Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Intervallservicen av Tesla S.

Startet av timingbeltkiller, fredag 28. desember 2012, klokken 17:46

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 29. desember 2012, klokken 19:30
Du kan for øvrig beregne forsikring allerede. Jeg fikk en pris på rundt 6.500 fra IF (husker ikke nøyaktig tall i farten). Betaler rundt 5500 for Passaten nå.

Stemmer nok bra, jeg fikk en pris på rett over 6000 kroner med 20kkm kjørelengde og 70% bonus. Men jeg rykker opp til 75% neste år så det blir nok ennå litt billigere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

#16
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 29. desember 2012, klokken 19:30
Tviler for øvrig sterkt på at de gammeldagse avgiftene basert på hk innføres for elbiler. Model S pris på 1,5 mill blir bare gjetning basert på dagens utdaterte avgiftssystem.
Det er tverrpolitisk enighet om å beholde totalbeløpet bilistene melkes for uendret (= inflasjonsrevidert).

Det betyr jo flere elbiler det kommer på markedet jo mer blir de melket på lik linje med de andre.
Og skulle det usannsynlige skje at Sutre-Siv får med seg Jern-Erna til å betale ut bommene og i stedet øke avgiften på drivstoffet, blir det dobbel smell for elbilene. Da kommer det antakelig et årlig fast beløp i "drivstoffavgift" siden det ikke er mulig å skille ut de kwh'ene som går til billadning hjemme hos folk.

Og skulle det skje at N blir som Mellomeuropa med relativt langt flere småbiler, forsvinner nok den relativt pene behandlingen av disse sammenliknet med større og dyrere biler.

Sitat
Du kan for øvrig beregne forsikring allerede. Jeg fikk en pris på rundt 6.500 fra IF (husker ikke nøyaktig tall i farten). Betaler rundt 5500 for Passaten nå.
Det betyr at TM ikke har giftet seg med if. Gjetter de har ikke gjort det med noe selskap.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 29. desember 2012, klokken 19:33
Hvor ofte skal Leaf inn til service og hva koster den enkelte service?

En gang pr. år for vår del, den første kosta 2490,-. Neste gang skal vel egentlig bremsevæske byttes men det tror jeg fint kan drøyes et år.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 29. desember 2012, klokken 20:18
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 29. desember 2012, klokken 19:33
Hvor ofte skal Leaf inn til service og hva koster den enkelte service?

En gang pr. år for vår del, den første kosta 2490,-. Neste gang skal vel egentlig bremsevæske byttes men det tror jeg fint kan drøyes et år.
Giga takk!
Bremsevesken foreldes med tid og knapt med bruk. Skifte hvert 2. år er sikkert satt med solid sikkerhetsmargin.
Det er likevel ikke smart å drøye intervallet her.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 29. desember 2012, klokken 19:30
Jeg kjører en 2012 modell Passat 1,6tdi, og på langtur klarer jeg å presse den ned mot 0,4. I snitt gjennom året ligger den nok reelt sett på rundt 0,65 per mil. Jeg kjører økonomisk, men vinter+webasto og en grei blanding av langkjøring+småkjøring gjør 0,5 på mila urealistisk for folk flest.
JA, hvor, hvorledes og når du kjører betyr langt mer for forbruket enn forskjellene de enkelte sammenlignbare bilmodellene imellom.

Går du inn på
http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/456-Passat.html?fueltype=1&vehicletype=1&gearing=1&powerunit=2
finner du 2079 Passat diesel


Anzahl   Kraftstoff   min   Ø    max
2079           Diesel   3,00    6,39    9,80

hvor den mest økonomiske kjører har klokket 3liter/100km.
Den med tyngste blyfoten på Autobahn 9,8/100
og snittet av alle kjørerne 6,39/100.

Dette er vanlige bileiere som melder inn til spritmonitor.de hver gang de tanker.
Altså snittet av det vanlige mønsteret (De fleste i Tyskland, men også en del fra andre land.
Jeg logger mine tankninger der og har pr i dag et snitt på 4,25/100 for min Avensis 2008.)
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

#20
1680 Prius varierer fra 2,60/100 km til 9,64 med 5,19 som snitt for alle.
19 Prius plug-in fra 2,04 til 6,46 med 4,65 som snitt

1 enslig Opel Ampera har brukt 433 liter bensin på 6.475 km = 6,68l/100km
Tallet 6,68 er kloss opptil det uavhengige tester i USA har funnet ut om forbruket til søsterbilen Volt straks batteriladningen er oppbrukt og bilen går over til bensindrift.

Bruk spritmonitor.de når du lurer på drivstofforbruket i virkelighetens verden til en eller flere bilmodeller!






Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

#21
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 29. desember 2012, klokken 20:53
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 29. desember 2012, klokken 19:30
Jeg kjører en 2012 modell Passat 1,6tdi, og på langtur klarer jeg å presse den ned mot 0,4. I snitt gjennom året ligger den nok reelt sett på rundt 0,65 per mil. Jeg kjører økonomisk, men vinter+webasto og en grei blanding av langkjøring+småkjøring gjør 0,5 på mila urealistisk for folk flest.
JA, hvor, hvorledes og når du kjører betyr langt mer for forbruket enn forskjellene de enkelte sammenlignbare bilmodellene imellom.

Går du inn på
http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/456-Passat.html?fueltype=1&vehicletype=1&gearing=1&powerunit=2
finner du 2079 Passat diesel


Anzahl   Kraftstoff   min   Ø    max
2079           Diesel   3,00    6,39    9,80

hvor den mest økonomiske kjører har klokket 3liter/100km.
Den med tyngste blyfoten på Autobahn 9,8/100
og snittet av alle kjørerne 6,39/100.

Dette er vanlige bileiere som melder inn til spritmonitor.de hver gang de tanker.
Altså snittet av det vanlige mønsteret (De fleste i Tyskland, men også en del fra andre land.
Jeg logger mine tankninger der og har pr i dag et snitt på 4,25/100 for min Avensis 2008.)
Ser ut til at jeg er ganske gjennomsnittlig med andre ord.
Om du klarer et snitt ned mot 0,4 med Avensisen klarer du garantert 40-45 mil i snitt med 85kWh Model S.

Men hva er snittforbruket for BMW 535D eller Audi a6 3,0tdi i følge den siden? Så kan man regne ut drivstoffkostnader for bil av tilsvarende type med en dieselpris på rundt 12,50 i snitt over 200.000km.

Redigert:535d lå på 8,23.
20.000x0,82x12,50= 205.000 ikke 196.000 som jeg først anslo.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 29. desember 2012, klokken 21:42
Bruk spritmonitor.de når du lurer på drivstofforbruket i virkelighetens verden til en eller flere bilmodeller!

Hmm, spørs hvor relevant det blir for norske forhold med typisk 70-75km/t i snitthastighet på langtur. Jeg antar det går mye fortere unna i Tyskland...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 29. desember 2012, klokken 20:02
Det betyr at TM ikke har giftet seg med if. Gjetter de har ikke gjort det med noe selskap.
Jeg har sendt e-post til Tesla tidligere og oppfordret innstendig om å få til en avtale med et selskap som sikrer lav pris i flere år. Fkk tilbakemelding om at de skulle kikke på dette. Selv har jeg type forhandler-forsikring på Passaten nå, og den kan ikke justeres opp med mer enn maks 5% per år i hele avtaleperioden (3år).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 29. desember 2012, klokken 22:00
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 29. desember 2012, klokken 21:42
Bruk spritmonitor.de når du lurer på drivstofforbruket i virkelighetens verden til en eller flere bilmodeller!

Hmm, spørs hvor relevant det blir for norske forhold med typisk 70-75km/t i snitthastighet på langtur. Jeg antar det går mye fortere unna i Tyskland...
Til gjengjeld har vi mye kaldere klima her i nord. Spritmonitor blir sikkert ikke helt korrekt for norske forhold, men syntes å stemme greit for Passaten.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

toppi

Oppskrift på billig bilhold:
-Kjøp en nyere bruktbil hos merkeforhandler i Tyskland.
-Få den levert med ny utført service inkludert i prisen.
-Selg den etter ett år, og få da igjen prisen du gav.

Har selv gjort dette mange ganger og avskrivning, service og reperasjoner kan fort ende opp på kr 0,- i løpet av et år  :)

Allikevel handler jeg nå Model S  ;D

Hvorfor:
-Må handle litt med hjertet innimellom også.
-Blir ikke overrasket om bilholdet blir like rimelig som før, fordi vi jo er sikret en del goder her i landet i minst 4 år til.

Jeg regner selvfølgelig inn sparte utgifter til bompenger (15 000,- pr år), drivstoff (10 000,-), parkering og årsavgift (5000,- pr år). Allerede da blir regnestykket pent, og med spart tid (tid = penger) ved å kjøre i kollektivfelt blir regnestykket veldig pent.

Service blir noen kroner i året, reperasjoner og avskrivning blir usikkerhetsmomentet.

Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

foxy

Sitat fra: toppi på lørdag 29. desember 2012, klokken 23:29

-Blir ikke overrasket om bilholdet blir like rimelig som før, fordi vi jo er sikret en del goder her i landet i minst 4 år til.


det er jo langt fra sikkert! vips er de borte en etter en... kansje første allerede neste år? (kollektivfelt)
I-miev 2011
Asker

Rio

Sitat fra: foxy på søndag 30. desember 2012, klokken 00:33
Sitat fra: toppi på lørdag 29. desember 2012, klokken 23:29

-Blir ikke overrasket om bilholdet blir like rimelig som før, fordi vi jo er sikret en del goder her i landet i minst 4 år til.


det er jo langt fra sikkert! vips er de borte en etter en... kansje første allerede neste år? (kollektivfelt)

Så flink du er til å trolle.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

ohh

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 29. desember 2012, klokken 21:47
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 29. desember 2012, klokken 20:53
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 29. desember 2012, klokken 19:30
Jeg kjører en 2012 modell Passat 1,6tdi, og på langtur klarer jeg å presse den ned mot 0,4. I snitt gjennom året ligger den nok reelt sett på rundt 0,65 per mil. Jeg kjører økonomisk, men vinter+webasto og en grei blanding av langkjøring+småkjøring gjør 0,5 på mila urealistisk for folk flest.
JA, hvor, hvorledes og når du kjører betyr langt mer for forbruket enn forskjellene de enkelte sammenlignbare bilmodellene imellom.

Går du inn på
http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/456-Passat.html?fueltype=1&vehicletype=1&gearing=1&powerunit=2
finner du 2079 Passat diesel


AnzahlKraftstoffminØ max
2079        Diesel3,00 6,39 9,80

hvor den mest økonomiske kjører har klokket 3liter/100km.
Den med tyngste blyfoten på Autobahn 9,8/100
og snittet av alle kjørerne 6,39/100.

Dette er vanlige bileiere som melder inn til spritmonitor.de hver gang de tanker.
Altså snittet av det vanlige mønsteret (De fleste i Tyskland, men også en del fra andre land.
Jeg logger mine tankninger der og har pr i dag et snitt på 4,25/100 for min Avensis 2008.)
Ser ut til at jeg er ganske gjennomsnittlig med andre ord.
Om du klarer et snitt ned mot 0,4 med Avensisen klarer du garantert 40-45 mil i snitt med 85kWh Model S.

Men hva er snittforbruket for BMW 535D eller Audi a6 3,0tdi i følge den siden? Så kan man regne ut drivstoffkostnader for bil av tilsvarende type med en dieselpris på rundt 12,50 i snitt over 200.000km.

Redigert:535d lå på 8,23.
20.000x0,82x12,50= 205.000 ikke 196.000 som jeg først anslo.
stemmer bra med min erfaring: min A6 3.0 TDI Q ligger på et snittforbruk på ca 0,8
Litt under på sommeren og litt over på vinteren.
Dette er målinger på kjørecomputer, så evt bruk av Webasto er ikke med i tallene. De kontrollmålinger jeg har gjort stemmer bra med kjørecomputeren (dog ikke utført ofte).
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

foxy

Sitat fra: Rio på søndag 30. desember 2012, klokken 10:49
Sitat fra: foxy på søndag 30. desember 2012, klokken 00:33
Sitat fra: toppi på lørdag 29. desember 2012, klokken 23:29

-Blir ikke overrasket om bilholdet blir like rimelig som før, fordi vi jo er sikret en del goder her i landet i minst 4 år til.


det er jo langt fra sikkert! vips er de borte en etter en... kansje første allerede neste år? (kollektivfelt)

Så flink du er til å trolle.

Vi takker som vanlig for et konstruktivt bidrag fra din side!;D
I-miev 2011
Asker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA