Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Piper tre ganger igjen og igjen

Startet av Jeanet, onsdag 06. november 2024, klokken 18:48

« forrige - neste »

Jeanet

Litt krise her! Ladet bilen på jobb i dag uten problemer. Skulle sette den i lader når jeg kom hjem og nå bare piper den tre ganger kontinuerlig når jeg setter i laderen. Noen som har aning om hva det kan være?
«Judas» - 2018 Nissan Leaf Launch Edition

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

FroBe

Når ladepluggen plugges inn i kontakten er det en motorisert låsepinne som skal låse pluggen fast.
Denne mekanismen har tannhjul av plast som sprekker når det har gått noen år, slik at den går i vranglås.

Når bilen merker at ladekabelen er tilkoblet venter den på signal fra låsemekanismen om at pluggen er låst fast. Uten låse-signalet nekter den å akseptere lading, og piper høylytt for å varsle dette.

Låsemekanismen har et eksternt ratt man kan rotere med fingrene, om man klarer å lirke inn hånden i rett posisjon bak kontakten. Det lille rattet er designet for å kunne frigjøre pluggen om 12V batteriet er tomt for strøm, og fungerer ofte ikke optimalt om det ene tannhjulet er sprukket.

Nye 3D-printede tannhjul selges på eBay, men man må brekke opp den forseglede mekanismen først. Jeg vet ikke hvor holdbare disse 3D-printede tannhjulene er.

Låsemekanismen er dårlig designet, billig å produsere, og svindyr å kjøpe fra Nissan.

https://www.speakev.com/threads/leaf-2019-charge-flap-actuator-grinding-sound.174072/

Denne feilen hindrer ikke hurtiglading, kun saktelading med type 2 kontakten.
Leaf Tekna 2019 40 kWh
Volvo XC70 2012 D5

Jeanet

Sitat fra: FroBe på torsdag 07. november 2024, klokken 21:22Når ladepluggen plugges inn i kontakten er det en motorisert låsepinne som skal låse pluggen fast.
Denne mekanismen har tannhjul av plast som sprekker når det har gått noen år, slik at den går i vranglås.

Når bilen merker at ladekabelen er tilkoblet venter den på signal fra låsemekanismen om at pluggen er låst fast. Uten låse-signalet nekter den å akseptere lading, og piper høylytt for å varsle dette.

Låsemekanismen har et eksternt ratt man kan rotere med fingrene, om man klarer å lirke inn hånden i rett posisjon bak kontakten. Det lille rattet er designet for å kunne frigjøre pluggen om 12V batteriet er tomt for strøm, og fungerer ofte ikke optimalt om det ene tannhjulet er sprukket.

Nye 3D-printede tannhjul selges på eBay, men man må brekke opp den forseglede mekanismen først. Jeg vet ikke hvor holdbare disse 3D-printede tannhjulene er.

Låsemekanismen er dårlig designet, billig å produsere, og svindyr å kjøpe fra Nissan.

https://www.speakev.com/threads/leaf-2019-charge-flap-actuator-grinding-sound.174072/

Denne feilen hindrer ikke hurtiglading, kun saktelading med type 2 kontakten.

Takk! Oversendte til mekanikeren og han trodde kanskje det kunne stemme 😅 Får se hva Nissan skal ha kontra EBay 😅

Jeanet

Litt treg, er ikke så ofte inne her... Men det var tannhjulet som var problemet! Kostet 6500 kr. fra Nissan. Sikkert mye billigere og like bra fra Ebay, men hadde ikke tid til å vente. Jobben vet jeg ikke helt hva kommer på, men blir nok fort 10.000 kr. for alt.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Jeanet på onsdag 11. desember 2024, klokken 09:00Litt treg, er ikke så ofte inne her... Men det var tannhjulet som var problemet! Kostet 6500 kr. fra Nissan. Sikkert mye billigere og like bra fra Ebay, men hadde ikke tid til å vente. Jobben vet jeg ikke helt hva kommer på, men blir nok fort 10.000 kr. for alt.
6500,- ! det er kjeltringpriser. Fyyy Nissan :-1:

Jeanet

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 14. desember 2024, klokken 09:38
Sitat fra: Jeanet på onsdag 11. desember 2024, klokken 09:00Litt treg, er ikke så ofte inne her... Men det var tannhjulet som var problemet! Kostet 6500 kr. fra Nissan. Sikkert mye billigere og like bra fra Ebay, men hadde ikke tid til å vente. Jobben vet jeg ikke helt hva kommer på, men blir nok fort 10.000 kr. for alt.
6500,- ! det er kjeltringpriser. Fyyy Nissan :-1:

Ganske rått for et lite plastikkhjul, ja  ::)

Bondeknøl

Dette er vel en lovlig måte å stjele på??🤔🤔

Electric cars in Norway

Sitat fra: Bondeknøl på fredag 10. januar 2025, klokken 21:37Dette er vel en lovlig måte å stjele på??🤔🤔
Er vel moralsk ulovlig, mener jeg.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA