Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe bil fra auksjon

Startet av kenlee, onsdag 30. oktober 2024, klokken 08:04

« forrige - neste »

kenlee

Hei, har noen erfaringer med å kjøpe bil fra auksjonen.no? Ser bilene som ligger annonsert herfra på Finn ofte ligger litt lavere i pris enn tilsvarende andre.
Ioniq 5 2022
Kia e-Niro 2019 - Solgt
Peugeot e-2008 2021 - Solgt

Daniel_0007

De annonsene på finn fra auksjonen er jo litt scam da, de fører opp startprisen og linker til auksjonen når man går til den så er som regel prisen blitt høyere.
Model 3 2019 LR Rwd

Rosstopher

Har ikke kjøpt bil fra auksjonen.no, men har kjøpt fra andre auksjoner. Har også kjøpt andre ting enn bil fra auksjonen.no. Så lenge du tar med alt av gebyr når du ser på prisen og du setter deg inn i vilkårene er det ingenting i veien med å kjøpe bil på den måten. Bare vær obs på at det som regel er en grunn til at den salgsformen er valgt. Det er som regel ikke de beste og mest lettsolgte bilene som havner der.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Joccy

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 30. oktober 2024, klokken 10:31De annonsene på finn fra auksjonen er jo litt scam da, de fører opp startprisen og linker til auksjonen når man går til den så er som regel prisen blitt høyere.

Riktig. Og derfor fjerner jeg alltid auksjon fra mine søk. Lite gunstig og høy risiko.

chargedup

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 30. oktober 2024, klokken 10:31De annonsene på finn fra auksjonen er jo litt scam da, de fører opp startprisen og linker til auksjonen når man går til den så er som regel prisen blitt høyere.
Auksjonen bruker minsteprisen (altså grensen der selger er forpliktet til å selge, muligens også inkludert kjøpsomkostningene) i finn annonsene. Se feks: https://www.auksjonen.no/auksjon/bruktbil/2022_Tesla_Model_Y_LR_AWD_AUTOPILOT_PREMIUM_LYD_SKINN_PANORAMATAK_VARMEPUMPE/403274
mot finn annonse: https://www.finn.no/mobility/item/377303617

Hvis høyeste bud på eksempelet over blir stående som siste bud, kan selger velge om han vil godta det eller ikke. Det finnes selvfølgelig tilfeller av biler som går over minstepris og det kan hende at det finnes mulighet å legge ut til ingen minstepris (no reserve), men det kan ikke jeg huske å ha sett. Hele poenget med en auksjon er jo at man ikke vet hva bilene går for på forhånd? Prisen de ligger til på finn er såvidt jeg vet ikke startprisen, men altså den summen der selger er forpliktet til å selge.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

chargedup

Bakdelen med å kjøpe fra Auksjonen er selvfølgelig det at det ofte står: Salgsobjektet selges "som den er". Det er i alle sammenhenger kjøpers risiko dersom budgivningen skjer uten at salgsobjektet er besiktiget, testet og eventuelt prøvekjørt.
Jeg har kun kontaktet privat selger der en gang og da passet ikke besiktigelse av bilen noen av de siste 4 dagene før auksjonen var ferdig. Det kan man jo tolke som man vil, men bilen endte til slutt langt under minstepris (var satt over det jeg vil kalle markedspris) og jeg tipper at selger ikke godtok høyeste bud.

Alle melk og brød bilene som model Y med NAF test ser jeg ikke så store grunner til å unngå, men prisen ender ofte opp i nærheten av markedspris. De færreste bilene som ligger på finn fra privatpersoner har en NAF test, så der skal det jo det å kjøpe fra Auksjonen være like trygt som å kjøpe av en privatperson. Gjetter på at de fleste melk og brød bilene der Auksjonen står som selger med NAF test stammer fra konkurser (nå er det vel Fleks bildeling?), så de har nok ofte hatt et bittelitt hardere liv enn biler med en privat eier.

De gangene jeg har vært med i budrunder på Auksjonen har prisen endt opp for nærme markedspris til at jeg synes det har vært verdt det. Skal jeg kjøpe bil på auksjon uten å ha sett eller prøvekjørt bil (med den risikoen man da tar) tenker jeg at bilen burde være vesentlig billigere enn markedspris. Med opptil 10% avslag (selvfølgelig avhengig av bil og tilstand) ville jeg heller prutet på finn.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA