Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil de rene kinesiske elbilmerkene (inkl de nye) øke sin markedsandel i Norge pt 12%

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 23. november 2024, klokken 09:11

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 03. desember 2024, klokken 10:14Tipper verdien i kontaktlisten er ekstremt lite interessant for Kina mhp de fleste Nordmenn. Samme med sms meldinger og annet. Der hvor man har personer med sensitiv informasjon mhp rikets sikkerhet så har disse personene egne rutiner for å skjerme seg fra denne type overvåkning. Er verre med kommersielle interesser som gjerne vil prøve å selge deg ting.

Dessuten er mobilen mer sensitiv enn bil,så jeg ser ikke helt problemet med Kina biler mhp sikkerhet.

Myndighetene burde være mer på vakt mhp hvem som jobber hvor i ulike selskaper som kan gjøre skade. Er vel mye underbetalte renholdere,IT teknikere og annet som KUNNE utgjøre en større trussel mot riket enn å kjøre rundt i Kina biler bil jeg tro.

Bare se på Finland..hybrid krig er noe vi bør se opp for,men i denne sammenhengen er nok Kina elbiler ikke det man burde kikke på...

Din og min kontaktliste er isolert sett kanskje ikke så interessant. Men de utgjør små brikker i et stort informasjonspuslespill, hvor de kan finne koblinger som de ikke kan finne gjennom åpne kilder.

Du har her på forumet vist at du har inngående kunnskaper om kraftnett og kraftproduksjon. Hvor mange bransjefolk har du i kontaktlista di? Å skade eller destabilisere strømforsyning vil jo være en høyaktuell måte utføre et hybridangrep på. Å kartlegge nettverket rundt deg vil de nok finne svært interessant. For å lete etter svake punkt, enten det er teknisk eller menneskelig.

I andre sammenhenger kan det være for å forstå og forutse reaksjoner i det norske samfunnet. Som kan bety noe for langt de er villige til å gå med handlinger som de vet provoserer oss.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: automat på tirsdag 03. desember 2024, klokken 23:55
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 03. desember 2024, klokken 10:14Tipper verdien i kontaktlisten er ekstremt lite interessant for Kina mhp de fleste Nordmenn. Samme med sms meldinger og annet. Der hvor man har personer med sensitiv informasjon mhp rikets sikkerhet så har disse personene egne rutiner for å skjerme seg fra denne type overvåkning. Er verre med kommersielle interesser som gjerne vil prøve å selge deg ting.

Dessuten er mobilen mer sensitiv enn bil,så jeg ser ikke helt problemet med Kina biler mhp sikkerhet.

Myndighetene burde være mer på vakt mhp hvem som jobber hvor i ulike selskaper som kan gjøre skade. Er vel mye underbetalte renholdere,IT teknikere og annet som KUNNE utgjøre en større trussel mot riket enn å kjøre rundt i Kina biler bil jeg tro.

Bare se på Finland..hybrid krig er noe vi bør se opp for,men i denne sammenhengen er nok Kina elbiler ikke det man burde kikke på...

Din og min kontaktliste er isolert sett kanskje ikke så interessant. Men de utgjør små brikker i et stort informasjonspuslespill, hvor de kan finne koblinger som de ikke kan finne gjennom åpne kilder.

Du har her på forumet vist at du har inngående kunnskaper om kraftnett og kraftproduksjon. Hvor mange bransjefolk har du i kontaktlista di? Å skade eller destabilisere strømforsyning vil jo være en høyaktuell måte utføre et hybridangrep på. Å kartlegge nettverket rundt deg vil de nok finne svært interessant. For å lete etter svake punkt, enten det er teknisk eller menneskelig.

I andre sammenhenger kan det være for å forstå og forutse reaksjoner i det norske samfunnet. Som kan bety noe for langt de er villige til å gå med handlinger som de vet provoserer oss.



Kontaktlisten blir som en fjær i denne sammenhengen.
Dersom fokus er på å samle inn informasjon om betydningsfulle personer i samfunnet kan man bare kikke på LinkedIn. Her legger folk ut egne reklameplakater om seg selv med informasjon om f.eks hvor man jobber og hvor man har jobbet, hvilke kontakter man har osv..Og alt er laget nettopp for å vise hvilke kontaktnett man har og for å bygge nye. Og det beste av alt er at ved å være her så forteller man omverden av man vil ha karriere,penger og makt og ikke nødvendigvis fremstår som lojal overfor dagens arbeidsgiver eller landet man bor i.

En kontaktliste på telefonen som kobles til bilen fremstår jo som et støvkorn i ørkenen sammenlignet med dette. Og så har man andre SOME plattformer også som samler inn informasjon som også langt overgår en kontaktliste..

Jeg forstår argumenter som f.eks arbeidsplasser - men mhp sikkerhet så kan jeg ikke forstå annet enn at man overdriver betydningen av bilen. Det er så mye annet vi omgås med i hverdagen som trolig er av vesentlig større betydning enn en kontaktliste på mobilen. Dessverre blir det ofte slik at fokuset blir mot de man  ikke liker - og mange frykter jo Kina slik verden har blitt. 

Går man til historiske kilder så er det faktisk vår allierte , USA , som har flest lik i skapet mhp det å drive overvåkning og informasjonsinnsamling - og det hos allierte partnere også.

https://www.digi.no/artikler/usa-overvaket-122-statsledere/289542

Og enkelte "venner" overvåker hverandre :

https://www.vg.no/nyheter/i/8qE8yx/boris-johnson-fant-avlyttingsutstyr-etter-netanyahu-besoek

Jeg opplever dette med frykten for hva kinesiske biler kan overvåke som vikarierende argumenter mot kinesisk industri. Da er det mer ærlig og redelig og fortelle at man vil beskytte egen industri og sikre arbeidsplasser der man bor. Dette er argumenter som står seg. Og dersom man ser behov for å sikre viktige ansatte mot f.eks kinesisk eller russisk påvirkning så burde man rett og slett se til at de hopper av alle sosiale plattformer og f.eks ikke legger ut agn på plattformer som f.eks LinkedIn. Den største svakheten i samfunnet i dag utgjør jo nettopp de menneskene som er opptatt av å vise seg frem på ulike sosiale medier og samtidig figurerer i viktige samfunnstsillinger.

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på onsdag 04. desember 2024, klokken 06:49
Sitat fra: automat på tirsdag 03. desember 2024, klokken 23:55
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 03. desember 2024, klokken 10:14Tipper verdien i kontaktlisten er ekstremt lite interessant for Kina mhp de fleste Nordmenn. Samme med sms meldinger og annet. Der hvor man har personer med sensitiv informasjon mhp rikets sikkerhet så har disse personene egne rutiner for å skjerme seg fra denne type overvåkning. Er verre med kommersielle interesser som gjerne vil prøve å selge deg ting.

Dessuten er mobilen mer sensitiv enn bil,så jeg ser ikke helt problemet med Kina biler mhp sikkerhet.

Myndighetene burde være mer på vakt mhp hvem som jobber hvor i ulike selskaper som kan gjøre skade. Er vel mye underbetalte renholdere,IT teknikere og annet som KUNNE utgjøre en større trussel mot riket enn å kjøre rundt i Kina biler bil jeg tro.

Bare se på Finland..hybrid krig er noe vi bør se opp for,men i denne sammenhengen er nok Kina elbiler ikke det man burde kikke på...

Din og min kontaktliste er isolert sett kanskje ikke så interessant. Men de utgjør små brikker i et stort informasjonspuslespill, hvor de kan finne koblinger som de ikke kan finne gjennom åpne kilder.

Du har her på forumet vist at du har inngående kunnskaper om kraftnett og kraftproduksjon. Hvor mange bransjefolk har du i kontaktlista di? Å skade eller destabilisere strømforsyning vil jo være en høyaktuell måte utføre et hybridangrep på. Å kartlegge nettverket rundt deg vil de nok finne svært interessant. For å lete etter svake punkt, enten det er teknisk eller menneskelig.

I andre sammenhenger kan det være for å forstå og forutse reaksjoner i det norske samfunnet. Som kan bety noe for langt de er villige til å gå med handlinger som de vet provoserer oss.



Kontaktlisten blir som en fjær i denne sammenhengen.
Dersom fokus er på å samle inn informasjon om betydningsfulle personer i samfunnet kan man bare kikke på LinkedIn. Her legger folk ut egne reklameplakater om seg selv med informasjon om f.eks hvor man jobber og hvor man har jobbet, hvilke kontakter man har osv..Og alt er laget nettopp for å vise hvilke kontaktnett man har og for å bygge nye. Og det beste av alt er at ved å være her så forteller man omverden av man vil ha karriere,penger og makt og ikke nødvendigvis fremstår som lojal overfor dagens arbeidsgiver eller landet man bor i.

En kontaktliste på telefonen som kobles til bilen fremstår jo som et støvkorn i ørkenen sammenlignet med dette. Og så har man andre SOME plattformer også som samler inn informasjon som også langt overgår en kontaktliste..

Jeg forstår argumenter som f.eks arbeidsplasser - men mhp sikkerhet så kan jeg ikke forstå annet enn at man overdriver betydningen av bilen. Det er så mye annet vi omgås med i hverdagen som trolig er av vesentlig større betydning enn en kontaktliste på mobilen. Dessverre blir det ofte slik at fokuset blir mot de man  ikke liker - og mange frykter jo Kina slik verden har blitt. 

Går man til historiske kilder så er det faktisk vår allierte , USA , som har flest lik i skapet mhp det å drive overvåkning og informasjonsinnsamling - og det hos allierte partnere også.

https://www.digi.no/artikler/usa-overvaket-122-statsledere/289542

Og enkelte "venner" overvåker hverandre :

https://www.vg.no/nyheter/i/8qE8yx/boris-johnson-fant-avlyttingsutstyr-etter-netanyahu-besoek

Jeg opplever dette med frykten for hva kinesiske biler kan overvåke som vikarierende argumenter mot kinesisk industri. Da er det mer ærlig og redelig og fortelle at man vil beskytte egen industri og sikre arbeidsplasser der man bor. Dette er argumenter som står seg. Og dersom man ser behov for å sikre viktige ansatte mot f.eks kinesisk eller russisk påvirkning så burde man rett og slett se til at de hopper av alle sosiale plattformer og f.eks ikke legger ut agn på plattformer som f.eks LinkedIn. Den største svakheten i samfunnet i dag utgjør jo nettopp de menneskene som er opptatt av å vise seg frem på ulike sosiale medier og samtidig figurerer i viktige samfunnstsillinger.
Spot on :+1:

Som du sier det så rett så rett @Kontaktlisten blir som en fjær i denne» sammenhengen



Jalla

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 04. desember 2024, klokken 07:26Spot on :+1:

Som du sier det så rett så rett @Kontaktlisten blir som en fjær i denne» sammenhengen
Og hvis du samler nok fjær så har du snart en høne.

Når vi ser hvor langsiktig man jobber med slikt så skal man være forsiktig med å nulle ut de små tingene.

automat

Det er selvfølgelig innsamlingen fra mange tusen telefoner som gjør dette så interresant. Og det er jo ikke bare kontaktlista man samler inn. Telefonloggen er minst like interessant, der man ser hvem man faktisk kommuniserer med. Meldinger som leses opp og som besvares i bilen deler man jo også. Samt kalenderoppføringer, hvis man har delt dem. Her kan det være mye følsom informasjon man egentlig ikke har lyst å dele både av jobbmessig og privat karakter. Og det kan tegnes opp mønstre og nettverk som ikke er offentlig tilgjengelig. I mostening til Linkedin, der man velger hva man vil dele, og gjerne tegner et glansbilde av seg selv.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Moas

Hvis man skal dra overvåkningsparanoia litt langt så kan vi tenke oss at kinabil-overvåkingen også kan fungere i "cluster"/samling av grupper av biler. Da er mulighetene nesten "uendelige" for å overvåke VIPer og miltære områder.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

hELgenen

Sitat fra: automat på onsdag 04. desember 2024, klokken 11:58Det er selvfølgelig innsamlingen fra mange tusen telefoner som gjør dette så interresant. Og det er jo ikke bare kontaktlista man samler inn. Telefonloggen er minst like interessant, der man ser hvem man faktisk kommuniserer med. Meldinger som leses opp og som besvares i bilen deler man jo også. Samt kalenderoppføringer, hvis man har delt dem. Her kan det være mye følsom informasjon man egentlig ikke har lyst å dele både av jobbmessig og privat karakter. Og det kan tegnes opp mønstre og nettverk som ikke er offentlig tilgjengelig. I mostening til Linkedin, der man velger hva man vil dele, og gjerne tegner et glansbilde av seg selv.

Men mange store samfunnsaktører i Norge veileder jo folk ut på LinkedIn..dvs har du ikke profil så vil arbeidsgiver faktisk lage en for deg. Jeg tuller ikke og dette snakker man ikke om. Men å kjøre Kina bil,det er farlig det.

Poenget er at fokus på å være synlig på sosiale medier,legge ut analyser mhp rikets sikkerhet og annet forskninsgsarbeid helt offentlig er ansett som bra. Men å kjøre Kina bil,det er farlig det.

Hvor er logikken her?




hELgenen

Sitat fra: Moas på onsdag 04. desember 2024, klokken 12:46Hvis man skal dra overvåkningsparanoia litt langt så kan vi tenke oss at kinabil-overvåkingen også kan fungere i "cluster"/samling av grupper av biler. Da er mulighetene nesten "uendelige" for å overvåke VIPer og miltære områder.

Sikkert flott med selvkjørende biler da...alt blir mye enklere enn å putte sprengstoff i personsøkere...

Det er jo en brems på teknologien man burde hatt for å beskytte seg...

Favoritten til forsvaret var vel  en diesel AWD av merke Volvo mhp å rekvirere fra private..og nå driver man i Kina å kjører tester på dem..første FAT ble gjennomført på Sandvika storsenter...

Noen ser spøkelser overalt..

tronde

Sitat fra: automat på onsdag 04. desember 2024, klokken 11:58Det er selvfølgelig innsamlingen fra mange tusen telefoner som gjør dette så interresant. Og det er jo ikke bare kontaktlista man samler inn. Telefonloggen er minst like interessant, der man ser hvem man faktisk kommuniserer med. Meldinger som leses opp og som besvares i bilen deler man jo også. Samt kalenderoppføringer, hvis man har delt dem. Her kan det være mye følsom informasjon man egentlig ikke har lyst å dele både av jobbmessig og privat karakter. Og det kan tegnes opp mønstre og nettverk som ikke er offentlig tilgjengelig. I mostening til Linkedin, der man velger hva man vil dele, og gjerne tegner et glansbilde av seg selv.

Og når alt det der i tillegg koples med posisjonsloggen og klokkeslett fra bilen blir det enda mer interessant.

Folk er utrolig naive når det gjelder å vurdere betydningen av "lille meg" når det dreier seg om å dele data, og hva man faktisk kan klare å få ut av noen uskyldige småbiter med informasjon hvis man virkelig vil finne ut noe.

I dag er det Kina som helt rettmessig er i søkelyset, men det betyr ikke at man skal lukke øynene for "den andre siden". Land har ingen venner, de har bare mer eller mindre felles interesser. Og industrispionasje kan være like ille som all annen spionasje et land kan utsettes for.

Bare prøv selv å bygge opp litt kunnskap om en tilfeldig norsk person basert på det de publiserer åpent, og kople det til det man får med bankid fra motorvognregisteret, grunnboka over eiendommer, aksjeeierregisteret, foretaksregisteret og andre registre i Brønnøysund. Ingen fremmede makter stoppes av for eksempel bankid. Det er nok av villige som hjelper dem.

automat

Sitat fra: hELgenen på onsdag 04. desember 2024, klokken 14:47
Sitat fra: automat på onsdag 04. desember 2024, klokken 11:58Det er selvfølgelig innsamlingen fra mange tusen telefoner som gjør dette så interresant. Og det er jo ikke bare kontaktlista man samler inn. Telefonloggen er minst like interessant, der man ser hvem man faktisk kommuniserer med. Meldinger som leses opp og som besvares i bilen deler man jo også. Samt kalenderoppføringer, hvis man har delt dem. Her kan det være mye følsom informasjon man egentlig ikke har lyst å dele både av jobbmessig og privat karakter. Og det kan tegnes opp mønstre og nettverk som ikke er offentlig tilgjengelig. I mostening til Linkedin, der man velger hva man vil dele, og gjerne tegner et glansbilde av seg selv.

Men mange store samfunnsaktører i Norge veileder jo folk ut på LinkedIn..dvs har du ikke profil så vil arbeidsgiver faktisk lage en for deg. Jeg tuller ikke og dette snakker man ikke om. Men å kjøre Kina bil,det er farlig det.

Poenget er at fokus på å være synlig på sosiale medier,legge ut analyser mhp rikets sikkerhet og annet forskninsgsarbeid helt offentlig er ansett som bra. Men å kjøre Kina bil,det er farlig det.

Hvor er logikken her?





Whataboutism.

På elbilforum må man kunne påpeke sikkerhetsproblematikk knyttet til kinesiske elbiler, uten at det forventes at alle mulige andre sikkerhetsproblemer på andre plattformer er løst først.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Ingeniøren

Til de som er redd for å bruke Kina bil kobla på nettet. Hvor mye av det som kommer opp i denne, og som langt fra er alt, er ikke laget, helt eller delvis, i Kina ?

https://www.vg.no/annonsorinnhold/video/4950/annonsoerinnhold-vet-du-hvor-mange-dingser-du-har-koblet-opp-til-nettet?utm_campaign=overlay-main-desktop
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

tronde

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 04. desember 2024, klokken 19:36Til de som er redd for å bruke Kina bil kobla på nettet. Hvor mye av det som kommer opp i denne, og som langt fra er alt, er ikke laget, helt eller delvis, i Kina ?

https://www.vg.no/annonsorinnhold/video/4950/annonsoerinnhold-vet-du-hvor-mange-dingser-du-har-koblet-opp-til-nettet?utm_campaign=overlay-main-desktop


Man kan vel være skeptisk til alle mulige andre oppkoplede produkter også? Eller er du så binær i hodet at alt er enten-eller?

At man diskuterer oppkoplede biler på et bilforum er for meg mindre merkelig enn at man diskuterer alle mulige andre produkter.

Vaduz

Kineserne tillater jo ikke utenlandske biler å kjøre inn på den røde plass og enkelte andre områder i viktige byer, så det kan jo gi en pekepinn på hva de bekymrer seg for og hva de selv jobber med.

Tror det er naivt å tenke at de ikke ønsker innflytelse og «myk» makt for å påvirke politikk slik som alle andre.

Er ikke redd for kinesiske ting personlig, men som stat må selvfølgelig Norge tenke på disse tingene.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: automat på onsdag 04. desember 2024, klokken 19:02
Sitat fra: hELgenen på onsdag 04. desember 2024, klokken 14:47
Sitat fra: automat på onsdag 04. desember 2024, klokken 11:58Det er selvfølgelig innsamlingen fra mange tusen telefoner som gjør dette så interresant. Og det er jo ikke bare kontaktlista man samler inn. Telefonloggen er minst like interessant, der man ser hvem man faktisk kommuniserer med. Meldinger som leses opp og som besvares i bilen deler man jo også. Samt kalenderoppføringer, hvis man har delt dem. Her kan det være mye følsom informasjon man egentlig ikke har lyst å dele både av jobbmessig og privat karakter. Og det kan tegnes opp mønstre og nettverk som ikke er offentlig tilgjengelig. I mostening til Linkedin, der man velger hva man vil dele, og gjerne tegner et glansbilde av seg selv.

Men mange store samfunnsaktører i Norge veileder jo folk ut på LinkedIn..dvs har du ikke profil så vil arbeidsgiver faktisk lage en for deg. Jeg tuller ikke og dette snakker man ikke om. Men å kjøre Kina bil,det er farlig det.

Poenget er at fokus på å være synlig på sosiale medier,legge ut analyser mhp rikets sikkerhet og annet forskninsgsarbeid helt offentlig er ansett som bra. Men å kjøre Kina bil,det er farlig det.

Hvor er logikken her?





Whataboutism.

På elbilforum må man kunne påpeke sikkerhetsproblematikk knyttet til kinesiske elbiler, uten at det forventes at alle mulige andre sikkerhetsproblemer på andre plattformer er løst først.


Bare sånn apropos whataboutism..... dersom du sitter i et bygg..... Greven har satt fyr på bygget fordi han trodde funkisboligen din var en kirke.... det er to utganger fra bygget.... i den ene utgangen sitter en kineser som skal ha 500 kroner og kontaktlisten din for å slippe deg ut..... i den andre døren sitter en amerikaner som skal ha alle familiebildene dine, sparke dine kollegaer annen hvert år, ha 10.000 kroner, all søkehistorikk på internett, og vil avlytte dine politikere.... er det da Whataboutism å velge å gå ut døren til kineseren? I så fall er jeg veldig for whataboutism..... eller vekte ens alternativer... ut av det brennende huset vil du uansett (gammel dieselbil). (men enig i at jeg ikke skjønte helt LinkedIn-referansen)
Tesla Model Y                         2021-

Svk


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA