Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvorfor model s?

Startet av kjølholdt, søndag 30. desember 2012, klokken 00:12

« forrige - neste »

kjølholdt

Jeg kjører i dag en toyota previa 2003 modell, har kjørt den i 8 år. Den ble kjøpt av en grunn :PLASS, den er omtrent like spennende å kjøre som å se maling tørke.
Men man kan ikke alltid på en normal lønn og med 3 barn kjøpe spennende sportsbiler som bil nr 1.Jeg innrømmer det glatt dette er min mulighet til å skaffe meg en familibil som er hakket vassere enn toyota previa med 116 diesel hestekrefter.
Hadde det ikke vært for El bil insentivene ville ikke denne type bil vært oppnåelig, ærlig talt hvor mange kan svi av 1,5 mill på en bil.
I tillegg vil jeg bli mer miljøvennlig med denne type bil og det er jo et absolutt pluss. Drifts kostnadene mine vil nok ganske sikkert gå ned (10 år gammel bil er dyrt etterhvert) men dette er ikke et hovedpoeng for meg
Denne type biler vil over tid gjøre at mange fler vil velge El bil som nr 1 bil, jeg hadde aldri vurdert El bil før model s kom, og jeg er neppe den eneste som tenker slik.
Så lenge El bil insentivene består vil det nok i Norge selges en betydelig andel model s frem til 2017. Relativt mange norske husholdninger har råd til å kjøpe bil i sjiktet 500-600 tusen kroner.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

OleT

Jeg har aldri kjøpt eller eid en ny bil før. De siste tre har vært diverse modeller av SAAB, med 150-200 tusen på telleverket. Det har vært gode pålitelige biler som holder til i alle fall 300 tusen.

Men nå har behovet for daglig bil øket, og daglig kjørelengde også. 70km tett trafikk hver dag blir 7 liter bensin hver dag, og det er mer enn jeg liker.

Jeg kan naturligvis redusere det ved å kjøre motorsykkel, men det er noen dager da det simpelthen er for kaldt, glatt, vått eller rett og slett ufyselig til at det frister.

Så dukker det altså opp en bil til en pris som er innefor det levelige, som ville kostet godt over en million hvis den hadde vanlig motor. Med særfordeler mhp parkering, bompenger og slikt. Og som vil ha full tank hver morgen.

Dessuten har den en enda råere akselerasjon fra 10-80 km/t enn en gammel sliten SAAB, og det er det slett ikke mange biler som har!
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

Øyvind.h

#2
Min begrunnelse:
- God nok plass til å være en fullverdig familiebil
- God nok rekkevidde til å dekke alle mine behov
- Ytelser - endelig en familiebil med kraftreserver som ikke er uhyrlig overpriset bare fordi den har litt krefter!
- Elektrisk drivlinje gir overlegen komfort
- Føles mye mer moderne å kjøre elbil enn fossilbil!
- Liker eksteriøret - minner om Aston Martin Rapide (noen mener den ligner på Mondeoen som kommer om rundt 2-3 år, men i mine øyne ser Mondeoen ut som en klumpete båt sammenlignet med Model S. Folk får mene akkurat det de vil :)
- Liker interiøret - litt minimalistisk kombinert med store skjermer.
- Ikke forpestende eksosutslipp! Blir mer og mer oppmerksom på situasjoner hvor jeg puster inn eksos. Det er velkjent at eksos er giftig, men så lenge man ikke har hatt noe alternativ til å puste den inn er folk likegyldige. Jeg er ikke lenger likegyldig til eksosen, og gleder meg til å slippe den hjemme i hvert fall. En parallell er røyking på utesteder. De færreste kan nå tenke seg å gå inn på et utested fylt med sigarettrøyk, selv om det var verdens mest naturlige ting tidligere.

Før jeg testet Leaf var jeg langt unna å kjøpe noen ebil. Jeg trodde de var kjedelige og så ikke poenget. I februar leste jeg faktisk om Tesla Model X, og tenkte at det er en bil man i hvert fall ikke burde kjøpe mtp. den teknologiske utviklingen. Så fikk jeg teste Leaf og tenkte: fy søren, dette er jo mye mer behagelig å kjøre enn fossilbiler! Så forsøkte jeg å teste Leaf som familiebi, men den hadde alt for liten plass. Jeg forsøkte å finne ut om det fantes noen familiebiler, og plutselig oppdaget jeg Model S. Tok ikke mange dagene med videotitting og forum-lesing før jeg bestilte meg en bil. Og jo flere tester, kåringer og erfaringer som renner inn, jo mer sikker blir jeg på mitt valg. Jeg har riktignok blitt klar over mange negative forhold som taler i mot kjøp, men ingen av dem er av en slik karakter at de påvirker min reservasjon.

Det jeg synes er morsomt er at forumet fortløpende fylles opp av folk som har oppdaget Model S, og blir like entusiastiske som jeg ble når jeg oppdaget bilen. Vi bør prise oss lykkelige for at en bil som i utlandet konkurrerer med M5, S6 etc. kan kjøpes av folk med Passat, Mondeo og Golf i Norge! Det kommer ikke til å vare, men jeg tror tempoet for avgiftsøkninger vil være svært moderat da det ikke er ønskelig å kvele veksten av elbiler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Wenche

Morsom og stilig bil, til en overkommelig penge  :D Og man kan suse forbi i kollektivfeltet, uten bompenger, og lade for 1/4 av bensinprisen uten å forurense ;D Slå den 8)
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

ebbrey

Mine grunner:

-Kjører veldig mye i jobbsammenheng, ofte i kø til oslo. El bil vil gi meg økte inntekter (høyere satser på elbil , pluss at de er ikke avkortet etter 10.000km)
-rimeligere lån (miljølån)
-Kollektivfelt kjøring
-Mindre årsavgift, (dekker nesten halve servicekostnaden hvis jeg ikke tar feil)
-Kunne handle en bil av dette kaliber i avgiftsnorge før det blir avgiftsbelagt og før det blir for vanlig slik at de gode besparelsene forsvinner.
-Være med å støtte EL bilens fremtid, hadde vært tryggere å kjøpt senere når ting er skikkelig oppe å går / litt mere standarisert og alle "barnesykdommer" til denne el bilen er borte, men hvem vet hva slags avgifter de har funnet på slik at en vanlig lommebok kan glemme denne bilen.
-Bilen ser meget bra ut.
-Elsker gadgets, og hele bilen er jo en stor en.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Balrog

Miljø, miljø og miljø. Med Tesla S kommer endelig en skikkelig fet elbil og man kan kjøre som et svin i trafikken med god (miljø)samvittighet og uten å måtte parkere rundt kvartalet fordi kjerra ser ut som noe mellom en mopedbil og en Fiat Multipla.

Noen burde lage stickers med teksten: Min elbil gjør bensinen din billigere.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

laumb

Her er miljø en ikke-ting, bare en bonus.
Om jeg ender opp med en Mustang V8 søndagsbil i framtiden, det er meget mulig.

Oddsen for at jeg hadde kjørt Range Rover Sport i dag, om ikke Model S var så forbanna sexi, er stor.

Jeg kjøper Model S rett og slett fordi den er et pent stykke bil med masse krefter i riktig prisklasse. Hadde den hatt fossilavgifter hadde jeg aldri kjøpt den, så at den er en elbil er noe vi bare må innse. Men derimot er jeg enig med "alle andre" her inne om at elbil er mer behagelig å kjøre, så det er vel bare en bonus det også!


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Leaffen

Kjenner meg igjen i alt som er sagt over. Prøvekjøring av Leaf for et år siden fikk meg til å forstå at fremtiden er her allerede. Når Tesla model S nå er på vei, måtte vi bare handle. Er det mulig å la være? Bil 3.0 er på vei!

Det er en godfølelse når man ønsker folk velkommen etter. Dette har jeg opplevd flere ganger med Leafen. Regner ikke med at godfølelsen blir mindre med Model S.

Det har ikke med bilens egenskaper og bilens ytre å gjøre. Det blir som med den gamle VW-boble reklamen fra Amerika; "makes your house look a lot bigger". Bare at denne gangen er det deg og miljøet det handler om; "makes you look a lot smarter".

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Celter

Sitat fra: laumb på mandag 31. desember 2012, klokken 08:36
Her er miljø en ikke-ting, bare en bonus.
Om jeg ender opp med en Mustang V8 søndagsbil i framtiden, det er meget mulig.

Oddsen for at jeg hadde kjørt Range Rover Sport i dag, om ikke Model S var så forbanna sexi, er stor.

Jeg kjøper Model S rett og slett fordi den er et pent stykke bil med masse krefter i riktig prisklasse. Hadde den hatt fossilavgifter hadde jeg aldri kjøpt den, så at den er en elbil er noe vi bare må innse. Men derimot er jeg enig med "alle andre" her inne om at elbil er mer behagelig å kjøre, så det er vel bare en bonus det også!


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

100% enig. Jeg kjøper bilen fordi jeg får en bil med utseende som en Aston Martin, akselerasjonen til en Lambo, plass som en Range Rover til prisen av en A4. Ja, takk.
Personlig kjører jeg aldri mer enn 19 mil på en dag, ned til hytta i Sverige. Jeg har strøm på hytta og kan lade hele helgen før jeg kjører hjem på søndag. For meg er det egentlig en "no-brainer"
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Harlex

Sitat fra: Celter på mandag 31. desember 2012, klokken 10:32
Sitat fra: laumb på mandag 31. desember 2012, klokken 08:36
Her er miljø en ikke-ting, bare en bonus.
Om jeg ender opp med en Mustang V8 søndagsbil i framtiden, det er meget mulig.

Oddsen for at jeg hadde kjørt Range Rover Sport i dag, om ikke Model S var så forbanna sexi, er stor.

Jeg kjøper Model S rett og slett fordi den er et pent stykke bil med masse krefter i riktig prisklasse. Hadde den hatt fossilavgifter hadde jeg aldri kjøpt den, så at den er en elbil er noe vi bare må innse. Men derimot er jeg enig med "alle andre" her inne om at elbil er mer behagelig å kjøre, så det er vel bare en bonus det også!


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

100% enig. Jeg kjøper bilen fordi jeg får en bil med utseende som en Aston Martin, akselerasjonen til en Lambo, plass som en Range Rover til prisen av en A4. Ja, takk.
Personlig kjører jeg aldri mer enn 19 mil på en dag, ned til hytta i Sverige. Jeg har strøm på hytta og kan lade hele helgen før jeg kjører hjem på søndag. For meg er det egentlig en "no-brainer"
.  Er vel enig i alt her... Men driftskostnader har endel å si for meg. Har minst 11 mil i jobbkjøring hver dag pluss masse fritidskjøring. Har laget meg en regneark der jeg lett ser at en investering i en model s med alt faktisk svarer seg i forhold til å bruke den tørste (1.2 liter på milen) bilen jeg bruker nå...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

laumb

Det er også ett regnestykke som taler for for min del.
Men nå har vi nettopp kjøpt en Toyota iQ til slik kjøring framover, og ved jobbskifte nå i januar blir den daglige turen min rundt 4 mil uten bompenger eller kø - så da er spørsmålet med forsikingskilometer og servicekostnader, om Tesla'n faktisk blir noe billigere å kjøre eller ei. Det har jeg ikke regnet på enda.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Quattro

Jeg har 2.7 kilometer til jobb, men må gjennom Osloringen på veien hjem. Da jeg kjøpte Audien jeg har i dag kostet den tilsvarende som Model S koster i dag.

Jeg har uansett regnet en hel masse og ja, det blir en del dyrere sammenliknet med den bilen jeg har i dag. Kjører ca. 12000 km i året. Argumentet mitt er at jeg vil benytte meg av anledningen før elbilen blir avgiftsbelagt slik som andre biler (noe jeg mener er organisert tyveri av staten, men nok om det). Å finne en bil med tilsvarende prestanda til samme pris er ikke mulig så jeg syntes Model S ser utrolig spennende ut. I tillegg lader jeg gratis på jobb og så antar jeg at det er gratis lading på offentlig plasser i Oslo...

Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

OleJA

Begynte å vurdere elbil for en 2-3 måneder siden. Ser at det fort drar på endel tusen i året på bompenger, og når kona for noen uker siden fortalte at det skulle bli parkeringsavgift på jobben hennes etterhvert så ble elbil enda mer aktuelt. I tillegg har vi en datter som synes elbil er kult og snart får lappen. Har de siste årene hatt 2 store dieselbiler, og det er nok ærlig talt en for mye.
Prøvekjørte Leaf for noen uker siden: Et hyggelig bekjentskap, men mye snakk om en bedre 2013 modell gjorde at jeg satt litt på gjerdet. De siste ukene har det jo også vært endel saker på Nissan forumet som ikke bare har vært fordelaktig for hverken Nissan sitt serviceapparat, eller Leaf som bil, så lysten på Leaf ble ikke større.

Har jo lagt merke til Tesla Roadster ved flere anledninger, og traff stadig på Model S under min vandring på diverse elbil forum. Forelsket meg vel egentlig i bilen, og fant ut at jeg ikke hadde noe å tape på å legge inn en reservasjon.

Har ikke regnet på om dette er et fornuftig valg i forhold til å kjøpe en Golf klasse bil som nok hadde vært alternativet. Det er nok heller en stor porsjon 'vil ha' inne i bildet, og med en gavepakke av norske avgifter er det vanskelig å la være.

Bekymringen nå er at jeg heller vil kjøre denne bilen selv en å la kona bruke den for å spare parkering på jobben hennes. Er heller ikke sikker på om jeg vil slippe dattera med fersk sertifikat løs i denne bilen etterhvert ??? (Bilen trenger en 'parental control' som begrenser effekten)
Kanskje jeg må kjøpe en til ;D.

RunarBT

Det du trenger er en brukt i-miev til kone og datter ;-)

gbzdoc

For å slippe å kjøre rundt i neandertalerbil på langtur... Ble jo hekta allerede med Mieven, og Leafen gjorde ikke gleden ved å kjøre neandertalerbilen noe større... enkelt og greit... (Og kona er 100% enig siden det er hun som kjører neandertalerbilen til daglig.)

(+ alle de andre fordelene man har blitt så vant til da, nevnt av mange over... ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA