Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mazda 6e

Startet av Electric cars in Norway, søndag 12. januar 2025, klokken 00:33

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

RJK

Dette er dessverre en rebranded kina-bil.

Bygd på fabrikken til et selskap som er delvis Kina-eid, delvis eid av Mazda, Changan Mazda joint venture . Samme bilen går under navnet Changan Deepal L07.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Deepal_L07

Synd, for bilen er pen, og jeg liker Mazda, men jeg liker ikke kina-produserte rebrands. Og Kina-biler er vi vel enige om at vi skal holde oss unna, ikke sant? ;)

Bilen får forøvrig og kritikk for både dårlig rekkevidde til å være 24/25-modell, gitt batteristørrelsen. Dog, ikke så  ille med ladefarten selv om den ikke er "banebrytende", med 10-80% på ca 22 min.

Skal visstnok komme i "standard range" og "long range", men blir interessant uansett å se om de tar inn begge, eller bare LR i Norge, og hva prisen blir.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på søndag 12. januar 2025, klokken 01:15Dette er dessverre en rebranded kina-bil.

Bygd på fabrikken til et selskap som er delvis Kina-eid, delvis eid av Mazda, Changan Mazda joint venture . Samme bilen går under navnet Changan Deepal L07.

Synd, for bilen er pen, og jeg liker Mazda, men jeg liker ikke kina-produserte rebrands. Og Kina-biler er vi vel enige om at vi skal holde oss unna, ikke sant? ;)

Bilen får forøvrig og kritikk for både dårlig rekkevidde til å være 24/25-modell, gitt batteristørrelsen. Dog, ikke så  ille med ladefarten selv om den ikke er "banebrytende", med 10-80% på ca 22 min.

Skal visstnok komme i "standard range" og "long range", men blir interessant uansett å se om de tar inn begge, eller bare LR i Norge, og hva prisen blir.

Tesla model Y juniper er også en kinesisk konstruksjon. Den slippes nå fra Kina før den er klar i USA ene og alene fordi man har utviklet den i kina først.

Jeg tror veldig mye mer enn vi er klar over starter sitt liv som Kina produkt i eller anne form. Kina kopierte tidligere andre,nå utvikler de for andre.

RJK

Sitat fra: hELgenen på søndag 12. januar 2025, klokken 09:49
Sitat fra: RJK på søndag 12. januar 2025, klokken 01:15Dette er dessverre en rebranded kina-bil.

Bygd på fabrikken til et selskap som er delvis Kina-eid, delvis eid av Mazda, Changan Mazda joint venture . Samme bilen går under navnet Changan Deepal L07.

Tesla model Y juniper er også en kinesisk konstruksjon. Den slippes nå fra Kina før den er klar i USA ene og alene fordi man har utviklet den i kina først.

Jeg tror veldig mye mer enn vi er klar over starter sitt liv som Kina produkt i eller anne form. Kina kopierte tidligere andre,nå utvikler de for andre.
Den er utviklet av Tesla, som er et amerikansk selskap. Er ingen kinesiske selskaper som er deleier i  dette selskapet, annet enn hvilke selskaper som har kjøpt frie aksjer.

Her er det nok garantert noen kinesiske selskaper, akkurat som i de fleste andre internasjonale selskaper. Men det går jo mer på hvor A-aksjene sitter (muligens b-aksjene og) og hvor selskapet har hovedkvarteret sitt.

Man ser ikke på hvor i selskapene dette utvikles i, eller nasjonaliteten til de ansatte som faktisk jobber med det, men hvor eierskapet på selskapet sitter. Selv om Volvo/Polestar bygger noen modeller i Belgia, og noen i USA, så er jo hovedeierne kinesiske. Så kan man i det tilfellet diskutere om HK faktisk sitter i Sverige eller i Kina.

Hadde TMYJ blitt bygget i Kina og eksportert ut, så er jeg enig i at de bilene må vurderes som kinesiske biler, akkurat som TM3H, men for Europa så blir bilene bygget i Berlin, og er da tyske biler. Men selskapet er fremdeles amerikansk, så hovedinntektene går jo tilbake til USA, noe som må sees på som det viktigste.

Men enig i at det er vanskelig, siden selskaper ofte eies av mange aksje-eiere, og selskapene eies videre av andre selskaper som eies av andre selskaper igjen. Her kan jo selvsagt være at flest aksjer i realiteten sitter i hendene på eiere i land man ikke helst vil handle med, som Kina og Russland.

For denne Mazdaen som det er diskusjon om, så er det null tvil om at dette er en rebranded kinesisk bil av modellen Changan Deepal L07, og ikke noe Mazda har designet, konstruert og bygget på helt egne fabrikker.
Bosted Oslo

daktari

Vi holder oss unna MAGA-biler og Kina-biler, korrekt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Boikott My Ass

Sitat fra: daktari på søndag 12. januar 2025, klokken 18:45

Stakkars folk som er «hjerne vasket» av politikk. Hvor var dere da «alt» av produksjon ble flagget ut til Kina for X antall år siden??? Hørte ingenting da nei.

Hykleri hele greierne. Hvorfor tror dere mye nå produseres i Kina og ikke i Norge? Møbler, skip, plattformer, klær osv. Vi har / hadde kompetansen men det meste er desverre flagget ut, fordi vi ikke er villig til å betale for det. Alt skal være så billig.

En digresjon; Hadde folk kjøpt Elbiler viss de ikke var subsidiert av Staten? Veldig få kjøper pga. miljø tanken, det er prisen som trigger folk.
Bmw 530i G30

RJK

Sitat fra: Boikott My Ass på søndag 12. januar 2025, klokken 19:43
Sitat fra: daktari på søndag 12. januar 2025, klokken 18:45

Stakkars folk som er «hjerne vasket» av politikk. Hvor var dere da «alt» av produksjon ble flagget ut til Kina for X antall år siden??? Hørte ingenting da nei.

Hykleri hele greierne. Hvorfor tror dere mye nå produseres i Kina og ikke i Norge? Møbler, skip, plattformer, klær osv. Vi har / hadde kompetansen men det meste er desverre flagget ut, fordi vi ikke er villig til å betale for det. Alt skal være så billig.

En digresjon; Hadde folk kjøpt Elbiler viss de ikke var subsidiert av Staten? Veldig få kjøper pga. miljø tanken, det er prisen som trigger folk.
Er veldig lite man får gjort med alt billigdriten som selges, men det er lov å styre unna dette også. Tok jo og tid før man ble klar over at produksjonen stadig ble flyttet ut av landet, lengre syd og etterhvert øst.

Det er jo og bedriftene som må ta hovedansvaret her, for folk tenkte jo i starten ikke av hvor det kom fra, annet enn hvor produsenten ev. kom fra, bl.a. fordi man ikke visste og produsentene holdt kjeft om det.

Kom jo etterhvert regler som sa at man måtte merke varene med opprinnelsesland, så det var ikke lengre nok å oppgi Tyskland når man f.eks. kjøpte Adidas joggesko eller shorts. Da ble folk i stort større omfang klar over problemet.

Uansett, må da være lov å lære i ettertid, og så ta sine grep. Jeg synes det er langt værre å sitte å snakke mot slikt fordi det "allerede har skjedd".Å ikke ville protestere, men bare resignere, er i mine øyne en større synd enn å være etterpåklok!
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

SitatEn digresjon; Hadde folk kjøpt Elbiler viss de ikke var subsidiert av Staten? Veldig få kjøper pga. miljø tanken, det er prisen som trigger folk.
Kan det også være litt både og?

Jeg tror også at mange kjøper pga miljø tanken.... Men hva vet jeg :D

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 14. januar 2025, klokken 20:51
SitatEn digresjon; Hadde folk kjøpt Elbiler viss de ikke var subsidiert av Staten? Veldig få kjøper pga. miljø tanken, det er prisen som trigger folk.
Kan det også være litt både og?

Jeg tror også at mange kjøper pga miljø tanken.... Men hva vet jeg :D
Helt klart en av mine motivasjoner for å kjøpe elbil. Dog selvsagt ikke eneste. Men klart, jeg er ikke rik, så at elbil var innenfor rekkevidden for hva jeg kunne finansiere, var helt klart medvirkende.

Alternativet for min del da jeg kjøpte, hadde faktisk vært en nylig eu-godkjent billig-ice som kanskje ikke hadde tålt neste EU-kontroll uten større reparasjonsutgifter.
Bosted Oslo

McCarty

Jeg sliter litt med å skjønne hvorfor det skal være negativt at det egentlig er en Kina bil. Hvis man skal se bort ifra politikk, hva er det egentlig som er negativt med en Kina bil i Mazda klær?
Standard versjonen virker jo som et godt valg. Jeg kjører en Tesla Model 3 SR+ og det eneste jeg ønsker meg er egentlig bedre bagasjeroms luke og litt bedre plass i bagasjerommet. Og en nyere bil mtp. garanti. Denne ser jo ut til å være midt i blinken.

Boikott My Ass

Sitat fra: McCarty på mandag 10. februar 2025, klokken 14:49Jeg sliter litt med å skjønne hvorfor det skal være negativt at det egentlig er en Kina bil. Hvis man skal se bort ifra politikk, hva er det egentlig som er negativt med en Kina bil i Mazda klær?
Standard versjonen virker jo som et godt valg. Jeg kjører en Tesla Model 3 SR+ og det eneste jeg ønsker meg er egentlig bedre bagasjeroms luke og litt bedre plass i bagasjerommet. Og en nyere bil mtp. garanti. Denne ser jo ut til å være midt i blinken.

Helt enig. En kjøper det en selv har lyst på og gir blaffen i hva andre mener. Det er alltid noen meninger om «alt» Nå er det Tesla som er problemet, osv. Men heldigvis bor vi ett demokratisk land der en kan kjøpe det en vil og ikke la seg påvirke/ hjernevaske av media, naboer, bygdedyret , forum, osv. Selv kjører jeg Bmw fordi det var mitt eget ønske. Min neste bil kjøpes utfra prøve kjøring og generelt inntrykk derfra. Det eneste jeg ikke skal ha uansett, er glass tak. Se for deg ett sammestøt med Elg / Hjort. Nei ett ståltak er tryggere, en sitter tross alt i en potensiell lik kiste.
Bmw 530i G30

turfsurf

Ja, ideologiske valg står man selvfølgelig fritt til å ta. Samme med ord deling.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på mandag 10. februar 2025, klokken 16:06Ja, ideologiske valg står man selvfølgelig fritt til å ta. .
Selvfølgelig :+1:

Syklist

Bra med flere klassiske elbiler med stor bakluke.

https://elbil.no/mazda-6e-stor-bil-for-370000-kroner/

Skulle gjerne sett bedre utvalg av kombi-kupeer med L<4.7 B<1.8 H<1.4 og Cd < 0.24
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA