Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor godt holder Model S seg mtp. rust?

Startet av Leaffen, fredag 28. desember 2012, klokken 15:31

« forrige - neste »

Leaffen

Det er mulig jeg bekymrer meg unødig her. Men allikevel drister jeg meg til å starte et nytt tema.

Ved å søke litt på nettet mht korrosjon på aluminiumskarrosseri til biler, er jeg blitt bevisst på at det faktisk er mulig å lage tildels dårlige løsninger som korroderer, selv om man bruker aluminium. Her i Norge lever vi jo flere måneder av året med en konstant saltsuppe på bilene våre. Det advares blant annet mot sure og basiske løsninger i vegsalt fordi det beskyttende oksidasjonslaget kan bli løst opp ved for lav eller for høy Ph-verdi. Spesielt kan sammenkoblinger mellom forskjellige metalltyper bli utsatt for korrosjon på grunn av en galvanisk reaksjon. Spesielt går dette ut over det minst edle metallet som for Teslas vedkommende er aluminium.

Tesla er jo som kjendt en "ny bilprodusent". Som får meg til å undre på hvilke erfaringsgrunnlag de sitter på mht antikorrosjon.

Fant denne nyhetsartikkelen inneholdende en egen video fra Tesla. http://www.egmcartech.com/2012/06/13/tesla-releases-video-on-how-model-s-gets-painted-owners-get-1-free-year-of-wireless-connectivity/

Her beskrives det, etter min oppfatning, en god metode for antikorrosjonsbehandling av Model S. Jeg er på ingen måte en spesialist på emnet, men føler meg likevel beroliget av denne artikkelen. Har allikevel noen spørsmål som jeg kan tenke meg å ta opp i dette forumet.

1. Er det noen som har funnet noen bedre beskrivelser av antikorrosjonsbehandlingen på Model S?

2. Finnes der noen gode uttalelser / dokumentasjon om deres kunnskapsnivå?

3. Er det noen av dere som har tanker om man vil satse på ytterligere understellsbehandling?

4. Hva med ytterligere understellsbehandling for å beskytte mot steinsprut eller annen mekanisk påvirkning?

5. Er det nødvendig med ytterligere understellsbehandling?

6. Hva med andre biler som bruker aluminium i stor grad i undestellet? Er det noen som har erfaringer / kunnskap her?

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Oreo

Jeg skal nå ihvertfall ta med bilen til en antirustbehandler og la han gå over (under!) bilen.
Min Leaf er understellsbehandlet før jeg hentet den i butikken, etter anbefaling fra Witro Bil, noe som kostet meg ca 2 000,- kroner
(egentlig burde jo Nissan selv påkoste dette synes jeg).
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Quattro

Audi A2 var så vidt jeg vet den første bilen om ble bygget med utstrakt bruk av aluminium i karosseri og ramme. Har aldri hørt om korrosjon eller sett noe av dette på disse bilene.

Audi RS4 fra 2006-2008 (B7) mener jeg hadde aluminumsfremskjermer og panser for å bedre vektfordelingen. Det er ikke noe historikk på korrosjon på disse bilene.

Første utgave av Audi A8 hadde vel også aluminiumsramme, kjenner ikke til korrosjonserfaringer med disse, men kan være interessant å finne ut.

Det Tesla driver med å produsere i aluminium er ikke noe nytt, Audi har gjort dette lenge.

Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

timingbeltkiller

Vil for sikkerhetskyld ta komplett behandling i kanaler og understell når bilen er ny.
Vil også spandere lakkforsegling.

Etter min mening bør alle bilimportører i Skandinavia lovpålegges full korrosjonsbeskyttelse i importhavna før bilene slippes ut på markedet. Særlig siden enkelte bilfabrikanter har en håpløs optimistisk oppfatning av hva bilene deres tåler i vårt klima. Tidsskriftet Vi Bilägare kan synge mang en sørgesang om dette problemet.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

AreGar

Sitat fra: Quattro på fredag 28. desember 2012, klokken 18:27
Audi A2 var så vidt jeg vet den første bilen om ble bygget med utstrakt bruk av aluminium i karosseri og ramme. Har aldri hørt om korrosjon eller sett noe av dette på disse bilene.
Første utgave av Audi A8 hadde vel også aluminiumsramme, kjenner ikke til korrosjonserfaringer med disse, men kan være interessant å finne ut.

A8 kom før A2 ;)

Jeg har en 1998 A8 som har rullet rundt 280 000 km.
Det er ingen korrosjon over hodet på noen panel eller i rammeverket på denne bilen.
Noe rust kan man finne på slitedeler da disse er stål, men ellers holder bilen seg meget bra i Norge.

Det som er verd å tenke på ift. aluminiumskarosseri er at det er ikke så lett å fikse som stål, det kreves spesialkompetanse for å reparere om man skulle være ute for en smell.
På kort sikt vil dette heller ikke være et tema, men på litt lenger sikt er det nok en del biler som blir "hjemmereparert" og det vil gjerne kunne resultere i korrosjon. Har sett en A8 som tydelig har fått seg en smell og blitt opprettet dårlig, her var det en typisk "rustboble" under lakken som var ganske stor og skjemmende.

Det er nok mer logisk å sammenlikne A8 med Tesla enn A2.
Kjøremønsteret for en Tesla vil nok være mer sammenliknbart med A8 og målgruppen for salg vil vel også være den samme.
A2 ble jo en flopp så er svært få av disse bilene som ble solgt.

Leaffen

Sitat fra: AreGar på lørdag 29. desember 2012, klokken 11:19
A8 kom før A2 ;)

Jeg har en 1998 A8 som har rullet rundt 280 000 km.
Det er ingen korrosjon over hodet på noen panel eller i rammeverket på denne bilen.
Noe rust kan man finne på slitedeler da disse er stål, men ellers holder bilen seg meget bra i Norge.


Hvordan var din Audi A8 levert her i Norge? Med eller uten tilleggsunderstellsbehandling i Norge?
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

AreGar

Sitat fra: Modelsn på lørdag 29. desember 2012, klokken 12:42
Hvordan var din Audi A8 levert her i Norge? Med eller uten tilleggsunderstellsbehandling i Norge?

Forsåvidt et godt spørsmål, den var importert i 2000 ca om jeg ikke husker feil så jeg tviler sterkt på at den ble spesielt understellsbehandlet.
Ser forsåvidt også at til steinsprut som har gått igjennom lakken ikke har utviklet seg til noe mer.

Leaffen

Finnes det noen form for understellsbehandling på A8-en din? Utenom den som ble levert fra fabrikk? Tectyl / Dinol eller lignende?

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

thorstein

Noen som har oversikt over dette? Slitedeler inneholder vel jern og stål, men også faste deler av karosseriet? Dersom tråd finnes om dette slettes denne.

thoberre

Sitat fra: thorstein på fredag 05. april 2013, klokken 17:47
Noen som har oversikt over dette? Slitedeler inneholder vel jern og stål, men også faste deler av karosseriet? Dersom tråd finnes om dette slettes denne.

Jeg har faktisk tenkt på det samme et par dager, mener å ha sett temaet touchet innom i andre tråder - men ikke noe utdypende om det. Håper ikke jeg hi-jacker topicen med denne rammeglidningen.

Det meste(?) på bilen skal vel være aluminium - og rust skal vel da ikke være noe problem(?). Det jeg er mer bekymret for er korrosjon, spesielt i områder som våre, hvor veisalt brukes utstrakt.

Jeg kjører i dag en VW og fikk nettopp en regning på 17k for utskifting av en luftfjæring som var halvt oppløst etter korrosjon. Etter litt research viser det seg at dette er en kjent problematikk for en rekke luftfjæringer i VAG-systemet (audi, vw og porsche såvidt jeg kunne forstå) da behandlingen av aluminiumen hadde noen svakheter i produksjonen over flere år.

Bekymringen min er om Tesla kan få liknende problemer i områder de ikke har særlig erfaring (som Norge og, så langt jeg kan forstå, deler av Canada). Faktisk ble jeg mer bekymret etter uttalelser fra Musk i retning av at 4WD er noe man ALDRI vil få bruk for om man ikke skal fysisk offroad med bilen (ikke all verdens mange ganger jeg har behov for trekk på alle hjulene, men tror det har reddet meg fra en god del trøbbel vinterstid både her i Osloområdet og på fjellet). Slike uttalelser oppfatter jeg som litt halvarrogante, og bekreftelse på at de kanskje tar litt lett på at vi kan ha andre krav til bil enn de har i California. Det samme gjelder egentlig måten de svarer på Falcon-door kritikken på X (børst snøen av taket først).

Er det noen som har plukket opp noe info om dette, og hva sier garantien om slike potensielle problemer?
--

Model S Performance Signature S433 Black All-In
Model X TBD P206 upgrade til Signature på vei

Havebigfun

Vi hadde dette oppe for noen måneder siden hvor jeg uttrykte "redsel" for elektrisk/galvanisk tæring, noe som forekommer når man blander et så uedelt metall som aluminium med andre metaller og sauser dette inn med saltvann.
Det ble da referert at roadsteren som har vært på norske veier fra 08 ikke har slike problemer- det holdt for meg ;)

Bent

Sitat fra: thoberre på fredag 05. april 2013, klokken 18:36
(...) Faktisk ble jeg mer bekymret etter uttalelser fra Musk i retning av at 4WD er noe man ALDRI vil få bruk for om man ikke skal fysisk offroad med bilen (ikke all verdens mange ganger jeg har behov for trekk på alle hjulene, men tror det har reddet meg fra en god del trøbbel vinterstid både her i Osloområdet og på fjellet). Slike uttalelser oppfatter jeg som litt halvarrogante, og bekreftelse på at de kanskje tar litt lett på at vi kan ha andre krav til bil enn de har i California. (...)
Jeg har ikke forstått Tesla slik at de ikke tror det kan være ganske glatt mange steder. De har jo tross alt høye kalde fjell i California også. Uttalelsene deres tyder heller på at de mener at antispinn med elmotor kan gjøres så mye bedre enn med fossilmotor at selv om du trenger 4WD for å komme opp bakken med fossil, så holder det fremdeles med 2WD Tesla i den samme bakken. For å trekke den tanken litt videre, det er bare hvis du normalt hadde trengt 6WD på fossil at du vil ha behov for 4WD elbil.

Skal bli spennende å se hvor godt dette holder, men jeg vil jo tro vi ville hørt ramaskrik fra Canada innen nå dersom Tesla hadde veldig feil i dette.
Tesla Roadster, 25Mm

Veggen

Jeg diskuterte dette med Joost de Vries som er VP global service på Tesla eventen i Oslo for noen uker siden.

Det brukes høyfast stål i kritiske deler i karosseriet, spesielt støtfanger og noen andre områder som krever høyere styrke, så det er muligheter for rust til tross for at mesteparten er aluminium.
Hele karosseriet går gjennom et bad med antikorrosiv behandling. Dette er ikke sink men et stoff som han kalte e-coat, som er en elektrostatisk påført epoxytype. Dette er av samme type som visstnok brukes på svært utsatte komponenter i tøffe miljøer som f.eks offshore, og han mente det ikke var noen grunn til å engste seg for rust på karosseriet. Han kommenterte at f.eks bolter og andre ståldetaljer i understellet ville ruste noe, men de hadde brukt en stålkvalitet som rustet svært sakte, så det ikke var noe praktisk problem.

Han hørtes svært sikker ut i sin sak men kjenner jeg ikke helt stoler på at en fersk bilprodusent fra california har full oversikt over langtidsvirkningene av å kjøre i saltsørpe halve året...

Antagelig er det andre ting en karosseri som er mer utsatt.
På grunn av kraftig regen vil bremseskiver bli lite brukt og kommer til å ruste kraftig hvis man ikke passer på å bruke de jevnlig.
Luftfjærings komponentene er nok også utsatt, f.eks sensoren og mekanikken for høydejustering står åpent og lagelig til for sørpa.
Det er også åpninger rundt styrestag og drivaksel som tillater sørpe å komme inn fra hjulbuene.
Motor, styring, og batteri er jo vannkjølt og dermed er indre deler hermetisk lukket og godt beskyttet, men de ytre delene er jo utsatt.

Hadde vært interessant å høre Teslas holdning til rustbehandling, det er jo ikke sikkert de synes det er noen god ide å sprute ned batteripakke og motor.

DonPedro

Et argument for å gå for vanlig fjæring, kanskje?
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Leaffen

Laumb. Kan du se på sammenslåing av tråder for rust / understellsbehandling?
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA