Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nyttårsmoro: Hvilken premium-bil ville du kjøpt om Tesla ikke fantes ?

Startet av jkirkebo, mandag 31. desember 2012, klokken 19:43

« forrige - neste »

jkirkebo

Tenkte det kunne være interessant å se hvilke biler kommende Model S kjøpere ville valgt om ikke Tesla fantes ?

Case: Kona forlanger at du kjøper ny familie- og langtursbil. Hun er litt status-interessert og forlanger en fabrikkny premium-bil (mao. utgår Prius osv.). Du sjekker lønnsslippen og kontoen og finner at at du ihvertfall kan bruke 600k og kan strekke deg mot millionen om du virkelig finner noe du liker.

Hva hadde du kjøpt ? Mao. hva er den beste fossilbilen til under millionen ?

Personlig hadde jeg nok sterkt vurdert Lexus GS 450h Comfort til litt over 900k. 0-100 på under 6 sekunder med CO2-utslipp på 137g og verdenskjent kvalitet samt hybrid drivverk uten vanlig girkasse.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

foxy

skrivefeil i overskriften?! - Hvilken mellomklasse bil ville du kjøpt... ? er vel mye mer riktig ref. tidligere analyser.
I-miev 2011
Asker

jkirkebo

Sitat fra: foxy på mandag 31. desember 2012, klokken 19:58
skrivefeil i overskriften?! - Hvilken mellomklasse bil ville du kjøpt... ? er vel mye mer riktig ref. tidligere analyser.

Høh ? Anser du ikke f.eks Lexus GS 450h eller BMW 5-serie, Audi A6 osv. som premium-biler ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

#3
Rent hypotetisk sier jeg ja og amen til Lexus'en du foreslår.

Tror forøvrig det fins et firma i Tyskland som bygger om Porsche til eldrift med valgfri batteripakke 200, 300 eller 400km rekkevidde. Husker jeg rett, kostet hvert pakketrinn 100K mer enn foregående.

Men kjører du den i 300 kmh på Autobahn, varer den største pakka neppe en full time.
Så neitakk til dette leketøyet.

Rent faktisk hadde jeg uten S'en ved neste bilbytte gått ned en bilklasse fra Avensis/Passat til Golf/Auris stv. Denne klassen er nå like brukbar til langturer som klassen over var før.

For meg står stor bil til liten som 200kvm bolig til 100kvm: Unødvendig og upraktisk stor.
Derfor passer vel heller ikke S til meg. Så muligens gjør jeg klokt i ikke fullføre kjøpet.

En Leaf med ordentlig rekkevidde er mye nærmere ønskebilen. Men den fins desverre ikke.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Stig O

Hadde allerede begynnt å se på Jaguar XF sportsbrake. Prøvde sedan modellen i sommer og syntes det var en nydelig bil. Stasjonsvogna er jo enda finere. Måtte nok ut ned en tohundre tusen mere en for Teslaen, så planen var en ett år gammel bil fra tyskland.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

RunarBT

Hypotetisk hadde nok lexusen fungert. :-)

Realisisk for vår del hadde det ikkje vert aktuelt med noke premium bil, det er alt for mykje penger å kaste vekk på fossilbil.:-) Nyere toyota avensis hadde nok blitt valget, ein pent brukt ein til 300k eller rundt der.


tSla

Jeg hadde store planer om å kjøpe en ny Audi A6 til 7-800k, den var bankers... Så kom jeg over Model S på nettet en nattevakt jeg kjedet meg.. Da var det gjort!  :P
Tesla Model S P85+

timingbeltkiller

Sitat fra: Runarbt på mandag 31. desember 2012, klokken 20:40
Realisisk for vår del hadde det ikkje vert aktuelt med noke premium bil, det er alt for mykje penger å kaste vekk på fossilbil.:-) Nyere toyota avensis hadde nok blitt valget, ein pent brukt ein til 300k eller rundt der.
Min Avensis kostet ca 300K ny i 2008. Jeg gjorde da som jeg pleier, kjøpte utgående modell og fikk bil med max utstyr til prisen for en skrapet. Prisen har faktisk ikke øket noe særlig siden da.
Så du får enten passe på ved neste modellskifte eller kjøpe en pent brukt til max 200K.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: jkirkebo på mandag 31. desember 2012, klokken 19:43
Case: Kona forlanger at du kjøper ny familie- og langtursbil. Hun er litt status-interessert og forlanger en fabrikkny premium-bil (mao. utgår Prius osv.).
Som motytelse bidrar hun vel med sin lønnsslipp + avstår fra kjøp av klær og sko og dyr trynekjemi mv. ett år eller to? Hun har jo sikkert nok i skapet allerede til å vare en hundre års tid?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Harlex

Selvfølgelig Lexus. Har 2 fra før og har helt frem til prisanonnseringen fra Tesla kun tenkt Lexus. Komfort, motor og KVALITET. Alle modeller har vært aktuelt unntatt ct200h. Den blir for liten og for dau... Selger IS-en når Teslaen kommer og om noen år bytter jeg RX-en ut i en nyere RX. Det er iallfall planen.
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

laumb

Skulle jeg kjøpt ny bil ville det uten tvil blitt Jaguar XF med 2.2 dieselmotoren.

Denne koster ikke langt over halvmillionen med passe mengde utstyr.

Realistisk hadde jeg kjøpt en pent brukt Range Rover Sport. 400-500k for en slik. Alternativt en pent brukt XF siden RRS er kjent for å stoppe hele tiden og dyre reparasjoner.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

gbzdoc

Jeg hadde vel bare beholdt 2009 Avensisen inntil videre... ;-)

Trist som faen...

Aspiranten

Dersom kona blir avhengig av statusbil så kommer jeg til å dumpe henne.

Personlig synes jeg overvektige nordmenn i Lexuser, Range Rovers osv. ser teitere ut enn det de trolig ønsker å kjøpe seg til.

Men det er meg - foretrekker fjellet fremfor statusymboler som moteklær, svindyre biler og store boliger med bad tilsvarende en passivhusstandard på budsjettposten... Det vi sparer på bil, klær og hus kan vi ta ut i mer fritid, som igjen kan tilbringes der vi er lykkelige.
Nissan Leaf

timingbeltkiller

#13
Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 01. januar 2013, klokken 08:23
foretrekker fjellet fremfor statusymboler som ................
"Hver sin smak", sa vintapperen. Han drakk mens de andre sloss.

BTW:
Passa du på fullstendig rustbehandling + lakkforsegling da Leaf'en var ny?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Celter

Jeg var i tvil om jeg skulle kjøpe Audi A7 eller Jaguar XF event. (XJ), men nå er jeg ikke i tvil lenger, Tesla Model S P85.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA