Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Unintelligent speed assistance system

Startet av atrus, torsdag 31. oktober 2024, klokken 20:30

« forrige - neste »

atrus

Har byttet ut min gamle ID4 med en Pro 4MOTION. Utgangspunktet fordi jeg var lei av å stå fast vinterstid og ville ha awd. Men så følger det med også mye annet positivt som forvarming av batteri, kjappere infotainment, +++. Men det som ikke oppleves som et pluss, er den irriterende (un)intelligent speed assistance system. Det plinger og blinker bare jeg bikker litt over fartsgrensen. Og så smart den automatiske skiltgjenkjenningen fungerer på VW-biler, tror jeg dette systemet kommer til å gå meg langt mer på nervene enn det line assist hittil har gjort. Vil det være mulig med OBDeleven å sette speed assistenten permanent til å være av når jeg starter bilen?

Kires

Varsel på fartsgrense er et EU krav så alle nye biler har dette, må skru av for hver tur.
Tilpasning av fartsgrense på cruise control er bare å skru av, ligger mye feil i kartdata som gjør at det ikke fungerer optimalt
2024 Model 3
2022 VW ID.4 GTX

hELgenen

Sitat fra: atrus på torsdag 31. oktober 2024, klokken 20:30Har byttet ut min gamle ID4 med en Pro 4MOTION. Utgangspunktet fordi jeg var lei av å stå fast vinterstid og ville ha awd. Men så følger det med også mye annet positivt som forvarming av batteri, kjappere infotainment, +++. Men det som ikke oppleves som et pluss, er den irriterende (un)intelligent speed assistance system. Det plinger og blinker bare jeg bikker litt over fartsgrensen. Og så smart den automatiske skiltgjenkjenningen fungerer på VW-biler, tror jeg dette systemet kommer til å gå meg langt mer på nervene enn det line assist hittil har gjort. Vil det være mulig med OBDeleven å sette speed assistenten permanent til å være av når jeg starter bilen?

Tenkt mye på det samme,men dette med hastighetsvarsel er jo et EU krav hvor det også står at det skal være på når bilen startes. Du kan lage deg en snarvei for å skru skiten av,men du må uansett trykke på denne snarveien hver bidige gang du skal kjøre avgårde. Og slik er det stort sett på alle bilene om dagen. Forskjellen ligger i hvor kjapp denne snarveien er. Kunne tenkt meg en fysisk knapp på rattet,en skru av EU knapp. Men ettermarkedet for slikt er vel magert for VW bilene dessverre.

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på torsdag 31. oktober 2024, klokken 21:16Tenkt mye på det samme,men dette med hastighetsvarsel er jo et EU krav hvor det også står at det skal være på når bilen startes. Du kan lage deg en snarvei for å skru skiten av,men du må uansett trykke på denne snarveien hver bidige gang du skal kjøre avgårde. Og slik er det stort sett på alle bilene om dagen. Forskjellen ligger i hvor kjapp denne snarveien er. Kunne tenkt meg en fysisk knapp på rattet,en skru av EU knapp. Men ettermarkedet for slikt er vel magert for VW bilene dessverre.
Ja slik har det blitt men det skrev jo foreningen om i des 23 så det visste vi ville komme. se lenke. På ID.4 så er den på skjermen. Bare å skru den av...hver gang.. etter tre - fire turer så hadde jeg den rutinen inne no sweat 

https://elbil.no/varsel-om-for-for-hoy-hastighet/

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 31. oktober 2024, klokken 22:02
Sitat fra: hELgenen på torsdag 31. oktober 2024, klokken 21:16Tenkt mye på det samme,men dette med hastighetsvarsel er jo et EU krav hvor det også står at det skal være på når bilen startes. Du kan lage deg en snarvei for å skru skiten av,men du må uansett trykke på denne snarveien hver bidige gang du skal kjøre avgårde. Og slik er det stort sett på alle bilene om dagen. Forskjellen ligger i hvor kjapp denne snarveien er. Kunne tenkt meg en fysisk knapp på rattet,en skru av EU knapp. Men ettermarkedet for slikt er vel magert for VW bilene dessverre.
Ja slik har det blitt men det skrev jo foreningen om i des 23 så det visste vi ville komme. se lenke. På ID.4 så er den på skjermen. Bare å skru den av...hver gang.. etter tre - fire turer så hadde jeg den rutinen inne no sweat

https://elbil.no/varsel-om-for-for-hoy-hastighet/

Rutinen har vi vel alle lært som har satt oss inn i dette..og kjent med det var vi vel alle også før bilen ble kjøpt..Var i alle fall selv godt kjent med dette ved siste bilbytte. Men en ting er å vite,å like det og akseptere at slik må det være er noe helt annet.

Så om det noen gang blir mulighet til å få deaktivitert så ville det gitt en lykkefølelse av utenomjordiske dimensjoner...Mye av det som gjøres med gode intensjoner ender ofte med en snarvei til helvete dessverre. Vi har fått mye EU byråkrati tredd ned over ørene opp gjennom årene. Mye har heller ikke blitt bedre,men dyrere,vanskeligere og dummere.


vinterdekk

Helgenen overdriver som vanlig. Uten harmoniseringen EU/EØS skaper mellom land så blir det også mye byråkrati, bare flyttet innenfor landets grenser.

Jeg går nok mot strømmen når jeg sier at jeg ikke slår noe av i det daglige. Må feks slå av line assist når det er sorte asfaltspor på hvit isete vei og line assist tror sporene er linjen. Det støter man ikke pp hver dag.

Når jeg kjører på vei med mange hastighetsfeil i systemet (eller svært glatt), så bruker jeg hastighetsbegrenser i stedenfor. Da er alt manuelt, men jeg slipper å jage pedalen.

Den hastighetsvarslingen kunne jeg justere til 10 km over på 23 modell, da varslet den når jeg syntes det var fornuftig. På 24 modellen varsler den 3 km over. Det er plagsomt enkelte steder, men veies opp av at det er lite bling blong i disse bilene ellers.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

daktari

Her i byen med 30- og 40-soner merker jeg at jeg reduserer farten.

Det er vel egentlig bra.
BMW har lagt avslåing til et langt trykk på en rattknapp. Ganske smart.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

atrus

Sitat fra: atrus på torsdag 31. oktober 2024, klokken 20:30Vil det være mulig med OBDeleven å sette speed assistenten permanent til å være av når jeg starter bilen?
For å sitere meg selv; dette var egentlig det jeg lurte på? Anyone?

Boikott My Ass

Bmw 530i G30

hELgenen

Sitat fra: vinterdekk på fredag 01. november 2024, klokken 07:07Helgenen overdriver som vanlig. Uten harmoniseringen EU/EØS skaper mellom land så blir det også mye byråkrati, bare flyttet innenfor landets grenser.

For noe vås. Det er jo EU som er verdensmester i å lage nye regler og ordninger. Hadde EU laget færre regler, så hadde det jo blitt færre regler som berørte Norge også. Å tro at norske politikere ville dyttet på egne særrregler på f.eks dette med hastighetsvarsling - nei det tror jeg ikke man hadde kastet bort penger og energi på - Men EU kan tydeligvis.

Noen burde prøve å hacke systemet til VW og komme seg rundt mye av galskapen. Ikke sikkert det er så vanskelig heller.

Tørkerull

Sitat fra: atrus på fredag 01. november 2024, klokken 17:34
Sitat fra: atrus på torsdag 31. oktober 2024, klokken 20:30Vil det være mulig med OBDeleven å sette speed assistenten permanent til å være av når jeg starter bilen?
For å sitere meg selv; dette var egentlig det jeg lurte på? Anyone?

Du har ikke vurdert å bare holde fartsgrensen da ?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA