Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Årlig avskriving av Model S Performance

Startet av Quattro, onsdag 26. desember 2012, klokken 09:22

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Den åpne saken hos Dine Penger er denne:
http://www.dinepenger.no/bruke/selg-bilen-foer-100-000-km/10097430

For abonneneter finnes det også flere saker som forteller at en ny bil koster omtrent det samme som en gammel bil fordi verkstedsutgiftene er så store i Norge (pga. høy levestandard).

Kostnadene er verksted og service, dvs. også periodiske servicer.
Serviceavtalen til Tesla skal i praksis dekke alle disse kostnadene, og den fremstår derfor ikke som dyr for meg.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

foxy

Service kost på usd 600 i us + norsk mva gir NOK 4500.- hensyntatt norsk prisnivå synes jeg at Tesla er snill med Model S eiere i Norge å fakturere bare 6000 spenn.
I-miev 2011
Asker

Quattro

I USA har de variable VAT (MVA) fra stat til stat. I California varierer VAT fra 7.25 - 9.75 %. Med VAT på 7.25  blir prisen ca 3900 NOK + evt. tillegg for høyere prisnivå i Norge. Hvis vi også medtar BNP per innbygger har Norge USD59500 og USA USD48000 (tall fra 2009, USA fra 2008(antagelig noe høyere og mer gunstig i utregningene videre)). Dette gir da en faktor på 1.24 som multiplisert med 3900 gir en pris på ca. 4800 NOK.
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

foxy

Sitat fra: Quattro på lørdag 29. desember 2012, klokken 00:03
I USA har de variable VAT (MVA) fra stat til stat. I California varierer VAT fra 7.25 - 9.75 %. Med VAT på 7.25  blir prisen ca 3900 NOK + evt. tillegg for høyere prisnivå i Norge. Hvis vi også medtar BNP per innbygger har Norge USD59500 og USA USD48000 (tall fra 2009, USA fra 2008(antagelig noe høyere og mer gunstig i utregningene videre)). Dette gir da en faktor på 1.24 som multiplisert med 3900 gir en pris på ca. 4800 NOK.

:o betaler du US mva i Norge?  ;D ;D
I-miev 2011
Asker

Quattro

Nei, de gjør ikke det, men du må trekke fra VAT på servicekostnaden i USA før du foretar utregningen, hvis ikke blir det moms på moms ;-)
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

foxy

Sitat fra: Quattro på lørdag 29. desember 2012, klokken 00:23
Nei, de gjør ikke det, men du må trekke fra VAT på servicekostnaden i USA før du foretar utregningen, hvis ikke blir det moms på moms ;-)

??? nei! usd 600 er seff uten sales tax!
I-miev 2011
Asker

Quattro

Selvsagt, jeg må lese bedre! Den nye summen blir da 5200 :-). Takk for at du korrigerer meg!
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

foxy

Sitat fra: Quattro på lørdag 29. desember 2012, klokken 00:32
Selvsagt, jeg må lese bedre! Den nye summen blir da 5200 :-). Takk for at du korrigerer meg!

legger man BigMac index til grunn (er faktisk ofte en grei pekepinn vedr prisnivå i ulike land) så nærmer vi oss kr 8000.
I-miev 2011
Asker

timingbeltkiller

#53
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 28. desember 2012, klokken 16:09
Kostnadene er verksted og service, dvs. også periodiske servicer.
Serviceavtalen til Tesla skal i praksis dekke alle disse kostnadene, og den fremstår derfor ikke som dyr for meg.

En sammenligning 2 biler de første 100K km:

1.
Tesla S NOK 6.000 X 5 = NOK 30.000

2.
BMW (uansett modell) 2-3 gratis servicer.

Nå vet jeg ikke om "gratis" er 100% gratis slik som gratisservicene hos Toyota er.
Dvs fyllemengde olje, bremseveske, vindusspyler + viskergummi mv er inkludert.
Men det skulle undre meg mye om det ikke er tilfellet og du går ut av verkstedet med en faktura på NOK 0,00.

Men enda om jeg tar feil her, blir det et bagatellbeløp sammenlignet med 30K.

Dessuten har BMW 5/200 garanti. Slik at de store rep. utgiftene unngår du de første 200K km (eller 5 årene dersom du kjører lite). Toyota har 5/160. Det store flertall bilmerker 5/100. Tesla S med 4/80  er unektelig helt på bunn her.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Aspiranten

Nissan Leaf

timingbeltkiller

Sitat fra: Aspiranten på lørdag 29. desember 2012, klokken 09:18
Gratis med BMW service??
JA, hadde du kjøpt en BMW 1 isf  en Nissan Leaf (omtrent likeverdige biler?), hadde du hatt fri service i 100K km. I følge BMW er denne servicen en kostnadsbesparelse på NOK 7 973. Slitedeler kommer i tillegg.

Hadde du kjøpt en Toyota, hadde du fått fri service 50K km inklusive slitedeler.

BTW:
Hva koster de første 100K km i service på en Leaf? Gjetter det er vesentlig lavere enn Tesla S med NOK 30.000??? På den andre siden er antakelig batterikostnad pr kjørte km høyere?

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA