Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lade elbil Offgrid

Startet av kje, mandag 28. oktober 2024, klokken 12:21

« forrige - neste »

kje

Er det krav til Jordfeilbryter type B ved lading av elbil på et offgrid annlegg?

Dersom det ikke finnes et krav, er det uansett viktig?

Rosstopher

Vet ikke om det er et krav, men hvis anlegget består av flere kurser vil det fortsatt være viktig å stoppe jordfeilen før den sprer seg til alle kurser på anlegget.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Electric cars in Norway

#2
Sitat fra: kje på mandag 28. oktober 2024, klokken 12:21Er det krav til Jordfeilbryter type B ved lading av elbil på et offgrid annlegg?

Dersom det ikke finnes et krav, er det uansett viktig?
Dette var en fin tråd :+1: takk for det. Har du sjekket på de vanlige nettsidene om dette eller er det en ukjent problemstilling for el bransjen?
Jeg vet ikke men tenker egen sikkerhet trumfer om det er krav eller ikke. Si ifra hvis du finner ut av det.

jeg sjekket på Google på nek el som jeg ofte er innom.

Googlesøk på dette:
nek elektro offgrid

De har endel om offgrid men ikke sikkert det gjelder lading. Mere på solcelleanlegg ser jeg


kje

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 28. oktober 2024, klokken 15:36
Sitat fra: kje på mandag 28. oktober 2024, klokken 12:21Er det krav til Jordfeilbryter type B ved lading av elbil på et offgrid annlegg?

Dersom det ikke finnes et krav, er det uansett viktig?
Dette var en fin tråd :+1: takk for det. Har du sjekket på de vanlige nettsidene om dette eller er det en ukjent problemstilling for el bransjen?
Jeg vet ikke men tenker egen sikkerhet trumfer om det er krav eller ikke. Si ifra hvis du finner ut av det.

jeg sjekket på Google på nek el som jeg ofte er innom.

Googlesøk på dette:
nek elektro offgrid

De har endel om offgrid men ikke sikkert det gjelder lading. Mere på solcelleanlegg ser jeg



Jeg kan ikke finne noe sted at det er et krav. Fint om noen sier ifra dersom det er et krav.

Det kan vel uansett ikke skade å ha en Jordfeilbryter type B før inverter på et offgrid anlegg?

RJK

Sitat fra: kje på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 15:56
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 28. oktober 2024, klokken 15:36
Sitat fra: kje på mandag 28. oktober 2024, klokken 12:21Er det krav til Jordfeilbryter type B ved lading av elbil på et offgrid annlegg?

Dersom det ikke finnes et krav, er det uansett viktig?
Dette var en fin tråd :+1: takk for det. Har du sjekket på de vanlige nettsidene om dette eller er det en ukjent problemstilling for el bransjen?
Jeg vet ikke men tenker egen sikkerhet trumfer om det er krav eller ikke. Si ifra hvis du finner ut av det.

jeg sjekket på Google på nek el som jeg ofte er innom.

Googlesøk på dette:
nek elektro offgrid

De har endel om offgrid men ikke sikkert det gjelder lading. Mere på solcelleanlegg ser jeg



Jeg kan ikke finne noe sted at det er et krav. Fint om noen sier ifra dersom det er et krav.

Det kan vel uansett ikke skade å ha en Jordfeilbryter type B før inverter på et offgrid anlegg?
Skal man være skikkelig spissfindig, så leser jeg det som det uansett skal være være jordfeilvern/spenningsvern ved lading. Ser ikke det står spesifisert at det kun gjelder grid-tilkoblede anlegg, men på den annen side, heller ikke direkte om off-grid anlegg.

https://www.elbilgrossisten.no/pages/nek400-2022

Men beste er vel å sjekke med en elektriker.

Men denne sier vel i klartekst at anlegget må følge de samme krav som et som er koblet til, og da gjelder vel kravet om jordfeilvern.

https://byggebolig.no/el-installasjon-forskrifter-lover-regler/elbilbatteri-og-230v-off-grid-pa-hytta
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 16:07
Sitat fra: kje på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 15:56
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 28. oktober 2024, klokken 15:36
Sitat fra: kje på mandag 28. oktober 2024, klokken 12:21Er det krav til Jordfeilbryter type B ved lading av elbil på et offgrid annlegg?

Dersom det ikke finnes et krav, er det uansett viktig?
Dette var en fin tråd :+1: takk for det. Har du sjekket på de vanlige nettsidene om dette eller er det en ukjent problemstilling for el bransjen?
Jeg vet ikke men tenker egen sikkerhet trumfer om det er krav eller ikke. Si ifra hvis du finner ut av det.

jeg sjekket på Google på nek el som jeg ofte er innom.

Googlesøk på dette:
nek elektro offgrid

De har endel om offgrid men ikke sikkert det gjelder lading. Mere på solcelleanlegg ser jeg



Jeg kan ikke finne noe sted at det er et krav. Fint om noen sier ifra dersom det er et krav.

Det kan vel uansett ikke skade å ha en Jordfeilbryter type B før inverter på et offgrid anlegg?
Skal man være skikkelig spissfindig, så leser jeg det som det uansett skal være være jordfeilvern/spenningsvern ved lading. Ser ikke det står spesifisert at det kun gjelder grid-tilkoblede anlegg, men på den annen side, heller ikke direkte om off-grid anlegg.

https://www.elbilgrossisten.no/pages/nek400-2022

Men beste er vel å sjekke med en elektriker.

Men denne sier vel i klartekst at anlegget må følge de samme krav som et som er koblet til, og da gjelder vel kravet om jordfeilvern.

https://byggebolig.no/el-installasjon-forskrifter-lover-regler/elbilbatteri-og-230v-off-grid-pa-hytta
Det gir mening at de samme krav må følges herunder jordfeilvern men rart hvis det ikke er spesifisert nærmere. Men dette er langt fra mitt fag

turfsurf

Dette handler vel om sikkerhet i anlegget og om man er on eller off grid er knekkende likegyldig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA