Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer - kjøring av Model S vinterstid

Startet av Per Magnus, søndag 30. desember 2012, klokken 22:24

« forrige - neste »

gbzdoc

Dette er jo helt "normal" oppførsel på biler med regnsensor. Om vinteren bør vindusviskerne normalt stå til OFF for ungår slikt. Eneste forskjellen er at i mine to biler så må man starte/skru på bilen før det skjer. Med Tesla skrur bilen seg på idet du åpner døra...

På vanlige biler har mange kanskje som rutine å skrape og koste bilen før den startes, og da er dette et minimalt problem. Jeg fyrer gjerne opp bilen først, og så skraper/koster. Da lærer man fort at vsikerne skal stå i posisjon OFF på vinterstid etter parkering. ;-)

Øyvind.h

Sitat fra: Gjermund på tirsdag 22. januar 2013, klokken 09:48
Jeg har også tenkt på at det vil være kjipt å bomme litt med spylervæska så får masse spylervæseke i frunken, men kanskje det ikke er så ille.
Det skal være renner på sidene av frunken, så det renner visstnok ikke ned i den.


Sitat fra: gbzdoc på torsdag 24. januar 2013, klokken 14:21
Dette er jo helt "normal" oppførsel på biler med regnsensor. Om vinteren bør vindusviskerne normalt stå til OFF for ungår slikt. Eneste forskjellen er at i mine to biler så må man starte/skru på bilen før det skjer. Med Tesla skrur bilen seg på idet du åpner døra...

På vanlige biler har mange kanskje som rutine å skrape og koste bilen før den startes, og da er dette et minimalt problem. Jeg fyrer gjerne opp bilen først, og så skraper/koster. Da lærer man fort at vsikerne skal stå i posisjon OFF på vinterstid etter parkering. ;-)
1. Jeg tror ikke dette er "normal" oppførsel. Min VW gjør i hvert fall ikke dette. Om det er regn på ruta så starter viskerne umiddelbart når du skrur på tenningen. Er ruten tørr skal/bør da virkelig ikke vindusviskeren sveipe over ruten? Hvilke biler gjør dette? Det kan da ikke være bra i det lange løp for verken ruten eller fastfrosne viskere. Og om Model S MÅ ta denne i mine øyne idiotiske sveipen bør den i hvert fall gjøres etter at man har satt seg i setet og satt foten på bremsen :)

2. I Model S regner jeg ikke med du vil skrape vinduer lenger, ettersom den allerede bør være varm og isfri når du setter deg inn :) Jeg kan kanskje leve med å måtte sette viskeren til "OFF", men kommer garantert til å glemme å skru dem av. Så jeg håper de dropper hele greia.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

laumb

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 24. januar 2013, klokken 14:29
Hvilke biler gjør dette?

Kia Cee'd gjør dette.

Visstnok for å gi sensoren et "Nullutgangspunkt for ren rute" (noe som strengt tatt ikke skal være vrient å få bilen til å huske mellom hver gang).

Det er utrolig teit, og jeg brukte således kun regnsensoren når det regnet - de 4 årene vi hadde Kia Cee'd.

JohanH

På min Volvo V70 årsmodell 2011 må regnsensorn/automatisk visker aktiveres hver gang det regner. D.v.s. har bilen vært slått av husker den ikke at jeg hadde dette aktivert sist det regnet. Ikke noe problem for min del, liker egentlig det slik, heller enn at sensorn og automatikken er aktivert til en hver tid og så begynner viskern plustelig å gå fordi det kommer noe vått på vindu.

Øyvind.h

Hmmm. Regnsensoren i Passaten er ikke helt feilfri, men ikke langt unna. Målestokken for dette er at den så og si alltid står på, og jeg har nesten sluttet å tenke på vindusviskerne. De starter uten at du merker/tenker over det, og stopper når de skal. Det hender at de tar en sveip når det egentlig ikke var nødvendig, eller ikke visker raskt nok. Men dette skjer sjeldent, og ødelegger ikke mitt totalinntrykk.

Om jeg må skru sensoren av for å unngå at de går på tørr rute synes jeg løsningen er lite brukervennlig, for jeg tenker at poenget med sensor må være at du ikke skal trenge å tenke på viskerne. Men da forstår jeg at andre produsenter har dårligere (i mine øyne) løsninger for regnsensor enn hva VW har, og at Tesla er en av dem.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

gbzdoc

Det skjer på min Avensis 2009 modell, som bortsett fra dette er nært perfekt i bruk. Har også opplevd det på Leafen, men den fikk jeg etter lærdom fra Toyotan så den står stort sett til OFF om vinteren når bilen parkeres. ;)

Men at Tesla med fordel bør finne en løsning for at det ikke skal skje er det ingen tvil om. Og det har jeg full tiltro til at de gjør også. :)

Jejl

Hva skjer hvis du slipper opp gassen i en sving, hvor det er snø/is.

Kan regenereringen av batteriene føre til låste bakhjul?


fonberg

Sitat fra: Jejl på torsdag 24. januar 2013, klokken 23:48
Hva skjer hvis du slipper opp gassen i en sving, hvor det er snø/is.

Kan regenereringen av batteriene føre til låste bakhjul?

Dette bør jo ABS/ESP forhindre.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Griffel

#128
Sitat fra: Jejl på torsdag 24. januar 2013, klokken 23:48
Hva skjer hvis du slipper opp gassen i en sving, hvor det er snø/is.

Kan regenereringen av batteriene føre til låste bakhjul?
Det blir i et hvertfall ingen regenererig om hjulene ikke roterer.

Sitat fra: jornalm på fredag 25. januar 2013, klokken 00:20
Dette bør jo ABS/ESP forhindre.
Siden dette ikke har med bremsene å gjøre vil nok ikke en "standard" ABS/ESP funksjon være til hjelp. Så spørsmålet er nok avhengig av hvordan regenererings funksjonen styres. Så dette kan vel bare Tesla svare på.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Bent

Sitat fra: Jejl på torsdag 24. januar 2013, klokken 23:48
Hva skjer hvis du slipper opp gassen i en sving, hvor det er snø/is.
Hvis du slipper opp gassen, så er du ikke i en Tesla. :)

Sitat fra: Jejl på torsdag 24. januar 2013, klokken 23:48Kan regenereringen av batteriene føre til låste bakhjul?
I Roadsteren opplever jeg at bremseeffekten er redusert ved regen bremsing på snø og is. Blokkering ved regen bremsing har jeg ikke observert.
Tesla Roadster, 25Mm

gbzdoc

"Selv" i-Mieven har regen regulert av ESP systemet, og noe annet er jo livsfarlig.

Hadde en av de nye buddyene med tidlig firmware, og den hadde gått rundt tvert på snøføre om man hadde sluppet "gassen" brått. Heldigvis endret de det før jeg fikk kjørt den på vinterføre.

Sualc

Akkurat prøvekjørt på glatte veier (et lite islag på veien)...må si jeg ble imponert over Traction Control'en i bilen ;D Bilen reagerte lynraskt når jeg spant avgårde, umulig å kjøre av veien... Hadde heller ikke noe problem med regenereringen på glatte veier (den er ikke sååå kraftig at man vil miste "fotfeste" i en sving...)!! Men igjen, dette kan man jo stille inn selv, om man vil ha kraftig regenerering eller ikke.

Absolutt en fantastisk morsom bil å kjøre!  8) Gleder meg enda mere...om mulig!
Nissan Leaf, kjørt siden 9. november 2011.

Tesla Model S, kjørt siden november 2013.

Nuvolari

Sitat fra: Sualc på fredag 25. januar 2013, klokken 12:51
Akkurat prøvekjørt på glatte veier (et lite islag på veien)...må si jeg ble imponert over Traction Control'en i bilen ;D Bilen reagerte lynraskt når jeg spant avgårde, umulig å kjøre av veien... Hadde heller ikke noe problem med regenereringen på glatte veier (den er ikke sååå kraftig at man vil miste "fotfeste" i en sving...)!! Men igjen, dette kan man jo stille inn selv, om man vil ha kraftig regenerering eller ikke.

Absolutt en fantastisk morsom bil å kjøre!  8) Gleder meg enda mere...om mulig!

Enig, den var bedre på vinterføre enn forventet og det med pirelli sottozero som ikke er de beste dekkene.

Eller kunne tesla rep'en bekrefte at de lanserer mer utstyr/ opsjoner om 1-2 uker.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

jkirkebo

Sitat fra: Nuvolari på fredag 25. januar 2013, klokken 16:59
Eller kunne tesla rep'en bekrefte at de lanserer mer utstyr/ opsjoner om 1-2 uker.

Uffda, jeg er jo allerede oppe i 671.050,- ;)

Vil tro det er HPWC, gummimatter og slikt som det kommer priser på ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RunarBT

AWD?;-). Uff, må begynne å prioritere eg, om det blir meir utstyr tilgjengelig;-(

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA