Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

kjøre i kollektivfelt

Startet av kyrre, mandag 11. februar 2008, klokken 20:26

« forrige - neste »

kyrre

Vi kjører Think til og fra sentrum i Trondheim.Vi bruker kollektivfeltet der vi kan det. Vi var ikke klar over at vi IKKE kunne gjøre som buss/taxi når du kommer mot et kryss og det står et skilt med pil til høyre med teksten "gjelder ikke buss/taxi". Vi ble stoppet i en kontroll på dette, men nektet å skive under på "boten" som politiet gjorde klar. Er det virkelig slik at man må svinge over i venstre felt der kollektivfeltet slutter og dette skiltet står, for deretter å svinge tilbake til kollektivfeltet når det starter opp igjen rett etter krysset?? Vi har prøvd dette, men i rushtrafikken er det lite populært å blinke seg fram og tilbake og ikke minst trafikkfarlig. Kan noen "reglene" her og evt vet hvor dette står? Takk for svar.
Think City 2002-modell

Laban

Trondheim
Tesla X LR Mai 23
Hongqi Feb-22
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Griffel

Ikke bare en tråd men to til.

http://elbil.no/forum/index.php?topic=305.0

http://elbil.no/forum/index.php?topic=20.0

Og som du ser er dessverre reglen slik, selv om det er meningsløst. Men Norstart og MC ene jobber med saken.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ilmarw

Vil oppfordre deg til å klage. Reglene er i beste fall tvilsomme. Som jeg har pekt på før finnes det steder der skiltingen er feil, i den forstand at det brukes et skilt om kollektivfelt, av den typen som tilsier at vi kan kjøre der, og noen titalls meter senere kommer dette skiltet med påbudt kjørereting med unntak for buss/ taxi. Når man kommer dit har man to valg, som begge er ulovlige. Det ene er å krysse sperrelinjen inni det vanlige feltet, det andre er å fortsette i kollektivfeltet og ignorere påbudt kjøreretningskiltet.

ilmar
Polestar i bestilling

Rav4_EV

Flott at du ikke vedtok boten, Kyrre.
Nettopp en slik sak som Elbilforeningen trenger for å få gjort noe med slike "dustesaker"
Selvfølgelig skal elbiler kjøre som buss/taxi i kollektivfelt, og følge det naturlige mønsteret.
Ta umiddelbart kontakt med meg, så blir dette tatt opp i neste styremøte, og jeg vil foreslå at Elbilforeningen intervenerer saken slik at vi får en prinsippavgjørelse som andre kan vise til. Retten er ofte en mye raskere vei enn byråkratiet.

Send meg en melding i forumet.

Arne Magnus Berge
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

tom

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 12. februar 2008, klokken 22:47
Flott at du ikke vedtok boten, Kyrre.
Nettopp en slik sak som Elbilforeningen trenger for å få gjort noe med slike "dustesaker"
Selvfølgelig skal elbiler kjøre som buss/taxi i kollektivfelt, og følge det naturlige mønsteret.
Ta umiddelbart kontakt med meg, så blir dette tatt opp i neste styremøte, og jeg vil foreslå at Elbilforeningen intervenerer saken slik at vi får en prinsippavgjørelse som andre kan vise til. Retten er ofte en mye raskere vei enn byråkratiet.

Send meg en melding i forumet.

Arne Magnus Berge

Er det noen spenstige nyheter i forb med denne saken?

/tom
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

Laura

Her er en tanke: for å unngå bot og problemer med politi, kunne Norstart kreve fra politi at de tegner på bykart hvilke strekninger som er tillatt for elbiler og hvilke strekninger som ikke er tillatt, akkurat som for sykler. Hva synes dere om det? Jeg så forresten i dag en skilt på Nardo der det var påbudt å kjøre til høyre untatt buss og taxi og sykkel. Det kunne stått i tillegg elbil.
Jeg er helt enig med alle brukere på forum om at man skal slipe å bytte felt før kryss og etter kryss.
Saxo 1999, 47600 km
Trondheim

Ken

Jeg tror at det er pysete at ikke de skriver elbil på skiltene med buss og taxi. Elbiler  bør har visse fordeler i overskuelig framtid og ikke som en midlertidig ordning.

Forresten Laura velkommen til forumet og håper at du få kjøpt en elbil snarest.
Det kan være en risiko sport men det har du sikkert skjønte allerede.
Håper i alle fall at du få litt kompetanse i feltet som er veldig mannsdominerte.
Vi trenger ambassadører blant de kvinnelige.
Se"Kvinnesyn på elbiler" under "Elbil i samfunnet"
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Laura

Takk Ken. Jeg blir gjerne deres kvinnelig ambassadør, jeg  :) Men får jeg betalt for jobben eller?  ;)
Jeg er fast bestemt på å kjøpe min allerførste elbil. Jeg har nå vært i 3 år uten bil. Klarte meg bra slik når jeg bodde i Oslo, men etter at jeg flyttet til Trondheim nylig ble det litt mer vanskelig.
Det du sier at det er en risiko sport å kjøpe elbil har jeg skjønt allerede, ja. Vi får bare håpe at jeg slipper å oppleve for mye negativt.
Fint at finnes forum for ebil brukere, da kan jeg bare ta kontakt når jeg har noe som helst spørsmål.
Sitat fra: Ken på mandag 30. juni 2008, klokken 20:38
Jeg tror at det er pysete at ikke de skriver elbil på skiltene med buss og taxi. Elbiler  bør har visse fordeler i overskuelig framtid og ikke som en midlertidig ordning.

Forresten Laura velkommen til forumet og håper at du få kjøpt en elbil snarest.
Det kan være en risiko sport men det har du sikkert skjønte allerede.
Håper i alle fall at du få litt kompetanse i feltet som er veldig mannsdominerte.
Vi trenger ambassadører blant de kvinnelige.
Se"Kvinnesyn på elbiler" under "Elbil i samfunnet"
Saxo 1999, 47600 km
Trondheim

elektrolux

#9
Sitat fra: Laura på tirsdag 01. juli 2008, klokken 23:48
Det du sier at det er en risiko sport å kjøpe elbil har jeg skjønt allerede, ja. Vi får bare håpe at jeg slipper å oppleve for mye negativt.

Risikoen ligger i at useriøse/uvitende personer selger biler de vet/frykter er i ferd med å få problemer. Når så prisene på reservedeler er på et titanisk nivå har desverre første møte med Elbil for enkelte blitt en negativ opplevelse.

Med dette forumet, og entusiaster, som både kan hjelpe, og tar vare på reservedeler, er det fullt mulig å slippe både problemer, og de værste regningene skulle noe likevel dukke opp.

Vet du lunker på Think sin Saxo. Dette er en entusiast bil, som ikke selges av noen av grunnene nevnt ovenfor. Får du tak i en slik bil, ligger forholdene til rette for stor brukerglede og økonomisk gunstig transport.

Se forøvrig: http://elbil.no/forum/index.php?topic=797.0
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Laura

Nå har jeg sendt følgende mail via internett siden til politiet under Trafikk delen (spørsmål og svar):
"Jeg kjører elbil i Trondheim. Har fått beskjed om at det er lov å kjøre i kollektivfelt for elbiler. Hva må en elbil fører gjøre når bilen kjører i kollektiv felt gjennom et kryss der det står skiltet pil til høyre (untatt taxi og buss)? Må man ta skifte fil før krysset og etter krysset igjen? Er dette ikke farlig/en stor hindring for trafikken sjenerelt?"
. Jeg fikk svar allerede i dag om at mailen min blir sendt videre til utrykningspolitiet. Det blir spennende å følge dette opp!  :)
Saxo 1999, 47600 km
Trondheim

Griffel

Såframt ikke Nordstart og MC klubben  har kommet videre med denne saken i forhold til vegmyndighetene føler jeg meg helt sikker på at svaret blir omtrent som dette:

Sitert fra MC bladet nr.3 2007:
"For å bringe klarhet i hvordan skilting i forbindelse med kollektivfelt skall tolkes tok vi kontakt med politiverbetjent Jan Kristiansen, som er aysnittsleder og sjef for MC-korpset i Oslo. Kristiansen er også motorsyklist privat, og ser dermed saken fra alle sider. ...

.... Kollektivfeltet er nemlig opphevet rett for krysset, både av skilt 510.2 og ev skiltet 402.4 om påbudt kjøreretning. Alle som befinner seg i dette feltet må derfor svinge til høyre. Det eneste unntaket er de kjøretøygruppene som eksplisitt er nevn på underskilt 808, der det som regel står "Gjelder ikke buss og taxi".

Underskilt 808 kan altså ikke tolkes som om det skulle stått "Gjelder ikke brukere av kollektivfeltet". Buss og taxi er de to eneste kjøretøygruppene som ikke MÅ svinge til høyre. ...Det blir altså ikke akseptert at vi motorsyklister kjører som om vi skulle ha vært en buss.... Vi kan likevel se situasjoner der den skiltingen som følger av denne definisjonen både er upraktisk og ikke helt ufarlig.....Men, det er en diskusjon som NMCU må ta med veimyndighetene. Gjeldene regel er krystallklar: Når kollektivfeltet opphører for et kryss, og det kommer et skilt med påbudt kjøreretning til høyre, må motorsyklister som skal rett frem bytte felt."

Så da er det bare å gjenta oppfordringen til Norstart og NMCU om å jobbe vidre med denne saken.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Laban

Kjørte i de nye kollektivfeltene sør for Trondheim i går, og der er det ikke skiltet "påbudt sving til høyre", men oppheving av kollektivfelt før krysset og kollektivfelt på andre siden av krysset. Da må man jo kunne kjøre i høyre felt med god samvittighet uten å gjøre noe ulovlig ??? (Det var riktignok hvit pil på asfalten til høyre, men den vises jo ikke om vinteren ;))

Hadde det ikke vært en enkel løsning å bare fjerne påbudskiltene (evt med et gult/sort skilt som viser at høyre fil svinger til venstre)?
Trondheim
Tesla X LR Mai 23
Hongqi Feb-22
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Griffel

Sitat fra: Laban på onsdag 06. august 2008, klokken 15:12
Kjørte i de nye kollektivfeltene sør for Trondheim i går, og der er det ikke skiltet "påbudt sving til høyre", men oppheving av kollektivfelt før krysset og kollektivfelt på andre siden av krysset. Da må man jo kunne kjøre i høyre felt med god samvittighet uten å gjøre noe ulovlig ??? (Det var riktignok hvit pil på asfalten til høyre, men den vises jo ikke om vinteren ;))

Hadde det ikke vært en enkel løsning å bare fjerne påbudskiltene (evt med et gult/sort skilt som viser at høyre fil svinger til venstre)?

I det tilfelle må det være greit å kjøre rett fram, busser og Taxi svinger heller ikke til høyre med slik merking. Dette stemmer også stort sett med merkinge av E18 retning Oslo, og oppfattes av alle slik slik du skriver.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lynet

Og der det er påbudt å svinge til høyre gjelder det også utrykningsbiler (de har lov til å kjøre i kollektivfeltet). Ser man da en utrykningsbil som kjører rett frem kan man bare anmelde dem :-)
Vi andre kollektivfeltbrukere stopper ved skiltet med opphør av kollektivfeltet og venter på plass inn i køen i venstre felt. Køen av busser og taxier bak den ventende MC eller elbil blir forhåpentligvis lang. Dette kan skape fortgang i denne utrolig dumme saken.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA