Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe enyaq

Startet av Svk, mandag 16. desember 2024, klokken 21:16

« forrige - neste »

Svk

Går å snuser litt på enyaq.
Er dere som eier enyaq fornøyd?

Hva betaler dere for en 2års service?

Nåværende bil er kjørt 99500.på tide med noe nytt.
Men vanskelig å finne en selger som er salgskåt nok. Får jo ingenting i innbytte.

Superman

Sitat fra: Svk på mandag 16. desember 2024, klokken 21:16Går å snuser litt på enyaq.
Er dere som eier enyaq fornøyd?

Hva betaler dere for en 2års service?

Nåværende bil er kjørt 99500.på tide med noe nytt.
Men vanskelig å finne en selger som er salgskåt nok. Får jo ingenting i innbytte.
Jeg er i det store og hele strålende fornøyd med min 2022 Enyaq 80x. I mine øyne en svært god, behagelig og lettkjørt bil å kjøre til daglig og på langtur. God plass også, praktiske løsninger, og endel fysiske knapper. Jeg liker rattet svært godt. Skjerm og meny er mye bedre enn i en ID.4 (som jeg også har kjørt endel), og sammenlignet med ID.4 er interiøret mye mer eksklusivt (har brunt Eco-Suite skinninteriør). Vil nok ikke bytte Enyaq-en min ut på lenge enda. På langtur om sommeren har rekkevidden vært ganske i nærheten av WLTP-tallene, selv i fjellandet Norge, mens om vinteren regner jeg med +/- 25-30% reduksjon. Vi har nok pløyd litt mark med noen barnesykdommer underveis, vi som kjøpte bilen tidlig, men i mitt tilfelle ingen større problemer. Appen har vært så som så oppgjennom, men den er i hvert fall stabil nå og gir oss basic apptjenester for f.eks. ladetidsstyring, forvarming av kupé/ratt/seter, mm. Jeg har p.t. programversjon 3.7. Nyere biler (f.eks. 85x) har nyere programversjoner (4.x) med flere og bedre funksjoner (f.eks. forvarmingsfunksjoner for batteriet), og også mer effektiv energiutnyttelse.

Noen andre som kan svare på hva en 2-års service for Enyaq koster? Jeg har hørt tall fra 4000 til 7000 kroner, mens jeg har hatt 3 års service- og vedlikeholdsavtale inkludert. I praksis er det kun den første 2-års servicen som jeg her ikke trengte å betale for...
2022  ŠKODA ENYAQ iV 80x  -  SUV-versjon
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)

Elektro12

Mener service 1 koster 7800 lokalt.

Bigdrago

Er veldig fornøyd. Skal ha denne i 15 år:)
Ta service på merkeverksted men bare ta det mest nødvendige for å holde på garanti, fordel med merkeverksted er at de ønsker å finne feil de kan belaste fabrikk, det tjener de penger på. Vindusviskere, filter og sånt fikser du selv.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

i3/RSiV

Jeg er på min Enyaq RS Coupe nr 2. Den første var en 2023 mod med S.w 3.2. Jeg opplevde dessverre denne bilen som ustabil med flere feil i sw, og stadige feilmeldinger pluss skjevslitasje på dekk, særlig bak. Så etter 30000 km så valgte jeg å bytte inn denne da Skoda annonserte ny utgave med sw 4.0 og ny motor bak, som skulle være mer effektiv. Og jeg angrer ikke!  2024 modellen har bedre rekkevidde, opplever så mye som 5-10 mil lenger rekkevidde med denne bilen avhengig av temperatur. Bedre kjørekomfort med den nye bak motoren, og ikke minst sw som er stabil og uten bugs og feilmeldinger.Mulighet for forvarming av batteri før lading får du heller ikke på eldre modeller. Også ved programmert avreisetid på AC hjemmelading så forvarmes batteriet til 10 grader med sw.4.0 eller nyere, også dette hjelper på rekkevidden i kulden ved første tur etter lading.Så min anbefaling er å finne en utgave med sw 4.0 eller nyere.

Contango

Jeg sammenligner mot MY (med forbehold om at det er en god stund siden jeg har kjørt MY):
+
Vesentlig mer komfortabel
Bedre ergonomi med knapper og hendler
Bedre matrix lys
Mer utstyr (oppvarmet frontrute, fjæringsalternativer,...)
Bedre sidestøtte (men litt hardere seter)
Gjennomlasting i midten av baksetet
Vesentlig bedre svingradius som er viktig i trange parkeringshus
Har parkeringssensorer (men her ser jeg at mange Tesla eiere nå er uenige i at det er noen fordel lenger)
Oppleves som mer "eksklusiv" innvendig
Har Apple Carplay/Android Auto
Mye bedre hengerfeste løsning
-
Mye mindre sportslig, færre hk, og langt mindre morsom å kjøre
Vesentlig dårligere lydanlegg
Mindre praktisk oppbevaring (mangler frunk og lasterom under bagasjerom). Men fint med de velcro stopperne i bagasjerommet.
Er fysisk mindre enn Y men oppleves større og med litt mer uoversiktlige hjørner.
Dårligere skjerm og vesentlig mer kronglete å finne ledige ladestajoner (men gjelder kun Tesla ladere i MY).
Dyrere
MYE dårligere app løsning - men levelig.
Har man trang garasje og man må parkere tett inntil vegg er ladeport plasseringen helt håpløs.
Tesla Autopilot har flere fantombremsinger men er mye mer funksjonell og pålitelig.

Subjektive oppfatninger. Mange vil ha andre vurderinger og preferanser.




10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

RJK

Sitat fra: Contango på lørdag 21. desember 2024, klokken 10:47Jeg sammenligner mot MY (med forbehold om at det er en god stund siden jeg har kjørt MY):
+
Vesentlig mer komfortabel
Bedre ergonomi med knapper og hendler
Bedre matrix lys
Mer utstyr (oppvarmet frontrute, fjæringsalternativer,...)
Bedre sidestøtte (men litt hardere seter)
Gjennomlasting i midten av baksetet
Vesentlig bedre svingradius som er viktig i trange parkeringshus
Har parkeringssensorer (men her ser jeg at mange Tesla eiere nå er uenige i at det er noen fordel lenger)
Oppleves som mer "eksklusiv" innvendig
Har Apple Carplay/Android Auto
Mye bedre hengerfeste løsning
-
Mye mindre sportslig, færre hk, og langt mindre morsom å kjøre
Vesentlig dårligere lydanlegg
Mindre praktisk oppbevaring (mangler frunk og lasterom under bagasjerom). Men fint med de velcro stopperne i bagasjerommet.
Er fysisk mindre enn Y men oppleves større og med litt mer uoversiktlige hjørner.
Dårligere skjerm og vesentlig mer kronglete å finne ledige ladestajoner (men gjelder kun Tesla ladere i MY).
Dyrere
MYE dårligere app løsning - men levelig.
Har man trang garasje og man må parkere tett inntil vegg er ladeport plasseringen helt håpløs.
Tesla Autopilot har flere fantombremsinger men er mye mer funksjonell og pålitelig.

Subjektive oppfatninger. Mange vil ha andre vurderinger og preferanser.
Se det jeg satt i fet tekst.

Jeg lurer på hvordan du kan sette det i pluss på Enyaq, når TMY har 3-delt sete, og derved en mye større "luke" enn hva noen biler med bakseterygg delt 40/60 får i gjennnomlastingsluke.

Klar over at dette er subjektive oppfatninger, men det blir rent objektivt helt feil i mitt hode!

Med et lite forbehold om at du kun har erfaring fra en TMY av gammel type som ikke har 40-20-40-delt bakseterygg, men ser det kom på 2020-modeller ihvertfall, og vi fikk ikke disse til Norge før i 2021, så ser ikke helt at det kan være tilfellet heller!

8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Contango

Jeg husker feil og blander nok med M3.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA