Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil de rene kinesiske elbilmerkene (inkl de nye) øke sin markedsandel i Norge pt 12%

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 23. november 2024, klokken 09:11

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: automat på lørdag 30. november 2024, klokken 15:44Min største bekymring er å koble telefonen min til en kinesisk bil. Gjør man det, så deler man konaktliste, telefonlogg, meldinger og kalender med et selskap som er pliktig til å samarbeide med kinesisk etterretning. Dette er en lavthengende frukt som er tilnærmet risikofri. Alt kineserne trenger å gjøre er å skjule informasjonen i den store datastrømmen som tydeligvis går fra bilene til Kina.

Der de får store mengder «big data» om hvem kjenner hvem i sanntid fra alle bilene.

Vet du dette,eller bare tror du?

hELgenen

Sitat fra: tronde på lørdag 30. november 2024, klokken 16:06
Sitat fra: hELgenen på lørdag 30. november 2024, klokken 11:51De har jo ikke funnet noe. De bare sier at bilen KAN osv..dette fremstår som synsing.

Det kommer vel litt an på hvordan man definerer "noe".

"– Vi finner forbausende mye datatrafikk mellom bilen og Kina. Det var en overraskelse. Vi hadde ikke forventa det, sier han.

Prosjektet har funnet ut at bilen kommuniserer med USA, Canada, Kina, men også Russland og Australia.

– Og så ser vi også hvor mye data som sendes. Det er ganske interessant. Selv om bilen er slått av, så vil bilen kommunisere.


Alle slike systemer kommuniserer med ulike servere,men det er jo HVA som kommuniseres og HVA som er mulig å kommunisere som er interessant her.
Og dersom denne sikkerhetseksperten kan vise til viktige data så snakker vi om problemer..ellers ikke

automat

Sitat fra: hELgenen på lørdag 30. november 2024, klokken 16:07
Sitat fra: automat på lørdag 30. november 2024, klokken 15:44Min største bekymring er å koble telefonen min til en kinesisk bil. Gjør man det, så deler man konaktliste, telefonlogg, meldinger og kalender med et selskap som er pliktig til å samarbeide med kinesisk etterretning. Dette er en lavthengende frukt som er tilnærmet risikofri. Alt kineserne trenger å gjøre er å skjule informasjonen i den store datastrømmen som tydeligvis går fra bilene til Kina.

Der de får store mengder «big data» om hvem kjenner hvem i sanntid fra alle bilene.

Vet du dette,eller bare tror du?

Dette er en risikovurdering. Tiltaket er enkelt å gjennomføre, og det har en relativt høy gevinst for Kina. Samtidig som det har lav oppdagelsesrisiko. Konsekvensene av å evt bli oppdaget vil trolig også være håndterbare for Kina.

Spørsmålet tilbake blir da: Hvorfor skal vi ta denne risikoen? Må vi vente på et bekreftet tilfelle?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: automat på lørdag 30. november 2024, klokken 16:20
Sitat fra: hELgenen på lørdag 30. november 2024, klokken 16:07
Sitat fra: automat på lørdag 30. november 2024, klokken 15:44Min største bekymring er å koble telefonen min til en kinesisk bil. Gjør man det, så deler man konaktliste, telefonlogg, meldinger og kalender med et selskap som er pliktig til å samarbeide med kinesisk etterretning. Dette er en lavthengende frukt som er tilnærmet risikofri. Alt kineserne trenger å gjøre er å skjule informasjonen i den store datastrømmen som tydeligvis går fra bilene til Kina.

Der de får store mengder «big data» om hvem kjenner hvem i sanntid fra alle bilene.

Vet du dette,eller bare tror du?

Dette er en risikovurdering. Tiltaket er enkelt å gjennomføre, og det har en relativt høy gevinst for Kina. Samtidig som det har lav oppdagelsesrisiko. Konsekvensene av å evt bli oppdaget vil trolig også være håndterbare for Kina.

Spørsmålet tilbake blir da: Hvorfor skal vi ta denne risikoen? Må vi vente på et bekreftet tilfelle?

Dersom Kina blir tatt med buksene nede mhp å dele sensitive opplysninger i strid med regelverket i landet de opererer i så er det kroken på døra for den produsenten i likhet med ALLE andre produsenter fra kina i samme segment.
Det ville Mao være kollektivt selvmord for Kina.

Jeg tror ikke de vil gjøre noe slikt. Så får andre tenke sitt og gjøre sine valg. Om man tror på dette så tror man mer eller mindre at Kina vil invadere Europa og gå til krig med oss. Noen mener jo det og det er lov å tenke sånn,men jeg tror ikke det er noe realisme i dette.



Electric cars in Norway

SitatDersom Kina blir tatt med buksene nede mhp å dele sensitive opplysninger i strid med regelverket i landet de opererer i så er det kroken på døra for den produsenten i likhet med ALLE andre produsenter fra kina i samme segment.
Det ville Mao være kollektivt selvmord for Kina.


Jeg tror ikke de vil gjøre noe slikt. Så får andre tenke sitt og gjøre sine valg. Om man tror på dette så tror man mer eller mindre at Kina vil invadere Europa og gå til krig med oss. Noen mener jo det og det er lov å tenke sånn,men jeg tror ikke det er noe realisme i dette.
hELg... ok du shar sikkert rett men vi må ikke være naive... just saying..

du har fulgt med på den kina båten som slepte ankeret etter seg i 11 mil og dro med seg kabler...ligger vel fortsatt i danmark?  det er gutta boys det, putin&Xi

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 30. november 2024, klokken 17:17
SitatDersom Kina blir tatt med buksene nede mhp å dele sensitive opplysninger i strid med regelverket i landet de opererer i så er det kroken på døra for den produsenten i likhet med ALLE andre produsenter fra kina i samme segment.
Det ville Mao være kollektivt selvmord for Kina.


Jeg tror ikke de vil gjøre noe slikt. Så får andre tenke sitt og gjøre sine valg. Om man tror på dette så tror man mer eller mindre at Kina vil invadere Europa og gå til krig med oss. Noen mener jo det og det er lov å tenke sånn,men jeg tror ikke det er noe realisme i dette.
hELg... ok du shar sikkert rett men vi må ikke være naive... just saying..

du har fulgt med på den kina båten som slepte ankeret etter seg i 11 mil og dro med seg kabler...ligger vel fortsatt i danmark?  det er gutta boys det, putin&Xi

Dette med Internet kablene er ganske pikant. Jeg tror båten har gjort dette. Er det bevisst? Trolig fordi det er ulogisk å tro at kapteinen ikke hadde kontroll på ankeret. Er det Kina som står bak? Neppe fordi det ville være å miste ansikt totalt. Er det Russland som har betalt svarte penger til kaptein/rederi. Ikke utenkelig.

Hva som vil skje videre her er interessant.

Kina risiker mye fremover mhp USA og Trump..


RJK

Sitat fra: hELgenen på lørdag 30. november 2024, klokken 17:50
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 30. november 2024, klokken 17:17
SitatDersom Kina blir tatt med buksene nede mhp å dele sensitive opplysninger i strid med regelverket i landet de opererer i så er det kroken på døra for den produsenten i likhet med ALLE andre produsenter fra kina i samme segment.
Det ville Mao være kollektivt selvmord for Kina.


Jeg tror ikke de vil gjøre noe slikt. Så får andre tenke sitt og gjøre sine valg. Om man tror på dette så tror man mer eller mindre at Kina vil invadere Europa og gå til krig med oss. Noen mener jo det og det er lov å tenke sånn,men jeg tror ikke det er noe realisme i dette.
hELg... ok du shar sikkert rett men vi må ikke være naive... just saying..

du har fulgt med på den kina båten som slepte ankeret etter seg i 11 mil og dro med seg kabler...ligger vel fortsatt i danmark?  det er gutta boys det, putin&Xi

Dette med Internet kablene er ganske pikant. Jeg tror båten har gjort dette. Er det bevisst? Trolig fordi det er ulogisk å tro at kapteinen ikke hadde kontroll på ankeret. Er det Kina som står bak? Neppe fordi det ville være å miste ansikt totalt. Er det Russland som har betalt svarte penger til kaptein/rederi. Ikke utenkelig.

Hva som vil skje videre her er interessant.

Kina risiker mye fremover mhp USA og Trump..
Og med en slik hendelse, der vi foreløpig bare må anta hvem som er ansvarlig, hvem som har betalt for dette, og hva man forventer å vinne på dette, så er det altså helt utenkelig at bilene ikke kan bli utnyttet til å samle inn info, og "noen" sitter og "lytter" og analyserer dette, kanskje til og med uten at noen ansvarlige vet at dette skjer?

Så er det selvsagt et meget langt steg frem til at biler kan utnyttes til angrep vet "interupted control and overtaking control" i en gitt situasjon der dette kan være ønskelig.

Nå vet vi jo at Israel har lurt inn sprengstoff og utløsermekanismer i personsøkere. Med bilene trenger de ikke nødvendigvis utstyre de med sprengstoff for at de skal utgjøre en trussel mot enten utvalgte VIP'er eller misbrukes til ondsinnede handlinger.

Som det sies over, det er ikke så interessant om det er benyttet ennå. Poenget er at det ligger fullstendig åpent, og sjåføren/eieren, er vel kanskje den som i minst grad har mulighet til å ha kontroll og overvåkning på dette.

Er vel tross alt god grunn til at man i praksis stengte ute Huawei fra større telesentraler. Ikke fordi man kunne påvise ondsinnet bruk, men fordi man ønsket å være føre var.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på lørdag 30. november 2024, klokken 18:38
Sitat fra: hELgenen på lørdag 30. november 2024, klokken 17:50
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 30. november 2024, klokken 17:17
SitatDersom Kina blir tatt med buksene nede mhp å dele sensitive opplysninger i strid med regelverket i landet de opererer i så er det kroken på døra for den produsenten i likhet med ALLE andre produsenter fra kina i samme segment.
Det ville Mao være kollektivt selvmord for Kina.


Jeg tror ikke de vil gjøre noe slikt. Så får andre tenke sitt og gjøre sine valg. Om man tror på dette så tror man mer eller mindre at Kina vil invadere Europa og gå til krig med oss. Noen mener jo det og det er lov å tenke sånn,men jeg tror ikke det er noe realisme i dette.
hELg... ok du shar sikkert rett men vi må ikke være naive... just saying..

du har fulgt med på den kina båten som slepte ankeret etter seg i 11 mil og dro med seg kabler...ligger vel fortsatt i danmark?  det er gutta boys det, putin&Xi

Dette med Internet kablene er ganske pikant. Jeg tror båten har gjort dette. Er det bevisst? Trolig fordi det er ulogisk å tro at kapteinen ikke hadde kontroll på ankeret. Er det Kina som står bak? Neppe fordi det ville være å miste ansikt totalt. Er det Russland som har betalt svarte penger til kaptein/rederi. Ikke utenkelig.

Hva som vil skje videre her er interessant.

Kina risiker mye fremover mhp USA og Trump..
Og med en slik hendelse, der vi foreløpig bare må anta hvem som er ansvarlig, hvem som har betalt for dette, og hva man forventer å vinne på dette, så er det altså helt utenkelig at bilene ikke kan bli utnyttet til å samle inn info, og "noen" sitter og "lytter" og analyserer dette, kanskje til og med uten at noen ansvarlige vet at dette skjer?

Så er det selvsagt et meget langt steg frem til at biler kan utnyttes til angrep vet "interupted control and overtaking control" i en gitt situasjon der dette kan være ønskelig.

Nå vet vi jo at Israel har lurt inn sprengstoff og utløsermekanismer i personsøkere. Med bilene trenger de ikke nødvendigvis utstyre de med sprengstoff for at de skal utgjøre en trussel mot enten utvalgte VIP'er eller misbrukes til ondsinnede handlinger.

Som det sies over, det er ikke så interessant om det er benyttet ennå. Poenget er at det ligger fullstendig åpent, og sjåføren/eieren, er vel kanskje den som i minst grad har mulighet til å ha kontroll og overvåkning på dette.

Er vel tross alt god grunn til at man i praksis stengte ute Huawei fra større telesentraler. Ikke fordi man kunne påvise ondsinnet bruk, men fordi man ønsket å være føre var.
RJK :+1: ja du sier noe. Jeg er veldig usikker i denne kabelsaken. Men tror det verste frem til mer fakta er på bordet. Så det kan være begge landene her eller bare ett av de.

Svk


ToWalkOrDrive

Dersom en skal frykte spionasje ville jeg vært mye mer redd for Tesla. USA (NSA) spionerer jo på Norge og nå har jo USA's myndigheter snart et bilmerke de kontrollerer gjennom kuttministeren Musk. Musk har jo også bevist at den selverklærte Asperger diagnosen kan stemme, og han ville nok ikke nølt med å selge data til verken NSA, Trump, X, Beta eller Russland. Han har jo hatt svært kontroversielle rasistiske uttalelser på X. Plutselig får han autopiloten til å neglisere parkerte hvite postbiler for meksikanske menn på motorveien i USA i en Tesla.

Ok, nå dro jeg det litt langt  ;D
Men er ikke redd for at Kina kjenner til Spotify listen min, eller så mye annet.

Men synes det er trist når europeiske bilfabrikker må sparke folk, så det kommer nok til å telle litt ved neste bilkjøp.
Tesla Model Y                         2021-

automat

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 01. desember 2024, klokken 23:53Dersom en skal frykte spionasje ville jeg vært mye mer redd for Tesla. USA (NSA) spionerer jo på Norge og nå har jo USA's myndigheter snart et bilmerke de kontrollerer gjennom kuttministeren Musk. Musk har jo også bevist at den selverklærte Asperger diagnosen kan stemme, og han ville nok ikke nølt med å selge data til verken NSA, Trump, X, Beta eller Russland. Han har jo hatt svært kontroversielle rasistiske uttalelser på X. Plutselig får han autopiloten til å neglisere parkerte hvite postbiler for meksikanske menn på motorveien i USA i en Tesla.

Ok, nå dro jeg det litt langt  ;D
Men er ikke redd for at Kina kjenner til Spotify listen min, eller så mye annet.


Nå er det neppe Spotify-lista di kineserne er interessert i, men derimot kontaktlista di. Du kan kjenne, og ha hyppig kontakt med, noen som de er interessert i. Hvem kjenner hvem kan være nyttig etterretningsinformasjon.

Selv om man misliker både Musk og Trump, så er USA fortsatt vår viktigste allierte, som vi har etterretningssamarbeid med. I motsetning til Kina.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Electric cars in Norway

Sitat fra: automat på mandag 02. desember 2024, klokken 22:55
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 01. desember 2024, klokken 23:53Derso

Ok, nå


Nå er det neppe Spotify-lista di kineserne er interessert i, men derimot kontaktlista di. Du kan kjenne, og ha hyppig kontakt med, noen som de er interessert i. Hvem kjenner hvem kan være nyttig etterretningsinformasjon.



Tror du er nær kjernen av problemet nå :+1:

ToWalkOrDrive

Sitat fra: automat på mandag 02. desember 2024, klokken 22:55
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 01. desember 2024, klokken 23:53Dersom en skal frykte spionasje ville jeg vært mye mer redd for Tesla. USA (NSA) spionerer jo på Norge og nå har jo USA's myndigheter snart et bilmerke de kontrollerer gjennom kuttministeren Musk. Musk har jo også bevist at den selverklærte Asperger diagnosen kan stemme, og han ville nok ikke nølt med å selge data til verken NSA, Trump, X, Beta eller Russland. Han har jo hatt svært kontroversielle rasistiske uttalelser på X. Plutselig får han autopiloten til å neglisere parkerte hvite postbiler for meksikanske menn på motorveien i USA i en Tesla.

Ok, nå dro jeg det litt langt  ;D
Men er ikke redd for at Kina kjenner til Spotify listen min, eller så mye annet.


Nå er det neppe Spotify-lista di kineserne er interessert i, men derimot kontaktlista di. Du kan kjenne, og ha hyppig kontakt med, noen som de er interessert i. Hvem kjenner hvem kan være nyttig etterretningsinformasjon.

Selv om man misliker både Musk og Trump, så er USA fortsatt vår viktigste allierte, som vi har etterretningssamarbeid med. I motsetning til Kina.




Til hvilket formål ville Kina vært interessert i kontaktlisten min?
Jeg vet USA er veldig interessert - er jo kjent at META, Google og andre selger intel og markedspakker til firmaer. Og nå når Musk har blitt fullstendig gal.... Klarer ikke å se at Kina skal få vite om Norges Kjeller-stasjon via kontaktlisten min. Med Trump som president stoler jeg ikke akkurat mer på USA.

Jeg er forresten ikke en av de som synkroniserer telefonen min helt mot bilen, da jeg ikke er interessert i at alle meldingene mine ligger i bilen for at alle og enhver som sitter på eller låner bilen skal sitte og lese de. Er heller ikke interessert i å få masse plinging og meldinger inn i bilens kassett-spiller.

Men at europeiske arbeidsplasser skal gå i dass på bekostning av kinesiske subsidierte produsenter liker jeg ikke.

Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Tipper verdien i kontaktlisten er ekstremt lite interessant for Kina mhp de fleste Nordmenn. Samme med sms meldinger og annet. Der hvor man har personer med sensitiv informasjon mhp rikets sikkerhet så har disse personene egne rutiner for å skjerme seg fra denne type overvåkning. Er verre med kommersielle interesser som gjerne vil prøve å selge deg ting.

Dessuten er mobilen mer sensitiv enn bil,så jeg ser ikke helt problemet med Kina biler mhp sikkerhet.

Myndighetene burde være mer på vakt mhp hvem som jobber hvor i ulike selskaper som kan gjøre skade. Er vel mye underbetalte renholdere,IT teknikere og annet som KUNNE utgjøre en større trussel mot riket enn å kjøre rundt i Kina biler bil jeg tro.

Bare se på Finland..hybrid krig er noe vi bør se opp for,men i denne sammenhengen er nok Kina elbiler ikke det man burde kikke på...

Svk

De fleste mobiler er laget i kina!
Hva med dem?
Lenge siden vi hadde europeisk produsert mobil.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA