Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Årlig avskriving av Model S Performance

Startet av Quattro, onsdag 26. desember 2012, klokken 09:22

« forrige - neste »

Quattro

Hva må man regne som årlig avskriving av en ny Model S Performance?

Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

Kristian

Hvilke år? Avskrivningene vil normalt falle over tid. Antar det er fra den er ny, men hvor lenge? Det er uansett svært vanskelig å svare på spørsmålet ditt, da vi ikke har noen erfaring fra prisutviklingen på disse bilene.

Som innspill; De 3 første år regner leasingselskapene en restverdi på ca 50% på ufornuftige SUV'er, mens de regner opptil 70% på de mest nøkterne og fornuftige familiebilene. Har jeg hørt. Tipper at de på en bil med manglende erfaringsgrunnlag vil legge seg på rekordlav restverdi for å være på den sikre siden.  :(

I tillegg til dette, er det bøtter med politisk risiko. Disse trekker dog i begge veier, jeg mener summen er positiv. Andre kan vurdere dette annerledes. Jeg tror at den første endringen som kommer til å komme ovenfor ELbiler er fjerning av mva unntaket, dette vil sannsynlig virke positivt på bruktverdien.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

jkirkebo

Sitat fra: Quattro på onsdag 26. desember 2012, klokken 09:22
Hva må man regne som årlig avskriving av en ny Model S Performance?

Over f.eks 10 år ville seg sagt ca. 45.000 kroner for en med "alt" utstyr. Men så sparer man fort 20.000 i året på andre ting da, slik at nettoen blir omtrent som for en Golf ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Oreo

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 26. desember 2012, klokken 12:04
Over f.eks 10 år ville seg sagt ca. 45.000 kroner for en med "alt" utstyr.
per år formoder jeg?

Et viktig poeng som er nevnt her før er at avskrivningen på vanlige avgiftstbelastede biler (aka fossiler), er jo at mye av avskrivninger er på på engangsavgiften.
Slik sett, må en pga. av import fra andre land avskrive mer enn en nødvendigvis måtte ha gjort om det ikke forekom noen import.
Mesteparten av avskrivingen forekommer derfor på engangsavgiften. Å importere en Tesla fra f.eks Tyskland om fem år vil nok ikke være særlig god butikk, om en antar et marked slik som i dag. I Norge er det rett og slett ingen engangsavgift å avskrive, kun fabrikkpris (og evt. omreg). Når det gjelder elbil må en tenke litt motsatt tror jeg.
Om de store bilprodusentene begynner å "dumpe" billigere SAMMENLIGNBARE elbiler i markedet, og teknologien er blitt både bedre og billigere, vil derimot avskrivningen kanskje bli større.
Da ser jeg for meg mva. kommer pressende på, sikkert(/helst >:() før enn senere, men da vil dette være med å bremse avskrivningen da alle nye biler får et prishopp på 25%.

Som Jkirkebo sier må/bør en også ta med sparte utgifter i daglig drift de årene en eier en elbil. Da bør en kanskje ta med en ny batteripakke i kalkylene også. Hva denne koster og yter om ca 10 år er uvisst, men sikkert rimeligere enn i år. I USA kan en vistnok kjøpe dette upfront hos Tesla allerede i dag, så har man en viss grad av forutsigbarhet.

Uten at jeg kjenner bruktbilmarkedet så godt, er nå dette tanker jeg har gjort meg, og påstår ikke at slik er det og slik blir det.

Uansett er det markedet der og da den dagen du skal selge din MSP som blir fasiten for avskrivningen.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

kjølholdt

Noen som sitter på info om hva service pakken 4+4 år vil koste i Norge , og hva er prisen for nytt batteri. Er det 12000 $ som gjelder i Norge og er dette inkludert jobben med å bytte batteri,eller kommer arbeidspenger i tillegg?
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

RunarBT

Å bytte batteri skal vel gå på fem minutter optimalt:-) prisen på batteriet er kanskje 6x dollar og 15% på topp? 82.000 ca?

Quattro

#6
Ja, jeg mener årlig. Jeg har laget noen kalkyler hvor jeg sammelikner min 2009 Audi A4 Quattro (restverdi ca. 300.000,-) med det jeg tror det vil koste å eie en Model S performance. Faktorer jeg har vurdert er: Kapitalkostnad, drivstoff for 15000 km (antar elektrisitet gratis da jeg bor i Oslo og kan lade gratis), servicekostnader (US$600 for Tesla og 6000 NOK for Audi), parkering (500 NOK), bompenger (6480 NOK), avskriving. Noe meg jeg bør inkludere i min kalkyle? 

Hvis jeg ser bort fra avskriving (anslått til 10 % for begge bilene fra i dag) kommer Model S klart best ut, hhv. 34500 for Model S, 44130 for min 3 år gamle Audi. Med 10 % avskrivning blir summene 97500 Model S og 77630 for Audi. Disse tallene er for år 1. Jeg har utregninger frem til år 7 og har valgt å stoppe der. Model S kommer bedre ut jo lengre vekk fra år 1 jeg kommer pga. mindre årlige avskrivninger.

Hvis noen er interessert i arket så send meg en privat melding så kan vi utvikle det litt videre, evt. så kan jeg utvikle det videre med de kommentarer jeg får her. Jeg er på nære nippet med å betale inn forskuddet til en Model S, men søker videre etter å begrunne valget mitt ytterligere...
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

Cirion

500 i parkering hørtes lite ut... Eller mener du daglig  ;D

2000,- pr. måned for all parkering i Oslo er nok mer riktig.
Ellers ville jeg lagt på tid spart på å slippe å sitte i kø. Tid x Timelønn.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Stig O

Jeg fikk vite av Tesla Norge at det var årlig service på kr.6000!
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

timingbeltkiller

Sitat fra: Quattro på onsdag 26. desember 2012, klokken 09:22
Hva må man regne som årlig avskriving av en ny Model S Performance?
Avskriving er kjøpesum - salgsum som brukt delt på år eller km kjørt.

Salgsum for en Tesla er lang mindre forutsigbar enn for en med forbrenningsmotor:
- Når faller særfordelene bort slik at prisen i 2013 kroner øker fra 0,6 til minst 1,5 million?
- Hvor raskt faller batterikapasiteten med økende km-tall?
- Prisutviklingen på batteri-skifte?

Sannsynligvis vil du kunne ha tilnærmet null avskrivning dersom du velger å selge siste år(ene) før prisstigningen kommer. Men det har kun mening for de som ikke ønsker å kjøpe en ny elbil. For ønsker du fortsatt å kjøre Tesla eller annen tilsvarende elbil, beholder du den du har med mindre du har en million som brenner i lomma.

Hører du til de som ønsker å kjøre Tesla også etter 2017, kommer du derfor til å beholde bilen du har i mange år framover. Skal vi si du beholder den alt i alt i 15 år? Da er antakelig salgsverdien tilnærmet null dersom batteribytte er nært forestående og maks 50K dersom du nettopp har byttet.

600.000/15 = 40.000 per år.
Med årlig kjørelengde 15.000km blir det NOK 600/225 = NOK 2,67 pr kjørte km (+ 1 batteripakke-skifte)
Med 20.000 blir det 600/300 = NOK 2,00 pr km (+ 1-2 batteripakke-skifter)
Med 30.000 NOK 600/450 = NOK 1,33 pr km (+ 2 batteriskifter + noe økende rep.utgifter)
Med 40.000 NOK 600/600 = NOK 1,00 pr km (+ 2-3 batteriskifter + enda mer rep.utgifter)

BTW:
For rene privatkjøpere er det et spørsmål om det overhodet har noen hensikt å regne med det bedriftsøkonomiske begrepet avskrivning. For når du har finansiert et bilkjøp, er du mentalt ferdig med denne siden av saken enten du har skaffet pengene til veie fra oppsparte midler eller ved å sløyfe andre anskaffelser du ville ha foretatt dersom du ikke kjøpte bilen.

Og må du lånefinansiere,  er det utgiftene til renter og avdrag som har praktisk betydning for deg.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jkirkebo

Sitat fra: Cirion på onsdag 26. desember 2012, klokken 17:18
500 i parkering hørtes lite ut... Eller mener du daglig  ;D

2000,- pr. måned for all parkering i Oslo er nok mer riktig.
Ellers ville jeg lagt på tid spart på å slippe å sitte i kø. Tid x Timelønn.

Tja, jeg har nok aldri betalt noe særlig mer enn en tusenlapp i året i parkering ihvertfall, før jeg fikk elbil. Oslo parkerer jeg gratis i uansett pga. abonnementskort fra arbeidsgiver.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Stig O på onsdag 26. desember 2012, klokken 17:49
Jeg fikk vite av Tesla Norge at det var årlig service på kr.6000!

Det gjelder vel for Roadsteren ?

For Model S koster det under 11.000,- for 4 år i USA, tviler på at de mer enn dobler prisen i Norge.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 26. desember 2012, klokken 18:16
For rene privatkjøpere er det et spørsmål om det overhodet har noen hensikt å regne med det bedriftsøkonomiske begrepet avskrivning. For når du har finansiert et bilkjøp, er du mentalt ferdig med denne siden av saken enten du har skaffet pengene til veie fra oppsparte midler eller ved å sløyfe andre anskaffelser du ville ha foretatt dersom du ikke kjøpte bilen.

Sant nok. Hva er avskrivingen på en jorden-rundt reise om man tar en slik istedenfor å kjøpe bil ? ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

#13
Sitat fra: Stig O på onsdag 26. desember 2012, klokken 17:49
Jeg fikk vite av Tesla Norge at det var årlig service på kr.6000!
VW har vekslende computerstyrte serviceintervall. Min Passat som jeg solgte i 2008 gikk mellom 32 og 36 K km mellom hver gang computeren varslet dags for ny service. Hadde bilen i 6 år og 170K km med  service hvert tredje halvår. Hver var fra 3 til 8 K  (8 K inkluderte regreim-bytte).

6K pr år slår ihjel påstanden om at elbiler har enkel og billig service. Kan godt være den er enkel.
Men da må den være sterkt overpriset.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Havebigfun

Restverdien er den store ukjente faktoren. Elbilutviklingen for denne typen bil er i startfasen og vi må regne med en rivende utvikling over de neste årene. Det er sannsynlig at det kommer flere seriøse konkurrenter på markedet. Forståsegpåere fra den konvensjonelle bilverdenen har spådd rask verdifall ettersom nye og bedre produkter kommer på markedet raskt.
En annen faktor er jo at det er et vesentlig element av en datamakin i bilen. Er det noen av oss som bruker eks 8 år gammel hardware i form av en PC idag?
Sålenge det ikke er noen avgift på disse bilene kan man håpe at denne avgiften kommer og på denne måten løfter bruktbilprisen i dette segmentet.
Ingen av oss vet hvordan bilen fungerer om eks 8 år- tåler den saltsørpe år etter år? blir det fusk i elektrikken etter saltlakepåkjenningen? Er Tesla konkurs om noen år osv...
8)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA