Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer - kjøring av Model S vinterstid

Startet av Per Magnus, søndag 30. desember 2012, klokken 22:24

« forrige - neste »

OleJA

Sitat fra: Stig O på fredag 11. januar 2013, klokken 08:54
Et senario jeg kom til å tenke på, og som er aktuelt for meg.Hva om jeg blir stående 2 timer i kolonnekjøring på Haukeli en kald vinterdag? Hvordan vil det påvirke batterikapasiteten med varmepumpa på hele tiden? Det er mye å tenke på med elbil.

Som andre har kommentert så betyr nok ikke selve varmeforbruket så mye. Det som nok betyr mer er kjøring på dårlig brøytet vei med høy rullemotstand - og det hører kanskje sammen med kolonnekjøring  :o

Jeg kommer nok til å legge inn gode marginer på rekkevidde dersom det er usikre forhold over fjellet.

jkirkebo

Sitat fra: OleJA på fredag 11. januar 2013, klokken 10:44
Som andre har kommentert så betyr nok ikke selve varmeforbruket så mye. Det som nok betyr mer er kjøring på dårlig brøytet vei med høy rullemotstand - og det hører kanskje sammen med kolonnekjøring  :o

På en annen side foregår kolonnekjøring i lav hastighet, noe som øker rekkevidden igjen ga. liten luftmotstand. Her er det mange variabler som slår inn...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OleJA

Jeg har hatt endel bekymringer omkring rapporter på TMC forumet som går på ~50km tap i rekkevidde pr. dag når bilen står parkert i kulde uten å være plugget i. Det hadde fort blitt en showstopper for bruk av bilen til hytta vinterstid. Endelig kommer det en oppklaring fra en  Teslas 'Product Specialist', post#580 i http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/12191-Winter-Driving-Experiences/page58 :

"In cold conditions, the accessible battery energy is a little lower but the liquid thermal control system immediately starts warming every cell in the battery, so accessible energy grows exponentially as the battery reaches nominal temperature. There will be a future software update to better estimate range based on where the battery will be after it heats up, whereas current firmware calculates range based on current temperature.

Cars left in cold ambient temperatures do not inherently lose range. You can turn on cabin HVAC (heating, ventilation, air conditioning) preconditioning using the Touchscreen that will precondition the battery, as well as the passenger cabin. Preconditioning the battery for approximately 30 minutes will bring it to operating temperature and result in improved vehicle performance and an accurate predicted driving range

.....cut .......

So, there are definitely workarounds for cold battery range estimates that ensure driving range is always reported accurately. There will also be the software update coming shortly to help estimate an accurate battery range after heating."

"So, the liquid thermal control system will only start warming battery cells when the battery reaches critical condition, NOT ALL THE TIME. Also, the range might appear low when you first get in your car, but as the car starts warming, the range will go back up. Like I said, we are working on releasing a software update so it can predict and say the range once the car is warm."


Så problemet ser stort sett ut til å være en feilaktig kalkulert rekkevidde når batteriene er kalde, ikke at kapasitet faktisk forsvinner.

19quiz76

Sitat fra: OleJA på onsdag 16. januar 2013, klokken 10:02
"So, the liquid thermal control system will only start warming battery cells when the battery reaches critical condition, NOT ALL THE TIME."
Spørs hva de definerer som "Critical Condition". Hvis batteriet når denne tilstanden i -20C, vil det bety en del for det norske hyttefolk uten tilgang på lading..
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Cirion

Kjøring til hytta i mange blå, uten strøm tilgang er vel uaktuell bruk av Elbil generelt...
Minimum er å velge parkering med motorvarmer uttak.

Er ikke noe sånt tilgjengelig så er det billigere å kjøre "vanlig" bil kontra å risikere skader på batteriet.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Foleson

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 10. januar 2013, klokken 17:34
Ser flere som har kommentert dette, og Tesla jobber slik jeg forstår det allerede med tiltak for å få bukt med problemet. Det blir interessant å se til våren/sommeren om de europeiske bilene allerede er korrigert, eller om problemet må rettes under service på et senere tidspunkt. Det virker rett og slett ikke som luftstrømmen er tilstrekkelig ved ytre hjørner på frontvindu.

Dette er uansett en feil de ikke kan overse. Noen mangler i Model S versjon 1 må man leve med, noen kan man betale for å kvitte seg med (eks ettermontering av ekstrautstyr) og noen mangler får man fikset kostnadsfritt. Dugg er jeg helt sikker på at ligger i siste kategori om problemet ikke allerede er løst.

Jeg vet ikke hvorvidt dette er postet her før men Kimbal Musk, broren til Elon skrev følgende for et par dager siden:

From Tesla: "We have designed a new vent with much improved defogging flow for very cold regions. It is in testing now and should be available to customers in three to four weeks. It will be retrofitted free upon request."

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/12595-Driving-my-Model-S-in-extreme-winter-conditions/page4?p=252384#post252384

Antar dette kan tas som en bekreftelse på at europeiske biler ikke burde få de samme problemene med dugg.

Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

Øyvind.h

Godt å høre, men ikke overraskende. Tesla har alt å tjene på å gå løs på småfeilene de første eierne melder om, noe som er positivt for oss som fortsatt må vente et halvår. Så lenge drivverk, batteri, karosseri etc. holder bra er jeg lite bekymret over slike mindre feil.

Men man ser at det har sine ulemper å ikke ha en ekstremt ineffektiv fossilmotor foran som kan pøse ut varme :)

Mtp norsk vinter gjenstår det da bare å få inn piggfrie nokian som standard, publiser appen som fikser forvarming/ladetimer, og jobbe videre for å redusere standby forbruk. Og selvfølgelig lansere en awd versjon av Model S med pristillegg på 20.000,- :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat
Cars left in cold ambient temperatures do not inherently lose range. You can turn on cabin HVAC (heating, ventilation, air conditioning) preconditioning using the Touchscreen that will precondition the battery, as well as the passenger cabin. Preconditioning the battery for approximately 30 minutes will bring it to operating temperature and result in improved vehicle performance and an accurate predicted driving range


Høres bra ut. Jeg har jo aggregat på hytta som kan levere 24A/5.5kW kontinuerlig, da er det bare å fyre opp det en halvtime før vi drar derfra så får jeg full tilgang på regen i alle nedoverbakkene også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nuvolari

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 16. januar 2013, klokken 12:04
Men man ser at det har sine ulemper å ikke ha en ekstremt ineffektiv fossilmotor foran som kan pøse ut varme :)

Med litt forvarming burde ikke dette være noe problem. I en vanlig bil med fossilmotor er det ikke mye varme som skal til for å fjerne dugg fra vinduet. Slenger du på A/C som tørker luften i tillegg trenger ikke luften være varm en gang for at duggen skal forsvinne.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

jkirkebo

Sitat fra: Cirion på onsdag 16. januar 2013, klokken 11:14
Kjøring til hytta i mange blå, uten strøm tilgang er vel uaktuell bruk av Elbil generelt...
Minimum er å velge parkering med motorvarmer uttak.

Er ikke noe sånt tilgjengelig så er det billigere å kjøre "vanlig" bil kontra å risikere skader på batteriet.

Men man risikerer jo ikke skade på batteriet, kun at bilen innimellom starter oppvarming av batteriet. Kritisk temperatur for elektrolytten i cellene er etter hva jeg har lest ca. -30C, og så er det sikkert en margin innebygd.

Så jeg ser ikke problemet med å kjøre elbil til hytte uten strøm, men det er nok smart å ha et aggregat i bakhånd hvis det blir såpass kaldt at rekkevidden synker for mye.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OleJA

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 16. januar 2013, klokken 13:27
Sitat
Cars left in cold ambient temperatures do not inherently lose range. You can turn on cabin HVAC (heating, ventilation, air conditioning) preconditioning using the Touchscreen that will precondition the battery, as well as the passenger cabin. Preconditioning the battery for approximately 30 minutes will bring it to operating temperature and result in improved vehicle performance and an accurate predicted driving range


Høres bra ut. Jeg har jo aggregat på hytta som kan levere 24A/5.5kW kontinuerlig, da er det bare å fyre opp det en halvtime før vi drar derfra så får jeg full tilgang på regen i alle nedoverbakkene også.

Det blir litt langt å drasse med seg et aggregate fra hytta til parkeringsplassen en km lengre ned i dalen, men kanskje det er plass til et aggregate for semipermanent installasjon i frunken  ;D

jkirkebo

Sitat fra: OleJA på onsdag 16. januar 2013, klokken 13:37
Det blir litt langt å drasse med seg et aggregate fra hytta til parkeringsplassen en km lengre ned i dalen, men kanskje det er plass til et aggregate for semipermanent installasjon i frunken  ;D

Uten vinterbrøytet vei blir det vel litt vanskeligere ja ;)
Men om man parkerer med relativt god kapasitet igjen på batteriet ser jeg ikke problemet uansett. Varmeren er på kun noen minutter i gangen for å varme batteriet, og jeg tror den er på ca. 6kW. Dvs. at du skal stå mange dager i sprengkulde før du merker noe særlig kortere kjørelengde.
Dessuten, er det så gjevt å være på hytta i perioder med -30 grader da ? ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nuvolari

Sitat fra: OleJA på onsdag 16. januar 2013, klokken 13:37
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 16. januar 2013, klokken 13:27
Sitat
Cars left in cold ambient temperatures do not inherently lose range. You can turn on cabin HVAC (heating, ventilation, air conditioning) preconditioning using the Touchscreen that will precondition the battery, as well as the passenger cabin. Preconditioning the battery for approximately 30 minutes will bring it to operating temperature and result in improved vehicle performance and an accurate predicted driving range


Høres bra ut. Jeg har jo aggregat på hytta som kan levere 24A/5.5kW kontinuerlig, da er det bare å fyre opp det en halvtime før vi drar derfra så får jeg full tilgang på regen i alle nedoverbakkene også.

Det blir litt langt å drasse med seg et aggregate fra hytta til parkeringsplassen en km lengre ned i dalen, men kanskje det er plass til et aggregate for semipermanent installasjon i frunken  ;D

Parker ved nærmeste bensinstasjon/butikk/hotell/gård hvor du kan leie strøm i en time før du skal dra. De siste km til hytta tar du taxi/snøscooter eller går på ski om du er sprek :)
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Nuvolari

Model S har som kjent en varmepumpe som produserer varmen. En varmepumpe er mest effektiv på lav effekt. I utgangspunktet bruker denne varmepumpen lite strøm og det skal bli spennende å se hva slags strømforbruk du får dersom du lar varmen i bilen stå på f.eks 5-10c over natten når bilen står plugget i 220. Med så lav effekt bør varmepumpen være hypereffektiv og det blir ikke mye strømforbruk av dette muligens mindre enn å kjøre varmepumpen på maks rett før du skal ut å kjøre. Fordelen er at du har isfri bil til enhver tid.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Oreo

Sitat fra: Foleson på onsdag 16. januar 2013, klokken 11:47
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 10. januar 2013, klokken 17:34
Ser flere som har kommentert dette, og Tesla jobber slik jeg forstår det allerede med tiltak for å få bukt med problemet. Det blir interessant å se til våren/sommeren om de europeiske bilene allerede er korrigert, eller om problemet må rettes under service på et senere tidspunkt. Det virker rett og slett ikke som luftstrømmen er tilstrekkelig ved ytre hjørner på frontvindu.

Dette er uansett en feil de ikke kan overse. Noen mangler i Model S versjon 1 må man leve med, noen kan man betale for å kvitte seg med (eks ettermontering av ekstrautstyr) og noen mangler får man fikset kostnadsfritt. Dugg er jeg helt sikker på at ligger i siste kategori om problemet ikke allerede er løst.

Jeg vet ikke hvorvidt dette er postet her før men Kimbal Musk, broren til Elon skrev følgende for et par dager siden:

From Tesla: "We have designed a new vent with much improved defogging flow for very cold regions. It is in testing now and should be available to customers in three to four weeks. It will be retrofitted free upon request."

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/12595-Driving-my-Model-S-in-extreme-winter-conditions/page4?p=252384#post252384

Antar dette kan tas som en bekreftelse på at europeiske biler ikke burde få de samme problemene med dugg.

Post#90:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/11704-Fogging/page9
Sitat
"Regarding the windshield defroster functionality (or lack thereof), we got the 1st prototype parts last week and we have been testing them in a –30c cold weather chamber to make sure they will do the job. The good news is they do and we should have parts available late next week. I have requested my Service Managers to start reaching out to existing customers in the affected areas to schedule a service appointment to do the change. For new vehicle builds into Canada it will be a Service fix before delivery as the final production tooling will kick off only later this year. The retrofit on the defrosting is pretty straightforward. We loosen the A pillar trims left and right, lift out the dashboard top, remove the mesh screen. Insert the new directional air flow pieces, install the new mesh screen and reassembly the dashboard top and A pillar trim. It'll be less than an hour work. I am confident our customers will regard this issue as resolved once they experience the new venting system."[\quote]
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA