Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oversikt over biler som har 2g oppkopling.

Startet av tronde, søndag 10. november 2024, klokken 16:48

« forrige - neste »

tronde

Alle snakker om det, men ingen har noe samlet.

Dette er det mest komplette jeg har kommet over (datert 8. februar 2024), med forbehold om at det er svensk. De har vel ikke egne versjoner av biler for akkurat den funksjonen.


Fyll gjerne på med mer informasjon, men hold diskusjonen om slukkingen i den tråden som handler om det.

https://elbilforum.no/index.php?topic=67645.0


***


https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/konsument/2g-och-3g-nat-slacks-ned-sa-paverkas-din-bil/


Attityden och problematiken skiftar stort. Vissa tillverkare berörs inte alls. Märken som Kia och Mitsubishi hade inga uppkopplade under 2G- och 3G-eran, när det blev dags att introducera uppkoppling i modellerna gick man på 4G direkt. Vissa tillverkare jobbar på att erbjuda någon form av uppgradering av 2G/3G-uppkopplingen så att den ska passa 4G och 5G, men än så länge finns varken erbjudanden eller priser klara. Volvo-bilar påverkas i olika utsträckning. Bilar som bygger på CMA- och SPA-plattformarna har 4G. Volvo XC90 från 2014 var första SPA-plattformen, CMA-plattformen debuterade med XC40 2017.

För många bilägare kommer det inte att erbjudas någon form av uppgradering alls. Bland annat Volkswagen-gruppen planerar i dagsläget inte att erbjuda någon form av konvertering för 2G/3G-bilar. Äldre Volvo-modeller kommer heller inte uppdateras.

Så agerar biltillverkarna




BMW

I Norden kommer 2G-nätverket vara fullt fungerande i ett antal år framåt så det är endast 3G-nätet som stängs ned. Alla bilar som i dag utnyttjar 3G-uppkoppling kommer att automatiskt falla tillbaka på 2G-nätverket. Alla digitala tjänster som finns tillgängliga för 3G kommer fungera fullt tillfredställande även med en 2G-uppkoppling så kunderna kommer inte märka någon skillnad.

Carl Lindwall, BMW


 

Citroën, Mitsubishi, Opel och Peugeot

Mitsubishis modeller har inte varit utrustade med 2G/3G och påverkas inte av detta.

Opel, Citroën och Peugeot-modeller gör det. Från och med nuvarande 308 och 408 för Peugeot, C4, C4 X och C5 X för Citroën och Astra för Opel, är alla nya modeller utrustade med 4G. Tidigare modeller än dessa är inte det. Det tittas just nu på en modul som ska kunna bytas ut så att kunder ska kunna uppdatera sin bil. Exakt hur det kommer att se ut vet vi inte än.

David Lindahl, K.W. Bruun Automotive

 

Ford

Ford har inga bilar utrustade med enbart 3G. Det som finns är 2G i vissa äldre modeller med enklare uppkopplingstjänster och de kan påverkas av nedstängningen. Det gäller dock inte bilar som har e-call system eller bilar med Ford Connected-tjänster (FordPass) då de har 4G. Det du tappar i och med nedstängningen av 2G är trafikinformation på vissa modeller som inte har det via TMC (traffic message channel), och de bilar som har inbyggt telefonstöd (mycket begränsat antal).  Vi har inga uppgifter idag om Ford kommer att erbjuda en lösning för att konvertera bilen från 2G till 4G.

Christoffer Strömberg, Ford

 

Kia

Kia påverkas inte på något sätt av nedstängningen av 2G och 3G-nätet. Våra första bilar som hade någon form av uppkoppling hade inget eget modem. Man fick tillgång till de uppkopplade tjänsterna genom att dela ut internet från sin telefon.

När vi lanserade våra bilar med inbyggd uppkoppling hade dessa LTE/4G från start.

David Lilja, Kia

 

Mazda

Just nu verkar det som att alla system i våra uppkopplade bilar kommer att fortsätta att fungera förutom e-call (nöduppringningssystemet), vilket för närvarande använder 2G/3G nätet. De Mazda-modeller som påverkas är Mazda3, Mazda CX-30, Mazda CX-5, Mazda CX-60 och Mazda MX-30. Vi är medvetna om nedsläckningsplanen och jobbar för att ta fram nya tekniska lösningar. Vi arbetar även för att hitta en teknisk lösning för en uppdatering av dagens system för e-call, men i nuläget finns tyvärr ingen prisuppgift för att konvertera e-call från 2G/3G till 4G.

Johan Lagerström, Mazda

 

Mercedes

I allmänhet är alla Mercedes-Benz-bilar som är tillverkade efter juni 2018 utrustade med en 4G LTE-modul och kommer inte att påverkas, med undantag för bilmodellerna W463 (G-klass) och 470 (X-klass) som började använda 4G LTE i produktion i september 2019 samt bilmodellerna 447 (Vito) i juni 2019. Mercedes kommer inte erbjuda en eftermonteringslösning.

Charlotta Bauer, Mercedes-Benz

 

Renault

Sveriges största teleoperatörer har inlett nedstängningar av 3G-näten. Och många av dem tror att 2G-näten kommer att ha stängts ned till utgången av 2025. I Frankrike övervakar man detta för alla länder och vad det ger för påverkan.

Målet är givetvis ingen påverkan för slutkund och där det behövs (äldre applikationer) kommer uppdateringar utföras. Det finns dock ingen klar överblick för Sverige idag.

Karin Lyrborn, RN Nordic

 

Toyota

Generellt påverkas alla uppkopplade tjänster i de bilar som är utrustade med datakommunikationsmodul med 2G/3G. Det handlar om tidiga modeller av nuvarande generation Corolla och RAV4 fram till 2020. Framförallt påverkas eCall-systemet som ju genom EU-förordning (2015/758) är lagstadgad för alla nya typgodkända bilar sedan flera år. Det finns i dagsläget ingen lagstiftning och harmonisering för 4G när det gäller eCall. Vi känner till att EU-kommissionen jobbar med frågan och den som troligtvis har bäst insyn i ärendet för svenskt vidkommande är Mobility Sweden.

Christian Hallin, Toyota Sweden

 

Volkswagen-gruppen

Frågan om nedstängning av 2G/3G-näten har diskuterats på EU-nivå och där har flera organisationer – bland annat ACEA, de europeiska biltillverkarnas samarbetsorgan, lyft fram potentiella konsekvenser. När dessa nät stängs ned så kommer de påverka olika funktioner i samhället som är beroende av denna kommunikationsstandard – i detta ingår även uppkopplade tjänster i bilar som har denna teknik. Tjänster som kan komma att påverkas är de fall där man använder en applösning för kommunikation med bilen. I flera fall kan dock till exempel parkeringsvärmare fjärrstartas ändå då de flesta modeller har fjärrkontroll till denna funktion. Vi kan också säga att vi, såvitt vi vet just nu, inte har möjlighet att erbjuda en lösning för att konvertera bilar i efterhand till 4G-standard. För Volkswagen Personbilar kan man säga att det gäller flera olika modeller som producerats fram till 2020-2021.

Marcus Thomasfolk, Volkswagen

 

Volvo

Volvo-bilar som inte har vårt senaste system med Google inbyggt (innan 2019) påverkas i olika utsträckning. Alla anslutna tjänster kommer att påverkas. Detta inkluderar infotainmentappar, eCall/SOS/ACN och On Call-tjänster i bilen och Volvo Cars app-fjärrtjänster:

• Hitta min bil: Lokaliserar fordonet på kartan.

• Fjärrlåsning och upplåsning av dörrar via app, instrumentpanel via app, parkeringsklimat/värmare via app, med mera.

• Fordonsinformation.

• Hybridfunktioner: Batterinivå, räckvidd, laddningsstatus och laddningsplatser.

• Automatiserat meddelande vid krock.

• Nödhjälp via SOS-knappen i bilen.

• Automatiserad notifiering vid stöldförsök.

• Spårning av stulet fordon.

På de flesta nyare årsmodeller kommer det att finnas en mjukvaruuppdatering tillgänglig. Dessa bilar har ett 2G/3G/4G-modem men stöder för närvarande inte röst över 4G. Med den nya programvaran kommer röstsamtal över 4G att aktiveras samt andra uppdateringar som kommer att säkra de anslutna tjänsterna. Detta säkerställer att eCall/SOS/Automatic Crash Notification och eCall/On Call/Assist fungerar, såväl som fjärrtjänster och tjänster som Sensus Connect och Connected Safety.

För bilar som endast stöder 2G/3G finns ingen uppdatering tillgänglig. Detta gäller alla Volvobilar från generationerna innan senaste XC90.

Magnus Holst, Volvo



***

Hyundai (Norge) sier at følgende modeller blir berørt:

https://www.hyundai.com/no/no/2gnett-ecall.html



IONIQ Electric med eCall

KONA Electric (OSEV) med eCall

IONIQ 5 til og med MY24

IONIQ 6 til og med MY25


De sier også:

KONA Electric (SX2) og IONIQ 5 fra MY25 har støtte for eCall over 4G-nettet.

De sier ikke om andre funksjoner enn eCall kan gå over 4g.

nuclear

Noen påstår at Ecall kommer til å stenges også i biler med 4G. Missvisende tittel på filmen, se fra 1:40 min.

esan

Stemmer egentlig dette som BMW påstår? "I Norden kommer 2G-nätverket vara fullt fungerande i ett antal år framåt så det är endast 3G-nätet som stängs ned.<<<<<<<<<2

tronde

Sitat fra: esan på søndag 10. november 2024, klokken 17:33Stemmer egentlig dette som BMW påstår? "I Norden kommer 2G-nätverket vara fullt fungerande i ett antal år framåt så det är endast 3G-nätet som stängs ned.<<<<<<<<<2
Telia i Sverige skal ha 2g til slutten av 2027. I Norge har de hittil sagt august 2025.


https://www.telia.se/privat/om/5g/nu-slacker-vi-3g-och-2g-naten

När släcks 3G- och 2G-näten ner?

Avvecklingen av 3G-nätet pågår och nätet kommer att vara helt nedsläckt i slutet av 2025.

När det gäller 2G-nätet har vi beslutat att skjuta upp stängningen till slutet av 2027. Detta för att göra övergången till nyare teknik (4G och 5G) så smidig som möjligt för så många som möjligt, då 2G-nätet är det gamla nät som flest saker (t.ex. larm eller bilar) är uppkopplade mot.


***

BMW og Renault svarer egentlig ikke på hvilke biler som blir berørt, så det kan / bør man vel tolke som "alle" inntil noe annet evt. kommer frem.

tronde

Sitat fra: nuclear på søndag 10. november 2024, klokken 17:20Noen påstår at Ecall kommer til å stenges også i biler med 4G.

Tviler egentlig ikke på at han har rett. Jeg mener å ha lest noe for lenge siden om at eCall ble låst til en bestemt teknologi som ville gjøre endringer vanskelig.

Det betyr i så fall at biler som kun har 2g mister alle oppkoplede funksjoner når 2g legges ned, mens de som oppgir å ha 4g fortsatt vil kunne fjernstyres med en app.

Electric cars in Norway


Sitat fra: tronde på søndag 10. november 2024, klokken 16:48Alle snakker om det, men ingen har noe samlet.

Dette er det mest komplette jeg har kommet over (datert 8. februar 2024), med forbehold om at det er svensk. De har vel ikke egne versjoner av biler for akkurat den funksjonen.


.
tronde :+1: herlig at du starta denne samletråden. Vi trenger slike samleoversikter fremover.

TB

Telenor og Telia stengte ned 3G i 2019 og 2020.
Ikke så mye fokus på dette pga. 3G utstyr også fungerer på 2G, men på lavere hastighet.
https://www.telenor.no/privat/dekning/hvorfor-stenger-vi-3g-nettet/
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

tronde

Sitat fra: TB på søndag 10. november 2024, klokken 19:08Telenor og Telia stengte ned 3G i 2019 og 2020.
Ikke så mye fokus på dette pga. 3G utstyr også fungerer på 2G, men på lavere hastighet.
https://www.telenor.no/privat/dekning/hvorfor-stenger-vi-3g-nettet/

Hvis det stemmer at eCall kun funker på 2g, så betød ikke stengingen av 3g noe i praksis. Det behøver ikke å være store datamengder for å få til appstyring og status for en bil, så da er 2g godt nok, forutsatt at oppdateringer ikke går over lufta.

Online karttjenester krever en god del data, men ikke det å kontrollere eller styre funksjoner i bilen.

Opel har i alle fall noen biler som kommuniserer med tekstmeldinger til en server som sluttbruker kopler seg opp mot. At det ser ut til å være mye trøbbel med deres system ligger helt sikkert ikke i datamengden, men i selve implementeringen. De som har rotet litt med hjemmeautomasjon og f.eks MQTT ser veldig godt hvor lite data (også kryptert) som kreves for å kommunisere med noe og likevel ha et fancy dashboard hjemme eller på telefonen.

tronde

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 10. november 2024, klokken 18:51
Sitat fra: tronde på søndag 10. november 2024, klokken 16:48Alle snakker om det, men ingen har noe samlet.

Dette er det mest komplette jeg har kommet over (datert 8. februar 2024), med forbehold om at det er svensk. De har vel ikke egne versjoner av biler for akkurat den funksjonen.


.
tronde :+1: herlig at du starta denne samletråden. Vi trenger slike samleoversikter fremover.
Takk!
Problemet ser ut til å være todelt etter å ha sett den svenske filmen.

Det ene er eCall, og det andre, som vel er minst like interessant, er om bilen mister app-funksjoner som for mange er viktige.

Jeg håper at man kan fylle på med info hvis man kommer over noe. Det rent praktiske med hvorfor og sånne ting hører like godt hjemme i den andre tråden. Manglende funksjonalitet kan være det som gjør en bruktbil u-interessant, og det synes jeg er såpass viktig at det fortjener en tråd uten altvfor mye støy. 

TB

Slik jeg oppfatter er det flere varianter av hva som vil skje når 2G stenges.
Tesla har muligheten for å oppgradere bil fra 2G/3G til 4G.

Om det er flere andre bilprodusenter som tilbyr dette er jeg usikker på.

Noen modeller vil miste eCall, men beholde app og andre funksjoner via infotainment.

Svært mange modeller vil trolig miste både eCall og eventuelle app funksjoner.

Selve kartene som benyttes til navigasjon er lagret lokalt i de fleste biler. Oppdatering av kart skjer via minnekort eller USB minnepinne. I eldre biler var det gjerne CD plater som ble benyttet.

GPS mottakeren påvirkes ikke av nedstengning av 2G, GPS GLONASS og Galileo benytter egne frekvenser som mottas direkte, det går ikke via mobilnettet.

Radiomottakeren påvirkes ikke.
Det kan være en DAB eller FM mottaker.
Utvalget i FM stasjoner er fra 2017 begrenset til noen lokal radiostasjoner i Norge.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

tronde

#10

Sitat fra: tronde på søndag 10. november 2024, klokken 18:13
Sitat fra: nuclear på søndag 10. november 2024, klokken 17:20Noen påstår at Ecall kommer til å stenges også i biler med 4G.

Tviler egentlig ikke på at han har rett. Jeg mener å ha lest noe for lenge siden om at eCall ble låst til en bestemt teknologi som ville gjøre endringer vanskelig.

Det betyr i så fall at biler som kun har 2g mister alle oppkoplede funksjoner når 2g legges ned, mens de som oppgir å ha 4g fortsatt vil kunne fjernstyres med en app.




Jeg har lett litt rundt, og det ser faktisk ut som om eCall er basert på 2g og 3g i følge gjeldende normer.

"(5) European standards EN 16062 'Intelligent transport systems — eSafety — eCall high
level application requirements (HLAP)' and EN 16454 'Intelligent transport systems
— ESafety — Ecall end to end conformance testing' are based on eCall working over
circuit-switched networks (2G/3G). Since mobile network operators plan a gradual
phasing out of 2G/3G networks between 2025 and 2030 in all Member States, there is
an urgent need to adapt emergency call in-vehicle systems to the newest packetswitched communication networks (4G/5G)."



Sitat fra offisielt EU-dokument som handler om problemet.

Du kan ikke vise dette vedlegget.


Det forklarer også hvorfor bilprodusentene har valgt å bruke 2g / 3g for alt det andre i bilene. Når de var grunnlaget for en lovpålagt funksjon, var det ingen grunn til å gå ut i fra at de ville bli borte. Bilprodusentene forholder seg offisielle normer, og ikke diverse meninger fra noen som mener å vite hva som er best.

Da står vi igjen med at nesten ingen av dagens biler vil ha fullt ut fungerende eCall hvis 2g / 3g legges ned. Noen, som Volvo, kan mekke til en hybrid løsning. Noen kan sikkert få til noe med å bytte modem hvis EU blir enige med seg selv om veien videre.


De bilene som kun har 2g / 3g, og som ikke kan oppgraderes mister også all annen funksjonalitet. Det synes jeg betyr mye å vite noe om, spesielt hvis man jakter bruktbil.

Da er vi tilbake til trådens egentlige formål: hva vet vi om de bilene som finnes i dag?



Edit:
Bladde litt i EN16062.
Der vises det til patenter. Tyder på at det ikke er bare å bytte "mobiltelefon".


The European Committee for Standardization (CEN) draws attention to the fact that it is claimed that compliance with this European Standard may involve the use of patents concerning eCall given in this European Standard.

The patents held may refer to the implementation of eCall in general using the specifications in this European Standard, but do not specifically directly refer to specifications of any of the clauses defined herein.

CEN takes no position concerning the evidence, validity and scope of these patent rights.
The holder of these patent rights has assured to CEN that they are willing to negotiate licenses under reasonable and non-discriminatory terms and conditions with applicants throughout the world. In this respect, the statement of the holder of these patent rights is registered with CEN.

Information may be obtained from:
Mr. Thomas R. Rouse VP QTL Patent Counsel QUALCOMM Incorporated
5775 Morehouse Drive
San Diego, California 92121. USA
Phone: +1-858-587-1121
Fax: +1-858-658-2503
Email: trouse@qualcomm.com
URL: www.qualcomm.com

and:
Mr. Thomas W. Davis Jr. General Council AIRBIQUITY Incorporated
1011 Western Avenue, Suite 600
Seattle, Washington 98104. USA
Phone: +1.206.219.2700
Fax: +1.206.842.9259
Toll-Free:+1.888.334.7741
Email: tdavis@airbiquity.com
URL: www.airbiquity.com


Attention is drawn to the possibility that some of the elements of this document may be the subject of patent rights other than those identified above. CEN shall not be held responsible for identifying any or all such patent rights.

turfsurf

#11
Er mange som får kart o.l over nett nå. Streaming gjøres og over nettet. Men de som har det vil uansett ha 4G, siden 2G ikke duger til slikt.

Og selv om e-call er basert på 2G/3G så er det jo ikke noe argument for at alt annet i bilen skal gå på det samme.

Tesla, BMW og Audi har ihvertfall streaming muligheter og software som som oppdateres over nettet (Tesla over WiFi), og har 4G støtte.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

#12
Så kan man jo spørre seg; Nå som vi har 5G, hvor lenge vil 4G vare...

Har fått melding fra Telia at alarmen og GPS til hund vil slutte å virke da de bruker 2G. Her har jeg her benytter kontantkort. Er ikke mye i bruk men har måttet etterfylle 50 kr i året for at de ikke skal slettes, så nå har jeg en saldo på 5-600 kr på de. De pengene har Telia tenkt å beholde (har spurt) med mindre jeg finner noe lurt å putte de kortene i og bruke opp som skulle være hva - tips ?
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

tronde

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 12. november 2024, klokken 09:11Så kan man jo spørre seg; Nå som vi har 5G, hvor lenge vil 4G vare...

Har fått melding fra Telia at alarmen og GPS til hund vil slutte å virke da de bruker 2G. Her har jeg her benytter kontantkort. Er ikke mye i bruk men har måttet etterfylle 50 kr i året for at de ikke skal slettes, så nå har jeg en saldo på 5-600 kr på de. De pengene har Telia tenkt å beholde (har spurt) med mindre jeg finner noe lurt å putte de kortene i og bruke opp som skulle være hva - tips ?
Det finnes trackere som støtter 4g.

Kun et eksempel som dukket opp, aner ikke om det er skitt eller kanel.

https://www.24mx.no/product/gps-tracker-swetrack-lite-4g2g_pid-PIA-343147



TB

Kontantkort kan brukes i https://www.openvehicles.com  om en har en bil som trenger app.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA