Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil for fem personer. Tre barn

Startet av Chris90, mandag 25. november 2024, klokken 12:31

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 03. februar 2025, klokken 08:17
Sitat fra: turfsurf på søndag 02. februar 2025, klokken 10:25IX40 ligger alt for høyt i pris brukt IMO. Kort rekkevidde, og høye delepriser når de er ute av garanti.
Enig. IX40 og flere andre med kort rekkevidde vil oppleve sterkt fallende bruktbil priser nå fremover. Det er bare slik utviklingen er med nye modeller med lengre rekkevidde som kommer nå fremover

Normalt ville jeg vært enig, som for en Audi e-tron 55 med kort rekkevidde.
Men det som er spesielt med IX 40 er at den er svær, med høy forventet kvalitet, får utrolig bra i tester og god bakseteplass. Er ikke så mange alternativer som scorer på topp på alle kriterier.

Nå har de og sluttet å selge den rimelige versjonen, sånn at alle IX fra nå koster over 800.000 uten noe ekstrautstyr i fargen hvit. Derfor har ikke mange et valg om å kjøpe ny IX i stedet for en brukt, om de har begrenset budsjett. For Tesla gikk salget enormt ned på Model S da de sluttet med lite batteri til en rimelig penge. 800.000 er for mye for mange. Derfor kan det bli litt kamp for IX40, tror jeg.
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Og i 800+ klassen er det gaaaanske mye annet å velge i, om man ikke absolutt skal ha en elektrisk BMW.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Tara

Sitat fra: RJK på lørdag 01. februar 2025, klokken 13:11Heldigvis for deg, er vel hu minste så stor nå, at stol snart er på vei ut, og hun kun trenger sete!

Hun er kort for alderen så noe må hun ha en stund til, og all den tid hun sovner på langtur (godt hjulpet av prostafen, bilsyk som hun blir) foretrekker jeg beltestol med den definitivt mye bedre sikkerheten enn pute. I bilen vi kjører med sånn på korte turer har hun pute.

Men ja, hun vokser jo ut av den stolen, neppe til sommer 25, men til sommer 26 i alle fall. Og da fyller broren 18 (etter ferien)

Så perioden med 3 i baksetet går mot en slutt etterhvert. Får bare håpe s max'en lever så lenge

RJK

Sitat fra: Tara på mandag 03. februar 2025, klokken 21:35
Sitat fra: RJK på lørdag 01. februar 2025, klokken 13:11Heldigvis for deg, er vel hu minste så stor nå, at stol snart er på vei ut, og hun kun trenger sete!

Hun er kort for alderen så noe må hun ha en stund til, og all den tid hun sovner på langtur (godt hjulpet av prostafen, bilsyk som hun blir) foretrekker jeg beltestol med den definitivt mye bedre sikkerheten enn pute. I bilen vi kjører med sånn på korte turer har hun pute.

Men ja, hun vokser jo ut av den stolen, neppe til sommer 25, men til sommer 26 i alle fall. Og da fyller broren 18 (etter ferien)

Så perioden med 3 i baksetet går mot en slutt etterhvert. Får bare håpe s max'en lever så lenge
Ser den! Ja, er langt bedre for både barnet og sikkerheten til vedkommende, om hun sover i en barnestol enn sete så lenge stol passer overens med størrelse og vekt!

Unger kan jo plutselig vokse mye, så aldri si aldri! ;) Men du har jo to til som du kan antyde hvordan veksten har gått på de. Så lenge det er samme far og mor, vil det nok sannsynligvis være identisk uyvikling i høyden, selv om spesielt jenter og gutter kan skille litt på dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sånn apropos 3 i baksetet...så en reklame for Volvo EX90, og der kunne hver tredel av baksetet skyves frem og tilbake, så hvis en har 2 bredskuldrede kunne den i midten skyve seg frem, sånn at skuldrene ikke tøtsjet.

....men bilen starter vel på 900.000...
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 06. februar 2025, klokken 04:31Sånn apropos 3 i baksetet...så en reklame for Volvo EX90, og der kunne hver tredel av baksetet skyves frem og tilbake, så hvis en har 2 bredskuldrede kunne den i midten skyve seg frem, sånn at skuldrene ikke tøtsjet.

....men bilen starter vel på 900.000...
Og eX90 godt spekket til ca 1,1 hørte jeg :o litt for dyrt for mange tror jeg.

Men helt kongebil da

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 06. februar 2025, klokken 07:24
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 06. februar 2025, klokken 04:31Sånn apropos 3 i baksetet...så en reklame for Volvo EX90, og der kunne hver tredel av baksetet skyves frem og tilbake, så hvis en har 2 bredskuldrede kunne den i midten skyve seg frem, sånn at skuldrene ikke tøtsjet.

....men bilen starter vel på 900.000...
Og eX90 godt spekket til ca 1,1 hørte jeg :o litt for dyrt for mange tror jeg.

Men helt kongebil da

Ja, da har en valgt omtrent alt.
Jeg gikk inn på Volvo sine sider. De har 2 forskjellige pakker. Den dyreste pakken med 360-kamera, Forsetemassasje, laminerte side- og bakvinduer, aktiv luftfjæring, aktivt chassis (?), HD Pixel lys (?) og litt mer, pluss hengerfeste utenom kom med "Anbefalt pris på 999.400". Så ja, er nok forbeholdt de som sitter veldig godt i det. Det tilsvarer 599.000 i 2003-penger. Så sånn sett ikke helt enormt sammenlignet med fossil-priser før. Men en kan få den dyrere med Pilot Assist, annen farge, andre felger osv + vinterhjul.
5-6 måneder levering.

Ser det ligger en med "veil pris 1.133.657". Er på lager. løp og kjøp :-)

https://www.volvocars.com/no/shop/ex90-electric/ebte3bnn/?isWholesale=true&returnUrl=https%3A%2F%2Fwww.volvocars.com%2Fno%2Finventory%2F%3Ffilters.engineType%3DBEV%26filters.modelFamily%3Dex90%26utm_source%3Dgoogle%26utm_medium%3Dcpc%26utm_campaign%3Dgoogle_new-car_30012_ex90_convert_sp_convert_brand_mixed_conversion_no_null_no%26gad_source%3D1%26_gl%3D1*1wt948f*_up*MQ..*_gs*MQ..%26gclid%3DCjwKCAiAtYy9BhBcEiwANWQQLyk27Xu4M7U9_8G6UrOVUdXlR6tQVtp8CFV9z5ZEk3RK7gRgIpq4ThoC3sgQAvD_BwE%26gclsrc%3Daw.ds%26page%3D1&_gl=1*1ckrxo0*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=CjwKCAiAtYy9BhBcEiwANWQQLyk27Xu4M7U9_8G6UrOVUdXlR6tQVtp8CFV9z5ZEk3RK7gRgIpq4ThoC3sgQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Ligger vel en del uforutsigbarheter rundt priser på biler fremover, da handelskrig er på trappene.

Så 5-6mnd leveringtid = totalt kaos med priser som kan øke 25% over natta.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Radial på torsdag 06. februar 2025, klokken 11:16Ligger vel en del uforutsigbarheter rundt priser på biler fremover, da handelskrig er på trappene.

Så 5-6mnd leveringtid = totalt kaos med priser som kan øke 25% over natta.

Ja, det er et godt poeng. Egentlig burde forhandlerne tatt inn flere biler til lager med populære spec'er, sånn at den risikoen minsker for sluttkunden.
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 06. februar 2025, klokken 12:26
Sitat fra: Radial på torsdag 06. februar 2025, klokken 11:16Ligger vel en del uforutsigbarheter rundt priser på biler fremover, da handelskrig er på trappene.

Så 5-6mnd leveringtid = totalt kaos med priser som kan øke 25% over natta.

Ja, det er et godt poeng. Egentlig burde forhandlerne tatt inn flere biler til lager med populære spec'er, sånn at den risikoen minsker for sluttkunden.

Er man skikkelig uheldig får feks det 100kWh++ batteriet 25% toll inn i USA (der EX90 tilsynelatende skulle lages?) pga det er laget i kina.
Europa gir oppå det 25% toll på biler fra USA, fordi de går til en havn i EU ett sted, og i Norge får man da enda høyere MVA pga høyere innkjøpspris..

Halleluja det blir dyrt å væra kar fremover...
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

chargedup

At det er usikkert framover er helt sikkert!
MEN en bil som blir fraktet fra USA til Norge, på båt fra USA til feks Nederland, så på bil fra Nederland til Norge vil få ekstra toll i Nederland er høyst usannsynlig. Varer belastes ikke med toll før sluttdestinasjon, så gitt at evt Norge da ikke følger en evt EU toll vil en amerikansk bil ikke få noe toll på veien. Dersom varer skulle belastes med toll i hvert land på veien ville all internasjonal handel med vei/jernbanetransport opphørt umiddelbart og direktetransport som fly/båt vært eneste alternativ.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Radial

Sitat fra: chargedup på torsdag 06. februar 2025, klokken 15:26At det er usikkert framover er helt sikkert!
MEN en bil som blir fraktet fra USA til Norge, på båt fra USA til feks Nederland, så på bil fra Nederland til Norge vil få ekstra toll i Nederland er høyst usannsynlig. Varer belastes ikke med toll før sluttdestinasjon, så gitt at evt Norge da ikke følger en evt EU toll vil en amerikansk bil ikke få noe toll på veien. Dersom varer skulle belastes med toll i hvert land på veien ville all internasjonal handel med vei/jernbanetransport opphørt umiddelbart og direktetransport som fly/båt vært eneste alternativ.

Med forbehold om at jeg tar skikkelig feil, så får jo alt fra Kina til USA 25% toll uansett, selv om det eksporteres videre i en bil?

At ikke det samme skjer på en havn i EU, når de innfører tollmurer, skal man ikke ta lett på når det har Amerikansk opprinnelse.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: Radial på torsdag 06. februar 2025, klokken 20:28Med forbehold om at jeg tar skikkelig feil, så får jo alt fra Kina til USA 25% toll uansett, selv om det eksporteres videre i en bil?

At ikke det samme skjer på en havn i EU, når de innfører tollmurer, skal man ikke ta lett på når det har Amerikansk opprinnelse.
Ja, men batteriet kjøpes inn til USA og fortolles inn. En mellom destinasjon på frakt er noe helt annet. Hadde vært morsomt det, om alle land en vare er innom skal ilegge toll. Toll ilegges der varen blir betalt.

Men kanskje Volvo og andre burde tenke litt annerledes. Bygge sammen bilen uten batteri, og så direkte importere batteriet til landet bilen skal leveres i for å montere der...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

chargedup

Hvis et speil fra Kina som skal brukes i produksjon av en bil hos Ford, (delen har da destinasjon USA, selv om bilen den settes i, skal til Norge etter produksjon) får den selvfølgelig toll hvis USA innfører toll på bildeler (evt alt, mulig de også allerede har toll på bildeler) fra Kina.

En kinesisk bil som allerede har toll (ulike satser pr bilmerke) i EU, blir ikke ilagt toll selv om den feks kommer med båt til Nederland og så fraktes videre på bilfrakter til Norge (gitt at Norge ikke innfører toll på biler fra Kina).

*Nå er vi fryktelig langt unna tema, sorry!
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

ToWalkOrDrive

Sitat fra: chargedup på fredag 07. februar 2025, klokken 09:09Hvis et speil fra Kina som skal brukes i produksjon av en bil hos Ford, (delen har da destinasjon USA, selv om bilen den settes i, skal til Norge etter produksjon) får den selvfølgelig toll hvis USA innfører toll på bildeler (evt alt, mulig de også allerede har toll på bildeler) fra Kina.

En kinesisk bil som allerede har toll (ulike satser pr bilmerke) i EU, blir ikke ilagt toll selv om den feks kommer med båt til Nederland og så fraktes videre på bilfrakter til Norge (gitt at Norge ikke innfører toll på biler fra Kina).

*Nå er vi fryktelig langt unna tema, sorry!

Det har jo og blitt påpekt at det kan være deler som reiser rundt og plukker opp avgifter og....f.eks. et tenkt tilfelle med noe råvarer som bauksitt i f.eks. Australia skal til aluminiumsverket i Norge...avgift....aluminiumen blir laget i Norge, og sendt til f.eks. Kina...avgift...delene blir laget i Kina, og solgt til Frankrike for en bil....avgift ..... dette var bare oppfunnet eksempel, men resultatet at til og med hver enkelt del kan bli dyrere, om en ikke lager samme delene i alle land, men det har og en kost - effektivitetskost. Er en grunn til at alle økonomiske teorier støtter internasjonal handel og komparative fordeler.

Hadde jo vært stilig om en norsk bilprodusent igjen kunne blitt startet, og laget en "Norges-bil" for høye nordmenn med mye bagasje, plass til 5 og hyttevennlig :-) Neida, hadde nok bare blitt et pengesluk...men kunne jo samarbeidet med BYD/Volvo kanskje :-)
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA