Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil for fem personer. Tre barn

Startet av Chris90, mandag 25. november 2024, klokken 12:31

« forrige - neste »

Radial

#75
Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 28. november 2024, klokken 12:14
Sitat fra: Moas på torsdag 28. november 2024, klokken 12:06Det vil koste endel å drifte en Xpeng med de korte service intervallene man må forholde seg til for å beholde garantien.
For det lønner seg i lengden å ikke vedlikeholde bilen...

https://dinside.dagbladet.no/motor/her-kommer-tesla-klart-sist/82280845

Tesla anbefaler jo faktisk vedlikehold, særlig der det saltes (Norge), men du MÅ ikke for å "beholde" garantien din så lenge feilen du melder ikke er omfattet av anbefalt vedlikehold.

Så driter du i vedlikehold, og bremsene har defekter på EU (relevant for artikkelen), så har man faktisk seg selv å takke (og da gjelder faktisk ikke garantien heller).

Fine med Tesla er at du må ikke til Tesla for vedlikehold, du kan gjøre det selv eller få lokale verkstedet til å gjøre det. All dokumentasjon er tilgjengelig på nett.

Jeg gjør alt selv, og tar gjerne en diskusjon med den som hevder det ikke er gjort foreskrevet vedlikehold på våre Y'er😜
Men igjen, så skjer det strengt tatt lite med bremser og AC anlegg på 5 år, bare man gir systemene bittelitt pleie...
Mer bekymret for batteriet som står i saltlake i 8år mens garantien løper ut...og siden omtrent ingen beskytter bilen sin heller, blir det aldri gjort rent over/rundt batteriet...og DET vil nok føre til mye plunder over tid.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

E-Trond

Sitat fra: daktari på torsdag 28. november 2024, klokken 22:45
Sitat fra: Chris90 på torsdag 28. november 2024, klokken 22:13
Sitat fra: daktari på torsdag 28. november 2024, klokken 10:36
Sitat fra: Chris90 på torsdag 28. november 2024, klokken 10:27
Sitat fra: Chris90 på torsdag 28. november 2024, klokken 10:13Hva er nedsiden med disse? Rekkevidde? Nyttelast? Hengervekt? Bredden i baksetet? Noen baksider er det jo nødt til å være her da jeg enda har til gode å finne en bil som passer mine behov perfekt 😅

Liten update for de som skulle interessere seg for det. Har ordnet slik at jeg får prøvekjørt en ID7 i dag, så da får jeg jo testet mye av disse tingene. Spent på å se hvordan det ser ut!
Fint hvis du tar med målebånd og måler dør-til-dør bredde bak, og bredde på sitteputa. Og avstand mellom ytterste ISOFix bak. Spent på hva du synes.

Liker forsåvidt bilen. Minner meg veldig om Superb, på en god måte. «Godt skrudd» som de sier. God svingradius. Ok+ på støy. Sparker godt i fra. Høyt under taket med panorama. Bagasjerommet stort.

Veldig greit for ungene da det er rett inn og ikke opp. Stort rom mellom for- og bakseter gjør at ungene kommer relativt enkelt forbi hverandre når det må til.

Største ankepunktet er et infotainmentsystem som føles ut som det var moderne for 5 år siden. Vertfall det jeg har funnet ut til nå. Det er vel det største og mest graverende ankepunktet.

Utenom det så oser ikke bilen spenning. Det er akkurat som den gamle Passaten og Superb. Fornuft personifisert😅 kona liker den, ungene liker den, jeg syns den er ganske «meh».


Angående mål. Gikk løs med laser, men vet jo ikke om jeg måler akkurat der du tenkte.

Sidepute til tak: 98,4cm
Midtpute til tak: 96,6cm
Helt ytterst iso til helt ytterst iso: 102,4cm
Innerst iso til innerst iso: 44,6cm
Ytterst pute til ytterst pute: 115,6cm
Dør til dør: 142,3cm

Kort oppsummert. En ny, litt mer påkostet Passat med litt Superb-trekk som appellerer mer til de som verdsetter det kjente og trygge foran teknologi og spennende løsninger.

Håper det var til hjelp.
Takk for mål. Noterer meg samme bredde som ande re biler mellom ISOFix.
3 cm smalere dør-dør enn BMW iX. Men faktisk 10 cm smalere sittepute i baksetet enn ID. 4.



Jeg syntest disse målene var litt rare,men det kommer vel an på hvor han har målt.
Bredde på baksetet målte jeg til 130 cm,målt ca midt på fra kant til kant.
Smaleste bredde mellom dørene var 135 cm, målt ca midt på i hoftehøyde.
ID 7 GTX
Ioniq  2020

BubbaJoFet

Sitat fra: Radial på torsdag 28. november 2024, klokken 23:28
Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 28. november 2024, klokken 12:14
Sitat fra: Moas på torsdag 28. november 2024, klokken 12:06Det vil koste endel å drifte en Xpeng med de korte service intervallene man må forholde seg til for å beholde garantien.
For det lønner seg i lengden å ikke vedlikeholde bilen...

https://dinside.dagbladet.no/motor/her-kommer-tesla-klart-sist/82280845

Tesla anbefaler jo faktisk vedlikehold, særlig der det saltes (Norge), men du MÅ ikke for å "beholde" garantien din så lenge feilen du melder ikke er omfattet av anbefalt vedlikehold.

Så driter du i vedlikehold, og bremsene har defekter på EU (relevant for artikkelen), så har man faktisk seg selv å takke (og da gjelder faktisk ikke garantien heller).

Fine med Tesla er at du må ikke til Tesla for vedlikehold, du kan gjøre det selv eller få lokale verkstedet til å gjøre det. All dokumentasjon er tilgjengelig på nett.

Jeg gjør alt selv, og tar gjerne en diskusjon med den som hevder det ikke er gjort foreskrevet vedlikehold på våre Y'er😜
Men igjen, så skjer det strengt tatt lite med bremser og AC anlegg på 5 år, bare man gir systemene bittelitt pleie...
Mer bekymret for batteriet som står i saltlake i 8år mens garantien løper ut...og siden omtrent ingen beskytter bilen sin heller, blir det aldri gjort rent over/rundt batteriet...og DET vil nok føre til mye plunder over tid.

Tesla er ikke alene om å ikke sette service intervall på bilene sine, og det er ikke noe krav om å bruke merkeverksted for å opprettholde garantien. 

Bremser og andre slitedeler er aldri omfattet av garantien, skal du komme noen vei der må du kjøre reklamasjon.

Har ingen forutsetning for å diskutere hvorvidt brukere her inne har kompetanse til å vedlikeholde bilene sine selv, men hadde aldri kjøpt en bil som ikke har sett innsiden av ett verksted.

Rosstopher

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 28. november 2024, klokken 22:29Med AA/Carplay har du mobilen speilet på skjermen, så du har personlig Google Maps, Spotify etc uten å ta telefonen ut av lomma.
Resten av infotainment er mye «set and forget» hvor du stiller inn bilen til egne preferanser, og så trenger en ikke justere mer.

Android Auto og Apple Carplay er en god løsning på et problem som ikke burde eksistere. Jeg bruker selv AA på min 8 år gamle småbil, men det sitter litt langt inne å kjøpe en bil til 600k hvor produsenten har brydd seg så lite om infotainment at mobilen min til noen få tusenlapper gjør en bedre jobb.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Suverin

Sitat fra: Rosstopher på fredag 29. november 2024, klokken 09:42Android Auto og Apple Carplay er en god løsning på et problem som ikke burde eksistere. Jeg bruker selv AA på min 8 år gamle småbil, men det sitter litt langt inne å kjøpe en bil til 600k hvor produsenten har brydd seg så lite om infotainment at mobilen min til noen få tusenlapper gjør en bedre jobb.

Jeg bruker Android Auto i Subaruen og savner det når jeg kjører Model 3-en. Den store fordelen med AA og CP er jo at det blir likt i alle biler jeg kjører (som støtter det), uavhengig av bilprodusent. Satte meg i leiebilen i Italia, så var alt likt som i bilen jeg bruker hjemme.. 

Bil uten Android Auto kommer jeg nok ikke til å kjøpe igjen. Eller, det er kanskje ikke en showstopper om resten av bilen er digg, men det er iallefall veldig positivt om de støtter det..
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Rosstopher

Sitat fra: Suverin på fredag 29. november 2024, klokken 09:56
Sitat fra: Rosstopher på fredag 29. november 2024, klokken 09:42Android Auto og Apple Carplay er en god løsning på et problem som ikke burde eksistere. Jeg bruker selv AA på min 8 år gamle småbil, men det sitter litt langt inne å kjøpe en bil til 600k hvor produsenten har brydd seg så lite om infotainment at mobilen min til noen få tusenlapper gjør en bedre jobb.

Jeg bruker Android Auto i Subaruen og savner det når jeg kjører Model 3-en. Den store fordelen med AA og CP er jo at det blir likt i alle biler jeg kjører (som støtter det), uavhengig av bilprodusent. Satte meg i leiebilen i Italia, så var alt likt som i bilen jeg bruker hjemme.. 

Bil uten Android Auto kommer jeg nok ikke til å kjøpe igjen. Eller, det er kanskje ikke en showstopper om resten av bilen er digg, men det er iallefall veldig positivt om de støtter det..

Ja, godt poeng. At alle biler blir like er en fordel med AA. Kan ikke si det er noen viktig for meg, men kan se for meg at andre setter pris på det. Det var digg når jeg leide bil i sommer å kunne bruke AA, ikke fordi det var viktig for meg å ha et kjent grensesnitt men fordi jeg da fikk de funksjonene jeg ønsker meg på en dårlig utstyrt bil. At mine fire kjøretøy er forskjellige er ikke noen utfordring for meg.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

daktari

Infotainment er både smak&behag og reell kvalitet.

De beste lar en konfigurere skjermen personlig, så man får den info man ønsker seg. VW og BMW kan det.
Men AA har bedre talestyring på norsk. Der er Tesla også meget god.

Jeg synes VW sitt infotainment er bra, med store, tydelige virtuelle knapper. Det er mange muligheter og finesser, men man lærer ikke dem på 1 time prøvekjøring.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Chris90 på onsdag 27. november 2024, klokken 13:53Ja, vi er jo der at det tilsynelatende er noe som må vike for at det her skal gå rundt og ID Buzz ser jo vertfall ut som en bil som gjør at det ikke blir skriking og styring når man er på tur. Det er det jo mye positivt i!

Men uten å ha satt meg mye inn i det så ser det ut som forventet rekkevidde er omtrent 300 på vinterstid. Om man da legger til dårlig lading (Dette har jeg ikke sjekket opp) så blir det heller mye frustrasjon over at man bruker LANG tid til hytta 😅

Ser jo forsåvidt at nyttelast er et minus for veldig mange biler i dag. Hvor mye er på en måte "godt nok"? Jeg og fruen tar vel opp omtrent 140kg samlet. Barna er vel nye 90 eller noe sånt (Aner ikke).

Hvor mye må man da forvente at man faktisk pakker med seg?

Jeg tenker at folk ofte er litt for opptatte av nyttelast. Se for deg at hver person tar med seg en koffert på 20kg. Da får du veldig mye med deg. Dersom du skal ta med deg en vaskemaskin eller 1000 liter ved så er det så sinnsykt mye mer praktisk med en tilhenger...med mindre du har en ID Buzz da, selvsagt. Da er det jo lett å lø inn. Særlig i lang utgave med 5 seter.

Jeg kjenner to stk som har kjørt Buzz, og begge var veldig imponert over hvor god den var å kjøre. Klart, begge var rundt 50 år, så de har gjerne andre krav enn om en var 22 år.

Husker bare da ungene var små og jeg måtte tvinge all bagasje inn i en Avensis stasjonsvogn...det var jo tetris og div. Buzz ville vært fantastisk. Men klart, prisen er jo høy.

Da jeg prøvde priskonfiguratoren på VW-siden så fant jeg ikke så mye ekstrautstyr å huke av som fristet, men mulig den ikke tar med alt...er gjerne en sånn lokke-side. Men var jo keyless osv, så en del utstyr må jo være med.

Jeg tror du kommer mye lenger enn 300km om vinteren, om du har ladet bilen helt opp. Men i praksis har du jo ikke det, siden du sikkert kjørte til og fra jobb før du reiste. På den annen side så trenger en ofte pauser når en reiser med mange, og når den lader med opp til 200 kW, så tar det ikke mange minuttene å lade 100 km ekstra, for å nå helt frem f.eks. Kan gjerne gjøres når en handler osv.

Vintertesten til NAF / Motor i 2023 viste et rekkevidderesultat på 310 km med gammel modell. Lang utgave får du med 86 kWh batteri. Skjønner ikke helt prislisten - der ser det ut som det bare er bitte litt dyrere med lang utgave med stort batteri, enn kort med mindre batteri. Dersom samme test ble utført med lang utgave kan en gjerne forvente 4 mil til, pga større batteri, skulle en tro.

Fordelen med å kjøpe Buzz er at en om 2 år ikke står og tenker: "pokker og, skulle hatt større bil". Det er dyrt.
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Sitat fra: BubbaJoFet på fredag 29. november 2024, klokken 03:57
Sitat fra: Radial på torsdag 28. november 2024, klokken 23:28
Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 28. november 2024, klokken 12:14
Sitat fra: Moas på torsdag 28. november 2024, klokken 12:06Det vil koste endel å drifte en Xpeng med de korte service intervallene man må forholde seg til for å beholde garantien.
For det lønner seg i lengden å ikke vedlikeholde bilen...

https://dinside.dagbladet.no/motor/her-kommer-tesla-klart-sist/82280845

Tesla anbefaler jo faktisk vedlikehold, særlig der det saltes (Norge), men du MÅ ikke for å "beholde" garantien din så lenge feilen du melder ikke er omfattet av anbefalt vedlikehold.

Så driter du i vedlikehold, og bremsene har defekter på EU (relevant for artikkelen), så har man faktisk seg selv å takke (og da gjelder faktisk ikke garantien heller).

Fine med Tesla er at du må ikke til Tesla for vedlikehold, du kan gjøre det selv eller få lokale verkstedet til å gjøre det. All dokumentasjon er tilgjengelig på nett.

Jeg gjør alt selv, og tar gjerne en diskusjon med den som hevder det ikke er gjort foreskrevet vedlikehold på våre Y'er😜
Men igjen, så skjer det strengt tatt lite med bremser og AC anlegg på 5 år, bare man gir systemene bittelitt pleie...
Mer bekymret for batteriet som står i saltlake i 8år mens garantien løper ut...og siden omtrent ingen beskytter bilen sin heller, blir det aldri gjort rent over/rundt batteriet...og DET vil nok føre til mye plunder over tid.

Tesla er ikke alene om å ikke sette service intervall på bilene sine, og det er ikke noe krav om å bruke merkeverksted for å opprettholde garantien. 

Bremser og andre slitedeler er aldri omfattet av garantien, skal du komme noen vei der må du kjøre reklamasjon.

Har ingen forutsetning for å diskutere hvorvidt brukere her inne har kompetanse til å vedlikeholde bilene sine selv, men hadde aldri kjøpt en bil som ikke har sett innsiden av ett verksted.


Hvem andre er det som ikke krav om service? 🙂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Chris90

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 29. november 2024, klokken 12:16
Sitat fra: Chris90 på onsdag 27. november 2024, klokken 13:53Ja, vi er jo der at det tilsynelatende er noe som må vike for at det her skal gå rundt og ID Buzz ser jo vertfall ut som en bil som gjør at det ikke blir skriking og styring når man er på tur. Det er det jo mye positivt i!

Men uten å ha satt meg mye inn i det så ser det ut som forventet rekkevidde er omtrent 300 på vinterstid. Om man da legger til dårlig lading (Dette har jeg ikke sjekket opp) så blir det heller mye frustrasjon over at man bruker LANG tid til hytta 😅

Ser jo forsåvidt at nyttelast er et minus for veldig mange biler i dag. Hvor mye er på en måte "godt nok"? Jeg og fruen tar vel opp omtrent 140kg samlet. Barna er vel nye 90 eller noe sånt (Aner ikke).

Hvor mye må man da forvente at man faktisk pakker med seg?

Jeg tenker at folk ofte er litt for opptatte av nyttelast. Se for deg at hver person tar med seg en koffert på 20kg. Da får du veldig mye med deg. Dersom du skal ta med deg en vaskemaskin eller 1000 liter ved så er det så sinnsykt mye mer praktisk med en tilhenger...med mindre du har en ID Buzz da, selvsagt. Da er det jo lett å lø inn. Særlig i lang utgave med 5 seter.

Jeg kjenner to stk som har kjørt Buzz, og begge var veldig imponert over hvor god den var å kjøre. Klart, begge var rundt 50 år, så de har gjerne andre krav enn om en var 22 år.

Husker bare da ungene var små og jeg måtte tvinge all bagasje inn i en Avensis stasjonsvogn...det var jo tetris og div. Buzz ville vært fantastisk. Men klart, prisen er jo høy.

Da jeg prøvde priskonfiguratoren på VW-siden så fant jeg ikke så mye ekstrautstyr å huke av som fristet, men mulig den ikke tar med alt...er gjerne en sånn lokke-side. Men var jo keyless osv, så en del utstyr må jo være med.

Jeg tror du kommer mye lenger enn 300km om vinteren, om du har ladet bilen helt opp. Men i praksis har du jo ikke det, siden du sikkert kjørte til og fra jobb før du reiste. På den annen side så trenger en ofte pauser når en reiser med mange, og når den lader med opp til 200 kW, så tar det ikke mange minuttene å lade 100 km ekstra, for å nå helt frem f.eks. Kan gjerne gjøres når en handler osv.

Vintertesten til NAF / Motor i 2023 viste et rekkevidderesultat på 310 km med gammel modell. Lang utgave får du med 86 kWh batteri. Skjønner ikke helt prislisten - der ser det ut som det bare er bitte litt dyrere med lang utgave med stort batteri, enn kort med mindre batteri. Dersom samme test ble utført med lang utgave kan en gjerne forvente 4 mil til, pga større batteri, skulle en tro.

Fordelen med å kjøpe Buzz er at en om 2 år ikke står og tenker: "pokker og, skulle hatt større bil". Det er dyrt.

Tusen takk for godt innlegg. Det gir veldig mening det du skriver.

Utfordringen er jo når man plutselig kaster på sykler og så videre. Da begynner ting å bli tungt etterhvert. Men til hverdags vil det jo aldri være et reelt problem.

Rekkevidden er jo det den er, forsåvidt. Igjen ikke noe man bruker hver dag. Litt som 4x4. Ikke noe jeg personlig hadde hatt bruk for i 364 dager og 22 timer, men så var det den ene gangen! 😅

Syklist

Dersom valget skal være mellom Buzz og ID7 må man vurdere behovet for ekstra plass mot motorveirekkevidde. 

På grunn av frontalarealet blir det betydelig flere ladestopp på motorvei med en høyere bil.  Er man ikke ofte på langtur i høy hastighet, er ikke det så viktig.

(Selv skulle jeg gjerne hatt et større utvalg elbiler med H < 1.45 )
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

ToWalkOrDrive

#86
Sitat fra: Chris90 på fredag 29. november 2024, klokken 14:24
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 29. november 2024, klokken 12:16
Sitat fra: Chris90 på onsdag 27. november 2024, klokken 13:53Ja, vi er jo der at det tilsynelatende er noe som må vike for at det her skal gå rundt og ID Buzz ser jo vertfall ut som en bil som gjør at det ikke blir skriking og styring når man er på tur. Det er det jo mye positivt i!

Men uten å ha satt meg mye inn i det så ser det ut som forventet rekkevidde er omtrent 300 på vinterstid. Om man da legger til dårlig lading (Dette har jeg ikke sjekket opp) så blir det heller mye frustrasjon over at man bruker LANG tid til hytta 😅

Ser jo forsåvidt at nyttelast er et minus for veldig mange biler i dag. Hvor mye er på en måte "godt nok"? Jeg og fruen tar vel opp omtrent 140kg samlet. Barna er vel nye 90 eller noe sånt (Aner ikke).

Hvor mye må man da forvente at man faktisk pakker med seg?

Jeg tenker at folk ofte er litt for opptatte av nyttelast. Se for deg at hver person tar med seg en koffert på 20kg. Da får du veldig mye med deg. Dersom du skal ta med deg en vaskemaskin eller 1000 liter ved så er det så sinnsykt mye mer praktisk med en tilhenger...med mindre du har en ID Buzz da, selvsagt. Da er det jo lett å lø inn. Særlig i lang utgave med 5 seter.

Jeg kjenner to stk som har kjørt Buzz, og begge var veldig imponert over hvor god den var å kjøre. Klart, begge var rundt 50 år, så de har gjerne andre krav enn om en var 22 år.

Husker bare da ungene var små og jeg måtte tvinge all bagasje inn i en Avensis stasjonsvogn...det var jo tetris og div. Buzz ville vært fantastisk. Men klart, prisen er jo høy.

Da jeg prøvde priskonfiguratoren på VW-siden så fant jeg ikke så mye ekstrautstyr å huke av som fristet, men mulig den ikke tar med alt...er gjerne en sånn lokke-side. Men var jo keyless osv, så en del utstyr må jo være med.

Jeg tror du kommer mye lenger enn 300km om vinteren, om du har ladet bilen helt opp. Men i praksis har du jo ikke det, siden du sikkert kjørte til og fra jobb før du reiste. På den annen side så trenger en ofte pauser når en reiser med mange, og når den lader med opp til 200 kW, så tar det ikke mange minuttene å lade 100 km ekstra, for å nå helt frem f.eks. Kan gjerne gjøres når en handler osv.

Vintertesten til NAF / Motor i 2023 viste et rekkevidderesultat på 310 km med gammel modell. Lang utgave får du med 86 kWh batteri. Skjønner ikke helt prislisten - der ser det ut som det bare er bitte litt dyrere med lang utgave med stort batteri, enn kort med mindre batteri. Dersom samme test ble utført med lang utgave kan en gjerne forvente 4 mil til, pga større batteri, skulle en tro.

Fordelen med å kjøpe Buzz er at en om 2 år ikke står og tenker: "pokker og, skulle hatt større bil". Det er dyrt.

Tusen takk for godt innlegg. Det gir veldig mening det du skriver.

Utfordringen er jo når man plutselig kaster på sykler og så videre. Da begynner ting å bli tungt etterhvert. Men til hverdags vil det jo aldri være et reelt problem.

Rekkevidden er jo det den er, forsåvidt. Igjen ikke noe man bruker hver dag. Litt som 4x4. Ikke noe jeg personlig hadde hatt bruk for i 364 dager og 22 timer, men så var det den ene gangen! 😅

Viktig å huske at nyttelast ofte er beregnet utenom fører, sånn at en kan legge på 75kg dersom en også regner vekten på seg selv. En annen ting er at det har blitt skrevet en del om at bilfabrikanter bevisst skriver nyttelasten / totalvekten ned for å få finere tall på WLTP-testen, siden det var noe med at en skulle ha full bagasje på deler av testen, og lavere vekt gir lengre rekkevidde. Sånn at mange biler tåler betydelig mer enn oppgitt. Et eksempel er Tesla Model Y, som over natten økte nyttelasten med flere hundre kilo uten at en kjenner til endringer på bilen: https://www.tu.no/artikler/fra-bunn-til-toppsjiktet-tesla-model-y-far-vesentlig-hoyere-nyttelast/517658

En annen ting er at du vel må ha hundrevis av kg av overvekt for å få bot. Buzz har f.eks. en del høyere nyttelast enn f.eks. ID7, men hadde det vært meg hadde jeg ikke tillagt det særlig vekt. Men det er bare meg. Men en kan jo regne på det. Sykler bør jo ikke veie for mye: "Hei kone, jeg må kjøpe ny karbon landeveissykkel med karbonhjul sånn at vi holder oss under nyttelasten på bilen".
Tesla Model Y                         2021-

Chris90

Videre oppdatering.

Etter å ha testet Id7 og G9 så gikk turen videre til Buzz.

På alle mulig måter en utrolig praktisk bil. Stor, lys, oversiktlig. Fruen likte den veldig godt og de to små ble fascinert av dørene og all vindusflate.

For min del føltes det som å gå direkte fra min gamle bil til en ny, dyrere variant.

Jeg ser alle de gode, praktiske løsningene som finnes i bilen, men tror gjerne ikke det er mulig å skape en mindre «spennende» kjøreopplevelse. Følte jeg kjørte minibuss med skolebarn som har såpass lang vei til skolen at de har rett på transport. Alt fra den høye sitteposisjonen, til den generiske pipelyden når dørene gikk opp og igjen.

Rett og slett en utrolig praktisk og god, men ufattelig kjedelig opplevelse.

Electric cars in Norway

#88
Sitat fra: Chris90 på søndag 01. desember 2024, klokken 00:51Videre oppdatering.

Etter å ha testet Id7 og G9 så gikk turen videre til Buzz.

På alle mulig måter en utrolig praktisk bil. Stor, lys, oversiktlig. Fruen likte den veldig godt og de to små ble fascinert av dørene og all vindusflate.

For min del føltes det som å gå direkte fra min gamle bil til en ny, dyrere variant.

Jeg ser alle de gode, praktiske løsningene som finnes i bilen, men tror gjerne ikke det er mulig å skape en mindre «spennende» kjøreopplevelse. Følte jeg kjørte minibuss med skolebarn som har såpass lang vei til skolen at de har rett på transport. Alt fra den høye sitteposisjonen, til den generiske pipelyden når dørene gikk opp og igjen.

Rett og slett en utrolig praktisk og god, men ufattelig kjedelig opplevelse.
Det ble kjedelig ja.
Bra at du legger ut slik god egenoppevd info slik at andre kan få dette.. Selv har jeg ikke kjørt disse bare sittet i de i butikken
Men har lyst til få kjørt meg en tur hvis muligheten byr seg

Chris90

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 01. desember 2024, klokken 06:17
Sitat fra: Chris90 på søndag 01. desember 2024, klokken 00:51Videre oppdatering.

Etter å ha testet Id7 og G9 så gikk turen videre til Buzz.

På alle mulig måter en utrolig praktisk bil. Stor, lys, oversiktlig. Fruen likte den veldig godt og de to små ble fascinert av dørene og all vindusflate.

For min del føltes det som å gå direkte fra min gamle bil til en ny, dyrere variant.

Jeg ser alle de gode, praktiske løsningene som finnes i bilen, men tror gjerne ikke det er mulig å skape en mindre «spennende» kjøreopplevelse. Følte jeg kjørte minibuss med skolebarn som har såpass lang vei til skolen at de har rett på transport. Alt fra den høye sitteposisjonen, til den generiske pipelyden når dørene gikk opp og igjen.

Rett og slett en utrolig praktisk og god, men ufattelig kjedelig opplevelse.
Det ble kjedelig ja.
Bra at du legger ut slik god egenoppevd info slik at andre kan få dette.. Selv har jeg ikke kjørt disse bare sittet i de i butikken
Men har lyst til få kjørt meg en tur hvis muligheten byr seg

Tenker det bare er hyggelig å dele erfaringer her når det er så mange som gir meg så mye god informasjon 🙂

Det blei litt kjedelig for meg ja, men det er nok veldig subjektivt. Føltes på en måte bare «feil» ut å bruke så mye penger på en så dyr bil når det hverken er særlig til kjøreglede eller teknologi der inne. Men regner absolutt med at noen andre har andre erfaringer og tanker enn meg!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA