Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor godt holder Model S seg mtp. rust?

Startet av Leaffen, fredag 28. desember 2012, klokken 15:31

« forrige - neste »

laumb

Helt klart en av grunnene til at jeg dropper luftfjæring. Har ikke troen på at Model S med luft blir billig i Norge om noen år.

ellen40

#16
Har selv hatt en veldig tidlig Porsche 928 (1977 mod) som hadde betydelig korrosjon (irring?) på aluminiums forskjermer og dører. Store blemmer under lakken med hvitt støv, HELT anderledes enn ordinær rust.
Bilen ble restaurert / lakkert til topp resultat uten store problemer og forstod det var avgjørende at den nedslipte aluminiumen måtte behandles med en grunnung før lakkering for å stoppe all korrosjonsprosess.
Aluminiumskarosseri er jo veldig aktuelt, både Leaf (dører og pansere) og Tesla.
Nissan hulromsbehandler alu dører og og pansere før bilene leveres ut i tillegg til lit "skvetting" under bilen. Jeg kan ikke skjønne at hulromsbehandlingen er nødvendig, men antar Nissan har vurdert dette grundig??
Etter å ha studert et utstilt Tesla Model S Chassis uten karosseri er min mening at betydelig mindre enn "normalt" av bilens underside er eksponert mot elementene. Usikker på hvor korrosjonsmotstandige alu bærearmene i hjulopphenget er, men om det kun er disse som trenger understellsbehandling er jo kostnaden minimal.
Vi har gjort full behandling av vår Leaf inkl. demontering av alle plastikdeksler i innerskjermer etc. og ser at denne "kryp-olja" stadig beveger seg, for eksempel ut rundt dørhåndtak etc. (min teori er at første behandling av bilen er klart viktigst og usikker på om vi vil følge "garanti programmet" videre.
Veldig spennende hva Tesla vil gjøre mhp. hulromsbehandling av dører etc. og demontering av plastikdeksler i innerskjermer etc.   
2011 Norsk Nissan Leaf, nr. 1 lev. i Kr.sand. Ca. 85000 km. (solgt)
2013 USA Leaf S, 6,6KW - 23000 km (solgt)
2015 USA Leaf S, 6,6KW - 12000 km
Think 2010 med Zebra batteri (felles "riksebil" på jobb, ca. 38000 km)
TVR TUCAN V8, 1970. Rigget for historisk racing.
Porsche 944
Pontiac Fiero 2.8 V6 - 4 speed
Rotax Max med Dino ramme :-)

AreGar

Sitat fra: Modelsn på lørdag 29. desember 2012, klokken 17:13
Finnes det noen form for understellsbehandling på A8-en din? Utenom den som ble levert fra fabrikk? Tectyl / Dinol eller lignende?

Tydeligvis glemt å svare på denne, meg bekjent var det ingenting utover det originale på bilen.
I løpet av de tre år jeg hadde bilen var det absolutt ingen utvikling av rust eller annen korrosjon noe sted.


thoberre

Sitat fra: laumb på lørdag 06. april 2013, klokken 08:28
Helt klart en av grunnene til at jeg dropper luftfjæring. Har ikke troen på at Model S med luft blir billig i Norge om noen år.

Selv om jeg har hatt dårlig erfaring med korrosjon på luftfjæringer tidligere, er jeg strålende fornøyd med luftfjæringer som utstyr i bruk. Min S er konfigurert med dette. Feilen jeg ble utsatt for med tildligere bil er en klar produksjonsfeil, og jeg tror de skal være fikset på senere modeller Q7, Porsche Cayenne og Touareg. Derfor er bekymringen mer generelt rettet mot Teslas kompetanse med vedvarende eksponering for veisalt i den utstrekning vi har i Norge.

I så måte er bekymringen min mer generelt rettet mot produksjonsfeil i aluminiumsbehandlingen, eller kanskje også smådetaljer som muttere, gjenger, fester etc hvor det kan være kontakt mellom forskjellige legeringer eller hvor smådeler utsettes for forskjellig type slitasje. I VW tilfellet hva feilen direkte relatert til stål mot aluminium i ventilfestet og mangelfull antikorrosjonsbehandling av området rundt dette (slik jeg forstår det).

Men når det er sagt er jeg like interessert i hvordan Tesla vil håndtere slike feil i fremtiden, noe slik må man vel kanskje regne med på biler fra de aller fleste produsenter. Ref mitt spørsmål til garantien, synes å ha lest at noen sier luftfjæringer ikke er inkludert. Er det andre ting som er utelatt fra garantiordningen? Dersom Tesla kostnadsfritt bytter ut alt som har antydning til korrosjon om 5 år er jeg uansett en svært fornøyd bileier.

Kanskje vi skal merge denne tråden og den om understellsbehandling, disse overlapper vel noe?
--

Model S Performance Signature S433 Black All-In
Model X TBD P206 upgrade til Signature på vei

thoberre

Sitat fra: Bent på lørdag 06. april 2013, klokken 00:34
Sitat fra: thoberre på fredag 05. april 2013, klokken 18:36
(...) Faktisk ble jeg mer bekymret etter uttalelser fra Musk i retning av at 4WD er noe man ALDRI vil få bruk for om man ikke skal fysisk offroad med bilen (ikke all verdens mange ganger jeg har behov for trekk på alle hjulene, men tror det har reddet meg fra en god del trøbbel vinterstid både her i Osloområdet og på fjellet). Slike uttalelser oppfatter jeg som litt halvarrogante, og bekreftelse på at de kanskje tar litt lett på at vi kan ha andre krav til bil enn de har i California. (...)
Jeg har ikke forstått Tesla slik at de ikke tror det kan være ganske glatt mange steder. De har jo tross alt høye kalde fjell i California også. Uttalelsene deres tyder heller på at de mener at antispinn med elmotor kan gjøres så mye bedre enn med fossilmotor at selv om du trenger 4WD for å komme opp bakken med fossil, så holder det fremdeles med 2WD Tesla i den samme bakken. For å trekke den tanken litt videre, det er bare hvis du normalt hadde trengt 6WD på fossil at du vil ha behov for 4WD elbil.

Skal bli spennende å se hvor godt dette holder, men jeg vil jo tro vi ville hørt ramaskrik fra Canada innen nå dersom Tesla hadde veldig feil i dette.

Nå beveger vi oss kanskje litt off topic - ser at det er min feil :)

Det var vel en video ute som ikke var veldig imponerende i forhold til bakkestart, selv om det ble rapportert at den ville fungere bedre med bedre dekk (Nokian). Fant ikke videoen i farten. Jeg kan med sikkerhet si at i den "bakken" dette ble filmet ville ikke min 4WD hatt nevneverdige problemer. Jeg tror at den største utfordringen for meg blir å omstille meg til å være mer bevisst på at dette faktisk er en 2WD (og at den er lavere enn min nåværende bil). Er ikke mange gangene jeg har behov for 4WD, men ser at de få gangene jeg nyter av disse fordelene er det biler rundt meg som ryker på ekstrakostnader i flerfoldige 10.000 kr-klassen :) Jeg skal i alle fall investere i denne http://shop.teslamotors.com/collections/model-s/products/model-s-snow-chain


Håper at S'en gjør det bedre enn andre ICE bakhjulstrekk, så får jeg nyte vidunderet til X'en kommer :)
--

Model S Performance Signature S433 Black All-In
Model X TBD P206 upgrade til Signature på vei

Havebigfun

#20
Sitat fra: thoberre på lørdag 06. april 2013, klokken 12:23
I VW tilfellet var feilen direkte relatert til stål mot aluminium i ventilfestet og mangelfull antikorrosjonsbehandling av området rundt dette.
Det er nettopp dette som er problemet- blanding av forskjellige metaller- hvis det er metall mot metall kan du overflatebehandle så mye du vil- korrosjonen kommer ustoppelig innenfra.

Sitat fra: thoberre på lørdag 06. april 2013, klokken 12:23
Men når det er sagt er jeg like interessert i hvordan Tesla vil håndtere slike feil i fremtiden, noe slik må man vel kanskje regne med på biler fra de aller fleste produsenter. Ref mitt spørsmål til garantien, synes å ha lest at noen sier luftfjæringer ikke er inkludert. Er det andre ting som er utelatt fra garantiordningen? Dersom Tesla kostnadsfritt bytter ut alt som har antydning til korrosjon om 5 år er jeg uansett en svært fornøyd bileier.

Kjøper du all-inclusive servicepakken inneholder denne ikke dekkslitasje+ luftfjæring.
Du kan ikke regne med at noen produsent bytter alt med antydning til korrosjon etter 5 år- da vil bilprisene måtte være mye høyere.
Spørsmålet for meg blir om man skal stole på den originale rustbeskyttelsen eller om man skal satse på individuell ny insprøytning av krypefett med demontering av nye paneler med fare for skader og høy pris. ???





Kanskje vi skal merge denne tråden og den om understellsbehandling, disse overlapper vel noe?
[/quote]

arv

Dette er svaret jeg fikk fra Tesla.no

Hei Arne,


Du trenger ingen spesiell understellsbehandling av bilen.

Mvh
Kristina
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

valvolainen

Ser det prates om luftfjæring og korrosjon?
På min gamle bil har jeg luftfjæring men aldeles ingen steder dette kan korrodere?? Det er jo gummibelger, med plast-tilførselsslange, 'ventilen' (inngangen til luften) er i plast..

Kjell Leaf

Sitat fra: Veggen på lørdag 06. april 2013, klokken 00:56
Jeg diskuterte dette med Joost de Vries som er VP global service på Tesla eventen i Oslo for noen uker siden.

Det brukes høyfast stål i kritiske deler i karosseriet, spesielt støtfanger og noen andre områder som krever høyere styrke, så det er muligheter for rust til tross for at mesteparten er aluminium.
Hele karosseriet går gjennom et bad med antikorrosiv behandling. Dette er ikke sink men et stoff som han kalte e-coat, som er en elektrostatisk påført epoxytype. Dette er av samme type som visstnok brukes på svært utsatte komponenter i tøffe miljøer som f.eks offshore, og han mente det ikke var noen grunn til å engste seg for rust på karosseriet. Han kommenterte at f.eks bolter og andre ståldetaljer i understellet ville ruste noe, men de hadde brukt en stålkvalitet som rustet svært sakte, så det ikke var noe praktisk problem.

Han hørtes svært sikker ut i sin sak men kjenner jeg ikke helt stoler på at en fersk bilprodusent fra california har full oversikt over langtidsvirkningene av å kjøre i saltsørpe halve året...

Antagelig er det andre ting en karosseri som er mer utsatt.
På grunn av kraftig regen vil bremseskiver bli lite brukt og kommer til å ruste kraftig hvis man ikke passer på å bruke de jevnlig.
Luftfjærings komponentene er nok også utsatt, f.eks sensoren og mekanikken for høydejustering står åpent og lagelig til for sørpa.
Det er også åpninger rundt styrestag og drivaksel som tillater sørpe å komme inn fra hjulbuene.
Motor, styring, og batteri er jo vannkjølt og dermed er indre deler hermetisk lukket og godt beskyttet, men de ytre delene er jo utsatt.

Hadde vært interessant å høre Teslas holdning til rustbehandling, det er jo ikke sikkert de synes det er noen god ide å sprute ned batteripakke og motor.
." Dette er ikke sink men et stoff som han kalte e-coat, som er en elektrostatisk påført epoxytype. Dette er av samme type som visstnok brukes på svært utsatte komponenter i tøffe miljøer som f.eks offshore,"
Og offshore der ruster alt, det kan jeg love deg ;-)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kallagtunet

#25
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 12. november 2013, klokken 21:53
Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 12. november 2013, klokken 21:32
Og offshore der ruster alt, det kan jeg love deg ;-)

Ikke aluminium, det kan jeg love deg ;)

Da har du ikke vært offshore :D

OleT

Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 12. november 2013, klokken 22:01
Da har du ikke vært offshore :D
Det har jeg, i over 20 år. Nesten alt ruster eller korroderer, men innimellom er det ting som ikke er angrepet i det hele tatt. Til og med på rigger som har vært mer enn 30 år i havet. Så jeg vil ikke helt gå med på at ALT korroderer.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

Kallagtunet

Vi er vel på viddene nå, men ja selvsagt er det ting som ikke korroderer også på utsatte steder, titan funker som oftest bra. For å dra oss inn  det er lite titan i Model S. Men dessverre mange kombinasjoner av stål og aluminum som kan gi mye morro marinert i saltlake.

valvolainen

Galvanisk korrosjon vil nok oppstå i overgangene mellom alu og stål.
Aluen i seg selv korroderer den også, men får bare et grått 'støvete' lag ganske fort, så stopper det, og dette laget beskytter aluen bak. Har en bil fra 1956 i garasjen som er uten rust i alu karroseriet.
Det som derimot ikke er alu - der ruster det ja!

Det er fortsatt plenty med skruer og endel stag som ikke er alu i understellet på bilen. Dette kan understellsbehandles uten å være redd for å ødelegge noe. Er ikke batteriskjoldet/gulvet også stål? Tror det.

Kjell Leaf

Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 12. november 2013, klokken 22:01
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 12. november 2013, klokken 21:53
Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 12. november 2013, klokken 21:32
Og offshore der ruster alt, det kan jeg love deg ;-)

Ikke aluminium, det kan jeg love deg ;)

Da har du ikke vært offshore :D
Jeg har jobbet der siden 1987, og det er vi som behandler mot rust :-)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA