Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model 3 2019 klimaanlegg garanti?

Startet av Hokiipoki, onsdag 04. desember 2024, klokken 12:47

« forrige - neste »

Hokiipoki

Heisann! Ønsker hjelp av noen som kan mer enn meg. Kjøp bruktbil fra forhandler på Lørenskog i desember 2022, Tesla Model 3, 2019 - 60.000km ved kjøp og gått rundt 85000km nå
 Idag har klimaanlegg sluttet å fungere og vi har levert bilen til Tesla og fått leiebil i mellomtiden.

Estimert pris fra Tesla: 12000 kr for å fikse feilen, det er mye penger.
Registrert sak hos forsikring, i håp om at det kanskje dekkes.

Er det noen i lignende situasjon som har fått det på garanti, dekket av forsikring, eller reklamert på feilen?

Har googlet meg frem til at dette er et velkjent problem, men fant ingenting på om dette blir dekket. Takker og bukker for tips og råd.

What-a-watt

Dette må da være garanti? under 5 år, og under 100.000 km. Er du sikker på at du har lest meldingen fra Tesla korrekt?

Hokiipoki

Det er det jeg er usikker på om det gjør.
 Bilen er over 5 år, så den vanlige garantien gikk ut i mai 2024, men den er under 100.000km. På skjermen i bilen stod det "På grunn av systemfeil kan ikke klimaanlegg beholdes på" Fikk samme feil forrige uke og etter en software oppdatering funket det igjen, men idag kom samme feil og vi valgte å levere fra oss bilen.

Har lest at flere har samme problem med sine biler, virker som en veldig kjent feil som man ikke har forårsaket selv. Så håper jo på at det kanskje blir dekket

What-a-watt

Aha. Overså 2019. Da blir det ikke enkelt. Beklager. Min A/C kompressor stoppet ved 98.000.-, men bilen var for "gammel". Kostet også rundt 12,000.-. Trenger ikke A/C om vinteren, så utsatte det til våren.

Hokiipoki

oki, ja lurer på om det blir vrient, får høre hva forsikringen eventuelt sier. Hadde vært fint med varm bil nå om vinteren kjenner jeg. Var kaldt å kjøre i minusgrader tidligere idag.

Radial

Du skal reklamere mot forhandleren du kjøpte mot du, det kan du gjøre i 5 år fra der du kjøpte den.

Tesla har ingenting med dette å gjøre etter 5år.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Moas

2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Hokiipoki

Yes, skal begynne prosessen med reklamasjon mot stedet jeg kjøpte den fra :)
Gammel og gammel bil, 2019 model er fortsatt ganske moderne spør du meg

goggo

Sitat fra: Hokiipoki på onsdag 04. desember 2024, klokken 12:47Heisann! Ønsker hjelp av noen som kan mer enn meg. Kjøp bruktbil fra forhandler på Lørenskog i desember 2022, Tesla Model 3, 2019 - 60.000km ved kjøp og gått rundt 85000km nå
 Idag har klimaanlegg sluttet å fungere og vi har levert bilen til Tesla og fått leiebil i mellomtiden.

Er det noen i lignende situasjon som har fått det på garanti, dekket av forsikring, eller reklamert på feilen?

Har googlet meg frem til at dette er et velkjent problem, men fant ingenting på om dette blir dekket. Takker og bukker for tips og råd.

Dette er en kjent feil på 2019 modellene, antagelig på alle som ikke har varmepumpe.
PTC varmeren bruker å gå på rundt 100.000 km, så hvis man er heldig får man det på garanti/reklamasjon men hvis man er så uheldig at den holder litt lengre så må man betale selv.

Selv var jeg "heldig" og feilen oppsto ved 105.000 km men innenfor 5 års reklamasjonsfrist.

Men det jeg reagerer på er pris-anslaget du har fått oppgitt. Min faktura (som riktignok var gratis pga "goodwill" (Tesla språk for reklamasjonsarbeid) var bare på 7.100 kr. Og det var i mars i år.

Jeg har god erfaring hos Tesla med å spørre pent om å få litt avslag, foreslår at du forsøker det før du aksepterer de 12000 kronene.

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

goggo

Sitat fra: Hokiipoki på torsdag 05. desember 2024, klokken 10:42Yes, skal begynne prosessen med reklamasjon mot stedet jeg kjøpte den fra :)

Tviler på at du kommer noen vei med reklamasjon fra der du kjøpte bilen, du skriver at du har hatt den i 2 år så da var jo ikke feilen der når du kjøpte den.

Ellers er jeg enig med deg at 2019 modellen er en moderne og bra bil, jeg er i alle fall veldig fornøyd med min :)

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

OlaM

Jeg tror Tesla tar hardt i på estimatet. I tillegg til fakturaen over er det flere på dette forumet som har rapportert at endelig fiks ble billigere enn estimatet - uten at jeg husker godt hva som ble fikset i de tilfellene, bare noe jeg har lagt merke til.
'21 3LR

Handyman

Sitat fra: goggo på torsdag 05. desember 2024, klokken 11:09
Sitat fra: Hokiipoki på torsdag 05. desember 2024, klokken 10:42Yes, skal begynne prosessen med reklamasjon mot stedet jeg kjøpte den fra :)
Tviler på at du kommer noen vei med reklamasjon fra der du kjøpte bilen, du skriver at du har hatt den i 2 år så da var jo ikke feilen der når du kjøpte den.
Det er forbrukerkjøpsloven som gjelder når man kjøper av en bilforhandler. Det er derfor 5års klagefrist. Kravet er at man retter kravet til selger innen rimelig tid etter at feilen oppstod.

NB: Feil som oppdages innen to år antas å ha vært der når bilen ble overtatt!

Det er absolutt verdt et forsøk på å reklamere.

https://www.naf.no/kjop-og-salg/kjop/endringer-i-forbrukerkjopsloven#:~:text=Feil%20som%20oppdages%20innen%20to%20%C3%A5r%20antas%20%C3%A5%20ha%20v%C3%A6rt%20der%20n%C3%A5r%20bilen%20ble%20overtatt

https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/#:~:text=Fem%20%C3%A5rs%20klagerett,en%20rask%20reaksjon.

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Tom

Sitat fra: goggo på torsdag 05. desember 2024, klokken 11:02
Sitat fra: Hokiipoki på onsdag 04. desember 2024, klokken 12:47Heisann! Ønsker hjelp av noen som kan mer enn meg. Kjøp bruktbil fra forhandler på Lørenskog i desember 2022, Tesla Model 3, 2019 - 60.000km ved kjøp og gått rundt 85000km nå

Dette er en kjent feil på 2019 modellene, antagelig på alle som ikke har varmepumpe.
PTC varmeren bruker å gå på rundt 100.000 km, så hvis man er heldig får man det på garanti/reklamasjon men hvis man er så uheldig at den holder litt lengre så må man betale selv.

Selv var jeg "heldig" og feilen oppsto ved 105.000 km men innenfor 5 års reklamasjonsfrist.

Men det jeg reagerer på er pris-anslaget du har fått oppgitt. Min faktura (som riktignok var gratis pga "goodwill" (Tesla språk for reklamasjonsarbeid) var bare på 7.100 kr. Og det var i mars i år.

Jeg har god erfaring hos Tesla med å spørre pent om å få litt avslag, foreslår at du forsøker det før du aksepterer de 12000 kronene.

Mvh
Hugo

Flere sier at tesla reparerer disse nå istedenfor å bytte di.. så tror di quoter prisen for bytte men kan den fixes så blir prisen mye lavere.. Som er bra.. min ryker vel snart...

Electric cars in Norway

Sitat fra: Tom på lørdag 14. desember 2024, klokken 17:43
Sitat fra: goggo på torsdag 05. desember 2024, klokken 11:02

Mvh
Hugo

Flere sier at tesla reparerer disse nå istedenfor å bytte di.. så tror di quoter prisen for bytte men kan den fixes så blir prisen mye lavere.. Som er bra.. min ryker vel snart...
Det stemmer det og se denne fra Grufman bil om dette https://www.youtube.com/watch?v=in90-0MELIY

Så det blir å sitte å måle på og lodde på defekte kretskort for å fikse denne. Se hvordan de plukker av varmeelementet ;D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA