir muligheten for å ferdes der med Teslaer.

Ja, selvsagt. Jeg er selv født i Hammerfest og unner finnmarkinger alt godt. Men når markedet er 80000 innbyggere så sier det seg selv at det blir en prioritering. Kunne godt tenkt meg å ta en tur til Nordkapp med X-en!

Edit: Altså bilen, ikke eksen.
Tesla X75D.

turfsurf

Sitat fra: Simen1 på lørdag 09. februar 2019, klokken 00:29
Hvor mange bor det på Dombås? Eller Saltfjellet? eller Innhavet? eller Lampeland? Likevel er det SC der. Poenget er ikke antall beboere, men at SC gir muligheten for å ferdes der med Teslaer.
Ja, nesten. Poenget er hvor mange som ferdes der. Dvs hvor mye vil en evt SuC stasjon bli brukt. Skulle jo tro at det ville bli noe trafikk på opp til Nordkapp ihvertfall.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jlan

#699
Sitat fra: turfsurf på søndag 10. februar 2019, klokken 08:10
Skulle jo tro at det ville bli noe trafikk på opp til Nordkapp ihvertfall.
Det går jo greit allerede ser det ut til. Men SuC i Kolari og Skaidi ville selvsagt gjort det lettere. Det er et ganske stort skisenter i Kolari området, så det er vel ikke utenkelig at det kan komme en SuC der. Den vil i tilfelle dekke både E8 mot Tromsø, E45 mot Alta og en rute mot Kirkenes.
https://youtu.be/rxKspCymrlU
https://youtu.be/KpeFtmL8tVA
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

JonOle

Jeg har forståelse for at lønnsomhet er viktig både for Tesla og andre energileverandører ved etablering av hurtigladere. Imidlertid har Tesla vært en pioner og lagt til rette for bruk av elbil også der det ikke er potensial for veldig mange kunder. Tesla har et potensiale for noen flere kunder i Finnmark pga bra rekkevidde.
Jeg har kjørt fra Oslo til Troms og Finnmark (Vardø/Hamningberg, Kirkenes/Øvre Pasvik og til andre ytterpunkter i fylket), de siste fire årene med hhv. TMS og TMX. I Finnmark må det planlegges litt bedre tid. Jeg merket positiv forskjell da Sørkjosen byttet fra 22kW til SUC. Jeg har hatt glede av Tesla Destination Charger i Skaidi og Vestre Jakobselv, i tillegg til 22 kW-lading i Alta, Karasjok og Kirkenes. Nå er det også etablert hurtiglader i Kirkenes. I november bodde jeg på Thon Kautokeino, Scandic Karasjok og Lakselv hotel, og anbefalte da hotellene å installere Tesla DC. Det vil hjelpe oss som har tid til, og behov for, et lengre stopp. Flere DC i Finnmark vil være en god hjelp inntil Tesla etablerer SUC der. Håper på flere av dem før sommerens Finnmarktur.
Vår 15. og siste fossilbil solgt i 2003
Think Classic 2002 - 2013
Think "Ny" 2010 - 2017
Tesla S85 2013 - 2018
VW eGolf 2017 >
Tesla X100D 2018 >
Tesla X 2022 bestilt

Simen1

Jeg skjønner det med få innbyggere og lønnsomhet, men mener Teslas elektrifisering av verden har et større mål enn bare lønnsomhet ned til hver enkelt SC. Det handler delvis om hvor mange som ferdes der, men også _muligheten_ til å ferdes fritt. Hvis Norge eller verden er full av ulønnsomme "huller" i SC-dekningen så vil det oppleves som begrensende for friheten til å velge destinasjon.

Angående Kolari så vet jeg det finnes en del 22 kW ladere i det området, men synes det er et stort usikkerhetsmoment at utenlandske betalingsløsninger muligens ikke fungerer for meg. SC virker trygt fordi det bare virker, og er fortutsigbart med tanke på navigasjonen på skjermen. Hele dette viddelandskapet har store avstander og kan ha veldig lave vintertemperaturer. Det siste man vil er å oppdage at forbruket er så stort at man ikke rekker fram til destinasjonen, i -30 grader, med unger i bilen osv.

Men det er fint at Musk uttalte at de ville dekke hele Europa i løpet av i år.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

mrslovvo

Ville vel heller gått for SuC i Olderfjord foran Skaidi. Da vil det dekke opp for de som kommer fra Finland/Karasjok/Lakselv som skal til Honningsvåg/Nordkapp/Alta/Hammerfest og motsatt vei.
Det er 67 km lengre fra Alta til Honningsvåg enn Alta-Hammerfest. I tillegg går det hurtigbåt mellom Hammerfest og Alta

Simen1

Det er snart bilferiesesong. Med anslagsvis 80%* flere Teslaer på norske veier nå i sommer enn i fjor, så bør de øke takten på bygging av ladestasjoner, antall ladestolper per stasjon og ladeeffekt (SC v3). Jeg antar at en høy andel av de nye teslaeiere er innstilt på bilferie i år.

* I fjor sommer var det ca 26117 teslaer registrert i Norge per 1. juli. I øyeblikket er det 37944. Legger vi på et anslag på 4000 flere i april, 3000 i mai og 2000 i juni er vi oppe på ca 46 944 per 1. juli 2019. Det er en økning på 80% på bare ett år.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

geear

På den positive siden så har alle Model 3er, som er levert så langt, en vanvittig rekkevidde, så mange vil nok kjøre langtur uten behov for superlading. Det er ikke så veldig stor andel av eksisterende X og S som matcher 3 LR på rekkevidde. Ulempen er at mange av de utleverte nå har fri superlading i 6/9 mnd, så de skal nok utnytte det så mye de kan.  :o

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA