Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brukt model 3 - kostnad reparasjoner?

Startet av Mippen, torsdag 14. november 2024, klokken 06:21

« forrige - neste »

Mippen

Er på jakt etter en rimelig elbil en periode. Det er ikke så mange biler som matcher mine preferanser når det gjelder rekkevidde, hengerfeste og plass. Ser på nettet at man kan få en long range model 3 med firehjulsdrift ned mot 200 tusen kroner nå. Felles for mange av de rimeligste bilene er at de ofte har feil med foringer og bærekuler. De har også ofte dårlige bremseskiver. Er det noen som kan gi et estimat hva det koster å bytte bremseskiver, bærekuler og foringer på denne bilen? Tenkte å bruke vanlig verksted her. Andre ting man må se etter?
Fremtiden er elektrisk.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Mippen på torsdag 14. november 2024, klokken 06:21Er på jakt etter en rimelig elbil en periode. Det er ikke så mange biler som matcher mine preferanser når det gjelder rekkevidde, hengerfeste og plass. Ser på nettet at man kan få en long range model 3 med firehjulsdrift ned mot 200 tusen kroner nå. Felles for mange av de rimeligste bilene er at de ofte har feil med foringer og bærekuler. De har også ofte dårlige bremseskiver. Er det noen som kan gi et estimat hva det koster å bytte bremseskiver, bærekuler og foringer på denne bilen? Tenkte å bruke vanlig verksted her. Andre ting man må se etter?
Godt innlegg :+1: sjekk feks elbilmek utenfor Asker, be de om tilbud, det er mitt tips. Se noen Bjørn Nyland yt videos om elbilmek

Eller andre tilsvarende som de hvis du bor andre steder i landet. Har ikke helt oversikt lengre for de endres over tid.. nytt navn og nye lokaler og noen opphører også.

Uten å regne på det så anbefaler jeg deg å sette av «en god slant med pæng» for utgifter vil oppstå

Slik er det bare

Mye kan man reparere selv hvis man er litt handy da og dermed holde kostnadene nede men det var jo ikke det du spurte om. Sorry for det ;D

ToWalkOrDrive

Ser i hvert fall at bremseskiver til den bilen kan kjøpes for 1200 kroner per stk på thansen. Bærekuler er og en ganske rimelig del (under 500). Foringer vet jeg ikke. Men er vel arbeidspengene som koster.

Må si jeg er positivt overrasket over Tesla-verkstedene. Da jeg hadde den på service ble det mindre å betale enn de ga i tilbudet, fordi de faktisk brukte mindre tid enn anslått. Litt usikker på om en kan legge inn forespørsel inn i appen til Tesla uten å eie bilen. Kan faktisk være det ikke er så dårlig idè å høre med Tesla og. Dette er uansett billige reparasjoner.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 14. november 2024, klokken 11:00Må si jeg er positivt overrasket over Tesla-verkstedene. Da jeg hadde den på service ble det mindre å betale enn de ga i tilbudet, fordi de faktisk brukte mindre tid enn anslått.
Det er da gode nyheter det da :+1: jeg hører litt av hvert om både bra og dårlige saker her inne på forumene. Noen mener vel at de har blir mer vanskelig å ha å gjøre nå de siste årene fordi de har solgt så sinnsykt mange biler? At de var bedre før og gav mer service da? 
Men håper det ikke stemmer da.
Jeg vet ikke...

ToWalkOrDrive

Ja, jeg har ikke hatt så mye erfaring med Tesla-verksted de siste 5 årene. Med min Model Y 2021 har jeg bare vært innom 1 gang (den jeg nevnte). Utenom den kupefilter/bremseservicen har jeg ikke gjort noe på 85.000 km. Samme på Model 3 jeg hadde fra 2019-2021.

På Model S var jeg vel inne 20 ganger fra 2014-2019 med alt mulig som var feil.

Har og sett eksempler fra forum og media på at Tesla er blitt svært vanskelige i noen saker.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Tesla er stort sett rimelige på service og vedlikehold. Har aldri blitt fakturert over estimat, og noen ganger under. Der de kan være vanskelig er hva man regner som garantisak og ikke. F.eks er knappen for å lukke bakluken på Yen treg til å reagere (må holde den inne litt), da fikk jeg bare "works as designed". Men de fakturerte ikke noe.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA