Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Passer denne til I-Miev?

Startet av ABA, tirsdag 19. november 2024, klokken 22:48

« forrige - neste »

ABA

Hei
Passer denne hjemmeladeren til Mitsubishi I Miev 2012-mod? Bor i blokk og her bruker vi dynamisk lastbalansering.

https://www.defa.com/no/defa-power/
Mitsubishi I-Miev 2012-modell

Orbit

Nei.

i-Miev har type 1 kontakt i bilen. DEFA-modellen du lenker til finnes bare med fast kabel for type 2. Siden type 1 er på vei ut (ingen nybiler leveres lenger med dette i Europa) bør du gå for en ladestasjon uten fast kabel. Da er det type-2 kontakt i ladestasjonen, og du bruker en type 2 til type 1 kabel for å koble til bilen. Når ladestasjonen evt senere skal brukes til en bil med type 2, bruker du bare en annen kabel.

Siden dette er i en blokk med lastbalansering, er det mest sannsynlig at du må velge en løsning som er lik/passer med det som allerede er i bruk av ladeutstyr. Regn med at du ikke kan selv velge hva du får montert.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

TB

Teknisk sett vil det fungere med en overgang. Men, slike overganger er gjerne ikke godkjent.
Dette vil gjelde flere bilmodeller, eldre Leaf, Kia Soul Electric, med flere.
(Alle Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn )

Eksempel på overgang:
https://www.elbilhjelpen.no/shop/product/overgang-fra-type-2-til-type-1-3x6mm2-32a
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

ABA

Kan jeg kjøpe denne?
Bilen kommer vel til å motta strøm med type 2 til 1 kabel?
Mitsubishi I-Miev 2012-modell

RJK

Det bør gå helt fint. Og med Type2-til-Type1-kabel, er det og lovlig! Ingen adaptere involvert her, så tut og lad/kjør! ;)

:+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ABA

Sitat fra: RJK på mandag 02. desember 2024, klokken 16:01Det bør gå helt fint. Og med Type2-til-Type1-kabel, er det og lovlig! Ingen adaptere involvert her, så tut og lad/kjør! ;)

:+1:

Takk! Er denne mulig å bruke( og er den lovlig)?
Mitsubishi I-Miev 2012-modell

RJK

Sitat fra: ABA på mandag 02. desember 2024, klokken 16:19
Sitat fra: RJK på mandag 02. desember 2024, klokken 16:01Det bør gå helt fint. Og med Type2-til-Type1-kabel, er det og lovlig! Ingen adaptere involvert her, så tut og lad/kjør! ;)

:+1:

Takk! Er denne mulig å bruke( og er den lovlig)?

Som jeg skrev over, er det lovlig med en Type2-tilType1-kabel i ladeboks som krever Type2-plugg inn i ladeboksen.

Ser selve laderen er merket med Mer logo og klistrelapp, så antar da at du har funnet denne hos en norsk forhandler, selv om jeg ikke kjenner til  ladeboksprodusenten Vestel.

Men sertifiseringen som den skal følge, vil det da være den norske forhandleren som må ha kontroll på. Kjøper du derimot brukt (eller nytt) fra f.eks. Sverige, Polen eller annet land, så er det ikke sikkert du får en norsk elektriker til å montere opp og godkjenne installasjon av den boksen.

Så forhold deg til noe som en norsk forhandler selger, og få ev. kjøpt installasjon fra dems elektrikere, om du er i tvil om andre elektrikere vil ta jobben.

Uansett en fordel om forhandler av ladeboksen også er installert av dem, så de har ansvaret og for at installasjonen er godkjent!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ABA

Sitat fra: RJK på mandag 02. desember 2024, klokken 16:27
Sitat fra: ABA på mandag 02. desember 2024, klokken 16:19
Sitat fra: RJK på mandag 02. desember 2024, klokken 16:01Det bør gå helt fint. Og med Type2-til-Type1-kabel, er det og lovlig! Ingen adaptere involvert her, så tut og lad/kjør! ;)

:+1:

Takk! Er denne mulig å bruke( og er den lovlig)?

Som jeg skrev over, er det lovlig med en Type2-tilType1-kabel i ladeboks som krever Type2-plugg inn i ladeboksen.

Ser selve laderen er merket med Mer logo og klistrelapp, så antar da at du har funnet denne hos en norsk forhandler, selv om jeg ikke kjenner til  ladeboksprodusenten Vestel.

Men sertifiseringen som den skal følge, vil det da være den norske forhandleren som må ha kontroll på. Kjøper du derimot brukt (eller nytt) fra f.eks. Sverige, Polen eller annet land, så er det ikke sikkert du får en norsk elektriker til å montere opp og godkjenne installasjon av den boksen.

Så forhold deg til noe som en norsk forhandler selger, og få ev. kjøpt installasjon fra dems elektrikere, om du er i tvil om andre elektrikere vil ta jobben.

Uansett en fordel om forhandler av ladeboksen også er installert av dem, så de har ansvaret og for at installasjonen er godkjent!

Ja, men må bruke Wattif pga dynamisk lastbalansering i sameiet her jeg bor. Noen tanker om det?
Mitsubishi I-Miev 2012-modell

RJK

Sitat fra: ABA på mandag 02. desember 2024, klokken 16:54
Sitat fra: RJK på mandag 02. desember 2024, klokken 16:27
Sitat fra: ABA på mandag 02. desember 2024, klokken 16:19
Sitat fra: RJK på mandag 02. desember 2024, klokken 16:01Det bør gå helt fint. Og med Type2-til-Type1-kabel, er det og lovlig! Ingen adaptere involvert her, så tut og lad/kjør! ;)

:+1:

Takk! Er denne mulig å bruke( og er den lovlig)?

Som jeg skrev over, er det lovlig med en Type2-tilType1-kabel i ladeboks som krever Type2-plugg inn i ladeboksen.

Ser selve laderen er merket med Mer logo og klistrelapp, så antar da at du har funnet denne hos en norsk forhandler, selv om jeg ikke kjenner til  ladeboksprodusenten Vestel.

Men sertifiseringen som den skal følge, vil det da være den norske forhandleren som må ha kontroll på. Kjøper du derimot brukt (eller nytt) fra f.eks. Sverige, Polen eller annet land, så er det ikke sikkert du får en norsk elektriker til å montere opp og godkjenne installasjon av den boksen.

Så forhold deg til noe som en norsk forhandler selger, og få ev. kjøpt installasjon fra dems elektrikere, om du er i tvil om andre elektrikere vil ta jobben.

Uansett en fordel om forhandler av ladeboksen også er installert av dem, så de har ansvaret og for at installasjonen er godkjent!

Ja, men må bruke Wattif pga dynamisk lastbalansering i sameiet her jeg bor. Noen tanker om det?
Ingen tanker om det, annet enn at det er Wattif som overtar Mer-kunder for hjemmelading, som nevnt i denne saken, og de dere må forholde dere til om borettslaget viderefører med dem:

https://elbil.no/selskapet-mer-slutter-med-lading-i-borettslag/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ABA

Sitat fra: RJK på mandag 02. desember 2024, klokken 17:00
Sitat fra: ABA på mandag 02. desember 2024, klokken 16:54
Sitat fra: RJK på mandag 02. desember 2024, klokken 16:27
Sitat fra: ABA på mandag 02. desember 2024, klokken 16:19
Sitat fra: RJK på mandag 02. desember 2024, klokken 16:01Det bør gå helt fint. Og med Type2-til-Type1-kabel, er det og lovlig! Ingen adaptere involvert her, så tut og lad/kjør! ;)

:+1:

Takk! Er denne mulig å bruke( og er den lovlig)?

Som jeg skrev over, er det lovlig med en Type2-tilType1-kabel i ladeboks som krever Type2-plugg inn i ladeboksen.

Ser selve laderen er merket med Mer logo og klistrelapp, så antar da at du har funnet denne hos en norsk forhandler, selv om jeg ikke kjenner til  ladeboksprodusenten Vestel.

Men sertifiseringen som den skal følge, vil det da være den norske forhandleren som må ha kontroll på. Kjøper du derimot brukt (eller nytt) fra f.eks. Sverige, Polen eller annet land, så er det ikke sikkert du får en norsk elektriker til å montere opp og godkjenne installasjon av den boksen.

Så forhold deg til noe som en norsk forhandler selger, og få ev. kjøpt installasjon fra dems elektrikere, om du er i tvil om andre elektrikere vil ta jobben.

Uansett en fordel om forhandler av ladeboksen også er installert av dem, så de har ansvaret og for at installasjonen er godkjent!

Ja, men må bruke Wattif pga dynamisk lastbalansering i sameiet her jeg bor. Noen tanker om det?
Ingen tanker om det, annet enn at det er Wattif som overtar Mer-kunder for hjemmelading, som nevnt i denne saken, og de dere må forholde dere til om borettslaget viderefører med dem:

https://elbil.no/selskapet-mer-slutter-med-lading-i-borettslag/

Kan man velge private elfirma når det er dynamisk, eller må man bruke de sameiet har avtale med?
Mitsubishi I-Miev 2012-modell

arthur

DU bør nok gå i dialog med styret før du foretar deg noe som helst her vil jeg tro?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

#11
Sitat fra: ABA på mandag 02. desember 2024, klokken 17:15
Sitat fra: RJK på mandag 02. desember 2024, klokken 17:00
Sitat fra: ABA på mandag 02. desember 2024, klokken 16:54
Sitat fra: RJK på mandag 02. desember 2024, klokken 16:27
Sitat fra: ABA på mandag 02. desember 2024, klokken 16:19
Sitat fra: RJK på mandag 02. desember 2024, klokken 16:01Det bør gå helt fint. Og med Type2-til-Type1-kabel, er det og lovlig! Ingen adaptere involvert her, så tut og lad/kjør! ;)

:+1:

Takk! Er denne mulig å bruke( og er den lovlig)?

Som jeg skrev over, er det lovlig med en Type2-tilType1-kabel i ladeboks som krever Type2-plugg inn i ladeboksen.

Ser selve laderen er merket med Mer logo og klistrelapp, så antar da at du har funnet denne hos en norsk forhandler, selv om jeg ikke kjenner til  ladeboksprodusenten Vestel.

Men sertifiseringen som den skal følge, vil det da være den norske forhandleren som må ha kontroll på. Kjøper du derimot brukt (eller nytt) fra f.eks. Sverige, Polen eller annet land, så er det ikke sikkert du får en norsk elektriker til å montere opp og godkjenne installasjon av den boksen.

Så forhold deg til noe som en norsk forhandler selger, og få ev. kjøpt installasjon fra dems elektrikere, om du er i tvil om andre elektrikere vil ta jobben.

Uansett en fordel om forhandler av ladeboksen også er installert av dem, så de har ansvaret og for at installasjonen er godkjent!

Ja, men må bruke Wattif pga dynamisk lastbalansering i sameiet her jeg bor. Noen tanker om det?
Ingen tanker om det, annet enn at det er Wattif som overtar Mer-kunder for hjemmelading, som nevnt i denne saken, og de dere må forholde dere til om borettslaget viderefører med dem:

https://elbil.no/selskapet-mer-slutter-med-lading-i-borettslag/

Kan man velge private elfirma når det er dynamisk, eller må man bruke de sameiet har avtale med?
Dynamisk har med hvor mye strømtrekk den enkelte bil kan trekke, ut fra en satt total. Dess flere biler som lader samtidig, dess mindre effekt blir det per bil.

Så om du kan teoretisk kan trekke 22 kW av laderne (begrenses uansett av hva bil kan ta til seg av effekt) når du står alene, kan du kanskje være begrenset til 3,6 kW eller endog enda lavere, når mange lader samtidig. Eller noe i mellom der.

Kanskje vil ladeanlegget pause noen sesjoner i en periode, slik at flere får litt, fremfor at noen får full power og andre ikke får ladet noe.

Det har altså intet med valgfrihet til å velge ladeoperatør. Og nei, du kan ikke velge noe annet enn det selskapet som har avtale med deres borettslag. Ikke annet enn å eventuelt si opp egen avtale med disse, og heller gå for AC-lading hos kommersielle operatører eller kommunale selskap, eller rett og slett hurtig/lynlade på disse kommersielle ladestasjonene.

Men med mindre du kjører, og derved lader veldig lite, så blir det fort dyrere å gå til "bortelading" istedet. Det måtte være om du kan lade for mindre enn eventuelt fastkostnaden for all ladingen din, ved å benytte kommersiell operatør eller offentlig gatelader.

Men ser at det er mulig om man f.eks. bor i Oslo sentrum og kan lade på gateladerne i helga, for å få nok strøm til all lading på en natt eller noen sene kveldstimer. Disse kan være veldig rimelig om natten og i helgene!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Sitat fra: ABA på tirsdag 19. november 2024, klokken 22:48Hei
Passer denne hjemmeladeren til Mitsubishi I Miev 2012-mod? Bor i blokk og her bruker vi dynamisk lastbalansering.

https://www.defa.com/no/defa-power/
Vil anta borettslaget / sameiet har valgt DEFA Power ladeboks som eneste mulige ladeboks. Ladeboksene må styres for fordele hvor mange kW lading kan benytte.

Men, i tillegg kan det være strøm til ladeboks ikke går via din egen strømmåler. Da må ladeboksene rapportere inn forbruk for en fordeling av forbrukt strøm.

Det bør finnes detaljert informasjon om hvordan det er lagt opp i utsendt informasjon, eller på nettsidene til borettslag /sameie
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Orbit

Mulig det er litt begrepsforvirring her.

ABA, jeg lurer på om dette beskriver din situasjon:
  • Blokka har allerede ladestasjoner fra Mer/Wattif, dvs den du har bilde av i innlegg 3 på denne tråden. Du må forholde deg til de prisene som blokka har fremforhandlet for å bruke disse.
  • Selve laderen for hjemmelading/borettslag/sameie er alltid innebygd i bilen.
  • Det du er på jakt etter er en ladekabel, for å koble ladestasjonen til din bil. I så fall er den du har bilde av i innlegg 5 helt riktig.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA