Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varmepumpe/eller ikke

Startet av ENTO, mandag 04. november 2024, klokken 23:42

« forrige - neste »

Moas

#15
Sitat fra: automat på søndag 17. november 2024, klokken 09:17Så kommer spørsmålet om andrehåndsverdien inn. Ikke sikkert man får tilbake de 13k ved salg. Men man risikerer å sitte igjen med bil som er tungsolgt. Fordi VP i markedet oppfattes som «må ha».
Tipper man selger en 2024 elbil, med og uten vp, i et minst like uforutsigbart bruktmarkedet om noen år som det vi har idag. Dette fordi det rett og slett kommer så mange nye merker og modeller nå. Nybilprisene er også i fall pga. konkurransen. I det hele tatt er det ting som tyder på stort verdifall på brukte elbiler framover.

For å unngå et evt  blodbad med egen framtid økonomi så spørs det om man heller bør:
-lease eller kjøpe billigst mulig akkurat nå.
-ikke kjøpe elbil med 2wd for over 500k da bruktmarkedet er mer konservativt i øvre prisklasse.

Som eks er vel det dummeste man kan kjøpe nå EV3 2wd med alt utstyr til nesten 600k kr eller Elroq 2wd med minste batteri og makse utstyr til nesten 500k kr.

Vp betyr slik sett ikke så mye i det store bildet.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Vaduz

Sitat fra: Joccy på søndag 17. november 2024, klokken 09:00
Sitat fra: Vaduz på søndag 17. november 2024, klokken 08:21Du vil ha VP, du får mer rekkevidde når elbiler trenger det som mest, om vinteren. Ingen i verden som regner på det i sparte strømkostnader, det gir ingen mening. Det handler om det praktiske ved høst, vinter og vår-kjøring. Hadde aldri kjøpt bil uten vp i dag.

Evig diskusjon dette. Jeg valgte VP uten noe særlig annet argument enn synsing og ev.bruktmarked.
Tror du må ned på merke og modell for å få kunne finne noe mer konkret for å avgjøre.
Når du trenger VP mest er den også inffektiv! Når du trenger den mest er brukes varmekolben. Nordmenn virker å være hjernevasket på varmepumpens teoretiske effektivitet som jo nærmest er blitt religion.

Jeg har sett Modell 3 med og uten hvor uten blir uholdbart kald under gitte forutsetninger.

I denne testen er det de med VP som påvirker rekkevidden mest og minst. Det er så mye dette spriker.
https://www.tu.no/artikler/sa-mye-betyr-varmepumpe-for-elbilen/457717

Ikke minst, den STØYER når alt annet er stille.


Ikke så mye fornuftig i den artikkelen. Sammenligner 5 gamle elbil modeller, og konkluderer vel ikke med noe som helst annet enn at:
«Samtidig er ikke alle bilene uten varmepumpe så mye verre enn BMW i3S.»

Det de skriver er at man trenger noe induktiv eller ohmsk oppvarming under -7 grader. Ikke at varmepumpe ikke fungerer. Tror de fleste vet at varmepumpe er langt mer effektivt enn panelovn. De færreste dagene i et år er under 7 blå, så dette er selvfølgelig en stor fordel i Norge og grunnen til at alle bra, moderne elbiler har bo i nordiske strøk.

Electric cars in Norway



Sitat fra: Vaduz på søndag 17. november 2024, klokken 08:21Du vil ha VP, du får mer rekkevidde når elbiler trenger det som mest, om vinteren. I
Ja ikke vanskelig å være enig i dette :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA