Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Diverse feil 2021-modell. Har du disse?

Startet av elvis1, fredag 27. desember 2024, klokken 22:56

« forrige - neste »

elvis1

Hei. Har en juni21-model. Her er diverse feil jeg har - hvordan fungerer dette hos dere?

Mobillader: Funker elendig. Av og på, av og på. Har testa ulike mobiler, med og uten cover. Helt ubrukelig. Må lade med ledning. Dere?

Vindusviskere: løper sitt eget lit. Må bruke mye manuelt. Får det forresten ikke rent rett foran sjåfør heller, men mistenker at dysen ikke funker.

Venstre stolpe tildekket: stadig feilmelding om tildekket kamera på b-stolpe. Synes ikke været har vært så ille, kanskje litt vått. Men gjelder aldri høyre stolpe.

Utemtempersturmåler: Kan være korrekt, kan vise helt feil. Særlig når jeg starter å kjøre etter bilen er forvarmet viser den 5-6 grader feil. Helt ubrukelig.

Noen som kjenner seg igjen? Jeg har garanti og har sagt ifra. De har sagt de har sjekket det, men jeg synes ingenting av det de eventuelt har gjort, har hjulpet.
God jul!

What-a-watt

Min erfaring:

Aldri brukt mobillader.
Vindusviskere har vært  slik litt til og fra i 8 år!
B-stolpe kameraer er ikke oppvarmet. Lev med det, eller tørk/skrap av linseglasset før du kjører når været tilsier at de er frosset eller tildugget.
Temperaturmålere ordner seg selv når man har kjørt litt. Aldri hatt en bil som alltid viser riktig fra parkert tilstand.

olie

Mine erfaringer:

Mobillader: Fungerer utmerket, legger alltid mobilen der når jeg kjører så jeg får noen prosent i løpet av turen (alt ettersom hvor lang turen er, naturligvis). Syns også det lader relativt kjapt, så bruker aldri ledning.

Vindusviskere: Ikke optimalt, men heller ikke helt elendig. Fungerer best i "forutsigbart" regn, altså ikke bygevær eller duskregn.

Venstre stolpe tildekket: Får feilmeldingen av og til, men ikke veldig ofte. Ikke et stort problem for meg.

Utemtempersturmåler: Enig i at den kan være litt ute å kjøre, men går seg stort sett til som andre har nevnt.

Handyman

De som har problemer med autoviskere kan forsøke disse tingene:
De to første punktene er gjerne nok.
  • Sjekk av ruta foran kamera er uten skader
  • Legg på hydrofobisk middel på ruta foran kamera (eks. RainX)
  • Kalibrering av kamera i menyen
  • Rengjør og behandle frontruta inni kamerahuset med antiduggmiddel
  • Rengjør kameralinse inni kamerahuset (vær svært forsiktig så du ikke skader optiken)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

elvis1

Sitat fra: Handyman på lørdag 28. desember 2024, klokken 13:38De som har problemer med autoviskere kan forsøke disse tingene:
  • Sjekk av ruta foran kamera er uten skader
  • Legg på hydrofobisk middel på ruta foran kamera (eks. RainX)
  • Kalibrering av kamera i menyen
  • Rengjør kameralinse inni kamerahuset (vær svært forsiktig så du ikke skader optiken)

Takk! Hvor er kameraet plassert?

What-a-watt

Jeg vil ikke anbefale deg å rengjøre frontkamera innvendig hvis du ikke er veldig fingernem. Aldri rengjort det selv, men så misliker jeg å "skru på bil". Her finner du kameraet:

What-a-watt

One more thing. Hva slags mobil har du? Hvis du bruker deksel, så kan du forbedre lading ved å lime på en ladering, eller kjøpe et deksel som er beregnet for trådløs lading.

Ladering:

OlaM

Mobillader: Funker dårlig på min iPhone 13 mini, antagelig fordi den ikke ligger riktig sentrert over ladespolen. Kabel er uansett kjapt og greit. Funker sånn passe hvis jeg legger mobilen på opp-ned, større telefoner virker å funke bedre.

Vindusviskere: Ikke så bra, men har vært verre. Varierer endel. Har S3XY-buttons som jeg bruker til å overstyre. Ren rute og gode viskerblad hjelper, akkurat nå så har jeg endel spor etter viskerne og da blir kameraet lettere forvirret.

Venstre stolpe tildekket: Skjer stadig vekk i tunneler selv om det er tørt, mener det er høyre som er verst på min. Tror det er softwaren som blir forvirret når det er stor forskjell i lysstyrken mellom kameraene. Kjedelig når det fører til begrenset fart på cruise control / autopilot.

Utetemp: Det virker som den er plassert på et litt kjipt sted der varm luft samler seg. Viser sjelden for kaldt, men etter å ha kjørt i en spesielt varm tunnel f.eks. (mellom Granvin og Hardangerbroen i mitt tilfelle) så henger den igjen på høyere temp en god stund.

Ingenting av dette er egentlig garantifeil, men noe kan man håpe på blir forbedret med software. Viskerne er mye bedre nå enn de var i 2022 f.eks.
'21 3LR

Handyman

What-a-watt

Aldri hørt om dette problemet, og aldri opplevd det på noen andre biler heller med kamera i samme posisjon. Er ikke dette isåfall en konstruksjonsfeil som Tesla bør fikse? Jeg ville aldri foretatt en slik dissekering.

Handyman

Kamerahuset er ikke lufttett og området vil over tid smusses til. Det fører til at det dugger raskere. Siden lufta fra klimananlegget ikke når inn, så hadde det vært en fordel om varmetrådene ved kameraet gikk på sammen med varmen i bakruta/speilene, samt når defrost var aktiv.
Demonteringen av kamerahus (+++) er noe som må gjøres hver gang frontruta byttes. De som gjør dette er nødvendigvis ikke spesielt fingernemme. De har gjerne ikke spesialkompetanse på Teslas kameraer heller.   
Flere har opplevd forbedring etter rengjøring, og kan absolutt være verdt et forsøk for de som ikke kvier seg for å skru litt. 

Handyman

Sitat fra: Handyman på lørdag 28. desember 2024, klokken 13:38De som har problemer med autoviskere kan forsøke disse tingene:
    ....
Sitat fra: What-a-watt på søndag 29. desember 2024, klokken 14:30Aldri hørt om dette problemet, og aldri opplevd det på noen andre biler heller med kamera i samme posisjon. Er ikke dette isåfall en konstruksjonsfeil som Tesla bør fikse? Jeg ville aldri foretatt en slik dissekering.
Jeg har over lang tid i ulike tråder anbefalt de som har problemer med autovisker å rengjøre inni kamerahuset når de har forøkt "alt annet". Dette har jeg fått mange skeptiske kommentarer til. Jeg har også blitt latterliggjort for det.

Ser man det...nå har det kommet inn som et eget punkt i manualen under vedlikehold:
https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-65384C1F-86F2-44E8-A8BC-8A12E7E00A40.html#:~:text=ved%20t%C3%B8rt%20v%C3%A6r.-,Merk,%3E%20Vedlikehold.%20Bruk%20om%20n%C3%B8dvendig%20mobilappen%20til%20%C3%A5%20avtale%20service.,-ADVARSEL

Det er verdt et forsøk mener jeg fortsatt. Kanskje det faktisk kan hjelpe?

For de som liker å gjøre ting selv, så er det en relativt enkel sak:
https://www.youtube.com/watch?v=fSi4NiEAzhM&t=7s

What-a-watt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA