Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Glem Kinabiler i budget klassen i 2025

Startet av Moas, tirsdag 10. desember 2024, klokken 13:20

« forrige - neste »

Moas

Dette kan bli den neste storselger til massene neste år:

https://www.motor.no/aktuelt/opel-frontera-priser-seg-folkelig-og-vil-treffe-de-unge/298128

En f.eks. bitteliten Kia Ev3 2wd med litt utstyr til dobbel pris kan bli en fullstendig flopp. Selv Elrog 50 med litt utstyr blir på en helt annet planet sånn rent prismessig.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E


Speeder

Wow, 44kWh batteri, 15 mil rekkevidde på vinterstid?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Vollis47

Sitat fra: Speeder på tirsdag 10. desember 2024, klokken 15:12Wow, 44kWh batteri, 15 mil rekkevidde på vinterstid?

Men 15 mil er for de aller fleste mer enn nok for flertallet av kjøreturene. Våre første elbiler hadde mindre enn 20 kWt batterier.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

Moas

#4
Sitat fra: Speeder på tirsdag 10. desember 2024, klokken 15:12Wow, 44kWh batteri, 15 mil rekkevidde på vinterstid?
Jeep, og omtrent som nye Ford Puma, bare ca. 100k billigere.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

turfsurf

For en småbil til dagligkjøring holder 40-50kWh plenty. Kan t.o.m. ta den til hytta med en ladestopp.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

edyrli

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 10. desember 2024, klokken 17:20For en småbil til dagligkjøring holder 40-50kWh plenty. Kan t.o.m. ta den til hytta med en ladestopp.
Enig. Mii'en vår har 36kWh og det er plenty til all hverdagskjøring. Vi har til og med kjørt Stavanger-Bergen med denne uten og trenge stoppe for å lade.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

Øyvind.h

Virker som det er et marked for mindre batterier ja.
Kjenner en som vurderer å bestille Kia EV3 med standard batteriet nå, for den blir billig, praktisk, romslig og de trenger bare hurtiglade noen få ganger i året med den. De kommer fra eldre Ioniq så det blir uansett et betydelig løft.

En kollega bestilte nylig Elroq med minste batteri fordi hun ikke trenger mer. Endte litt over 300 for en bil som passer hennes behov bra.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 10. desember 2024, klokken 19:15En kollega bestilte nylig Elroq med minste batteri fordi hun ikke trenger mer. Endte litt over 300 for en bil som passer hennes behov bra.
Det er naturlig etter som ett bredere lag av befolkningen kjøper elbil. Som man tidligere kunne velge motoreffekt og større eller mindre bensintank, så velger man batteri etter behov.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA