Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny batteriteknologi? LLCB

Startet av hanche, lørdag 21. desember 2024, klokken 20:29

« forrige - neste »

hanche

Nye og lovende betteriteknologier dukker jo opp som paddehatter. Denne var helt ny for meg:

Sitat fra: https://electrifind.com/fev-and-prologium-unveil-their-new-llcb-battery/German engineering service provider FEV and Taiwanese battery developer ProLogium have presented the latest generation of their Large-Footprint Lithium Ceramic Battery (LLCB). Thanks to its lightweight design and increased energy density, the new battery enables longer ranges and offers the option of ultra-fast charging, reducing charging time by more than 80 percent compared to current solutions.

Videre i teksten lover de mye større energitetthet, betydelig større sikkerhet enn dagens batterier, og mulighet for å lade fra 5 til 80 prosent på 8 minutter! Det siste krever jo ladere vi ikke har i dag, men ...

De skriver ikke noe eksplisitt om tidsperspektiver, men gir inntrykk av at dette er rett rundt hjørnet, som om det bare er å sette opp en produksjonsline og begynne å produsere batterier. Jeg er litt skeptisk til det, men det ser unektelig spennende ut.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Hårek

Fordelene med Solid State batterier har vært en 'snakkis' i minst 10 år, men det er alltid noen problemer som må løses først.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA