Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil på high voltage system samt feil på hybridsystem og AC

Startet av Almis, tirsdag 07. januar 2025, klokken 18:03

« forrige - neste »

Almis

Da jeg skulle kjøre til jobb i mårrest så kom det opp følgende feilmelding: "OK to drive with caution - High voltage system fault detected". Jeg parkerte på jobb i håp om at det bare var en glitch, men feilen var der når jeg startet opp igjen og skulle kjøre hjem. Kjørte da rett til Sandven og fikk en tekniker til å se på bilen.

Han leste av feilkodene og kjørte ifølge kundebehandler en sw-oppdatering (Bilen hadde nyeste SW og har vært inne til H441, så usikker på hva de mente). De sa til meg at dette forhåpentligvis skulle fikse problemet, men om jeg fikk feilmeldingen igjen skulle jeg stoppe umiddelbart å ringe bergning.

30 sekunder etter jeg satt meg inn i bilen og satt den i drive så kom det en ny feilmelding, denne gang "Hybridsystem og klimaanlegg midlertidig utilgjengelig".

Den "software-oppdateringen" satte bilen tilbake til norsk språk og satt HUD til default, derfor norsk denne gangen. Uansett, jeg gikk tilbake til Sandven og ble enig med kundebehandler om at bilen skulle stå hos de til i morgen siden ingen av oss hadde peiling på om dette er en ny feil, samme som sist bare på annet språk eller en software-glitch.

Det de sa om feilkoden var at det var noe sånt som "isolation fault".

Har noen vært borti dette før? Dette høres jo ikke akkurat billig ut.

EDIT: Bilen er en MY19 First Edition med 70k på telleren, bruktimportert fra Tyskland. Byttet 12V batteriet for rett over et år siden og den har vært inne til H441-oppdateringen.

EDIT2: De sa også at de hadde kjørt en liten sjekk på batteriet og at alle cellene så bra ut

2018 I-Pace First Edition
2019 i3 120AH Fully charged (Solgt)
2021 Model 3 Performace (Solgt)
2018 Model 3 SR+ (Solgt)

VWspirit

Vi hadde vår inne med samme feilmelding i høst, feil som kom og gikk... det ble til slutt funnet isolasjonsfeil på ledningsnettet til ladeinntak. Kostnad 92000kr, heldigvis forsikringssak... dette er også en tidlig 2018 tysk importert gått ca 40t 
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Jaguar I-Pace 2019
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

Ingeniøren

Den er vel blant de som kan ha batteri feil...

Ellers likner det en 12V feil som kan gi alt mulig av feilmeldinger, men lett å måle på batteri for å avklare.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Almis

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 08. januar 2025, klokken 09:40Den er vel blant de som kan ha batteri feil...

Ellers likner det en 12V feil som kan gi alt mulig av feilmeldinger, men lett å måle på batteri for å avklare.

Ja, den er vel det, men ifølge recallen så skulle ikke mitt vin være påvirket. Men det er vel ikke eksakt tenker jeg?

12v batteriet ble byttet ifjor, så det burde være ok.

EDIT: Ifølge TOPIX så er ikke min bil påvirket av H484 (Traction battery recall). I følge OSH så er det heller ingen "outstanding alerts" på mitt VIN.

VIN: SADHA2B15K1F6xxxx
2018 I-Pace First Edition
2019 i3 120AH Fully charged (Solgt)
2021 Model 3 Performace (Solgt)
2018 Model 3 SR+ (Solgt)

Ingeniøren

#4
Uansett om den fikk 12V batteri for et år siden kan de tappes om ting går feil med f.eks software og lave temperaturer. Om du har eller skaffer et multimeter er det en enkel sak å måle og husk du har to...

Min har og H441, men det skal være gjort feil på noen installasjoner slik at den ikke detektere feil på min 2020 modell, levert i juli 2019, så skal inn for H471 oppdatering 22 januar. Min først installasjon av H441 gikk feil og oppdaget det selv ut fra liste over programvare i batterikontrollmodul, som bilen rapporter, ikke ble endret. Måtte krangle meg til en sjekk og de innrømmet feil...Mulig H471 kun er en sjekk av dette.

Trodde alle FI var i faresonen og vet ikke om det finnes noen list over OK/ikke OK VIN's. Selv min 2020 model HSE er i grenseland.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Almis

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 08. januar 2025, klokken 18:58Uansett om den fikk 12V batteri for et år siden kan de tappes om ting går feil med f.eks software og lave temperaturer. Om du har eller skaffer et multimeter er det en enkel sak å måle og husk du har to...

Min har og H441, men det skal være gjort feil på noen installasjoner slik at den ikke detektere feil så min 2020 modell, levert i juli 2019, skal inn for H471 oppdatering 22 januar. Min først installasjon av H441 gikk feil og oppdaget det selv ut fra liste over programvare i batterikontrollmodul, som bilen rapporter, ikke ble endret. Måtte krangle meg til en sjekk og de innrømmet feil...Mulig H471 kun er en sjekk av dette.

Trodde alle FI var i faresonen og vet ikke om det finnes noen list over OK/ikke OK VIN's. Selv min 2020 model HSE er i grenseland.

Interessant! Så det er en mulighet for at min er berørt av den batterifeilen? Slik jeg forsto det så hadde Jaguar kontaktet alle eiere i Norge som var utsatt.

Bilen står uansett hos Jaguar nå, så får vi se hva som skjer.
2018 I-Pace First Edition
2019 i3 120AH Fully charged (Solgt)
2021 Model 3 Performace (Solgt)
2018 Model 3 SR+ (Solgt)

Almis

Når jeg leverte bilen hos Sandven i Bergen på tirsdag så sa de at de var overlesset med arbeid og at bilen muligens måtte sendes til Stavanger. Greit nok det. Mulig jeg har misforstått kundebehandleren, men jeg var av den oppfatning av at hvis bilen måtte til Stavanger så tok de seg av det. De er tross alt eneste merkeforhandler her i Bergen.

Jeg sendte skadenr fra forsikringsselskapet neste dag til Sandven på mail og i dag fikk jeg en mail som sa at de ikke hadde avtale med Tryg og at jeg måtte ringe Tryg for å høre hvilket verksted jeg skulle bruke. Så jeg gjorde det og Tryg sa at det gikk helt fint å bruke Sandven. Så jeg fortalte dette til Sandven og spurte om tidsestimat på feilsøking.

Ble så ringt opp av en kundebehandler som ikke viste at bilen sto hos de engang (!), da de ikke hadde funnet noe ordre på den. Hun kunne fortelle meg at det var fullstendig inntaksstopp, tilogmed på akutt-biler og at de ikke hadde noen mulighet til å se på bilen. Etter litt om og men så fant de nøkkelen til bilen som visstnok hadde en lapp på seg som sa "Hentes av bergingsbil". Ukjent for meg, da jeg ikke har bestilt noe berging.

Hun anbefalte meg å kontakte Hellestø Bilpaviljongen i Stavanger selv for å booke time og booke bergning/transport selv fra Bergen til Stavanger.

Så da ble det en ny telefon til Tryg for å høre om de kunne hjelpe med transport til et verksted som kan Jaguar. De skulle høre med takstavdelingen også skulle de ringe tilbake.

Jeg er ikke akkurat imponert. Dette ser jo ut til å bli en særdeles gøy affære...

2018 I-Pace First Edition
2019 i3 120AH Fully charged (Solgt)
2021 Model 3 Performace (Solgt)
2018 Model 3 SR+ (Solgt)

Ingeniøren

Er vel et resultat av at Jaguar har redusert antall forhandlere/verksteder inn til beinet...samtidig med at de har fått et batteri problem i fanget.

Du får holde oss oppdatert  :+1:
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Almis

Will do!

Status er som følger: Snakket med Tryg i går som sa de skulle fikse transport til et annet verksted i Bergen. De sendte oppdatering litt senere som sa at bilen skulle til Best Drive da jeg antar de vil få en kjapp statusoppdatering før de avgjør om det er nødvendig å sende den til merkeforhandler.

I går kveld sto bilen enda hos Jaguar i Bergen, men jeg antar at den blir flyttet ila dagen.

Er jeg unødvendig skeptisk til at bilen ikke skal til merkeverksted først? Eller er det fult mulig at Best Drive har utstyr/kompetanse til å finne problemet?
2018 I-Pace First Edition
2019 i3 120AH Fully charged (Solgt)
2021 Model 3 Performace (Solgt)
2018 Model 3 SR+ (Solgt)

Ingeniøren

#9
Kjenner ikke Best Drive men greit å få en avklaring på om det er en bagatell, kjapt ... så dog ut som de mest drev med dekk, men dukker opp flere som spesialisere seg på elbiler. Har Elbilmek i nabolaget og hadde ikke hatt betenkeligheter med å bruke de.

En annen ting er om du har krav på lånebil. Loven er endret slik at der du før fikk gratis lånebil om rep tok mer enn en uke, sier dagen lov at du kan få det om du har behov... Ser at en del følger den loven som gjaldt når bilen var ny, andre dagens.

Er vel aktuelt om det gjelder deler som er dekket av batteri garantien.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Almis

Sandven hadde ikke lånebil tilgjengelig, så har leiebil via forsikring. Antar at hvis dette viser seg å være noe som dekkes av batterigarantien så får Sandven stå for betalingen av leiebilen.
2018 I-Pace First Edition
2019 i3 120AH Fully charged (Solgt)
2021 Model 3 Performace (Solgt)
2018 Model 3 SR+ (Solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA