Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Årlig avskriving av Model S Performance

Startet av Quattro, onsdag 26. desember 2012, klokken 09:22

« forrige - neste »

Lynet

Det viktigste servicepunktet på en bil uansett fossil eller el er bremsene. Og i Norge har de på så mye salt i 50% av året at alle bevegelige deler i bremsene ruster fast hvis de ikke får en årlig service.
På Thinken må det taes to ganger i året, men så dårlig konstruksjon har nok ikke Tesla.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Øyvind.h

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 27. desember 2012, klokken 09:21
Mtp gullrekken av fossilbiler- Jeg har hatt flere biler med >100000 km uten at turbo måtte skiftes. Kjører man bil med registerkjede, eks Ford og Mercedes blir heller ikke regreimskifte en kostnad man må regne med- Fossilbiler har ikke nødvendigvis høye servicekostnader selv om det gjelder mange biler spes VW/Audi- det er vel da man tjener penga. 8)

Denne artikkelen tar for seg gjennomsnittlige reparasjonskostnader:
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10071911

Utgifter til reparasjoner varierer sikkert mellom forskjellige fossilbiler :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Aspiranten

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 26. desember 2012, klokken 19:21
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 26. desember 2012, klokken 18:38
En annen faktor er jo at det er et vesentlig element av en datamaskin i bilen. Er det noen av oss som bruker eks 8 år gammel hardware i form av en PC idag?

Tja, min stasjonære PC er nok rundt den alderen, ihvertfall nærmere 7 år gammel. Jeg har ingen planer om å oppgradere den, bortsett fra muligens en SSD-disk etterhvert.

Den bærbare har passert 5 år og går nok fint et par-tre år til håper jeg.

Samme her. Jeg bruker en 6 år gammel laptop til mediacenter/nettsurfing på tv`n. Den har fremdeles bedre skjerm enn de fleste moderne laptopper som folk kjøper nye i 2012. Den skal nok bli brukt til den er 10+ år.

Folk tror fremdeles at den nye datamaskinen deres er raskere enn den gamle, men det stemmer ikke. Utviklingen har fullstendig flatet ut, mye på grunn av at datakraften nå overgår langt på vei de programvarene vi bruker dem til å kjøre.

Se bare på smarttelefoner og nettbrett. Kraftigere/større trenger det ikke å være for å dekke nær sagt hele behovet til de aller fleste.

Spill var lenge det som virkelig pushet utviklingen og utbyttingstakten på datamaskiner, men etterhvert som Xbox, Wii og Playstation har overtatt verdensherredømmet så har utviklingen i grafikken stagnert. Xbox og PS3 er tross alt 6 år gamle, og har ikke endret seg på den tiden. Altså blir de fleste spill idag laget til 6 år gammel maskinvare, og kan følgelig spilles på gamle datamaskiner også.

På den måten får også utviklerene solgt vesentlig flere spill, da de også treffer markedet som ikke tar seg råd/har råd til svindyre datamaskiner.

Eneste argumentet for å bytte datamaskin ofte nå er dersom du er en gjerrig skrue som kjøper det dårligste hvert år og må oppgradere hvert år pga. din egen gjerrighet. Ellers går det på profesjonelle behov i arbeidslivet. Store serverparker trenger prosessorkraft, og samme med kreative fag hvor filmredigering, animasjon etc. spiller inn.

Til office, epost, facebook og lignende er det ikke rare maskinen man trenger - men etter den 5. toolbaren så begynner ting å gå tregt. Dessverre kjøper en del ny maskin istedetfor å anlegge nettvett  8)
Nissan Leaf

timingbeltkiller

#33
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 26. desember 2012, klokken 22:18
Etter min erfaring kommer mange typiske fossil-reparasjoner når bilen nærmer seg 100.000km (turbo, regreim, vannpumpe, oljeskift automatkasse, deler av eksosanlegg, lambdasensor, luftmengdemåler, bremser etc.

Har helt andre og mer gunstige erfaringer, bl.a med Volvo, VW og Toyota.
Forskjellen kan ligge i at du:
- kjører mer by og mindre landevei enn jeg
- kjører "tøffere"
- har hatt uflaks med bilene

Min siste VW var en Passat diesel stv som jeg hadde i 170K km. Jeg hadde utgifter til periodeservice, dekk + et regreimbytte - full stopp. Serviceintervaller computerstyrt etter behov. Med min kjøring varslert den dags for ny service i området 32-36K km.

Tesla S kommer til å bli vesentlig dyrere med service hver 20K km = for meg 1,5 service = NOK 9K  hvert eneste år.  Etter min menig bør Tesla S dersom den holder lovet kvalitet, ha serviceintervall på min 2år/30K km. Muligens 2år/40K km.

Det er greitt du i N med dagens særfordeler uansett kommer billig ut med en Tesla. Men det er vel ikke meningen du skal ha en parallell til "Duty-Free" alkohol  på flyplassene hvor salgsprisen reelt sett inneholder ca 50% av avgiften du ifølge reklamen ikke betaler. In casu at Tesla inndrar deler av statssubsidiene via overpriset service.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Havebigfun

#34
Jeg synes man må se rimelighet i servicebehovet- forsåvidt uavhengig av den erfaringen vi har på individnivå med våre fossilbiler.
Elbiler har vesentlig færre slitedeler og knapt noen væsker som må skiftes ut. Serviceintervaller og pris bør være deretter. Enig med timingbeltkiller at det virker rimeligere med 30K km eller 2 år.

Når det gjelder PC-alder-emnet jeg tok opp må jeg spesifisere litt:
For ca 10 år siden var det ca 40 mikroprosessorer i gjennomsnitt i en middelklassebil. Nå er det sikkert vesentlig flere -men muligens færre i Tesla mod S ettersom man ikke trenger like omfattende motorstyring. Nylig leste jeg at 40% av nybilprisen går til elektronikk- dette sier litt om omfanget.
Jeg kjenner svært mange som har opplevd problemer med forskjellige slike styringsenheter som stort sett medfører dyr reparasjon i form av bytte. Sålenge bilprodusentene vedlikeholder produksjon og lagring av slike styringsenheter er det dyrt men bilen holdes gående. Når prossesorleverandør eller bilprodusent lukker døren og avslutter leveransen er bilen død selv ved en minimal defekt.
Noen veteranbilentusiaster tror ikke det blir veteranbiler fra midten av 80-tallet og utover pga dette- elektronisk konkurs :o.
PC-analogien var således litt flat- biler er vesentlig mere komplekse enn en PC. Hvorvidt Tesla er bedre eller dårligere enn andre produsenter er ikke mulig å se pdd.
Dette tas også opp i sitert VG -artikkel fra Øyvind H.
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10071911
Poenget mitt var bare å samle opp mulige "utfordringer" for fremtiden... ;)

timingbeltkiller

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 27. desember 2012, klokken 15:53
Jeg kjenner svært mange som har opplevd problemer med forskjellige slike styringsenheter som stort sett medfører dyr reparasjon i form av bytte. Sålenge bilprodusentene vedlikeholder produksjon og lagring av slike styringsenheter er det dyrt men bilen holdes gående. Når prossesorleverandør eller bilprodusent lukker døren og avslutter leveransen er bilen død selv ved en minimal defekt.
Noen veteranbilentusiaster tror ikke det blir veteranbiler fra midten av 80-tallet og utover pga dette- elektronisk konkurs :o.
Med dagens timepriser er det ikke noe vanlig bilverksted som kan lete etter elektroniske feil. Så for ca ett år siden et tysk TV-program om et firma som hadde spesialisert seg på å reparere elektronikk-bokser isf å skifte de ut. De måtte prise en rep til ca 50% av prisen på en ny boks til tross for at de vanligste feilene var rene bagateller, eksempelvis:
- defekt loddepunkt
- løs kopling
- defekt eller løs sensor

Dette fordi de må programmere software (og unntaksvis sågar hardware)  for diagnose av alle elektronikk-boksene som kommer på bilmodellene. Og det er både tidkrevende og dyrt.

I heldigste fall kan slike firmaer bli elektronikk-versjonen av reservedeler fra "bilhøggeren" til å holde liv i biler lenge etter døden???

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Havebigfun

Jeg så samme bidrag.
For de som er interesserte, kan litt tysk og har Astraparabol: VOX Søndag fra 1700  "Autodoktoren"  :-*under Auto mobil.
Dette endrer ikke noe vesentlig av poenget mitt: elektronikkproblemer kan medføre betydelig verdifall på bruktbiler og sågar forårsake tidlig død :o

Aspiranten

Som gammel pc bygger bekymrer jeg meg ikke. Nordmenn kjører som svin, og den dagen 5% av produserte biler trenger ny chip, vil det være plenty med plug-and-play bokser hos høggern! :-)

Se bare på hvordan elbilene holdes i live her.
Nissan Leaf

timingbeltkiller

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 27. desember 2012, klokken 16:56
Jeg så samme bidrag.
For de som er interesserte, kan litt tysk og har Astraparabol: VOX Søndag fra 1700  "Autodoktoren"  :-*under Auto mobil.
Du behøver ikke bruke parabol for å se tyske TV-stasjoner.
De fleste kan du se på PC/nettbrett via:
- nettadressen (In casu vox.de)
- gratisapp - feks Tv Germany

Noen streamer online døgnet rundt.
Andre bare enkelte programmer.
De fleste har Mediathek med videoopptak du kan se når som helst. Ofte med flere programmer enn de du kan se direkte online.

For de mange som behersker engelsk  bedre enn  tysk, fins en app "Tv International" med tilgang til TV-stasjoner kloden rundt. + stasjoner på mange andre språk for spesielt interesserte.

Jeg hadde i mange år parabol med universal-LNB'er innstilt på Astra og Hot Bird + analog tuner.
Da de analoge sendingene etter hvert ble slukket, fant jeg ut jeg var bedre tjent med internet-TV enn parabol og ga blaffen i å kjøpe digital tuner. Jeg mistet nok noen tilbud. Men fikk til gjengjeld noen nye. Og har fremdeles mye større utvalg enn jeg har tid og lyst til å bruke tid på.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

#39
Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 27. desember 2012, klokken 15:01
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 26. desember 2012, klokken 22:18
Etter min erfaring kommer mange typiske fossil-reparasjoner når bilen nærmer seg 100.000km (turbo, regreim, vannpumpe, oljeskift automatkasse, deler av eksosanlegg, lambdasensor, luftmengdemåler, bremser etc.

Har helt andre og mer gunstige erfaringer, bl.a med Volvo, VW og Toyota.
Forskjellen kan ligge i at du:
- kjører mer by og mindre landevei enn jeg
- kjører "tøffere"
- har hatt uflaks med bilene


.......In casu at Tesla inndrar deler av statssubsidiene via overpriset service.
Uavhengig av både din og min erfaring viser statistikk Dine Penger har utarbeidet at fossilbilen i snitt koster 0,87kr pr km når den har kjørt 120.000km. For en familie som kjører 20.000 per år tilsvarer det 17.400 i reparasjoner per år på fossilbilen. Kjøper du utvidet garanti og servicepakke fra Tesla trenger du ikke tenke på noe annet enn dekkskifte (såfremt du ikke krasjer).

For øvrig må du gjerne påstå (om jeg tolker påstanden korrekt da in casu ikke akkurat er noe dagligdags frase) ".......In casu at Tesla inndrar deler av statssubsidiene via overpriset service.". Det forblir en påstand inntil komplett innhold i årlig service utledes. Kanskje servicen består av 2-3 timers jobb med sjekk av diverse småting, eller kanskje den innebærer en større demontering av bilen for å gå over koblinger og rengjøre viktig elektronikk?

Jeg er enig i at en "vedlikeholdsfri" bil som Model S bør koste langt mindre enn 6000,- per 20.000km, og om de har designet bilen slik at det kreves 7-8 arbeidstimer hver 20.000km for å holde bilen i god stand har de ikke designet den bra nok. Vi kommer nok til å betale litt for å være tidlig ute og kjøre et produkt som Tesla gjerne vil kontrollere hyppig for å unngå uheldige hendelser. Men før jeg vet nøyaktig hva de gjør på servicen vil jeg ikke gå så langt som å påstå at de melker den norske stat gjennom overpris på service.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Quattro

Er disse 6000 kronene en dokumentert kostnad eller bare rykter?

http://www.teslamotors.com/service

Den amerikanske nettsiden opererer med $600 for årlig service.
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

RunarBT


jkirkebo

Sitat fra: Quattro på torsdag 27. desember 2012, klokken 22:39
Er disse 6000 kronene en dokumentert kostnad eller bare rykter?

http://www.teslamotors.com/service

Den amerikanske nettsiden opererer med $600 for årlig service.

$600 er bare om du insisterer på å betale hvert år. Om du forhåndsbetaler 4 år er prisen $1900 ($475 per år).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

#43
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 27. desember 2012, klokken 20:26

Uavhengig av både din og min erfaring viser statistikk Dine Penger har utarbeidet at fossilbilen i snitt koster 0,87kr pr km når den har kjørt 120.000km. For en familie som kjører 20.000 per år tilsvarer det 17.400 i reparasjoner per år på fossilbilen.
Har ingen forutsetninger for å betvile dette snittet. Men personlig har jeg sluppet vesentlig billigere fra det. Jeg forutsetter da 87 øre/km er for rene reparasjoner i tillegg til periodeservice-beløpene.

Og siden jeg mener mine relativt lave driftsutgifter mye skyldes hvordan, hvor og når jeg kjører, forutsetter jeg også å kjøre Tesla billigere enn snittet. I motsatt fall blir jeg skuffet.

Sitat
Kjøper du utvidet garanti og servicepakke fra Tesla trenger du ikke tenke på noe annet enn dekkskifte (såfremt du ikke krasjer).
Bra!
Men er det noen som vet norske priser på denne garantien og servicepakka?
Sitat
Jeg er enig i at en "vedlikeholdsfri" bil som Model S bør koste langt mindre enn 6000,- per 20.000km, og om de har designet bilen slik at det kreves 7-8 arbeidstimer hver 20.000km for å holde bilen i god stand har de ikke designet den bra nok. Vi kommer nok til å betale litt for å være tidlig ute og kjøre et produkt som Tesla gjerne vil kontrollere hyppig for å unngå uheldige hendelser. Men før jeg vet nøyaktig hva de gjør på servicen vil jeg ikke gå så langt som å påstå at de melker den norske stat gjennom overpris på service.
Tror vi bør kunne fastslå servicen er relativ dyr dersom 6K per 20K km er rette prisen.. Om det skyldes konstruksjonen av bilen, overdreven sikkerhetsmargin eller ren overprising innrømmer jeg uten videre jeg ikke har forutsetning til å bedømme.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Quattro

Det er som nevnt noen ganger i denne tråden at 6000 NOK ikke er dokumentert. Det beste vi har er prisen fra USA og den er maks $600 årlig, evt. lavere dersom man velger å forhåndsbetale flere år.
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA