Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reklamasjon bremseskiver og klosser

Startet av WillsonCreek, onsdag 23. oktober 2024, klokken 13:41

« forrige - neste »

WillsonCreek

Hei, har min e-golf på service hos Møller og de har sendt meg prisoverslag på nye bremseskiver og klosser både høyre og venstre foran og bak. Jeg byttet begge bakre skiver og klosser i januar 2023 på betalbar service. Fikk beskjed om at det ikke er noe garanti på delene, kun på arbeid. Når jeg spurte om hva som gjelder i henhold til forbrukerkjøpslov og reklamasjon mente de at jeg fortsatt må betale om de skal byttes, ingenting som blir dekket. Kan man ikke forvente at disse delene varer lengre enn 22 måneder? Bilen har gått litt over 6000 km siden de nye ble montert.

Orbit

Hvorfor må bremsene byttes? Det vanligste er pga rust (for lite brukt) eller utslitt (for mye brukt, gitt kort tid siden de sist ble byttet). Begge deler faller utenfor både reklamasjon og garanti.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

WillsonCreek

Takk for raskt svar. Det var pga rust. Så da er det bare å bite i det sure eple og bytte dem igjen da.

RJK

Eller få 2nd opinion fra annet sted. Noen er visstnok veldig rask med å melde bytte pga rust, selv om det kanskje bare er overflate-rust.

Godt tips er å ta en "bremserens" i en god nedoverbakke når du ikke har biler bak deg, kortest mulig tid før sjekk". Altså, trill i ok fart ned bakke, sjekk omgivelser, og om det er klart, brems hardt!

Gjenta gjerne ettpar ganger for å ta unna mest mulig.

;) 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Svk

Gadgetman

Ja det er mulig å dreie bremseskiver, men lykke til med å finne noen som har det rette utstyret og er villig til å gjøre det.
Om det ikkje er veldig dyre skiver lønner det seg rett og slett å bare bytte dem om ikkje et par harde nedbremsinger gjør nytten.
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

Svk

Gutta på gulvet der jeg jobber dreier skiver 🙂

Dreide nettop noen til  en RAM. Ble veldig bra

Electric cars in Norway

Sitat fra: Svk på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 18:33Gutta på gulvet der jeg jobber dreier skiver 🙂

Dreide nettop noen til  en RAM. Ble veldig bra
Ja det går fint med rett utstyr. Men jeg tror det krever sine skills også. Må jo passe på minimums tykkelse også

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA