Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mobile fartskamera i bruk i Sverige

Startet av RJK, torsdag 09. januar 2025, klokken 15:16

« forrige - neste »

RJK

Leser nå nyheten i Broom om at Svenske Polisen har tatt i bruk mobile fartskamera, som de fester på tilhenger som har alt annet nødvendig inkl. batteri i tilhengeren.

https://www.tv2.no/broom/nytt-vapen-mot-rakjorerne/17342381/

Jeg lurer jammen på om de faktisk er lovlige i Sverige, for i Norge vil de per i dag ikke vært lovlige. I Norge kreves det jo at det er malte striper i asfalten som står i avstand lik hvor langt bilen beveger seg ved lovlig hastighet, slik at man kan se om målt fart kan stemme med det som er reelt.

Har ikke svenskene samme begrensningen hos seg? Noen som vet?

PS! Dette er IKKE et anti-fartskamera-innlegg. Jeg er i utgangspunktet ikke motstander av slike. Dette er mer et innlegg om avklaring av det juridiske!

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

chargedup

Mobile fotobokser har vært ganske vanlig i resten av verden fra Sverige til Dubai. De første svenske mobile på henger kom i 2007 (kilde https://www.nrk.no/ostfold/nye-mobile-fotobokser-i-sverige-1.3030294).

Svenskene bruker ikke striper i asfalten på fotobokser, eksempel https://maps.app.goo.gl/eJLZD3h3dssTvRhk6.
Vil tippe at Norge er annerledeslandet (kanskje Norge og Albania der og ;D ?) som bruker striper i asfalten på fotobokser. Jeg kan ikke huske å ha sett noen andre ha det, verken i Europa eller USA. Det finnes helt sikkert en lov eller forskrift som sier at stripene skal være synlige på bilde i Norge, men som alt annet er det nok fullt mulig å fjerne dersom myndighetene ønsker feks mobile fotobokser.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Svein_H

Jeg klarer ikke helt se den praktiske forskjellen mellom disse mobile kameraene og vanlige fartskontroller gjennomført av UP, de dukker jo også opp når som helst og hvor som helst.

Uansett, det er helt ufarlig og helt gratis å unngå å bli tatt bilde av, det er bare å holde fartsgrensen. For min del kan veiene gjerne pepres ned av fotobokser, og helst strekningsmålinger så lenge dataene blir slettet umiddelbart om det ikke er overskridelse. Jeg syns også kravet om skilting av fartsmåling og fotobokser bør fjernes, å forholde seg til skilting og fartsgrenser er sjåførens ansvar.

Spørsmål om det juridiske i slike tilfeller handler vel mest om hvordan man kan sno seg unna boten når man har kjørt for fort og blitt fersket...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

RJK

Sitat fra: Svein_H på torsdag 09. januar 2025, klokken 18:15Jeg klarer ikke helt se den praktiske forskjellen mellom disse mobile kameraene og vanlige fartskontroller gjennomført av UP, de dukker jo også opp når som helst og hvor som helst.

Uansett, det er helt ufarlig og helt gratis å unngå å bli tatt bilde av, det er bare å holde fartsgrensen. For min del kan veiene gjerne pepres ned av fotobokser, og helst strekningsmålinger så lenge dataene blir slettet umiddelbart om det ikke er overskridelse. Jeg syns også kravet om skilting av fartsmåling og fotobokser bør fjernes, å forholde seg til skilting og fartsgrenser er sjåførens ansvar.

Spørsmål om det juridiske i slike tilfeller handler vel mest om hvordan man kan sno seg unna boten når man har kjørt for fort og blitt fersket...
Ikke helt enig med deg der. Poenget med stripene er jo for å vise i praksis at målingen er korrekt, og ikke noe som er jukset med eller pga feilmåling. Altså økt rettssikkerhet og mindre grunn for å stille seg tvilende til om resultatet faktisk er korrekt.

Tidligere var det jo verken video, bilde eller utskrift fra radarmålingen, så man måtte bare stole på at Politiet ikke gjorde noe feil eller faktisk løy om en eventuelt fartsovertredelse. Uten faktiske bevis, var det jo bare påstand mot påstand, noe som ikke kan være akseptabelt i et rettssamfunn.

I praksis har man jo fått bevist at Politiet i noen tilfeller har brukt laseren feil eller i områder som ikke var egnet for lasermåling, og endel dommer har derfor gått mot Politiet. Og derfor kreves det nå bevis for at målingen faktisk viser en overtredelse, på en slik måte at det ikke er tvil om farten eller om den gjelder riktig kjøretøy.

Som sagt, jeg er for fartskontroller, og blir man tatt når man bryter fartsgrensene, så bør man bare svelge stoltheten og ta bota. Men når det oppstår uenighet om målingen er korrekt og prosedyrer fulgt og utstyret brukt etter kravene, så er det viktig at bevisene ikke levner tvil.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA