Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbiler i motorsport - og kanskje Formel 1?

Startet av Atle Gulbrandsen, onsdag 18. desember 2024, klokken 23:00

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 07. januar 2025, klokken 19:21Men nå lages det jo endelig tollgrenser på ev mot Kina både i eu og US. Bra det :+1:
Tollgrenser fører jo til at det grønne skiftet blir dyrere. Vet ikke om det er bra i seg selv. CO2 avgift ihht produksjon hadde vært bedre.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på onsdag 08. januar 2025, klokken 05:17
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 07. januar 2025, klokken 19:21Men nå lages det jo endelig tollgrenser på ev mot Kina både i eu og US. Bra det :+1:
Tollgrenser fører jo til at det grønne skiftet blir dyrere. Vet ikke om det er bra i seg selv. CO2 avgift ihht produksjon hadde vært bedre.

Vil ha tollmur mot USA også. Trump truer jo med ekstra toll for Danske varer pga Grønland. Synes ikke vi bør sitte stille i båten å la slikt utspille seg. Mexicogolfen vil USA nå endre navn til Amerikagolfen og kontroll over Panamakanalen står visstnok også på agendaen.

Hvorfor skal vi handle med et land som har en slik frontfigur?



turfsurf

Sitat fra: hELgenen på onsdag 08. januar 2025, klokken 07:44Vil ha tollmur mot USA også.
Nå har jo ikke vi (Norge) tollmur mot Kina heller, sånn sett er det ikke noe argument for å ha tollmur mot USA. Er imot tollmurer generelt, og spesielt brukt som "straff" for noe man ikke liker. Det må være underliggende argumenter (utslipp som nevnt).
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på onsdag 08. januar 2025, klokken 08:22
Sitat fra: hELgenen på onsdag 08. januar 2025, klokken 07:44Vil ha tollmur mot USA også.
Nå har jo ikke vi (Norge) tollmur mot Kina heller, sånn sett er det ikke noe argument for å ha tollmur mot USA. Er imot tollmurer generelt, og spesielt brukt som "straff" for noe man ikke liker. Det må være underliggende argumenter (utslipp som nevnt).

Er også imot tollmurer,men om USA kommer med en egen mot Danmark så er jeg villig til å blø for en tollmur mot USA

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på onsdag 08. januar 2025, klokken 08:25
Sitat fra: turfsurf på onsdag 08. januar 2025, klokken 08:22
Sitat fra: hELgenen på onsdag 08. januar 2025, klokken 07:44Vil ha tollmur mot USA også.
Nå har jo ikke vi (Norge) tollmur mot Kina heller, sånn sett er det ikke noe argument for å ha tollmur mot USA. Er imot tollmurer generelt, og spesielt brukt som "straff" for noe man ikke liker. Det må være underliggende argumenter (utslipp som nevnt).

Er også imot tollmurer,men om USA kommer med en egen mot Danmark så er jeg villig til å blø for en tollmur mot USA


Ja, Norge ønsker å gå stille i dørene rundt Kina, for ikke å selv få tollmurer for fisk osv.
Det mest miljøvennlige Trump gjør er gjerne nettopp tollmurer. Er jo ufattelig mye transport av varer rundt om i verden, og frem og tilbake kun fordi det er lønnsomt. Som et eksempel eksporterer jo Norge fisk til Kina for mange milliarder - men det er ikke fordi kineserne er så glade i fisk. 75% av fisken de importerer bearbeider de, og eksporterer igjen...med masse utslipp i forbindelse med frakt. Så hvis kineserne eller nordmenn heller hadde satt opp bearbeidingsfabrikker i Norge hadde en sluppet mye utslipp, og tollmurer vil jo hjelpe regnestykket den veien.

...men tollmurer på elbil fra Kina til USA vil jo sikkert på kort sikt bremse opp elbil-overgangen. På den annen side så vil jo det føre til at flere produsenter i USA vil hoppe på toget med elbil, og drive utviklingen videre...sånn utenom at Trump gjør hva han kan for ikke hjelpe "left wing radicals" til det grønne skiftet...

Oups...var visst litt off topic nå.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 08. januar 2025, klokken 09:09
Sitat fra: hELgenen på onsdag 08. januar 2025, klokken 08:25
Sitat fra: turfsurf på onsdag 08. januar 2025, klokken 08:22
Sitat fra: hELgenen på onsdag 08. januar 2025, klokken 07:44Vil ha tollmur mot USA også.
Nå har jo ikke vi (Norge) tollmur mot Kina heller, sånn sett er det ikke noe argument for å ha tollmur mot USA. Er imot tollmurer generelt, og spesielt brukt som "straff" for noe man ikke liker. Det må være underliggende argumenter (utslipp som nevnt).

Er også imot tollmurer,men om USA kommer med en egen mot Danmark så er jeg villig til å blø for en tollmur mot USA


Ja, Norge ønsker å gå stille i dørene rundt Kina, for ikke å selv få tollmurer for fisk osv.
Det mest miljøvennlige Trump gjør er gjerne nettopp tollmurer. Er jo ufattelig mye transport av varer rundt om i verden, og frem og tilbake kun fordi det er lønnsomt. Som et eksempel eksporterer jo Norge fisk til Kina for mange milliarder - men det er ikke fordi kineserne er så glade i fisk. 75% av fisken de importerer bearbeider de, og eksporterer igjen...med masse utslipp i forbindelse med frakt. Så hvis kineserne eller nordmenn heller hadde satt opp bearbeidingsfabrikker i Norge hadde en sluppet mye utslipp, og tollmurer vil jo hjelpe regnestykket den veien.

...men tollmurer på elbil fra Kina til USA vil jo sikkert på kort sikt bremse opp elbil-overgangen. På den annen side så vil jo det føre til at flere produsenter i USA vil hoppe på toget med elbil, og drive utviklingen videre...sånn utenom at Trump gjør hva han kan for ikke hjelpe "left wing radicals" til det grønne skiftet...

Oups...var visst litt off topic nå.
Tror Trump fort ville oppdaget manglene i USA, bl.a. for å få alle ice-bilene produsert i USA, om det ble toll på alle de delene som nå importeres av Ford, GM etc fra Kina, Taiwan og andre land i Østen spesielt, men og fra Europa.

Nå har jo riktignok endel Japanske selskaper bygd fabrikker i USA, og produserer eller kjøper fra andre Japanske og Europeiske produsenter som er etablert i USA. Var vel en måling for noen år siden som viste at de Japanske bestor av langt mere amerikansk-produserte deler enn de Amerikanske bilprodusentene. De bare hadde de aller viktigste delene fra Japan.

Nå har sikkert dette endret seg endel de siste 20+ årene, men hadde vært interessant å sett hvordan dette stiller seg per i dag!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ketill Jacobsen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 07. januar 2025, klokken 23:18Så på Trump som holdt tale i dag. Der var det full galopp på travbanen. Han sto og lurte ut av seg som en full fyr på en bar som bare hadde hørt noe fra en som hadde hørt noe.

Jeg tror nok veldig mange støtter politikere som er litt som dem selv! Ironi kan forekomme!

Bondeknøl

Men mye av konkurransen innen formel1 handler vel om utvikling av motorer og girkasser? Forbrenningsmotoren har jo drøssevis av bevegelige deler som kan endres for å forbedre ytelsen, og her ligger vel mye av konkurransen mellom teamene?

Vil ikke mye av konkurransen mellom teamene forsvinne med en enkel simpel elmotor som inneholder kun en bevegelig del, og i tillegg en bil uten girkasse? Blir det da mere likt motorsporten i USA der teamene ofte ikke utvikler motorene selv?


Ketill Jacobsen

Sitat fra: Bondeknøl på fredag 10. januar 2025, klokken 21:54Men mye av konkurransen innen formel1 handler vel om utvikling av motorer og girkasser? Forbrenningsmotoren har jo drøssevis av bevegelige deler som kan endres for å forbedre ytelsen, og her ligger vel mye av konkurransen mellom teamene?

Vil ikke mye av konkurransen mellom teamene forsvinne med en enkel simpel elmotor som inneholder kun en bevegelig del, og i tillegg en bil uten girkasse? Blir det da mere likt motorsporten i USA der teamene ofte ikke utvikler motorene selv?



Det er nok mye annet som utvikles også, ikke minst areodynamikk, oppheng og bremser og batterier. Også elmotorer og styringselektronikk har godt av å utvikles til nytte for snart 50 millioner nye elbiler per år (ca 95% andel BEV's i Europa 2035. Ca 17 millioner BEV's og PHEV's verden over i 2024).

En annen ting er at utgiftene til F1 er konstant for høye fra år til år, så en naturlig reduksjon grunnet ny teknologi vil være svært velkomment.

Ferry

Sitat fra: Bondeknøl på fredag 10. januar 2025, klokken 21:54Men mye av konkurransen innen formel1 handler vel om utvikling av motorer og girkasser? Forbrenningsmotoren har jo drøssevis av bevegelige deler som kan endres for å forbedre ytelsen, og her ligger vel mye av konkurransen mellom teamene?

Motorreglementet i F1 er veldig strengt regulert. Designet er frosset. Teamene kan ikke gjøre endringer fra løp til løp slik som i gamle dager. Nå må de ha en veldig god grunn for å endre en komponent, og det kan kun skje for å løse et problem med holdbarhet. Endring for å forbedre ytelse er no go.
Første året med dagens hybridmotorer var 2014. Da var det litt friere, så det kunne endres visst mye fra år til år inntil designet skulle fryses.

SitatVil ikke mye av konkurransen mellom teamene forsvinne med en enkel simpel elmotor som inneholder kun en bevegelig del, og i tillegg en bil uten girkasse? Blir det da mere likt motorsporten i USA der teamene ofte ikke utvikler motorene selv?

Elmotoren er i prinsippet enkel, men det kan allikevel gjøres veldig avansert. Og slik blir det gjerne når det konkurreres på høyt nivå.Og det er jo heller ikke motoren alene, men kraftelektronikk, batteri og alt rundt. Pakking, kjøling etc. Komponenter må gjøres små og lette

Det er 10 team i F1, men kun 4 motorleverandører. Ferrari lager motorer til Ferrari, Haas og Sauber. Mercedes lager til Mercedes, Williams, Aston Martin og McLaren. Honda leverer til Red Bull og Racing Bulls. Renault leverer til Alpine. Kundemotorer har vært veldig vanlig i F1 opp gjennom årene.

I 2026 blir F1 "halvveis elbil". Med nytt motorreglement skal 50% av ytelsen komme fra elmotoren. Og forbrenningsdelen blir enklere.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA