Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål vedr reservasjonsbetaling

Startet av haldorh, søndag 23. desember 2012, klokken 22:58

« forrige - neste »

haldorh

Utdrag mail vedr reservasjonsbetaling
"VIA BANKOVERFØRING
Oppgi navn og reservasjonsnummer når du setter opp bankoverføringen for å sikre rask behandling av reservasjonsbetalingen. Vær oppmerksom på at overføringen ikke krever et IBAN nummer, da kontoen er USA basert.
Overføringsbeløp:    31.000kr
Bankens navn:    ING Bank
Kontonavn:    Tesla Motors Netherlands BV
IBAN:    NL03INGB0020007671
Swift kode:    INGBNL2A"

Ved betaling per nettbank må man benytte IBAN nummer og havner hos Nederlandsk bank. Er dette korrekt?
x-Miev 2011
X-tesla model s 85 2013. modell s 85 2014

laumb

Nederlandsk bank er nok nytt.
Jeg betalte til Amerikansk bank i oktober.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

haldorh

Leste at Nederland blir hovedsete for Europa..
Hadde vært kjekt å vite at pengene havnet på rett konto. Andre som har reservert etter oktober?

Fikk opp dette i nettbank (ikke adresse):
"Mottaker
NL03INGB0020007671
TESLA MOTORS NETHERLANDS BV
Huizingalaan 66
5628CM Eindhoven
NL - Nederland
Mottakers bank
NL - Nederland
INGBNL2A
ING BANK N.V.
FINANCIAL PLAZA
BIJLMERDREEF 109"
x-Miev 2011
X-tesla model s 85 2013. modell s 85 2014

Epleskreller

Jeg ville kontaktet Tesla. Ser ut som de har byttet bank, men ikke oppdatert mailen skikkelig..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

ducktolate

Jeg fikk samme melding som trådstarter. Altså Nederlandsk bank.

Oreo

Høres ikke usannsynlig ut at de nå benytter en europeisk bank, og med hovedsete i Nederland (hva skjer med London?), ikke overraskende en nederlandsk bank.
Igjen et slett eksempel på at ting har gått litt vel fort i translation, at de nevner amerikansk bank og oppgir en annen.
MEGET slett kvalitetssikring.
Jeg jobber selv med kvalitetssikring og er mildt sagt forbauset!!!

Som Epleskreller sier, ville jeg kontaktet Tesla og høre om de har tatt en akevitt for mye.

Håper de kvalitetssikrer bilene bedre.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

oyvind86

Jeg synes også dette var idiotiske greier. Betalte nå 20. Desember med info jeg fikk, og om ikke dette skulle komme frem blir jeg mektig irritert og legger all skyld på Tesla. Jeg forstår ikke hvorfor Tesla ikke kunne hatt en egen konto i Norge hvor alle vi nordmenn betalte inn. Så kunne Tesla Norge selv betalte videre pengene.

Men nei, lokale de har nede på alnabru er kun et showrom. 

haldorh

oyvind: betalte du også til nederlandsk bank? har du fått reservasjonsnummer?
x-Miev 2011
X-tesla model s 85 2013. modell s 85 2014

oyvind86

Jeg har fått opp følgende i banken min: (Jeg regner med at banken min har gått over dette slik at det blir helt riktig, da det sikkert har vært spørsmål om dette tidligere)

Betalingsmottaker:
NL03INGB0020007671
Tesla Motors Netherlands BV
FINANCIAL PLAZA
BIJLMERDREEF 109

Mottakers bank / Utbetalende bank:
INGBNL2AXXX
ING BANK N.V.
FINANCIAL PLAZA
109, BIJLMERDREEF
AMSTERDAM
NEDERLAND

Men så kommer også:
Kreditert bank:
IRVTUS3NXXX
THE BANK OF NEW YORK MELLON
ONE, WALL STREET
NEW YORK

For meg virker det som de har et mellomledd i Amsterdam hvor de krediterer videre til USA. Allikevel, dette mener jeg som sagt er for komplisert for kunden. Blir mye spørsmål rundt dette, så dette kunne ha vært løst annerledes.

timingbeltkiller

Sitat fra: haldorh på søndag 23. desember 2012, klokken 22:58
Utdrag mail vedr reservasjonsbetaling
"VIA BANKOVERFØRING
Oppgi navn og reservasjonsnummer når du setter opp bankoverføringen for å sikre rask behandling av reservasjonsbetalingen. Vær oppmerksom på at overføringen ikke krever et IBAN nummer, da kontoen er USA basert.
Overføringsbeløp:    31.000kr
Bankens navn:    ING Bank
Kontonavn:    Tesla Motors Netherlands BV
IBAN:    NL03INGB0020007671
Swift kode:    INGBNL2A"

Ved betaling per nettbank må man benytte IBAN nummer og havner hos Nederlandsk bank. Er dette korrekt?
JA, får du med deg opplysningene du siterer, er du på trygg grunn.

Min bank har rubrikker for navn og  postadresse på mottakerbanken. Dette er selvsagt unødvendig i en elektronisk transaksjon som blir identifisert med IBAN + Swift.  Derfor har TM heller ikke tatt det med på betalings-mailen sin.

Hoppet derfor over dette navne-adresse tullet. Men da fikk jeg feilmelding. Ble derfor nødt til å google
INGbank og fikk fullt navn + adr Eindhoven (på en filial forstår jeg nå) . Den godtok dataprogrammet og fullførte transaksjonen. Sannsynligvis kunne jeg ha tasta inn "Julenissen - Nordpolen 123456" med samme resultat. Men dette var programmerings-idioti av den norske banken og ikke av TM.

Ellers hadde det selvsagt vært enklere med en norsk bankkto å betale til.
Men antakelig har det sine økonomiske fordeler å nytte en bank i Nederland framfor en bank i hvert land de eksporterer til?





Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

PHsigP85

Det stemmer at det nå er ny bank og det fungerer mye bedre. Har hjulpet med å bestille til noen venner/kunder/kollegaer og mens det tidligere tok mellom 3 og 7 dager før bekreftelsen kom, så var nå bekreftelsen på plass dagen etter. Burde vært slik fra starten spør du meg. Bankbyttet skjedde for øvrig sent i desember så det er helt nytt.
Lykkelig eier av Model S Signature siden aug 13.
Spent og utålmodig Model X #114.

timingbeltkiller

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Quattro

Et tips, bruk Nederlandsk bank og den informasjonen som står oppgitt i e-posten så går det bra.
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

Blip

#13
Beløpet går også endret seg. Det gikk fra 31k til 30k. Det er jo nærmere 4k eur... NB: dette gjelder model X.

Edit (28.12.2012): Nå  er beløpet 31000 igjen...

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

haldorh

Hadde kontakt med Tesla Motors idag, og de sier at betalinger i 2012 vil bli registrert for 2012, men det kan ta litt tid å få bekreftelsen pga. juleferie. Takk for gode innspill og fortsatt god jul og godt nytt år i elbilens tegn,,,
x-Miev 2011
X-tesla model s 85 2013. modell s 85 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA