Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke alle er like fornøyde

Startet av El-inor, torsdag 24. oktober 2024, klokken 19:30

« forrige - neste »

El-inor


21. oktober kl. 16:37  ·
Er det noen som vil ha den forbanna dritbilen?
Var så inni helsike dum at jeg både presterte å kjøpe en Hyundai Ioniq 5 OG attpåtil kjøpe den av Birger N. Haug i Lier. Så ja, kom med det. Fullstendig idiot, og burde skjønt bedre. Nok om det.
Dagen den skulle hentes får jeg telefon om at de hadde rota den bort, og etter litt om og men finner de den igjen, og får den levert noen dager senere. Men var jeg smart nok til å ta hintet da? På ingen måte.
I påskeuka får jeg endelig bilen. Kjører fornøyd (det skulle ikke vare) av gårde, og alle i familien tar den obligatoriske første turen. Etter 3 minutter (!) faller vindusviskerbladet av. Kombinasjonen av noe seig guffe på frontruta, kombinert med viskere som ikke er satt fast, gir et nydelig førsteinntrykk.
Så, noen uker senere begynner moroa for alvor. Bilen er stein dau, null respons what so ever. På tråden med Hyundai Veihjelp (også kalt Viking), bilen tauet til nærmeste verksted, som er Sulland. To dager, så telefon om å hente den. Bytta batteri og «oppgradert» noe.
Fint, tenker ikke mer over det. Så, på dagen 3 uker senere, ny runde, eksakt samme feil. Samme prosedyre, taues til Sulland. Sulland ringer og forteller meg at ladeluka antakelig må byttes. Lånebil? Glem det. Henter dritten og kjører den selv til Birger N. Haug.
Ganske forbanna, og får bilen tilbake. Denne gangen går det 2 uker. Samme feil, stein dau. Tauet til Birger N. Haug for min regning. Nå var det visst styringsenheten til ladeluka. Mektig forbanna, men dum som et brød (dvs, dette er egentlig respektløst ovenfor brød og bakere, så beklager den) henter jeg den enda en gang.
Så går det svimlende 5 dager. Står igjen, akkurat på samme måte som sist. Denne gangen på OSL, på vei hjem fra tre dagers jobbreise. Venter på Viking i en time, noe jeg i etterkant har fått vite av Birger N. Haug i Lier at jeg nok bare har innbilt meg. For den er jo feilfri, må vite. Særlig etter at et forsøk på en ren røverhistorie fra «driftsleder verksted» falt flatt på trynet. Litt teit å komme med IT-teknisk røverhistorie til noen som har jobba i IT og Telecom i 25 år.
Omsider skjønte selv jeg at dette ikke nyttet. Tok sin tid, men vi i midten av 40-årene er litt treige innimellom. Fikk etter litt om og men lånebil mens denne var på verksted. Dvs, når det sies var på verksted, så stod den bare stille der. Og lånebilen, samme type, havarerte i 3 ganger mens min var på verksted.
Men nå hadde jeg omsider forlangt heving av kjøpet. Forbrukerkjøpsloven er ganske klar her, men så var det Birger N. Haug i Lier man hadde med å gjøre da. Neida, for de hadde ikke noe grunnlag her de. Først fordi bilen ikke havarerte i nærheten av deres verksted (pass på det alle sammen, om bilen skal havarere kan dette utelukkende skje nært der du har kjøpt den).
Denne forklaringen ble endret med at de synes ikke det teller som et reparasjonsforsøk da den stod hos Sulland, fordi de likte ikke det de gjorde. Og så har visst alle feilene vært forskjellige feil, selv om de opptrer helt likt. Noe som vel forteller noe illevarslende om kvaliteten på disse bilene. «Denne bilen er den historikerne skriver om 100 år fra nå», skrev Motor. Jeg tror det nok ikke er av den årsaken de tenkte på akkurat da.
Og fjerde havariet var som tidligere nevnt bare noe jeg innbilte meg. Skikkelig teit at jeg satt og venta på Viking i en time i P-huset på Oslo Lufthavn da, må sies. Kunne brukt den tiden bedre.
Ukjent om de 3 havariene på lånebilen også var innbilning, men heldigvis var boosteren fra Biltema jeg la i bagasjerommet med på denne fantasien.
«Bilen er feilfri», sitat Birger N Haug. Også i følge Hyundai Norge, som ikke har undersøkt den. At den har kommet med feilmeldinger (som forteller at problemet fremdeles er der) hele uka er visst også innbilning. Sikkert mobiltelefonen min sin skyld tenker jeg, de liker å legge skylda på den.
Og når jeg i min uvitende stahet ikke aksepterer disse litt pussige forklaringene, så står daværende daglig leder og åpner en samtale med oss med å rope. Avbryter, kjefter og smeller, og drar langt ivei med masse lange monologer om en PlayStation og en haug andre ting ingen bryr seg om. Nye daglige lederen brukte innestemme, som førstemann, men uten å egentlig bry seg så mye. «Det koster så mye penger å følge loven», litt sånn løslig oversatt. Det koster selvsagt ikke oss som privatpersoner noe at de selger en bil som ikke virker. Usikker på begrunnelsen, men det var visst sånn.
Så, er det noen som ønsker seg litt spenning i hverdagen? Det kan jo være spennende nok å se om bilen vil starte. For såpass må man forvente av en bil som koster 540.000 kr ifølge Hyundai.
Ellers, den har gått 3200 km, og om noen hoster opp ca 525.000 kr, så er det fritt frem for å hente. Vakker krangling og gratis røverhistorier signert Birger N. Haug følger med, sammen med serviceavtale med nevnte sted. Det borger for flere år med underholdning, moro og gode historier. Kjekt å få noe man kan fortelle til venner og ukjente på pub'en.
(Og om noen har et godt tilbud på advokattjenester så kan det også være interessant).
Lik & del, som det heter på fagspråket.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

vinterdekk

#1
Huffda. Er dette lånt fra ett Facebook-innlegg eller selvopplevd?

Man får visst «Møller-treatment» hos Birger N. Haug også..? Det blir enkelt for motiverte kinesiske produsenter.  :P
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Moas

Morsom lesing. Selv har jeg eid to Hyundaier. Og nei, det blir heller ikke flere her hos oss. Aldri mer.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E
MERCEDES-BENZ GRP NA O.N shareholder

Eladdin - Elbilfareren

Du har sluppet relativt billig unna mtp at elbiler er en rullende datamaskin, der selv noe så enkelt som lading av 12V-batteriet er avhengig av software.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Rosstopher

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på fredag 25. oktober 2024, klokken 16:43Du har sluppet relativt billig unna mtp at elbiler er en rullende datamaskin, der selv noe så enkelt som lading av 12V-batteriet er avhengig av software.
Det gjelder vel alle nye biler?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Svk


Electric cars in Norway

Sitat21. oktober kl. 16:37  · 
Er det noen som vil ha den forbanna dritbilen?
Var så inni helsike dum at jeg både presterte å kjøpe en Hyundai Ioniq 5 OG attpåtil kjøpe den av Birger N. Haug i Lier. Så ja, kom med det. Fullstendig idiot, og burde skjønt bedre. Nok om det. 

Det der var da veldig ille.....ja ja....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA