Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer - kjøring av Model S vinterstid

Startet av Per Magnus, søndag 30. desember 2012, klokken 22:24

« forrige - neste »

fredag

Sitat fra: Cirion på fredag 04. januar 2013, klokken 10:35
Var ikke akkurat sommerføre når jeg prøvekjørte. Syns Model S klarte seg langt bedre enn min Honda.
Lurer på hvilke dekk som var på den Sølvfargede S'en.

Mener den holdt seg langt bedre på glatta enn den svarte...

19" pirelli et eller annet. Jeg kommenterte dekkene ved prøvekjøring og sa at jeg ikke skal ha de dekkene på min bil, at helårsdekk ikke funker i Norge. Jeg fikk inntrykk at de hadde fått med seg dette  allerede, og at det nok ville bli mulig å bestille den med vinterdekk bedre egnet for norske forhold.

Jeg synes også den sølvgrå S-en fungerte bra på slush-føret, men jeg hadde foretrekket å fått prøve den mer selv på vinterføre, litt mer enn 5 minutter, på veier som er relevant for meg. Og jeg var også litt opptatt av å ikke skli av veien med en lånt bil og ødelegge for prøvekjøring for dere andre.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

fredag

Sitat fra: Oreo på onsdag 09. januar 2013, klokken 22:03
If the pack is extremely cold you get no regen, power limits, and high power consumption due to the pack heater

Har aldri hatt problemer med manglende regen i sprengkulde på min i-Miev. Man kan si noe om halvert rekkevidde, beinkulde og dugg på trillingene om vinteren, men de starter uten problemer i -20 og har samme snappy kjøreopplevelse uansett temperatur.

Da en venn av meg meg fortalte om manglende regen i kulda på hans Roadster Sport trodde jeg bilen hans måtte være ødelagt. Ikke bra at den oppfører seg såpass anderledes bare den blir parkert i kulda.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

Sitat fra: fredag på torsdag 10. januar 2013, klokken 01:12
Har aldri hatt problemer med manglende regen i sprengkulde på min i-Miev. Man kan si noe om halvert rekkevidde, beinkulde og dugg på trillingene om vinteren, men de starter uten problemer i -20 og har samme snappy kjøreopplevelse uansett temperatur.

Da en venn av meg meg fortalte om manglende regen i kulda på hans Roadster Sport trodde jeg bilen hans måtte være ødelagt. Ikke bra at den oppfører seg såpass anderledes bare den blir parkert i kulda.

Leaf er likedan. Jeg har kjørt avgårde med kun én strek på batteritempmålene (bilen sto i -16 i 4-5 dager), da tok det ganske lang tid før det ble noe særlig regen tilgjengelig, selv om batteriet kun var ladet til 82%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

#63
Sitat fra: fredag på torsdag 10. januar 2013, klokken 01:12
Sitat fra: Oreo på onsdag 09. januar 2013, klokken 22:03
If the pack is extremely cold you get no regen, power limits, and high power consumption due to the pack heater

Har aldri hatt problemer med manglende regen i sprengkulde på min i-Miev. Man kan si noe om halvert rekkevidde, beinkulde og dugg på trillingene om vinteren, men de starter uten problemer i -20 og har samme snappy kjøreopplevelse uansett temperatur.

Da en venn av meg meg fortalte om manglende regen i kulda på hans Roadster Sport trodde jeg bilen hans måtte være ødelagt. Ikke bra at den oppfører seg såpass anderledes bare den blir parkert i kulda.
Tesla har gjort dette for å skåne batteriet og maksimere levetiden. Å lade et iskaldt batteriet med regen på opptil 60kW mener Tesla tydeligvis at reduserer batteriets levetid.
Jeg er enig i at bilen ikke burde endret karakter i kulde, men da måtte de isåfall implementert noe som gjorde at man gikk samme opplevelse som regen gir, uten at batteriet lades. Dvs koble inn bremser, bruke strøm på å bremse med motoren eller få dumpet effekten på en eller annen måte. Bruk av bremser kunne vært en ide, men når du ikke har regen er det mye bedre å coaste enn at bilen skal bremse når du går av gasspedalen. Strøm til å bremse motoren er jo ingen god løsning, og å få dumpet 60kW effekt er jeg usikker på om er fysisk mulig? De kunne dog gjerne beholdt en god del kW regenerering og ledet disse direkte inn som varme i batteriet.

I praksis kan problemet løses ved at man tenker litt i forkant når man skal ut å kjøre. Og husk at forvarmings-appen ikke blir klar før om 1-2 måneder, og da kan alle forvarme bilen uten særlig innsats før de skal ut å kjøre. For meg som er vant med forvarmet bil/motor blir antakelig ikke opplevelsen av Model S på vinteren særlig annerledes fra Passaten. Ikke is på ruter, varm kupe og varmt batteri når jeg skal kjøre. Jeg er vant til at jeg bruker 10 sek på å finne fjernkontrollen og starte forvarming, og det samme vil jeg gjøre med Model S.

Nå kjenner jeg ikke regen styrken i iMiev, eller cellekjemien, men kanskje Mitsubishi har gått for et batteri som ikke tar skade av kraftig lading selv om batteriet holder -15?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Quattro

Finnes det noe svar på hvordan regenereringen fungerer når det er veldig glatt ute? Kjenner jeg er litt skeptisk med regenerering på bakhjulene da  :o
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

OleJA

Sitat fra: Quattro på torsdag 10. januar 2013, klokken 09:49
Finnes det noe svar på hvordan regenereringen fungerer når det er veldig glatt ute? Kjenner jeg er litt skeptisk med regenerering på bakhjulene da  :o

Jeg har sett på TMC forumet at regen også skal være begrenset av traction control. Er imidlertid usikker på hvor pålitelig denne kilden var .....

Gjermund

Jeg og har tenkt på dette med låste hjul på glatta, og ingen clutch. Noen som vet om det er lett og raskt og sette den i fri?

Bent

Sitat fra: Quattro på torsdag 10. januar 2013, klokken 09:49
Finnes det noe svar på hvordan regenereringen fungerer når det er veldig glatt ute? Kjenner jeg er litt skeptisk med regenerering på bakhjulene da
Roadsteren begrenser regen v.hj.a. traction control. Merker dette veldig lett i snøkledde nedoverbakker, mister ikke på langt nær så mye fart når jeg slipper opp pedalen som jeg ellers er vant til. Og så lyser "TC"-lampa da, det er vel også et hint. :)

Har aldri opplevd at hjulene låser seg/sklir pga regen-bremsing.

Regner med at Model S oppfører seg temmelig likt.
Tesla Roadster, 25Mm

Bent

Sitat fra: fredag på torsdag 10. januar 2013, klokken 01:12
Da en venn av meg meg fortalte om manglende regen i kulda på hans Roadster Sport trodde jeg bilen hans måtte være ødelagt. Ikke bra at den oppfører seg såpass anderledes bare den blir parkert i kulda.
Det er en egen lampe på konsollet, "REGEN" med kryss over, som lyser når du ikke kan forvente regen-bremsing på Roadsteren.

Dette skjer såvidt jeg husker i to tilfeller:

1. Når du har ladet batteriet helt opp (enten med Performance eller med Range mode). Da er det ikke noe sted for ekstra strøm å gjøre av seg, så regen-bremsing er avslått inntil du har brukt opp en viss mengde av batterikapasiteten.

2. Når det er så kaldt at batteriet ikke kan ta imot lading. Dette skjer når bilen har stått i kulde (merkes typisk i minusgrader) uten å være plugget inn. Når batteriet er kaldt merker man også at når man plugger den inn så begynner den ikke å lade med det samme, men kjører først en oppvarming av batteriet før den begynner å faktisk lade.

Den ene gangen jeg stresstestet kjøring med kaldt batteri tok det en time fra jeg begynte å kjøre til bilen begynte å gjøre regen-bremsing.

Hvorfor andre biler tillater regen-lading med kaldt batteri vet jeg ikke. Kanskje de bruker annen batterikjemi som lettere tar imot lading når det er kaldt. Evt kan det være at andre biler har såpass lite batteri i utgangspunktet at det gir verdi å lade dem når de er kalde selv om dette er veldig ineffektivt og evt t.o.m. skader batteriet. En Tesla har generelt så stort batteri at det man ville fått igjen for å kjøre regen i kulde er veldig marginalt og det er kanskje lettere å ta beslutningen om istedet å spare batteriet for belastningen.
Tesla Roadster, 25Mm

19quiz76

Har jeg misforstått grunnleggende fordeler ved regen utover at man slipper å bremse? Har det jo ikke på dieselpurka i dag, så ser ikke helt ulempen ved manglende regen de første kilometerne..? Enlighten me, please :D
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

OleJA

Sitat fra: 19quiz76 på torsdag 10. januar 2013, klokken 13:50
Har jeg misforstått grunnleggende fordeler ved regen utover at man slipper å bremse? Har det jo ikke på dieselpurka i dag, så ser ikke helt ulempen ved manglende regen de første kilometerne..? Enlighten me, please :D

Det går vel kanskje litt på det at bilen har forskjellig oppførsel avhengig av om regen er aktiv eller ikke. Blir en vant til at bilen automatisk bremser når en slipper gassen, så kan jo det medføre en ubehagelig overraskelse når den plutselig ikke gjør det.

Men ikke sikker på om jeg ser det helt store problemet jeg heller.
En superkapasitor som tar imot regen energi og slipper den (langsomt) tilbake til batteriene i kaldt vær hadde jo kanskje løst problemet?

Cato76

Jeg mener å ha lest/sett en eller annen plass at man kan justere hvor mye regenerering man ønsker. Slik at dersom det er meget glatt så kan man justere denne helt ned, og man vil da fjerne problemet med at bakhjulene låser seg inn mot veikrysset...  :o
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Øyvind.h

Sitat fra: OleJA på torsdag 10. januar 2013, klokken 14:02
Sitat fra: 19quiz76 på torsdag 10. januar 2013, klokken 13:50
Har jeg misforstått grunnleggende fordeler ved regen utover at man slipper å bremse?

Det går vel kanskje litt på det at bilen har forskjellig oppførsel avhengig av om regen er aktiv eller ikke. Blir en vant til at bilen automatisk bremser når en slipper gassen, så kan jo det medføre en ubehagelig overraskelse når den plutselig ikke gjør det.
+1
Man kan forvente når man slipper opp foten at bilen skal bremse ganske kraftig, men så gjør den ikke det allikevel. Tenk deg selv en situasjon hvor du trykker på bremsen i dieselbilen, men så skjer det ingen ting :) Litt samme greia.

Ut fra det jeg har lest virker det som om det er en tilvenningssak.

For å dra en parallell til fossilbilen kan du tenke på hva som skjer om du gir gass uten at turtallet er tilstrekkelig høyt. Si du slakker ned inn mot en rundkjøring, men oppdager at det er klart og trykker på gassen. Turtallet er lavt, og du får nesten ingen respons. Så kommer det en bil i full fart, og du er plutselig avhengig av momentan akselerasjon for å unngå brudd på vikeplikten.

Fravær av akselerasjon er i mine øyne ikke like alvorlig som fraværet av brems, men jeg tror folk lærer seg denne virkemåten raskt. Og selv med redusert ytelsen tror jeg Model S har krefter nok til at akselerasjonen er tilstrekkelig og trygg i alle situasjoner!

Regen kan man for øvrig ha på høy, lav eller av :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

fredag

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 10. januar 2013, klokken 07:02
Tesla har gjort dette for å skåne batteriet og maksimere levetiden. Å lade et iskaldt batteriet med regen på opptil 60kW mener Tesla tydeligvis at reduserer batteriets levetid.
Jeg er enig i at bilen ikke burde endret karakter i kulde, men da måtte de isåfall implementert noe som gjorde at man gikk samme opplevelse som regen gir, uten at batteriet lades. Dvs koble inn bremser, bruke strøm på å bremse med motoren eller få dumpet effekten på en eller annen måte.

Nettopp. Jeg skjønner at de kanskje ikke vil bruke energien fra regen til å lade batteriene. Men kjøreegenskapene til bilen bør ikke endres så dramatisk bare fordi man har parkert bilen i minusgrader uten å lade. Ikke plage sjåføren med slike detaljer bare fordi det er minusgrader. Tesla kunne bare sendt energien til varme-element rundt batteriene istedet.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

OleJA

Sitat fra: fredag på torsdag 10. januar 2013, klokken 15:31
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 10. januar 2013, klokken 07:02
Tesla har gjort dette for å skåne batteriet og maksimere levetiden. Å lade et iskaldt batteriet med regen på opptil 60kW mener Tesla tydeligvis at reduserer batteriets levetid.
Jeg er enig i at bilen ikke burde endret karakter i kulde, men da måtte de isåfall implementert noe som gjorde at man gikk samme opplevelse som regen gir, uten at batteriet lades. Dvs koble inn bremser, bruke strøm på å bremse med motoren eller få dumpet effekten på en eller annen måte.

Nettopp. Jeg skjønner at de kanskje ikke vil bruke energien fra regen til å lade batteriene. Men kjøreegenskapene til bilen bør ikke endres så dramatisk bare fordi man har parkert bilen i minusgrader uten å lade. Ikke plage sjåføren med slike detaljer bare fordi det er minusgrader. Tesla kunne bare sendt energien til varme-element rundt batteriene istedet.

Regen produserer inntil 60Kw. Du klarer ikke dumpe det i et varmeelement uten at batteriene hadde blitt grillet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA