Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjulstilling

Startet av Zubzero, torsdag 17. oktober 2024, klokken 20:32

« forrige - neste »

hELgenen

Synes denne er ganske god:

https://www.vikingredning.no/artikler/dekkslitasje

Jeg vet ikke hva møller har kommet med av nye anbefalinger mhp dekktrykk - men bilene jeg har hentet ut der har gjerne hatt mer lufftrykk enn hva man kan lese av på innsiden av førerdøren. Det kan se ut som mer lufftrykk kan bidra litt til å redusere problemstillingen rundt skjevslitasje ifølge enkel logikk på skissene fra viking over?? Men jeg er usikker - som regel har jeg lagt meg rett over bilens påstemplede anbefaling for trykk, men litt lavere enn maks anbefalt mhp vinterdekk ved høy last (kjører aldri med høy last). Dette fordi trykket blir lavere i kulda og å kjøre rundt på anbefalt lufftrykk om vinteren tror jeg ofte kan gi lengre perioder der dekket ikke treffer veibanen korrekt.

På min nye VW bil så ser jeg noen tynne sorte "overgangsstriper" i kanten der dekkflaten går mot kanten. Jeg vet ikke om dette er starten på skjevslitasje eller ikke - men bilen har vel kun gått 1000 km på disse dekkene enn så lenge.  Jeg har aldri opplevd skjev dekkslitasje på noen av mine tidligere biler - og dersom noen har tips til hvordan man tidlig kan avdekke problemer er jeg takknemmlig for det.

Jeg tror jeg er litt "dekkofil" - er svært opptatt av dekk,lufftrykk og det fascinerer meg hvordan ulike dekk kan gi helt ulike kjøreopplevelser. Denne "dekkofil" tendensen ble vekket i mine yngre dager med en Audi A4 avant der jeg var hos dekkforhandler og fikk prøve ut flere ulike dekkmerker på bilen. Denne dekkforhandleren var litt "gal" og gikk langt for å sikre at kunden fikk det beste til sin bil - så vi kjørte flere testrunder med han og meg i bilen med ulike dekk. Det føltes helt konge å få en slik mulighet - og siden har jeg vært litt fascinert av dekk. Egentlig tror jeg forhandleren også var "dekkofil" og hadde vel funnet sin arbeidsplass i livet. Jeg fikk inntrykk av at de visste akkurat hvilke dekk som passet best på ulike biler. Dessverre ble firmaet solgt på rot til en av disse store dekkjedene og denne uavhengige dekkforhandleren ga seg.....


daktari

Sitat fra: i3/RSiV på søndag 03. november 2024, klokken 09:30(..) samtidig som Camber ble justert etter ny spec oppgitt fra fabrikken. (..)
Dette tror jeg er viktig.
Og skal ikke se bort fra at andre eiere har fått justert hjulstilling til "gammel spec" gang etter gang, og dermed opplever slitasje på nytt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

SveinJ

Sitat fra: daktari på søndag 03. november 2024, klokken 10:54
Sitat fra: i3/RSiV på søndag 03. november 2024, klokken 09:30(..) samtidig som Camber ble justert etter ny spec oppgitt fra fabrikken. (..)
Dette tror jeg er viktig.
Og skal ikke se bort fra at andre eiere har fått justert hjulstilling til "gammel spec" gang etter gang, og dermed opplever slitasje på nytt.

I løpet av de 10 kontrollene som har blitt gjennomført på min ID.4, er det nye innstillingsverdier hver gang, Allikevel har det vært dekkslitasje på innsiden av venstre bakhjul, som har vært det gjennomgående "problemet".

Ingen kan svare på hvorfor hjulstilling endrer seg siden forrige justering. Veiene bilen kjører på er normale fylkesveier i Telemark og farten avpasses alltid etter forholdene.

Selv med de nye Bridgestone dekkene, som er spesiallagd for VAG sine problembiler, hvor det er satt nye innstillingsverdier for nettopp denne dekktypen, slites innsiden på venstre bak mer enn på høyre bak.

Annet lufttrykk enn det som står i døra har det ikke blitt snakket noe om hos forhandler.

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Electric cars in Norway

SitatI løpet av de 10 kontrollene som har blitt gjennomført på min ID.4, er det nye innstillingsverdier hver gang, Allikevel har det vært dekkslitasje på innsiden av venstre bakhjul, som har vært det gjennomgående "problemet".
Det der er juss mat

Tips: Er du naf medlem så be de kjøre sak mot møller, det hadde jeg trolig gjort 




SveinJ

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 04. november 2024, klokken 08:16
SitatI løpet av de 10 kontrollene som har blitt gjennomført på min ID.4, er det nye innstillingsverdier hver gang, Allikevel har det vært dekkslitasje på innsiden av venstre bakhjul, som har vært det gjennomgående "problemet".
Det der er juss mat

Tips: Er du naf medlem så be de kjøre sak mot møller, det hadde jeg trolig gjort






Ja jeg er NAF medlem, men der er det ikke noe særlig hjelp å få. De to artiklene Motor har produsert, viser jo så inderlig godt at NAF ikke er spesielt harde eller konfronterende i sin kommunikasjon med Møller-systemet.

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

SveinJ

Sitat fra: IvarAndreas på onsdag 30. oktober 2024, klokken 22:35
Sitat fra: SveinJ på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 19:29Jeg har jo vært i kontakt med NAF og prøvd «advokatveien», men forgjeves. Allikevel ble det en artikkel i Motor og nå igjen i høst fra en annen som opplever samme situasjon. Møller er ikke i dialog humør rundt dette, men bruker konfrontasjonspråket.
Men seriøst, hvor mange kan det være snakk om? Nå har jeg ikke lest den første artikkelen, men i den siste er det jo først slitasje på innsiden og så slitasje på utsiden på de nye dekkene og da kan han vel ikke skylde på Møller eller?

Det er såpass mange at VAG har bedt Bridgestone lage «spesialdekk» for biler med disse problemene.

Derfor er det underlig at Møller sier at det ikke er noen feil på MEB-plattform eller design på hjuloppheng og bare skylder på veier og kjørestil uten å vite noe som helst om disse forhold.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Radial

Som nevnt over her, hjulvinkler kan være ihht spec, men det hjelper lite om ille spec'en faktisk er riktig.

Dette merker man fort at er mangelvare på verksteder
Selve kompetansen rundt nettopp hjulvinkler på dekkslitasje og bilens faktiske oppførsel på veien feks.

Hjelper jo lite for kunden at hjulvinkler er "within spec" om bilen sporer som en full sjømann eller dekka spises opp på kort tid, da må man stoppe og analysere litt mer enn å bare følge ett skjema...men man får jo ikke betalt for å tenke, dessverre.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Zubzero

Siden Møller opererer med 2 års garantipolicy på hjulstillingen, så vil en i teorien ikke få dekket dette dersom en har latt bilen stå stille i over 2år og kjørt 4km? Er det slik at hjulstilling kan anses som ferskvare omtrent som gummien på vindusviskerene?

I mitt tilfelle har jeg hatt over 15 verkstedsbesøk pga. kjente barnesykdommer de siste 3,5 årene, så litt fleksible forventer jeg at de skal være sett i lys av alle andre problemer jeg har hatt med bilen...

Bigdrago

Sitat fra: Zubzero på tirsdag 05. november 2024, klokken 16:51Siden Møller opererer med 2 års garantipolicy på hjulstillingen, så vil en i teorien ikke få dekket dette dersom en har latt bilen stå stille i over 2år og kjørt 4km? Er det slik at hjulstilling kan anses som ferskvare omtrent som gummien på vindusviskerene?

I mitt tilfelle har jeg hatt over 15 verkstedsbesøk pga. kjente barnesykdommer de siste 3,5 årene, så litt fleksible forventer jeg at de skal være sett i lys av alle andre problemer jeg har hatt med bilen...

Merkelig regel at de opererer med livstid og ikke kjørte km.
Jeg kjører min svært lite og den har tydelig slitasje på innside bakhjul. Men Møller Skoda nekter å ta firehjulskontroll da de mener at dekka må være slitt inn til corden.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Radial

Sitat fra: Bigdrago på torsdag 07. november 2024, klokken 09:53
Sitat fra: Zubzero på tirsdag 05. november 2024, klokken 16:51Siden Møller opererer med 2 års garantipolicy på hjulstillingen, så vil en i teorien ikke få dekket dette dersom en har latt bilen stå stille i over 2år og kjørt 4km? Er det slik at hjulstilling kan anses som ferskvare omtrent som gummien på vindusviskerene?

I mitt tilfelle har jeg hatt over 15 verkstedsbesøk pga. kjente barnesykdommer de siste 3,5 årene, så litt fleksible forventer jeg at de skal være sett i lys av alle andre problemer jeg har hatt med bilen...

Merkelig regel at de opererer med livstid og ikke kjørte km.
Jeg kjører min svært lite og den har tydelig slitasje på innside bakhjul. Men Møller Skoda nekter å ta firehjulskontroll da de mener at dekka må være slitt inn til corden.

Bærekraftige holdninger gitt.
De Vil bytte dekk før de gjør noe🙈
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Zubzero

Noen som vet om Møller har oppdatert dekktrykkanbefalingene sine? Sjekket tilfeldigvis i døra på min Enyaq 2021-modell nå og det står 3,1bar i høyre kolonnen. Jeg er rimelig sikker på at 2,9 stod oppgitt som det høyeste tallet der for et par år siden, men har dessverre ingen bildebevis

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA