Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor godt holder Model S seg mtp. rust?

Startet av Leaffen, fredag 28. desember 2012, klokken 15:31

« forrige - neste »

krl

Vi har også fått fikset dette. De byttet til en "oppgradert del" og polerte kromlisten. Så det stemmer nok at det var en dårlig klips der eller noe slikt..

peik

Fjerner man listen er vel problemet borte. Den listen har vel ingen funksjon?
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

BMW850

Why? Ser jo fin ut den lista og når skruen byttes med en rustfri er jo problemet løst.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

RBK

Min ble byttet på første service etter 1 år. Klips som er nevnt som er årsaken. Oss meg kom dette etter omtrent 6 mnd.
Modell Y - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

nortrahof

Jeg har en Model S som er over 6 år. - Lite vinterkjørt.

Da jeg for en skyld krøp under bilen, ble jeg forskrekket over over all den rusten det var samlet på klips og skruer.
Det er galvaniserte skruer som er festet under bilen - og de ruster fast! Det er galvaniske skruer som har mutterfeste i aluminium - og de lar seg vanskelig løse. Verst er de 8 skruene som fester plastplaten på tvers under bakparten (like aktenfor senter av "bakakslingen"). Det er kompresjonshylser i aluminium som fester plastplatene og de er dårlig festet så de snurrer rundt.
Jeg har montert rustfrie A4-skruer isteden og "frisket opp" gjengene med en 6 mm. gjengetapp. - Har sprayet klipsene og karosseriskruene med zink, da de kommer ikke i kontakt med karosseriet forøvrig.
Det tok over 10 timer med mye plundring hvordan jeg skulle skrue løs plastplatene.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

BMW850

Ja, i gamle dager sa vi at Tesla ikke rustet. Er jo 99% aluminium. Litt tragisk at du ikke bruker rustfrie skruer og klips.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

JorEl

Ble bilen laget av aluminium i gamledager, så er den vel fremdeles i aluminium ;)
Men jeg er helt enig at produsenter må klare og bruke skruer med legeringer som ikke ruster, eller reagerer med metallet de er skrudd inn i.
Når jeg var inne med Egolfen på service, viste jeg ett par rustne skruer, bak på bilen. Dvs under bagasjeroms-lokket...den ene ble skiftet, men en rusten sto igjen..Da har man ikke noe stolthet til sitt produkt, mener jeg. (Bilen var 1-3år).
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA